Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432
Hmm, er det noe RSS/newsfeeds på den nye politisiden?

Ikke enda, men det står på listen over gjøremål. Det nærmeste du kommer er listen over siste ressurser og artikler nederst på siden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Er det bare meg eller funker ikke blålys-episodene fra politiportalen.no? Har prøvd å laste ned alle mulige codecs og forskjellige videoavspillere, men ingenting funker..

De funker hos meg, men har fått høre av flere at det er umulig å spille av. Skal se om jeg kan få konvertert det til et annet format senere :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Da har jeg snylta lenge nok på andres aktivitet på denne tråden:)

 

Har fulgt flittig med de siste ukene. Har selv vært gjennom opptak og skal til intervju på onsdag. I den forbindelse lurte jeg på om noen har noen gode tips å komme med. Og kanskje noen spm de ble stilt?

 

Jeg har også lett nettet rundt etter mulig info om studiestart på PHS( hvis jeg skulle være heldig og komme inn). Er det noen som har en dato?

Lenke til kommentar
Hei

 

Da har jeg snylta lenge nok på andres aktivitet på denne tråden:)

 

Har fulgt flittig med de siste ukene. Har selv vært gjennom opptak og skal til intervju på onsdag. I den forbindelse lurte jeg på om noen har noen gode tips å komme med. Og kanskje noen spm de ble stilt?

 

Jeg har også lett nettet rundt etter mulig info om studiestart på PHS( hvis jeg skulle være heldig og komme inn). Er det noen som har en dato?

 

Som det er nevnt tidligere, så er det bare å være ærlig og seg selv. Står vel endel allerede om hvilke spørsmål som kan bli stilt og hva det er lurt å kunne.

 

Angående dato, så kan du prøve å kontakte Tommy Lillefjære i facebook gruppa, eller sende en mail tl [email protected]

Lenke til kommentar
Hei

 

Da har jeg snylta lenge nok på andres aktivitet på denne tråden:)

 

Har fulgt flittig med de siste ukene. Har selv vært gjennom opptak og skal til intervju på onsdag. I den forbindelse lurte jeg på om noen har noen gode tips å komme med. Og kanskje noen spm de ble stilt?

 

Jeg har også lett nettet rundt etter mulig info om studiestart på PHS( hvis jeg skulle være heldig og komme inn). Er det noen som har en dato?

 

Som Sinatra sier så er dette spørsmålet besvart flere ganger tidligere i tråden. Om du blar litt tilbake så finner du nok mange nyttige tips for intervjuet. =) Eksempelvis bør du reflekter over dine sterke og svake sider, hvorfor du passer til dette yrket, politirollen osv. Husk å hold deg til egenerklæringen du skrev på opptaksdagen!

 

Studiestart i fjor var ca 17-18 august. Regner med det blir omtrent det samme i år.

Lenke til kommentar
Jeg trengte selv to forsøk på dykkingen, ergo jeg strøk på første forsøk.

Hva skyldes det da? Nervøsitet? En dum feil som du ikke ville gjort ellers?

 

Har studert prestasjonspsykologi, så vet hvordan man skal luke bort prestasjonsangst og nervøsitet. Likevel så er det jo selvklart at man er litt nervøs foran et slikt opptak, og at det er mange faktorer som spiller inn. Jeg hadde forholdsvis få svømmeøkter, og dykking var det jeg øvde minst på. Og den svømmehallen jeg trente i var veldig bra opplyst under vann, noe jeg hadde vent med til...man såg ting veldig klart. Svømmhallen på opptaket var det ikke lys under vann, man såg nada i forhold til det jeg var vant til (vet forøvrig at det ikke er lys i sjøen osv, for dere som hadde tenkt på kvervulere på det). Ellers så kasta intruktøren litt langt, og traff de svarte strekene som skiller banene under vann..enda vanskeligere å se.

Så til dere som lurte, her har dere svaret ;)

Lenke til kommentar
Har man friuker i ordenstjenesten? Vet det er turnus med dag, natt og kveld, men da må det vel være lagt inn hviledager mellom? Og hvor ofte må man jobbe helg?

 

Friuker har man ikke med mindre det er snakk om avspasering eller ferie.

 

Men jobber man kveld / natt har man selvfølgelig krav på hvile mellom vaktene. Det forsøkes også å samle nattevaktene så mye som mulig, slik at man ikke trenger å snu døgnet mer enn nødvendig.

 

Helgejobbing inngår i turnusen. Varierer fra distrikt til distrikt, men hver tredje helg er ikke uvanlig. Merk at ikke alle helgevakter består av kun natt. For eksempel sent fredag og sent søndag, men fri på lørdag. Men det er altså avhengig av hvilket distrikt man jobber i.

 

uSkilla: Lykke til i morgen!

Lenke til kommentar

Jess, da har jeg vært gjennom ilden..

 

Rapport til bennial: sitter igjen med en veldig rar følelse. Umulig å si om det gikk bra eller ikke, men føler jeg svarte så godt jeg kunne. Brukte veldig kort tid på å komme med et svar på spørsmålene, i og med at jeg har øvd en del. Eneste negative var at det var perioder jeg var nervøs og stemmen begynte å "skjelve" litt. Mange rare spørsmål, stort sett rettet i mot det jeg skrev i egenerklæringen. Når de til sist spurte om jeg hadde noe mer på hjertet, tok jeg opp tagge-saken jeg har på meg. Fortalte hva jeg ble tatt for, hvorfor og hvordan dette har blitt en positiv erfaring i etterkant. Endte med en liten latter fra begge sider av bordet.

 

Til slutt spurte dama jeg snakka med om resten av panelet hadde flere spørsmål til meg. Alle endte på et bestemt nei. Vet ikke om dette er positivt eller negativt, men tolker det som om nemda fikk et klart bilde av meg som person. Forhåpentligvis riktig bilde..

 

Da er det bare å håpe på det beste og vente på svar. Noen som forresten vet når svaret kommer?

Endret av uSkilla
Lenke til kommentar
Mange rare spørsmål, stort sett rettet i mot det jeg skrev i egenerklæringen.

Rare? På hvilken måte?

 

Ble først mye snakk om at jeg hadde veldig gode karakterer. Spesielt i realfag. Spurte hvorfor jeg hadde valgt politiyrket som er en veldig praktisk rettet utdanning, da det var spesielt realfagene jeg var ekstra sterk i.

 

Da jeg bare er 19 år, ble det også snakk om livserfaring. Hva hadde jeg å tilby av livs- og jobberfaring i en så ung alder? Svarte at jeg mest sannsynlig var en søker som hadde liten livs- og arbeidserfaring, men kunne i alle fall stille med et godt vitnemål og et sterkt engasjament..

 

Ble også spurt om negative hendelser som hadde formet meg til den jeg hadde blitt i dag.

Ellers var det noen gjengangere. Fortelle om meg selv, hvorfor jeg ville bli politi og hvordan jeg så for meg en politimann/-kvinne. Spurte også om jeg ville prøve å bli den beste på politihøgskolen (karaktermessig).. Da måtte jeg trekke litt på smilebåndet. Ganske uventet spørsmål, men tipper at det kanskje var for å teste ydmykhet eller noe i den dur..

Endret av uSkilla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Da er det bare å håpe på det beste og vente på svar. Noen som forresten vet når svaret kommer?

Haha, ja, dette er den verste perioden, skal jeg tro de som har gjort dette før :) Mener å huske at alle skal få svar innen 20. juli, og man må takke ja til skoleplassen innen 26. juli senest.

 

Men da får jeg vel si gratulerer med overstått intervju, og ønske deg lykke til :D

 

(Dere som hadde lastet ned Blålys fra Politiportalen, men ikke fått det til å funke: Nå har jeg konvertert filene om. Sendte en av episodene til flere kompiser, og de skal nå være i orden. Formatet er MP4. Klikk her for å komme til Blålys-ressursen (NB: Må være registrert bruker!))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...