Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

For dere som går på PHS nå, hvordan var første skoledag? Hva gjorde dere? Tenker meg det er et litt aktuelt spørsmål for de som har søkt :)

 

I Bodø besto førstedagen av presentasjon av lærerne og ansatte hvor vi alle satt et av auditoriumene. Deretter måtte alle og enhver reise seg opp og presentere seg selv. Dette tok sin tid, men var ganske så festlig å høre på (mange forskjellige mennesker her oppe). :)

 

I tillegg var det en del informasjon rundt det kommende semesteret, samt tildeling av faddere. Fadderuka i år var ikke mye å skryte av, men den blir kanonbra når mitt kull kommer tilbake i 3.klassen;)

 

Egentlig huske jeg lite av de første ukene, men en spennende ting som skjedde første uka var "Politidagen". Her fikk vi presentasjon av ulike deler av politiyrket, og forskjellige særorgan. Deriblant fikk vi titte på masse utstyr, en heftig sivilpolitibil og litt annet snacks. :)

 

Åsså kan jeg nevne at det var MYE sosial aktivitet de første ukene! Morro! =)

Endret av bennial
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For dere som går på PHS nå, hvordan var første skoledag? Hva gjorde dere? Tenker meg det er et litt aktuelt spørsmål for de som har søkt :)

 

I Bodø besto førstedagen av presentasjon av lærerne og ansatte hvor vi alle satt et av auditoriumene. Deretter måtte alle og enhver reise seg opp og presentere seg selv. Dette tok sin tid, men var ganske så festlig å høre på (mange forskjellige mennesker her oppe). :)

 

I tillegg var det en del informasjon rundt det kommende semesteret, samt tildeling av faddere. Fadderuka i år var ikke mye å skryte av, men den blir kanonbra når mitt kull kommer tilbake i 3.klassen;)

 

Egentlig huske jeg lite av de første ukene, men en spennende ting som skjedde første uka var "Politidagen". Her fikk vi presentasjon av ulike deler av politiyrket, og forskjellige særorgan. Deriblant fikk vi titte på masse utstyr, en heftig sivilpolitibil og litt annet snacks. :)

 

Åsså kan jeg nevne at det var MYE sosial aktivitet de første ukene! Morro! =)

 

Høres herlig ut. Noen fag som er spesielt tunge, vanskelige eller kjedelige?

Lenke til kommentar
Etter å ha lest mye ang. politi, høres det mer og mer spennende ut. Absolutt noe jeg kunne tenke meg, men er et spørsmål jeg sitter igjen med.

 

Er det forskjell på lønn når det kommer til en vanlig politibetjent og folk som jobber i beredskapstroppen - delta?

 

Delta tjener mer enn vanlige politibetjenter. Om jeg ikke tar helt feil, er det vel rundt 100.000 kr mer? Mener også å huske at ca. halvparten av arbeidstiden går ut på å trene på ulike situasjoner..

Lenke til kommentar
Etter å ha lest mye ang. politi, høres det mer og mer spennende ut. Absolutt noe jeg kunne tenke meg, men er et spørsmål jeg sitter igjen med.

 

Er det forskjell på lønn når det kommer til en vanlig politibetjent og folk som jobber i beredskapstroppen - delta?

 

Delta tjener mer enn vanlige politibetjenter. Om jeg ikke tar helt feil, er det vel rundt 100.000 kr mer? Mener også å huske at ca. halvparten av arbeidstiden går ut på å trene på ulike situasjoner..

 

Ok, takk for svar.

Det man gjør er å gå et 3-års studium ved politihøgskolen for så å jobbe som vanlig betjent? Etter litt mer erfaring så kan man søke seg til beredskapstroppen?

Lenke til kommentar
Etter endt utdannelse MÅ du ha 1 år operativ tjeneste. Etter endt 1 år operativ tjeneste MÅ du være innen tidsrammen 25-30 år, derav et lite opptak og (husker ikke) 6-8 ukers kurs derav igjen 1 års prøvetid og deretter skriver du to femårskontrakter.

 

Og ja, ca. 50% av tiden i tjeneste går til trening. Vet hvorvidt lite om når og hvor mange ganger det er opptak per år.

 

(Kurset skal være et rent helvete som mange stryker på.)

 

Her er du på bærtur... Du må ikke ha 1 års tjeneste. Du kan søke deg rett inn til opptak i beredskapstroppen, men de anbefaler at du har vært litt i tjeneste først.

 

De kan også tøye aldersgrensen dersom du har spesiell kompetanse fra f.eks. forsvaret. Opptak er vel ca annenhvert år.

 

her er en artikkel som ligger i phs sitt bibliotek. Skildrer litt fra et opptak til "delta"

 

Høres herlig ut. Noen fag som er spesielt tunge, vanskelige eller kjedelige?

 

Selv syntes jeg listen over kjedelige fag inkluderer: Stats og kommunal kunnskap, forvaltningsrett og spesielle juridiske emner.

 

Morsomme fag kan være:

Arrestasjonsteknikk, kriminalteknikk osv.

 

 

Ellers er vel dette mye smak og behag hvilke fag som man syntes er kjedelige og morsomme.

Endret av sinatra
Lenke til kommentar
Er Delta det samme som SWAT?

Hvis ikke, hva er forskjellen?

 

På mange måter er Beredskapstroppen (Delta) Norges svar på SWAT. De går inn i de alvorligste situasjonene, og har mye bedre kompetanse og trening for å løse disse enn vanlige politifolk. Likevel er måten politiet i Usa arbeider på og slik vi gjør det i Norge veldig ulik. Dermed er ikke de to enhetene identiske, men begge er såkalte "spesialstyrker" innen politiet.

 

Sikkert andre her som har mer dyptgående kunnskap om Beredskapstroppen! :)

Endret av bennial
Lenke til kommentar
Er Delta det samme som SWAT?

Hvis ikke, hva er forskjellen?

 

SWAT tilsvarer UEH i norsk politi, selv med stor ulikhet.

 

Opptakskravene til SWAT er tilnærmet opptakskravene til PHS, varierer fra stat til stat. Men det finnes jo også SWAT i taiwan osv. disse har jeg ikke lest noe særlig om.

 

STOR forskjell fra beredeskapstroppen som vi kan kalle "eliten".

 

I USA er det for det meste FBI som driver store væpnede aksjoner som samsvarer beredskapstroppen a la terror-, gissel-, risikodramaer.

 

Men beredskapstroppen kan sammenlignes med GIGN, Nationella og GSG9. Dette er bare 3 eksempler, finnes vel mange fler.

 

Forsåvidt riktig det du sier her, men man skal huske på at SWAT o.l. i langt større grad enn UEH og Delta utfører alvorlige væpnede aksjoner, og andre særdeles utfordrende oppdrag. Så selv om kravene, treningen osv. er til dels dårligere i Usa enn i Norge, så har amerikanerne på generelt plan mye mer erfaring enn de norske styrkene på slike hendelser.

 

I Usa har de utallige ulike politi-etater med ulike spesialstyrker. Noen har større kompetanse enn andre på enkelte områder osv. I Norge har vi kun ET politi, med henholdsvis UEH og Delta som tar seg av de alvorligste hendelsene. Så det er vanskelig å sammenligne, men kompetente styrker finns det nok på begge sider av Atlanteren. ;)

Lenke til kommentar
I USA er det for det meste FBI som driver store væpnede aksjoner som samsvarer beredskapstroppen a la terror-, gissel-, risikodramaer.

 

Nå er du ute å sykler igjen!

Du må ikke tro alt du ser på film, skal du virkelig se hva FBI driver med bør du se Prison Break, der vises det veldig godt, samme med Homeland Security som er nærmere det du snakker om.

 

Oppgavene til de to enhetene ligger i navnet;

Homeland security jobber for trygghet i nettopp USA, dvs jobbe mot terror og andre ting som tjuvfiske og miljøgriseri som tilogmed normenn er etterlyst for der borte.

 

FBI eller Federal Bureau of Investigation driver med det ordboka kaller etterforskning.

Hvis du går på fbi.gov.com elns å leser om FBI skjønner du fort at det er langt flere ting som står høyere på agendaen enn sånt som du ser på filmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...