Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

og et tips når det gjelder passfoto fra boks, stikk innom politiet og spør dem om det er et godkjent bilde. Har nemlig brent meg på det før :p

 

 

Tror ikke det er så nøye at bildet må være godkjent. Hvis du skal lage et et nytt pass er det jo noen regler. Men dette blir bare et enkelt bilde som går med til egenerklæringen.

 

Når dere starter på skolen blir det tatt foto av dere når de lager politihøgskolebevis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at han har vært MP, og det burde da være ganske så kvalifiserende...

 

Bakgrunn som mp trenger ikke nødvendigvis å være ekstra kvalifiserende. Grunnen til det er at mp og politiet har litt ulike innfalsvinkler og arbeidsmetoder. Blant annet skal politiet ha et sivilt preg, noe som er meget viktig for god dialog og nærmere kontakt med publikum.

 

Samtidig er det mange likhetstrekk mellom mp og politiet. Derfor er det både fordeler og ulemper med bakgrunn fra mp slik jeg ser det. Derfor vil du kunne være kvalifisert søker uansett hvilken bakgrunn du har. "Alle" erfaringer er gode erfaringer.

 

Jeg ser at det har vært diskutert før behovet for militærbakgrunn opp mot politiyrket. Så jeg vil bare presisere at det absolutt ikke er nødvendig med mp eller annen militær tjeneste for å bli politi. Men personlig anbefaler jeg førstegangstjenesten for personlig utvikling, modning og et spennende år i grønt. =)

Lenke til kommentar
Edit: Det er mange forskjellige meninger om nettopp forskjellen på de fysiske testene for menn og kvinner, men jeg ser at det allerede er en tråd for det.

Hva er grunnen til at det er slik da? Hvis det står om det i tråden holder det sikkert med en link.

Lenke til kommentar

Vel, vel. Får prøve å holde meg litt til topic jeg da for en gangs skyld :p

 

Førsteåret på PHS, består det av mye "lærer"-trening, eller er det i all hovedsak fokus på egentrening?

Er det noe som er greit å vite, og som kanskje kommer overraskende på mange? Tenker da på krav som dukker opp underveis? Noen av dem er redegjort for i tråden, men er det fler?

Lenke til kommentar

Skjønner at alle er i opptaksmodus og ønsker litt å lese om for å booste motivasjonen. Da får "veteranen" skrive et par ord og.

 

Da jeg gikk GU1 fikk vi noen få forelesninger om trening, treningsdagbok og lignende. Deretter hadde vi et par treningsøkter med veiledning. Etter det var vi on our own. Trening er ikke akkurat noe nytt for oss politispirer. :p

 

Krav som er på skolen er makspress i benk, stillestående lengdehopp, kroppsheving i bom og 3000 meter. Jeg husker ikke hva som er kravene når det gjelder poengsum, men dere vet i hvertfall hva som venter dere.

 

I idrettsfaget kreves det, for å få en karakter, at man skal bestå følgende:

Dette gjennomføres i GU1:

- Idrettsteori ( 2 timer skriftlig prøve, en del som faktisk stryker her. Ny sjanse er i GU2 og GU3)

- Livredningstest i vann (Feltuniform på, 50 meter med klær, av med klærne, 4 meter ned og hente en dukke, frigjøring fra halsgrep og føre markøren 50 meter. Tildelt tid: 5 min for gutter, 5.15 min for jenter.)

 

Ved stryk får man to nye sjanser i GU3. Her vil jeg utdype noe, mange har spurt om skoleplassen ryker om de ikke består noen av disse sjansene i svømming. Det som skjer er at du ikke får vitnemål, og må møte opp på skolen til høsten for å få prøve deg på nytt.

 

Disse gjennomføres i GU3:

- Bestått idrettskravene benkpress, 3000 m, lengdehopp og kroppsheving i bom. Det er visse poengkrav her for å få bestått også.

- Bestått AT (arrestasjonsteknikk). Her er det også avhengig av prestasjon og poeng for å bestå.

 

Når alt dette er bestått vil idrettskarakteren fastsettes etter samlet poengsum. Poengsummen får du fra benkpress, kroppsheving etc og AT. De andre kravene er bestått/ ikke bestått.

 

Hørtes dette fryktelig ut? :p

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Hørtes dette fryktelig ut? :p

Grusomt :ph34r:

 

Hehe. Neida. Er som du sier, greit å få et lite "tupp" for å holde motivasjonen der den skal være. Så for en eks-sofagris som meg, er dette en totalomveltning i livet? Fra ostepop og cola til farris og løping :D

 

Har jeg forstått riktig? Ellers syntes jeg ikke kravene høres urimelige ut i det hele tatt. Jobber meg faktisk ut fra 3000 meteren på kondisen om dagen :) Og p.s. aldri nevnt det før, men jeg er godkjent instruktør i vannredning :tease: MED papirer til og med

Lenke til kommentar

Vel. Mange år siden jeg tok det (og holdt kurs) :p Men gi meg tre år så skal jeg i hvertfall bestå :D

 

Det verste er at jeg får mer og mer lyst etter som dere "eldre" , hva skal jeg si, sparker oss i ræva :D

 

Editen:

Men har faktisk en ekkel magefølelse av at jeg ikke havner i grønt lys-bunken ved opptaket i år :roll: Men da får jeg prøve igjen neste år.

 

Går de etter kvalifikasjonene, har jeg såpass mange sertifiseringer innenfor alt mulig rart (tenkelig og utenkelig) at jeg har en sjans likevel :D

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Litt fag og eksamen.

 

GU1:

- Sosiologi (muntlig eksamen)

- Veitrafikkrett (skriftlig)

- Spesielle juridiske emner/ forvaltningsrett (skriftlig)

- Stats- og Kommunalkunnskap (skrifltig - har hørt at dette utgår for GU1 2009)

 

GU2:

- Full rulle med blålys, håndjern og kanskje noen kjeltringer! :p

- Ellers er det en gruppeoppgave i juss. Dette for å holde jussen vedlike.

- 3-4 ukers hospitering hos en etat som på en eller annen måte har en connection til politiet. Eksempler er barnevern, kriminalomsorg, asylmottak m.m - Edit: her må du skrive en rapport som leveres inn.

 

GU3:

- Kriminalteknikk (muntlig eksamen - du skal forklare og vise hvordan du håndterer et åsted)

- Engelsk (muntlig - fra 2009 vil det flettes inn i faget politilære)

- Politilære og yrkesetikk (skriftlig)

- Rapport og etterforskningslære (skriftlig)

- Psykologi (skriftlig)

- Arrestasjonsteknikk (prestasjonsbasert)

- Forebyggende polititjenester (skriftlig)

- Kriminalkunnskap (skriftlig)

- Strafferett og straffeprosess (the mother of all exams!)

- Idrettsfag (som nevnt 3000m, benkpress etc...)

 

Fagene blir ellers undervist allerede fra GU1, selv om noen av eksamene blir gjennomført i GU3.

Der har dere eksamensplanen! :D

 

Dobbeltedit: Rune, dette greier du!

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Det var mange eksamener det.. dæven :p Tar sosiologi og sosialantropologi til neste år (om jeg får faget), så vil forhåpentligvis ha litt bakgrunnskunnskap om det faget hvis jeg skulle komme inn på PHS en gang :) Men er det karakterer 1-6 på disse, eller er det bestått/ikke bestått?

Og dette med livredning - er det noe spesiell teknikk man skal lære seg? Hadde litt om det å føre en person sånn 10 meter, og sleit veldig med grepet og samtidig da svømme i en hastighet over 0.5km/t..

Lenke til kommentar

Hehe. Takk for oppdateringen :)

 

Elsker at noen tror på meg, for det er det ikke mange som gjør gitt :)

 

Spes ikke eks-kollegene mine, og som sagt tidligere. Å lukke øynene og tenke på dem har hjulpet meg gjennom flere harde treningsøkter :D

 

Men takk likevel.

 

er det noe spesiell teknikk man skal lære seg?

 

Det kan jeg faktisk, og kan sikkert lære deg det med tid og stunder :)

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Vi får bokstavkarakterene A til F. F er stryk, A- E er bestått.

 

På den skriftlige idrettsteorien, samt livredningstesten i vann er det bestått/ikke bestått.

 

Og ta det med ro folkens, dere får praktisk trening i bassenget med faglærer til livredningen i vann. Tilsammen får dere 8 timer tror jeg. Deretter kreves det masse egentrening.

 

Til alle fag får dere både undervisning og praktiske gjennomføringer. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
Det kan jeg faktisk, og kan sikkert lære deg det med tid og stunder :)

Hehe okay, kan være jeg følger opp på den der ^^

 

Vi får bokstavkarakterene A til F. F er stryk, A- E er bestått.

 

På den skriftlige idrettsteorien, samt livredningstesten i vann er det bestått/ikke bestått.

 

Og ta det med ro folkens, dere får praktisk trening i bassenget med faglærer til livredningen i vann. Tilsammen får dere 8 timer tror jeg. Deretter kreves det masse egentrening.

 

Til alle fag får dere både undervisning og praktiske gjennomføringer. :)

Hmm, ja ok. Men jeh, grei påminner der, men får vel selvfølgelig lære om noe før man får test i det :p

Lenke til kommentar

Vel, vel, vel. Da er jeg klar for 15km intervall i morgen :) Håper bare værgudene er med meg.

 

Edit:

Har prøvd meg ut litt i dag, og ser at jeg har en snitthastighet på ca 15,7 km/t. Hva mener dere? Ligger jeg godt an, bare jeg klarer å holde ut?

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Vel, vel, vel. Da er jeg klar for 15km intervall i morgen :) Håper bare værgudene er med meg.

 

Edit:

Har prøvd meg ut litt i dag, og ser at jeg har en snitthastighet på ca 15,7 km/t. Hva mener dere? Ligger jeg godt an, bare jeg klarer å holde ut?

 

 

Med snitt på 15 km/t består du glatt 3000 metern og hvis du klarer å holde farten jevn.

Lenke til kommentar

Vel. Høres bra ut :) La meg legge til at jeg faktisk gikk med rask gange også litt der.

 

Ikke dårlig å se at jeg faktisk kan klare noe :D

 

Vel. Utholdenheten kommer seg den også gitt. Herlig! Og skal ut igjen i kveld for å få opp den aerobe utholdenheten (fint ord jeg har lært på treningsstudioet :p)

Lenke til kommentar
Vel. Høres bra ut :) La meg legge til at jeg faktisk gikk med rask gange også litt der.

 

Ikke dårlig å se at jeg faktisk kan klare noe :D

 

Vel. Utholdenheten kommer seg den også gitt. Herlig! Og skal ut igjen i kveld for å få opp den aerobe utholdenheten (fint ord jeg har lært på treningsstudioet :p)

Høres ut som en 1'er på løpetesten detta Rune =P Blitt supermann kjapt du xD

Lenke til kommentar

Vel, ikke supermann :p Hadde slite litt med å fly med all dødvekta her :D

 

Neida. Bestemte meg for å teste hvordan jeg lå an, og har planene klare egentlig. Jeg kjører bånn gass på de siste 2-3 minuttene, og da går det overraskende fort. Har aldri vært kjapp i topplokket. Bena er det noe annet med :D

Lenke til kommentar
Vel, ikke supermann :p Hadde slite litt med å fly med all dødvekta her :D

 

Neida. Bestemte meg for å teste hvordan jeg lå an, og har planene klare egentlig. Jeg kjører bånn gass på de siste 2-3 minuttene, og da går det overraskende fort. Har aldri vært kjapp i topplokket. Bena er det noe annet med :D

Hehe, har du testa selve testen da;) ? Mange runder fikk du til slutt ? Sist jeg løp løp jeg 34,5 runder =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...