Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

oki, det er en fartsforeseelse, alle brudd på veitrafikkloven regnes jo som foreseelser, så burde jo kanskje være en liten mulighet, hvis jeg er heldig ;) er forresten eneste jeg har på vandelet mitt

 

 

Hei du, det er nemnda som vurderer hvert tilfelle individuelt. Hvis dette er det eneste du har, så er ikke sjansene dine forspilt.

 

Da jeg var på opptak var det en kar i samme opptaksgruppe som meg som hadde mistet førerkortet pga fartsovertredelse. Uvisst om han kom inn, for jeg har ikke sett han i Oslo i hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kompis av meg mistet lappen for fart, tror det var 120 i ei 80-sone (litt usikker), og han søkte seg på PHS 6 år etter. De spurte og gravde, og han sa rett ut at han var inneforstått med at han var en idiot som hadde klart det etc etc.

 

Resultat: Han jobber i Politiet i dag

 

Så søknaden din blir nok fort behandlet på lik linje med andre. Jeg har selv et par svin på skogen, og jeg ble i hvertfall kalt inn

 

Motivasjonsedit:

 

Og med mor som motivator og delvis mentor, ser det jaggu meg ut som jeg tør opp igjen enda en gang :) Når mora mi ringer, lurer jeg på hvem som er dau. Ringer liksom litt skjeldent. Men nå har gamlemor motivert sønnen sin, og ser flere her som egentlig støtter hverandre.

 

Nå kjenner jeg faktisk at jeg er glad, og at DETTE SKAL JEG KLARE

 

Og jeg håper virkelig, virkelig at alle her inne som er kalt inn, blir tatt inn til høsten

 

OG min far har meldt seg frivillig som sekundant, og min søster har strukket opp hånden for å være svømmetrener. Eks-svogeren min ringer meg ned og skal trene meg opp Er liksom litt motiverende det også. Til og med familiemedlemmer jeg aldri har snakket med som har ringt og pushet meg.

 

Så trenger noen et tupp i ræva for å få opp motivasjonen? Ring meg, mail meg eller pm meg så skal dere få støvele godt plantet opp der dere vet

 

p.s. kan også være at regningsbunka mi plutselig ble borte i dag :D:D

 

(Ble for mange smileys. Følte for å fjerne noen)

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Veldig bra å høre, Rune! Ble litt bekymret der en stund ;)

Ahahahaha. Godt å høre og takk for støtten :) Er utrolig hvordan ting kan forandre seg på bare en dag. Og nå var jeg så heldig at feriepenger, lønn etc øste inn på kontoen i stort monn, og nå er tanken full, klippekortene og treningsstudioet betalt, så nå er det hæla i taket og tenna i tapetet :dribble:

 

Andre drekker seg drita natt til 17. Jeg skal ut og løpe. Fra og med i dag sånn ca kl. 19.00 skal livet mitt forandres.

 

Yiiiiiiiiiihaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Vel. Etter en *kremt* heller fuktig tur på 17.mai i fjor tenker jeg kroppen trenger hvile i år. Ønsker ikke å si noe mer enn at det faktisk mangler et døgn i livet på meg :)

 

Prøver å holde meg litt i humør. Det hjelper i hvertfall på hotellet jeg jobber nå. Utrolig hvor mange ekstra store rom man kan selge bare ved å dra ting litt langt :)

 

Jeg er som andre, har både positive og negative sider, men er i all hovedsak glad og driter i det meste (som skrevet tidligere i tråden).

 

Lever av og for selvironi serru. Det virker som de aller, aller fleste på denne tråden er skikkelig greie folk, og det gjør at jeg gleder meg enda mer. Men som sagt mange ganger ... jeg er en liten gnom, og er vel ikke noe prototyp på en politimann direkte :)

 

Edit:

Livet blir forandret fra kl. 20.00 og ikke 19.00 som tidligere annonsert :p

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Jeg personlig mener at skal man bli politi, så skal alt være 100% "clean", om dere skjønner. Har man en fartsovertredelse, ja da skal man enkelt og greit ikke kunne bli politi. Det samme gjelder i skalaen om urinering på offentlig sted, burning osv. Alt preiket om at man kan forandre seg holder ikke. Gjort er gjort! Det går ikke ann å gi en mann bort for å ha kjørt for fort, når man har gjort det selv. Av prinsipielle grunner bryter jeg aldri fartsgrensa, kjøre uten førerkort for eksempel.

 

Pokker, nå ble jeg forbanna igjen..må slutte å stikke innom denne sida på kveldstid, ødelegger fullstendig nattesøvnen! La oss i vår politiaktive karriere sørge for at kriminalitet blir utryddet, så kan vi som pensjonister søve godt om natta :new_woot:

Lenke til kommentar
Jeg personlig mener at skal man bli politi, så skal alt være 100% "clean", om dere skjønner. Har man en fartsovertredelse, ja da skal man enkelt og greit ikke kunne bli politi. Det samme gjelder i skalaen om urinering på offentlig sted, burning osv.

 

Det blir helt feil for meg. Husk at politifolk er vanlige mennesker med en spesiell jobb.

Fartsovertredelser, offentlig drikking, urinering i bakgater; hadde dette vært ekskluderende ville det vært svært få politifolk her i landet.

 

Sitat høyesterettsdommer: "Klart jeg har gjort noe kriminelt, jeg har da bil!".

 

Poenget mitt er at det er verdt å se gjennom fingrene på "småplukk", slik at polititjenestemannen i større grad kan utvise skjønn. Et samfunn der all kriminalitet blir slått ned på er ikke bra i det hele tatt. Det har vært slike samfunn opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Alltid lurt på en ting; Er det lov å bruke hår produkter som f.eks gele og de andre tingene man har i håret innen yrket? I og med at man har på seg caps så er vel det noen restriksjoner på sånt?

 

Ja, det er lov. Har man langt hår burde dette settes opp. Ellers står det i et eller annet reglement at polititjenestemannen skal være velfrisert. Ikke spør meg om hvor :)

Lenke til kommentar
Jeg personlig mener at skal man bli politi, så skal alt være 100% "clean", om dere skjønner. Har man en fartsovertredelse, ja da skal man enkelt og greit ikke kunne bli politi. Det samme gjelder i skalaen om urinering på offentlig sted, burning osv. Alt preiket om at man kan forandre seg holder ikke. Gjort er gjort! Det går ikke ann å gi en mann bort for å ha kjørt for fort, når man har gjort det selv. Av prinsipielle grunner bryter jeg aldri fartsgrensa, kjøre uten førerkort for eksempel.

 

Pokker, nå ble jeg forbanna igjen..må slutte å stikke innom denne sida på kveldstid, ødelegger fullstendig nattesøvnen! La oss i vår politiaktive karriere sørge for at kriminalitet blir utryddet, så kan vi som pensjonister søve godt om natta :new_woot:

 

Og redde verden også? Noen av oss er fremtidlige tjenestepersonell i politiet i kommende tid. Ingen av oss kan gjøre kål på hele verden, når vi mest sannsynlig jobber innen Norge i diverse PD rundt om i landet.

 

Men ellers, jeg støtter planen din ^^

 

Du snakker som en unge. Dette med å utrydde kriminalitet var selvfølgelig ikke seriøst ment, men av en eller annen grunn så skjønte du ikke det...

Endret av Graff
Lenke til kommentar

Støtter deg der, Eircag, men vil også legge til at det er mildt sagt svært individuellt hvordan en kall det kriminell handling blir håndtert.

 

Enkelte politifolk anser deg som samfunnets største fiende dersom du pisser i fjorden i fylla, mens andre bare ler og går videre. Utfra egne erfaringer, har vi både bad cops og good cops i norge også. Og sagt rett fra levra så er maktsyke politifolk noe av det siste som trengs i norge. Det er med på å senke respekten for kall det firmaet. Folk er overraskende gode til å huske negative opplevelser, men glemmer fort positive opplevelser.

 

Men de som vil bli politi fra barnsben av, holder seg stort sett på matta. Å få en fartsbot kan skje alle, og jeg vet om svææært mange som slipper med en advarsel før det blir noe oppstyr av det. Det kan være så dumt som å kanskje sitte i egne tanker noen sekunder og man følger køen, før man ser de sure blå i speilet.

 

Jeg vil vel kalle det graden av alvorlighet. Skal man prioritere å bøtelegge en som pisser fremfor å gripe inn i en slosskamp? Det er større skade for personskade ved en slåsskamp kontra en som pisser i vannet. Nytter liksom ikke å si "Vent med å sloss. Jeg må bare bøtelegge denne superkriminelle pisseren her først, så kommer jeg bort med en gang".

 

Det var en sak i avisen her nede for et par år siden, der politiet stoppet en for å ikke ha brukt bilbelte. Han og kona hevdet at det var på hele tiden, men politimannen påstod at de hadde videoopptak av det. Han ville gjerne se det opptaket, og ble loset ned på politivakta. Der ble han satt på venterommet i tre timer, og til syvende og sist kom en politimann ut og sa at det ikke var tilfelle at det var video av overtredelsen. Saker som dette bidrar heller ikke til å øke politiets renome, men for all del, så er de aller, aller fleste politifolk kjempermennesker som jeg ikke kan rose nok, men i dette yrket, som i andre, finnes det alltid sorte får.

 

 

 

Dette med å utrydde kriminalitet var selvfølgelig ikke seriøst ment, men av en eller annen grunn så skjønte du ikke det...

Gå og legg deg :p

Lenke til kommentar
Jeg personlig mener at skal man bli politi, så skal alt være 100% "clean", om dere skjønner. Har man en fartsovertredelse, ja da skal man enkelt og greit ikke kunne bli politi. Det samme gjelder i skalaen om urinering på offentlig sted, burning osv. Alt preiket om at man kan forandre seg holder ikke. Gjort er gjort! Det går ikke ann å gi en mann bort for å ha kjørt for fort, når man har gjort det selv. Av prinsipielle grunner bryter jeg aldri fartsgrensa, kjøre uten førerkort for eksempel.

 

Pokker, nå ble jeg forbanna igjen..må slutte å stikke innom denne sida på kveldstid, ødelegger fullstendig nattesøvnen! La oss i vår politiaktive karriere sørge for at kriminalitet blir utryddet, så kan vi som pensjonister søve godt om natta :new_woot:

 

Selv har jeg ingenting på rullebladet, har heller aldri fått så mye som en fartsbot eller parkeringsbot (er 21 år). Er nok endel flaks inne i bildet her, men ser jeg på meg selv som en bedre kanditat enn kameraten min som også søker PHS i år, med de 4 fartsbøtene han har fått? Overhodet ikke.

 

- "Det går ikke ann å gi en mann bort for å ha kjørt for fort, når man har gjort det selv". Mener du virkelig dette? For meg blir det like dumt som å si "Det går ikke ann å kjefte på barnet sitt når det slår en medelev, dersom du gjorde det som barn selv".

Lenke til kommentar

Jeg har selv helt rent rulleblad og skjønner hva du mener Graff. Selv er jeg opptatt av å aldri kjøre for fort osv. Men mener allikevel at mindre fartsbøter og slikt må kunne overses. Politiet skal jo representere befolkningen. Hvis du noen gang har vært ute å kjørt på en norsk vei kunne man nesten dratt det så langt at det burde være et krav og ha en fartsbot eller to for nesten samtlige kjører jo for fort haha :p

Lenke til kommentar
Fartsovertredelser, offentlig drikking, urinering i bakgater; hadde dette vært ekskluderende ville det vært svært få politifolk her i landet.

Det er også noe med det at man kan gjøre mye dumt når man er ung, men vokse det av seg og bli ekstremt A4 som voksen :)

 

 

Ellers står det i et eller annet reglement at polititjenestemannen skal være velfrisert. Ikke spør meg om hvor :)

Kanskje fordi politiet er svært synlige, og skal fremstå på en positiv måte og som gode forbilder?

 

 

Enkelte politifolk anser deg som samfunnets største fiende dersom du pisser i fjorden i fylla, mens andre bare ler og går videre.

Jeg tror folk generelt får et bedre inntrykk av politiet hvis de ikke er så jævla firkanta på alt. Hvis jeg går med en ølflaske over gata til naboen og politiet kommer styrtende til for å ta meg for det, så vil jeg miste mye respekt for dem. Hvis de derimot er vennlige og kun minner meg om at jeg må huske på dette med drikking på offentlig sted og lar det være med det, så vil min respekt for dem øke.

Lenke til kommentar
Hvis de derimot er vennlige og kun minner meg om at jeg må huske på dette med drikking på offentlig sted og lar det være med det, så vil min respekt for dem øke.

Enig! De som kan ha det moro med folk og ikke av folk :)

 

Når det gjelder håret, har jeg et stort problem. Har ikke noe sexy Joey Tempest-hår :cry: Har nesten ikke hår i det hele tatt...

 

I det store og hele, er det vel viktigst at politiet selv husker på at de har en veldig makt, og at mye de foretar seg, kan få konsekvenser for andre mennesker hele livet. Ta eksempelvis en ung mann på 15-18 år som knabber et eller annet i butikken. Jeg personlig syntes det blir litt dumt å skrive anmeldelse etc første gangen, noe som faktisk kan ødelegge hele livet til vedkommende og få han ut på skråplanet. Noen ganger er det kanskje bedre å forebygge, eks ved å gi beskjed til vedkommende om at denne gangen går det greit, neste gang blir det anmeldelse. For da gir man andre mennesker en sjanse.

 

Jeg regner med å få kjeft av flere som går på PHS nå, men det er dessverre, sett ut fra mine erfaringer, altfor mange politifolk som kun er ute for å ta og straffe folk. I mange, mange tilfeller er det selvfølgelig korrekt, men ikke i alle, og det er litt trist at så mange av dem ikke kan være litt runde i kantene. Forøvrig tror jeg dette kommer med årene.

 

Får si som vernepliktsfenriken min, da vi stod og røykte og pratet litt. Så en ung "jypling" av et befal stod og skrek til troppen sin. Jeg spurte hvorfor han ikke gjorde det, og da svarte han enkelt og greit "Jeg har vokst det av meg" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...