Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig dårlig nytt for politi-håpefulle:

 

Jeg har i dag (30. juni) gått gjennom alle utlysninger av ledige stillinger - faste og vikariater som nyutdannet politi kan søke på.

Resultatet er som følger: fire faste stillinger og fire vikariater er lyst ledige. Disse fordeler seg på følgende distrikt: Nordre Buskerud én ledig stilling, Politiets utlendingsenhet to ledige vikariater, Sør-Trøndelag ett ledig vikariat, Telemark én fast stilling og ett vikariat og Østfold med to faste stillinger.

Justisministeren hevder videre at de nyutdannete skal fylle stillingene som blir ledige etter hvert som polititjenestemenn går av med pensjon i løpet av året.

Dette er defensivt og medfører ikke en økning av politi som er målet «alle» er enige om. Politidirektoratets rapport «Politi 2020» har et uttalt mål om to tjenestemenn pr. 1000 innbyggere innen 2020.

Etter at rapporten ble utarbeidet har politidekningen i Norge gått ned - fra 1,8 til 1,66 pr. 1000 innbyggere - dette går feil veg kjære justisminister.
I Hedmark er politidekningen 1,13 pr. 1000 innbyggere - dette er tall fra oktober 2010 - og vi fortsetter nedbemanningen. I løpet av de tre siste årene har det blitt 19 færre polititjenestemenn i Hedmark.

Budsjettsituasjonen i Hedmark er vanskelig og vi må nedbemanne ytterligere for å ha mulighet til å gå i balanse.

driftsbudsjettene til politidistriktene er redusert med 430 millioner de to siste årene for å finansiere nødvendig oppgradering av IKT-systemene.

Ny IKT-infrastruktur og nye straffesakssystemer vil koste totalt ca. 2 milliarder. Der andre statlige etater får tilleggsbevilgninger og egne budsjett for slike nødvendige investeringer må politiet ta dette fra driftsbudsjettene.

Er det bare jeg som er sjokkert over at Storberget er så ivrig etter å føre befolkningen bak lyset i denne saken?

Lenke til kommentar

Hvor er de jobbene da? Storberget innrømmer jo selv at det ikke skal opprettes nye stillinger til tross for at det er færre politifolk nå enn før. Politistaben skrumper inn, og de stadig færre stillingene som blir ledige etter hvert som andre pensjonerer seg skal kjempes over av en stadig voksende flokk nyutdannede.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Høres ut som den vanlige bløffen der man teller med midlertidige stillinger, sommerjobber og vikariater. Men disse varer ikke.

 

Morsomt at de skryter av den "voldsomme" økningen i ansatte med politiutdannelse fra 2002 til 2010:

 

28!

 

28 nye stillinger for folk med politiutdannelse! Et fantastisk lite tall når man tenker på hvordan befolkningen i Norge har økt. For hvor mye hadde befolkningen i Norge økt på de åtte årene, og hvordan går det da med målsetningen om 2 politifolk per 1000 innbyggere? Jo, det har gått ned fra 1,88 til 1,66.

 

Hvordan forklarer man forresten at de fleste politidistrikter har måttet kutte i bemanningen de siste årene? Det var noe slikt som 100 færre stillinger i Oslo-politiet fra 2009-2010 (selv voldsavsnittet har merkbart færre folk). Hedmark har måttet kutte 19 politistillinger de siste tre årene. I Bergen har det blitt 40 færre polititjenestemenn i samme periode. I Hordaland må 18 lensmannskontorer holde sommerstengt fordi de har mistet mannskap. Det kuttes også på sjøen.

 

Hvor ble politistillingene av? Hvor er alle de nye stillingene som veier opp for kuttene i politistillinger i omtrent alle politidistrikter (ser det ut til)?

 

Så hvor er disse nye stillingene opprettet egentlig?

 

PF skal forresten undersøke hva som faktisk skjer. De skal finne ut nettopp hvor mange nyutdannede (også fra 2010) som faktisk har jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare spørsmål om tid før den gjengen med aper i justisdep. virkelig må svare for seg. Da blir det forhåpentligvis en sikkelig oppvask, og målet med antall politimenn i forhold til innbyggere vil bli oppfylt. Men det holder ikke at folk sitter å klager på et forum, selv om det er veldig bra argumenter som blir fremlagt. Problemet er at folk finner seg i hva som skjer, fordi man regner med at "noen andre" vil ordne/ finne ut av det. Regjerningen må se at folk virkelig er lei av tomme løfter, men dette må gjøres organisert og med en klar agenda. F.eks en demonstrasjon ala den som var, da politiet demonstrerte i uniform med tanke på lønn. Hvis ikke dette gjøres glir dette glatt videre i samme tilstand som før, og storberget og co kan leve gode dager fordi folk flest ikke tar iniativ til endring. Konformitet er et bra ord på det vil jeg si.

Lenke til kommentar

For å føre jobbdiskusjonen litt videre: Dere som vil søke PHS i denne tråden, vil dere også bli vanlig* politi, eller vil dere bli noe annet som etterforsker osv?

 

*Med vanlig mener jeg patrulje osv.

Jeg har lyst å ha patruljetjeneste først, begynne nederst. Deretter fins det jo mange muligheter, noe som er én av de aspektene ved yrket jeg liker så godt, at man kan prøve så mye forskjellig. Jeg kunne nok tenkt meg å være motorsykkelpoliti, etterforsker, eller en del av UEH etter hvert.

Lenke til kommentar
Det er bare spørsmål om tid før den gjengen med aper i justisdep. virkelig må svare for seg. Da blir det forhåpentligvis en sikkelig oppvask, og målet med antall politimenn i forhold til innbyggere vil bli oppfylt. Men det holder ikke at folk sitter å klager på et forum, selv om det er veldig bra argumenter som blir fremlagt. Problemet er at folk finner seg i hva som skjer, fordi man regner med at "noen andre" vil ordne/ finne ut av det. Regjerningen må se at folk virkelig er lei av tomme løfter, men dette må gjøres organisert og med en klar agenda. F.eks en demonstrasjon ala den som var, da politiet demonstrerte i uniform med tanke på lønn. Hvis ikke dette gjøres glir dette glatt videre i samme tilstand som før, og storberget og co kan leve gode dager fordi folk flest ikke tar iniativ til endring. Konformitet er et bra ord på det vil jeg si.

Det man kan oppnå i et forum er å gjøre folk oppmerksomme på skrønene fra Storberget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det kan man. Men det det koker ned til, som jeg sa, er at folk regner med at andre vil reagere og gjøre noe med situasjonen.

Misforstå meg rett, men jeg betviler sterkt at opplysning om tilstanden i politinorge på et forum vil medføre store endringer på sikt. Jeg er på ingen måte uening med deg og jeg synes innsatsen din på forumet er strålende, jeg tror bare ikke dette er veien å gå.

Lenke til kommentar

For å føre jobbdiskusjonen litt videre: Dere som vil søke PHS i denne tråden, vil dere også bli vanlig* politi, eller vil dere bli noe annet som etterforsker osv?

 

*Med vanlig mener jeg patrulje osv.

 

Selv vil jeg starte i ordenstjenesten og se hvordan jeg liker det. Stillinger i politiet som frister er også UP (både sivilt og uniformert), hundepatrulje og UEH :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...