Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PS: En søkte til og med 11 ganger før han kom inn ;)

Hehe, hva var det han slet med? :)

 

 

Vet ikke hvor mange som ble kalt inn, men kjenner noen som fikk avslag, i all hovedsak av helsemessige grunner.

Dette skjønner jeg ikke. Er det folk som søker enda de vet at de ikke har helse til det?

Lenke til kommentar
Dette skjønner jeg ikke. Er det folk som søker enda de vet at de ikke har helse til det?

 

Er vel kanskje noen som har samme drømmen som oss? Og håper de skal få en mulighet, til tross for enkelte medisinske grunner?

 

Om man har en lyte eller noe medisinske greier, er jo egentlig ikke noen garanti for at de blir dårlige i politiet? Jeg for min del er født med en hofteskade, men den plager meg ikke lenger, legen har "friskmeldt" meg, og jeg føler at jeg kan gjøre en god jobb uten at det helsemessige kommer i veien.

 

Tror kanskje det er mange som havner i den gruppen. Uansett har tydeligvis opptakslegen (han som ser på legeerklæringen) funnet ut at jeg har en mulighet?

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Vel. I brevet jeg har fått, står det at uttømmende politiattest vil bli innhentet iht skikkethetsvurderingen ("avhøret" eller intervjuet om du vil :p)

 

Står også (sitat):

"Idretts -og svømmetøy samt innesko med lyse såler må medbringes til de fysiske testene. Til legeundersøkelsen skal det medbringes urinprøve tatt samme morgen. Søkere som bruker kontaktlinser møter uten disse.

 

Ikke alle opptaksstedene har kantinefasiliteter. Kandidatene oppfordres til å ta med mat og drikke.

 

Søkere må ta med passbilde og fremvise gyldig legitimasjon ved fremmøte"....

 

(Sitat slutt).

 

Tror ikke man trenger noe mer egentlig?

Lenke til kommentar
Hehe, hva var det han slet med? :)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=128185

 

Han går i kullet mitt, altså avgangskullet 2009.

"To ganger kom han så langt at han ble innkalt til fysisk test og intervju."

 

Han ble ikke engang innkalt til fysisk test de 9 andre gangene? Jøss. For lave karakterer da sikkert?

 

Ser at han har vært MP, og det burde da være ganske så kvalifiserende...

Lenke til kommentar

Kjedelige greier:

 

–Jeg fikk pensjon da jeg var 58 år. Den tok jeg imot uten glede. Jeg ville jobbe, sier Finn Abrahamsen (59), tidligere politioverbetjent i Oslo.

 

Den profilerte og tidligere svært aktive politimannen måtte gå av med pensjon da han var 58 år gammel. Slik er reglene i politiet. Det liker Abrahamsen dårlig.

Når ble grensen på 58 innført?

 

Folk blir jo bare friskere og friskere i eldre og eldre alder. Kanskje på tide å heller ha helse som kriterium snarere enn et tilfeldig tall som liksom skal si noe om man er skikket eller ikke?

 

Her synes jeg politiet er litt ute på jordet. Først er det denne aldersdiskrimineringen basert på et tall. Så er det på opptaksprøvene: Hvorfor skal en mann måtte løfte 60 kg X antall ganger, men en kvinne bare 30? Hvis disse fysiske kravene er så viktige, hvorfor kan de ignorere dem for kvinner?

Lenke til kommentar
Folk blir jo bare friskere og friskere i eldre og eldre alder. Kanskje på tide å heller ha helse som kriterium snarere enn et tilfeldig tall som liksom skal si noe om man er skikket eller ikke?

 

Ute i distriktet kan du gå til 60. I lensmannskontorene gjelder 60 års grensen. Enig med deg at det er utrolig dumt å "tvinge" dyktige og erfarne politifolk til å pensjonere seg bare fordi de blir 57 og eldre.

 

Der jeg var på praksis var det mange politifolk som fikk tilbud om å fortsette, til tross for at de var i pensjonsalderen. Mange takket ja til dette tilbudet. :)

 

Edit: Det er mange forskjellige meninger om nettopp forskjellen på de fysiske testene for menn og kvinner, men jeg ser at det allerede er en tråd for det.

 

La oss holde oss til phs relatert informasjon her.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Vel. I brevet jeg har fått, står det at uttømmende politiattest vil bli innhentet iht skikkethetsvurderingen ("avhøret" eller intervjuet om du vil :p)

 

Står også (sitat):

"Idretts -og svømmetøy samt innesko med lyse såler må medbringes til de fysiske testene. Til legeundersøkelsen skal det medbringes urinprøve tatt samme morgen. Søkere som bruker kontaktlinser møter uten disse.

 

Ikke alle opptaksstedene har kantinefasiliteter. Kandidatene oppfordres til å ta med mat og drikke.

 

Søkere må ta med passbilde og fremvise gyldig legitimasjon ved fremmøte"....

 

(Sitat slutt).

 

Tror ikke man trenger noe mer egentlig?

Passbilde? Kan jeg ta md passet mitt da, ell vil de at jeg skal ta md bare bilde =P ?

Lenke til kommentar
Passbilde? Kan jeg ta md passet mitt da, ell vil de at jeg skal ta md bare bilde =P ?

 

 

Det vil gjelde et bilde av vanlig størrelse som man bruker i passet, i tillegg til vanlig legitimasjon (pass, førerkort, bankkort).

 

Når det gjelder passbildet, skal den settes på egenerklæringen. Da jeg søkte måtte vi lime passbildet vårt på søknaden. Passbilder får du ved enhver fotoautomat. Det er fordi nemnda skal lese egenerklæringen, og de vil gjerne ha et ansikt til det de leser.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...