Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Takker for alle støttende og oppløftende ord!:)

 

Var å svømte i dag. Ikke så altfor bra vil jeg påstå. På 50 meter bryst brukte jeg ca 1min og 15 sek, da brukte jeg det jeg hadde av krefter. Hadde ikke mer krefter til å ta de siste 25 meterne. Ryggsvømmingen er enda mer vanskelig, brukte i underkant av et min på den. Resten av svømmetreningen ble brukt til intervallsvømming. Vil likevel påstå at det var en liten fremgang siden sist. Var litt stiv og støl i brystet etter gårsdagens bryst-trening. Ellers vil jeg si at jeg bygynte alt for sent med svømmingen, hadde aldri trodd at den skulle vært så vanskelig. Meen kommer til å kjøre på videre, og satser på at det kikket det vil bli å møte på opptaket hjelper godt på:)

Vill dessverre bli vanskelig å svømme hver dag Politistudent. I min kommune er alle basseng stengt, og en svømmetur tur/retur blir på 14 mil. Med tanke på jobb, tid og den økonomiske biten blir det vanskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takker for alle støttende og oppløftende ord!:)

 

Var å svømte i dag. Ikke så altfor bra vil jeg påstå. På 50 meter bryst brukte jeg ca 1min og 15 sek, da brukte jeg det jeg hadde av krefter. Hadde ikke mer krefter til å ta de siste 25 meterne. Ryggsvømmingen er enda mer vanskelig, brukte i underkant av et min på den. Resten av svømmetreningen ble brukt til intervallsvømming. Vil likevel påstå at det var en liten fremgang siden sist. Var litt stiv og støl i brystet etter gårsdagens bryst-trening. Ellers vil jeg si at jeg bygynte alt for sent med svømmingen, hadde aldri trodd at den skulle vært så vanskelig. Meen kommer til å kjøre på videre, og satser på at det kikket det vil bli å møte på opptaket hjelper godt på:)

Vill dessverre bli vanskelig å svømme hver dag Politistudent. I min kommune er alle basseng stengt, og en svømmetur tur/retur blir på 14 mil. Med tanke på jobb, tid og den økonomiske biten blir det vanskelig.

Du får bare stå på videre, Graff! Ingenting er umulig, du får bare gutse på alt du kan hele veien, og når du svømmer må du prøve å få så godt utbytte av svømmingen som mulig..

Når skal du opptaket da? Har du noen uker til å korte ned tida?

Alt kan gå md vilje, selv svømmer jeg på ren og skjær vilje! Som Politistudent sier - tenk PHS hele veien ;)

Lenke til kommentar
Skal gi jernet, skal være sikker på det! :) Prøver alltid å få så mye ut av svømminga som mulig. Men hvor lenge svømmer (økt) dere? Skal på opptak 3 juni, så har ikke all verdens tid på meg.

Hva har skjedd Rune?

Jeg pleier å varme opp litt, noe lengder i bassenget.. helt rolig.. få inn litt teknikk og vendinger.. så kjører jeg testen for fullt! I dag besto jeg dn faktisk på 2,25 :p Svømmer ca 45min pr gang..

Skal du på opptak 3 juni Graff ? I Oslo? Jeg skal 3 juni i Oslo hvertfall, kl 1300=) 3 uker igjen bare nå..

Lenke til kommentar
Oh happy day ! Teste svømmetesten i dag, og jeg besto den :) =P 2.25 ca ble tiden :p For mg som er sååå elendig til å svømme er jeg ganske glad nå, og enda har jeg 3 uker til å bli litt bedre :) Gratuler meg noen ! Hehe, ting begynner å se bedre ut nå, den svarte skya (svømming) begynner å klarne!

Også har jeg endelig fått lasta ned "Politiet" og lånt "Politiblikket" for 2 gang. Sweet ;)

Gratulerer md bestått Politistudent,og lykke til md skyteprøve!=)

Og du skal bli lovens lange arm?

Lukter jeg dobbelmoral?

Tviler på at det er bare han som laster ned ting. Selv gjør du det kanskje? Greit, jeg er litt enig med deg, men det er ikke opp til deg eller meg å dømme noen, så jeg foreslår at du bare lar være å skrive her dersom du ikke har noe å komme med som er relatert til PHS og opptak, eller Politiet.

Jepp, jeg laster ned, men det høres virkelig merkelig ut å laste ned sånt materiell selv om det er i studiesammenheng. Jeg dømmer ingen og sier fysjom, jeg bemerker bare fakta brukeren selv har lagt ut.

Mens vi er i gang så har jeg en mappe som heter "Ferdige Filmer" hos meg. Den er fylt til randen med 686 gigabyte med råmateriell for øyeblikket. Poenget med å bemerke dette er at mappen inneholder alle filmer som er mine egne for privat bruk. Jeg har utrolig nok ikke rippet alle mine filmer da dette er for plasskrevende for nåværende oppsett. Ha en god dag videre enten du er student eller ansatt i politiet.

 

Vennlig Hilsen SpecialForce :)

Lenke til kommentar
Oh happy day ! Teste svømmetesten i dag, og jeg besto den :) =P 2.25 ca ble tiden :p For mg som er sååå elendig til å svømme er jeg ganske glad nå, og enda har jeg 3 uker til å bli litt bedre :) Gratuler meg noen ! Hehe, ting begynner å se bedre ut nå, den svarte skya (svømming) begynner å klarne!

Også har jeg endelig fått lasta ned "Politiet" og lånt "Politiblikket" for 2 gang. Sweet ;)

Gratulerer md bestått Politistudent,og lykke til md skyteprøve!=)

Og du skal bli lovens lange arm?

Lukter jeg dobbelmoral?

Tviler på at det er bare han som laster ned ting. Selv gjør du det kanskje? Greit, jeg er litt enig med deg, men det er ikke opp til deg eller meg å dømme noen, så jeg foreslår at du bare lar være å skrive her dersom du ikke har noe å komme med som er relatert til PHS og opptak, eller Politiet.

Jepp, jeg laster ned, men det høres virkelig merkelig ut å laste ned sånt materiell selv om det er i studiesammenheng. Jeg dømmer ingen og sier fysjom, jeg bemerker bare fakta brukeren selv har lagt ut.

Mens vi er i gang så har jeg en mappe som heter "Ferdige Filmer" hos meg. Den er fylt til randen med 686 gigabyte med råmateriell for øyeblikket. Poenget med å bemerke dette er at mappen inneholder alle filmer som er mine egne for privat bruk. Jeg har utrolig nok ikke rippet alle mine filmer da dette er for plasskrevende for nåværende oppsett. Ha en god dag videre enten du er student eller ansatt i politiet.

 

Vennlig Hilsen SpecialForce :)

 

Det skal sies at TV Norge har vist denne serien på tv, men at de ikke har, eller har planer om å gi den ut på dvd (Har spurt).

Lenke til kommentar
Hva har skjedd Rune?

Ikke så mye. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men har liksom mistet litt troen på meg selv, og føler at jeg mangler det lille som skal til. Det skumleste er at motivasjonen plutselig stoppet opp, og jeg vet ikke hvorfor egentlig. Kan muligens være pga tungvintheten med svømming og trening.

 

Det er egentlig tungvint for meg å få både trent og svømt, da jeg har en times kjøretid til hver av dem, og det fakta at de offentlige svømmehallene kun har åpent to dager i uken, og da selvfølgelig i tidsrommet jeg jobber...

 

Men får se hva jeg får til :)

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Æsj hvor er det du bor Rune? :D

 

Du må bare prøve å kjøre på den siste tiden før opptak nå vet du! Tenk på hva som fikk deg motivert i utgangspunktet og vit at hvis du ikke gjør noe med det nå så blir du AKKURAT som kollegaene dine! :)

 

Vet ikke om du allerede leser det, men på www.politiforum.no kan du laste ned og lese deres magasiner helt tilbake til 2002! Mye motivasjon og hente! Særlig politiets skjeve verden!

Lenke til kommentar

Har lest den siden den kom på nettet gitt :)

 

Vel. Alt kan skje. Kanskje jeg våkner i morgen med en liten djevel inni meg som sier at jeg SKAL jobbe ræva av meg for å klare mitt livs høyeste ønske :D

 

Men når sant skal sies, er det jo litt moro også. Til og med tannlegen min har tro på meg, og han har kommet med endel treningstips, siden han er supertrent selv.

 

Har også en hel slekt jeg ikke må skuffe, da det vel stort sett kun er meg som er en eksemplarisk samfunnsborger.

 

Hvor jeg bor?

Hmm... gåte! 13.000 fastboende. ca 60.000 om sommeren ;)

 

En fra virkeligheten:

En politimann var på vei hjem etter endt vakt, og ble forbikjørt av en som var litt hard på gassen. Politimannen stoppet han og bestemte seg for å være litt grei. Hvis mannen kunne komme med en unnskyldning han aldri hadde hørt før, skulle han få slippe. Mannen svarte "Du skjønner at ekskjerringa mi stakk av med en politimann, og jeg var redd for at han skulle levere henne tilbake". Mannen slapp unna :p

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
hvis du ikke gjør noe med det nå så blir du AKKURAT som kollegaene dine! :)

Glabb! Blir jeg sånn, håper jeg noen har vett nok til å ta rotta på meg :hmm:

 

Eks-kollegaer faktisk. Har kun en liten deltidsjobb nå, og er "ansatt" i NAV :) Tjener faktisk like mye nå som jeg gjorde i jobben..

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Vet ikke om du allerede leser det, men på www.politiforum.no kan du laste ned og lese deres magasiner helt tilbake til 2002! Mye motivasjon og hente! Særlig politiets skjeve verden!

Jeg tok en kjapp titt på politiforum.no, og det eneste ordet som kan beskrive det jeg leste er vel "avsky". Politiet blir jo behandlet som dritt, både av de som styrer og av media. Storberget virker som en korrupt drittsekk som ignorerer alle problemene og prøver å skjønnmale situasjonen. Han får god hjelp av sin gode venninne Ingelin Killengreen, som er veldig opptatt av å fortelle hvor flott alt er og hvor få problemer det der. Som takk for sin utrolige troskap til Der Führer vil Der Führer endre loven så nikkedukken hans kan sitte i enda flere år og ødelegge enda mer.

 

Jeg tror ikke jeg noen gang kunne blitt politi. Jeg hadde blitt for frustrert og forbannet.

Lenke til kommentar

Vel. Skjønner godt hva du mener, men vri litt på det, og tenk på at det aller, aller meste kan forandres. Jeg har faktisk en tro på at det vil skje store omveltninger i løpet av kort tid.

 

Bare se England kontra Norge. I england ser du politi uansett hvor du er, og du ser ikke en, men haugevis. I norge må du nesten trekke kølapp fra den ene krisen til den andre. Dette er litt av grunnen til at det mest sannsynlig vil skje noe snart. Tenk bare når eldregenerasjonen pensjonerer seg. Det vil bli et stort raus om 3-5 år, og da må våre kjære folkevalgte dra huet ut av rasshølet og innse hvordan verden har blitt, og ikke tro at verden blir som de vil.

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Kom tilfeldigvis over denne morsomme på milforum.net.

 

Får man spørsmål om forhold til hjemmebrent, hasj og slikt under intervjuet? Eller får man spørsmål om f.eks. hvordan man ville opptrådt hvis noen drakk HB på fest? Jeg tenker på denne:

 

"Hvis jeg var på fest og det vart drukke heimebrent, ville jeg forlangt at det skulle fjernes fra mitt oppsyn."

 

Hva skal man svare på slikt? "Ja, jeg ville øyeblikkelig satt min beste kamerat i arresten for å servere HB"?

 

Her er hele innlegget:

 

OT: fant denne i en utgave fra 2007: Søknadsekstra i "Norsk Politi"

 

«Når bror min vart politi,

tenkte eg at eg kunne klare det,

for han er ikkje akkurat noko mirakel.»

 

Politihøgskolen har oversendt et knippe utsagn som søkere over noen år har avgitt i sitt møte med

opptaksnemnda. Utsagnene skulle vel ytterligere understreke hvorfor det er strenge opptakskrav

og en ganske så grundig personlig evaluering av hver enkelt kandidat …

 

God Grunn?

Hvorfor vil du begynne i politiet?

– En dag kom politiet for å hente en

«raring» i butikken der jeg jobber, de

sa bare «Hei Bjørn!», og alt løste seg.

Da bestemte jeg meg for å bli politi.

– Fordi jeg liker best å jobbe med

mannfolk!

– Nå jobber jeg på bensinstasjon,

og jeg kan godt tenke meg flere

utfordringar i livet enn å holde pølsa

varm!

– Jeg har alltid villet blitt noe stort

og betydningsfullt, som jordmor,

advokat eller politi.

– Da jeg var tre år, fikk jeg sansen

for politiuniformen.

– Jeg har hatt politi i ryggen hele

tiden.

– Jeg vil hjelpe folk på annen måte

enn å drive å stulle og stelle.

Ikke helt orientert?

 

I hvilken avdeling i politiet jobber det flest politifolk?

– Det er vel i administrasjonen??

Hvor i politiet finner vi etterforskere?

– Godt spørsmål, det vet æ ikke!

Kanskje i Politidirektoratet?

 

Hva gjør Kripos?

– Uff, det fikk jeg helt jernteppe!

 

Hvordan kan politiet jobbe forebyggende?

– Registrering av pass og våpen er

en forebyggende aktivitet.

 

Drømmejobb?

Har du en drømmejobb i politiet?

– Ja, jeg vil gjerne ta en master. Har

hørt at man må jobbe litt på gata

først.

– Syns det er spennende å forske

litt, særlig innen Kripos og sånt.

– Ja, jeg har sett litt på Kripos. Veit

at man må ha kjemi og fysikk, men

det kan jeg jo ta etterpå.

– Jeg har lyst å jobbe med alt!

Også sedelighetsaker?

– Hva mener du med det??

 

Plusser og minuser?

Ser du noen negative sider ved

politiet?

– Turnus er et minus hvis du får gift

eller unga.

– Du kan ikke bo der du vil!

– Det kan bli hardt å ta en kompis i

kontroll!

– Vennene dine kan jo plutselig ha

rana posten!

 

Positive sider ved deg?

– Jeg har aldri slåss!

– Jeg er veldig robust, for eg har

hatt mange katastrofeøvelser i

Speideren.

– Jeg har mye verbal judo!

 

Negative sider ved deg?

– Jeg blir fort irritert på døde ting,

f.eks. en stol som sitter fast.

– Jeg har ingen negative sider av

betydning for politiyrket!

– Jeg burde vært flinkere med

damer.

– Jeg bruker for lang tid på badet

(sagt av en mann …)

 

Best og verst?

Det beste du vet?

– Dyna mi.

– Kjæresten.

– Sex, he, he …

– Hester!

– Fotball, pizza og jenter (i den

rekkefølge …)

Det verste du vet?

– Når dolokket er oppe når jeg har

vaska det og lagt det ned.

– Når noen skal se på tekst-tv når

jeg ser på et program.

 

Det som ikke lønte seg på intervjuet

Å møte til intervju hos nemnda i full

uniform og bevæpning.

Å blunke til damene i nemnda.

Å skryte på seg fag/eksamen når

man ikkje har bestått.

Å framheve at man behersker andre

språk, men ikkje klare å seie ei enkel

setning på det språket.

Å nynne høgt og falskt mens ein

tenkjer lenge.

Å seie til eit medlem av nemnda: Ja

deg huskar eg frå i fjor! Og eg er sint

på deg enno!

Å svare: Ja, eg går ofte på fylla.

Altfor djup utringning kombinert med

svært høge hælar kan være risikofylt!

 

Flere gullkorn

– Jeg har aldri vært i Bodø, men har

hørt mye stygt om den byen!

– Voldtekt likar eg ikkje, så det vil eg

få slutt på!

– Fest er en utblåsing som gjør at du

motiveres til å holde ut hele uka.

– Eg har kjøpt bøker om politiet.

Politiblikk er verdas tørraste bok!

– Hvis jeg var på fest og det vart

drukke heimebrent, ville jeg forlangt

at det skulle fjernes fra mitt oppsyn.

– Utakk er verdens takk.

 

Hvis du blir tatt opp som student, hvor i politiet er du når du er 40 år?

– Da sitter jeg på andre siden av

bordet her!

– Politimester i Oslo.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...