Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men det jeg vil frem til er at selv om man har lavere karakterpoeng enn poenggrensene, kan man bli skjønnsvurdert av nemda pga spesiell kompetanse o.l.

 

dette mener jeg er feil Yamazero, men jeg presiserer likevell at jeg ikke er sikker..

 

PHS har en en rekke spesielle opptakskrav som må oppfylles.

Søkeren må:

  • Være fylt (eller fylle) minst 20 år i løpet av det året det søkes om opptak
  • Ha norsk statsborgerskap på søkertidspunktet
  • Ha minimum karakteren 3 i norsk hovedmål fra videregående skole (snitt av standpunkt og eksamen)
  • Ha gyldig førerkort klasse B på søkertidspunktet
  • Ha generelt god helse, inkludert syn og hørsel, og oppfylle de medisinske kravene for opptak, så vel som de medisinske kravene for førerkort klasse D
  • Ha generell studiekompetanse (vurderer også realkompetanse)

De nevnte punktene over er generelle krav som alle søkere må oppfylle. Gjør du det får du innkalling til fysiske tester/legesjekk/skriving av egenerklæring (alt dette gjøres på én og samme dag).

  • Være i ordinært god fysisk form og ha gode svømmeferdigheter, og må bestå fysiske tester

  • Ha plettfri vandel (vandelsattest tas med samme dag som du tar fysiske tester/legesjekk/egenerklæring, eventuelt sendes per post om du ikke har mottat den i tide).

Består du de fysiske testene/legesjekk/egenerklæring går du videre til intervju.

  • Bli funnet personlig egnet for opptak gjennom intervju med opptaksnemnd

Om opptaksnemnda finner deg som egnet søker kommer du inn... OM ...du har høye nok konkurransepoeng. Altså, selv om du er den "perfekte kandidat" med toppscore på fysiske tester, skrevet en god egenerklæring og gitt et alle tiders inntrykk på nemnda, så faller alt på dine konkurransepoeng. Har du feks. kun 35 poeng (men er den perfekte kandidat på alle andre måter), vil du ikke bli kvotert inn av nemnda. De har ikke den "makten", om jeg kan kalle det det, til å gi deg studieplass.

 

understreker nok en gang at jeg ikke vet helt sikkert om dette er korrekt, så correct me if i'm wrong ;)

 

(mye av dette er hentet fra phs.no)

 

 

edit: når jeg i mitt gitte eksempel skriver "kun 35 poeng", mener jeg altså at dette snittet er for lavt jfr. fjorårets nedre grenser.

Endret av ihba
Lenke til kommentar

"Alderspoeng

Det gis 2 poeng for hvert år, maks 8 poeng for fire år. Poengene tildeles automatisk etter fødselsåret.

Poengene gis i ordinær kvote, ikke i kvote for førstegangsvitnemål.

Alderspoengene blir gitt fra og med det året du fyller 20 år hvis du har

3-årig videregående utdanning

fagbrev/svennebrev

forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning

(teknisk) fagskole"

 

Må bare spørre. Vil dette som står si at hvis jeg har har 38 poeng + 2 for studie/militær

 

Så har jeg når jeg fyller

 

20 >42poeng

21>44poeng

22>46poeng

 

Stemmer dette? hørtes litt ulogisk ut

Lenke til kommentar

Hei.

Har ett spørsmål om Politihøgskolen. Der er det jo 3 år for Bachelor, 1 år på skole, så 1 år i praksis så 1 år med skole igjen. Lurer på hvordan det blir med det praksis året.

Får jeg vite i god tid hvor jeg kommer til å ha praksis? Tenker da på hybel, slik at det blir tid nok for å finne seg hybel på det nye stedet.

Noen som vet noe om den ordningen, eller om det er noe ordning på det?

Lenke til kommentar

I tillegg lurer jeg på hvordan er det med valg av praksissted? Kan man velge å ha praksis hvor som helst, eller er det et visst antall distrikt som tar imot studenter?

 

Valg av praksissted gjennomføres i løpet av høstsemesteret i 1. klasse. Her får man utlevert en liste over de tjenestestedene som har praksisplasser. Det er ikke alle politi- og lensmannskontorene som har praksisplass, men alle politidistrikt er representert (ikke Svalbard).

Du setter opp de 3 praksisplassene du ønsker mest, og så fordeles plassene utifra hva studentene har valgt. Det er størst konkurranse om de store byene, så der har du "minst" sjanse å få plass på 1. valget ditt. Får du ikke noen av stedene du har ønsket blir det du med på neste runde hvor de resterende plassene som er ledig fordeles. Det ble vel gjennomført 3 runder i år om jeg husker riktig. Til sist kan det også nevnes at de som har spesielle sosiale grunner har førsterett på praksissted.

Mulig jeg forklarte det litt tungvint rundt valg av praksissted, så si ifra om det var vanskelig å forstå!

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Hei.

 

Vil meddele at det er en tråd om opptaket dette året her:

http://www.diskusjon...ic=1381863&st=0

Der står det mye nyttig informasjon om opptaket, og det er en ny og mer oversiktlig tråd hvor det er endel aktive lesere.

Ta en titt innom der så finner dere svaret på mye =)

Lurer på hva.. oddsen.. for at du skulle poste dette innlegget. Hehe, trommelyd.no.

 

Takk for link til tråden, skal se gjennom den. Sitter på jobb og har hele kvelden til disp, så blir mye lesing!

 

Har såvidt begynt i starten på denne tråden(s27). Lurer på om det finnes enkelte bøker som er verdt å lese? Som gjør studiene lettere når jeg kommer inn på PHS, for eksempel fagbok eller noe politirelevant som jeg kan kjøpe selv. Tenker da på bøker som jeg kan lese alene og ikke trenger noe særlig kunnskap om politiyrket/utdannelsen på forhånd.

Endret av xcitu
Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

Kan du utdype litt om "spesielle sosiale grunner", hva vil dette si?

Aha ok, takk. :)

 

Edit: Finnes det noe sted hvor jeg kan se hvilke steder som tilbyr praksisplass?

 

Sosiale grunner kan være;

- barn med behov

- barn

- gift

- samboere over 2 år (må dokumenteres fra folkeregisteret)

- graviditet

- sport (her snakker vi eliteutøver)

Er disse jeg kommer på i farten..mulig det er flere.

De nevnte grunnene er delt inn i forskjellige kategorier, hvor feks. de som har barn har første pri. Har du vært samboer i over to år, er du pri2 (om jeg husker korrekt). Når du søker setter du opp en liste med 3 ønsker, i prioritert rekkefølge. De med pri1 får som regel sitt første valg (finnes sikkert unntak her også), mens de med pri2 får sitt andre eller tredje ønske osv. Praksisnemda er strenge og krever sosiale grunner godt dokumentert.

 

Steder som tilbyr praksisplass forandrer seg hvert år, så selv studentene fikk ikke komplett liste over praksisplassene før rett før søknadsfrist.. (nå snakker jeg om årets kull).

Når det er sagt så er det som regel de samme stedene (i alle fall av de større plassene) som går igjen, men antall plasser per stasjon/lennsmannskontor kan være forandret.

 

:)

Endret av ihba
Lenke til kommentar

Man skal uansett ikke legge skjul på kvotering i politiet. Mener å huske at vi diskuterte dette en stund tilbake i tråden hvor det ble diskutert blant annet at svømmekravet fravviket hos noen søkere med utenlandsk etnisitet.

 

EDIT: http://www.politiforum.no/id/3701 - Kvoteringen forsvinner nå i 2012. Det tror jeg kan være veldig sunt. Glem ovennevnte jeg skrev.

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar
Man skal uansett ikke legge skjul på kvotering i politiet. Mener å huske at vi diskuterte dette en stund tilbake i tråden hvor det ble diskutert blant annet at svømmekravet fravviket hos noen søkere med utenlandsk etnisitet. EDIT: http://www.politiforum.no/id/3701 - Kvoteringen forsvinner nå i 2012. Det tror jeg kan være veldig sunt. Glem ovennevnte jeg skrev.

 

Ja, jeg syns det er kjempebra at det er ikke lenger kvotering på phs :) Jeg er selv minoritetsøkere.

 

Men jeg leser i artikkelen at i 2012 kommer ingen inn på Politihøgskolen med dårligere enn 3 i norsk.

 

Men dette stemmer vel delvis, fordi det finnes jo en regel som sier at hvis man ikke tilfredsstiller dette kravet, så kan det allikevel kompenseres gjennom minst 60 studiepoeng fra høyere utdanning.

 

http://www.phs.no/Studietilbud/Bachelor/Opptakskrav/FAQ/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...