Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

På livredningstesten fikk vi beskjed om å stupe. Jeg fikk høre at jeg traff med beina først, så ikke bra ut :) Man har på seg uniform, så mageplasket kjente jeg ikke noe til.. :)

 

hahaha! ;D Å lande med bena først skal jeg klare! Går utifra at du bestod?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har vært en del aktivitet her ser jeg. Jeg har vært borte et par dager, og fra mandag 18 mai fram til 5 juni vil jeg være utilgjengelig på tråden grunnet 3 ukers leiropphold!

 

OoO Happy go lucky. Skytetrening, taktiskeøvelser og sånt?

Får dere foresten trening i avhørsteknikk eller er det viderutdannelse? Har sett de har kurs i det :p

Lenke til kommentar
Det har vært en del aktivitet her ser jeg. Jeg har vært borte et par dager, og fra mandag 18 mai fram til 5 juni vil jeg være utilgjengelig på tråden grunnet 3 ukers leiropphold!

 

OoO Happy go lucky. Skytetrening, taktiskeøvelser og sånt?

Får dere foresten trening i avhørsteknikk eller er det viderutdannelse? Har sett de har kurs i det :p

 

 

Ja, skytetrening og taktiske øvelser. BLir lange dager hver eneste dag, så jeg både gruer og gleder meg. :p

 

Vi har masse øvelser i avhør på skolen og lignende. Men man får også disse kursene i videreutdannelsen, f.eks til avhør av barn blant annet. Men kursene gis også til de som skal jobbe som "vanlige" etterforskere regner jeg med...

Lenke til kommentar
hahaha! ;D Å lande med bena først skal jeg klare! Går utifra at du bestod?

 

Ja, de aller fleste besto. Takket være jevn og strukturert trening. Tror det var to stykker i min klasse som må ta testen senere pga sykdom på testdagen.

Men jeg sverger til at "alt som er ferdig er bra". Det du kan gjøre i dag er det ingen grunn til å utsette til i morgen.

 

Noen som vet når første dato for intervjuer i Oslo er?

Lenke til kommentar
Han / hun kaster to ringer med noen meters mellomrom. Så kan du snu deg rundt og dykke. Begge ringene skal opp på et dykk. Det virker lett, men øv på det, så du vet det sitter. Det er faktisk noen som stryker på det hvert år.

 

Med andre ord skal man befinne seg under vann fra klarsignal til man skaller i kanten igjen :)

 

Uansett, er det vel mitt minste problem. Er verre med resten :p

 

Og har vel to muligheter i dykkingen også.

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Fy fela å jeg ble skuffet over egen prestasjon i svømmehallen idag. Prøvde meg på 100 metern og det gikk RETT vest. Nå kan jeg ikke crawle, noe som er en forferdelig ulempe, så må lære det innen 4 juni. Mulig det blir bedre resultater da.

Går det ikke raskt nok med vanlig brystsvømming? Jeg ser liksom for meg at det må være ganske enkelt å komme inn på rundt 2 minutter i det minste.

 

På mitt opptak begynte vi i vannet, den grunne enden. Står med ryggen mot instruktøren. Han / hun kaster to ringer med noen meters mellomrom. Så kan du snu deg rundt og dykke.

Klarer man å se hvor ringene ligger før man dykker? Det høres jo så veldig enkelt ut, på den grunne delen og greier. Hva er det som gjør at enkelte ikke klarer det?

 

I GU1 er det livredningstest der man skal stupe, svømme noen lengder, ta av klær i vannet, dykke 4 meter og svømme noen lengder med markøren på slep. Det går bra det og, faktisk :)

Regner med det er svømme- og dykketrening i løpet av året da?

 

Jeg fant ikke noen oversikt med litt flere detaljer om de tre årene. Det hadde jo vært interessant å vite hva som venter en i løpet av utdanningen før man søker...

Lenke til kommentar
Han / hun kaster to ringer med noen meters mellomrom. Så kan du snu deg rundt og dykke. Begge ringene skal opp på et dykk. Det virker lett, men øv på det, så du vet det sitter. Det er faktisk noen som stryker på det hvert år.

 

Med andre ord skal man befinne seg under vann fra klarsignal til man skaller i kanten igjen :)

 

Uansett, er det vel mitt minste problem. Er verre med resten :p

 

Og har vel to muligheter i dykkingen også.

Man dykker vel først under vann etter at de 2 ringene er blitt kastet uti vannet? Så ser du vel sånn ca hvor de er landet, så dykker du under å henter de opp. Tror ikke du trenger å skalle i kanten, kan vel stå på beina når du har henta begge :-P

Skal du svømme bryst, Rune ? Noen flere?

Jeg får dt ikke til å gå ordentlig fort. Noen som har noen tips ?

Kan jo ikke svømme crawl her =/

Lenke til kommentar
Går det ikke raskt nok med vanlig brystsvømming? Jeg ser liksom for meg at det må være ganske enkelt å komme inn på rundt 2 minutter i det minste.

 

Klarer man å se hvor ringene ligger før man dykker? Det høres jo så veldig enkelt ut, på den grunne delen og greier. Hva er det som gjør at enkelte ikke klarer det?

 

 

Regner med det er svømme- og dykketrening i løpet av året da?

 

 

Å svømme bryst holder i massevis! Det gjorde jeg, og kom inn på 2 minutter blank.

 

Når det gjelder dykkingen så er det på ca. 1 meters dyp, du ser hvor ringene er, så det er ikke noe stress. Dette er noe alle burde klare faktisk.

 

Du får praktisk svømmetrening/ opplæring mtp livredningstesten i vann også.

Lenke til kommentar

Nei, velkommen tilbake student (mobbmobb) :p

 

Grunnen til at jeg valgte crawl, er etter en nøye vurdering av hvordan jeg faktisk ser ut i vannet.

Vel... enkelt og greit ble det crawl, da jeg har drevet med dette endel i min ungdom.

 

Dykkingen burde absolutt alle klarer. Er kanskje noen som sliter litt med å få vann i øynene, men bare tren på det. Du merker det ikke anyway :)

Lenke til kommentar
Nei, velkommen tilbake student (mobbmobb) :p

 

Grunnen til at jeg valgte crawl, er etter en nøye vurdering av hvordan jeg faktisk ser ut i vannet.

Vel... enkelt og greit ble det crawl, da jeg har drevet med dette endel i min ungdom.

 

Dykkingen burde absolutt alle klarer. Er kanskje noen som sliter litt med å få vann i øynene, men bare tren på det. Du merker det ikke anyway :)

 

 

Jeg har da bare vært borte i noen få dager. :p

Bare vent til jeg blir borte i 3 uker du, det blir totalt anarki her på tråden! xD

Lenke til kommentar
Jeg har da bare vært borte i noen få dager. :p

Bare vent til jeg blir borte i 3 uker du, det blir totalt anarki her på tråden! xD

Vel. Når en ser hvor fort dagene farer frem nå, skulle en tro du hadde vært borte en evighet :p

 

Hva f... er du gal?? Tre uker?? Herregud, hvordan skal det gå da :p

 

Neida. Ser bare frem til 11/6 jeg for min del, så tar jeg alt derfra. Er bare no bæsj at jeg må reise minst 1 time for å komme meg i svømmehall, og de har forøvrig åpent 3 dager i uka, så det neste nå blir vel å hoppe i fjorden og satse på at SPPP ikke slår til for alvor :p.

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Går det ikke raskt nok med vanlig brystsvømming? Jeg ser liksom for meg at det må være ganske enkelt å komme inn på rundt 2 minutter i det minste.

 

Klarer man å se hvor ringene ligger før man dykker? Det høres jo så veldig enkelt ut, på den grunne delen og greier. Hva er det som gjør at enkelte ikke klarer det?

 

 

Regner med det er svømme- og dykketrening i løpet av året da?

 

 

Å svømme bryst holder i massevis! Det gjorde jeg, og kom inn på 2 minutter blank.

 

Når det gjelder dykkingen så er det på ca. 1 meters dyp, du ser hvor ringene er, så det er ikke noe stress. Dette er noe alle burde klare faktisk.

 

Du får praktisk svømmetrening/ opplæring mtp livredningstesten i vann også.

Det er dessverre 25 m basseng nå, opptaket foregår på Norges idrettshogskole =P Så problemet er at jeg får ikke sparket fra så ofte som i 12,5 m basseng! Men jeg trener svømming minst 3 ganger i uka nå, så dt MÅ gå! Må bare trene på å få opp farta ordentlig

Lenke til kommentar
.

 

Når det gjelder dykkingen så er det på ca. 1 meters dyp, du ser hvor ringene er, så det er ikke noe stress. Dette er noe alle burde klare faktisk.

 

Det var faktisk en på mitt opptak som ikke kom seg under. Husker jeg følte fryktelig synd på gutten.

 

Jeg synes det er en fin øvelse å ha før svømmingen begynner. Man får den mestringsfølelsen alle liker så godt :)

Lenke til kommentar
Det var faktisk en på mitt opptak som ikke kom seg under.

Virker ikke som noen som er skikket til å være politi akkurat.

 

Enten er han ikke i stand til å forberede seg til de enkleste ting, eller så takler han ikke press, og bryter sammen som en fyrstikk. Ingen av delene er vel noe man ønsker seg av politifolk...

Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig å gå på PHS? Noen overraskelser?

 

Noen av dere som har vært der som kan si litt om studiehverdagen? Mye teori? Mye praktisk? Noe du ble overrasket over? Trenger litt gæz her, så bare sett i gang :p

 

 

Jeg trenger en pause fra eksamenslesinga, så jeg kan fortelle litt om studiehverdagen på PHS i Bodø =)

 

1. året har vært et kjempeår. En av de store fordelene med Bodø som studiested er at det er en liten skole med få elever. Dette gjør at det sosiale er helt topp, og man blir kjent med de fleste av sine medelever. I tillegg har man en god dialog med lærerne og det er ikke noe problem å møte opp på kontoret for litt veiledning og oppfølging. Jeg vil tro at skolen i Kongsvinger vil bli lik på veldig mange måter.

 

Når det gjelder selve studiet så er dagene utrolig varierte selv om det er mest teori. Grunnen til det er at timeplanene er ulik for hver uke, og vi har stadig vekk fritimer, eller "studietimer" som lærerne kaller det;) Dette er med på å holde motivasjonen oppe. I tillegg er skolen en høgskole, slik at vi i stor grad bestemmer selv hvilke forelesninger og timer vi ønsker å delta på, eller om vi vil lese på egen hånd.

 

Det er som nevnt mye teori, herunder juridiske fag, samfunnsvitenskapelige fag og ulike politifag. Personlig har jeg mest sansen for politifagene da de føles mest relatert til selve yrket, men alle fagene er mer eller mindre viktige for oss. De beste forelesningene etter min mening er de med gjesteforelesere. Her har vi hatt alt fra representanter fra tidligere "Uro", beredskapstroppen, Up etc, til ulike andre etater som samarbeider med politiet. Virkelig spennende å få innblikk i politihverdagen og historier fra virkeligheten!:)

 

I tillegg har vi noe praktisk undervisning. I Bodø har vi blant annet vært med på trafikkontroll i Bodø sentrum, hatt masse øvelser i øvingsleiligheta og andre steder, samt så har vi en god del arrestasjonsteknikk. Det har også vært noen andre nyttige kurs i løpet av skoleåret.

 

1. året i Bodø er allsidig, lærerikt og ikke minst gøy! Til tross for at det er noen eksamener og godkjenningsprøver vi må gjennom:P Men tro meg, det er absolutt verdt det!

 

Så stå på folkens og hold motivasjonen oppe. Så sees vi som kolleger om noen år ;)

 

 

Mvh

 

1 års politistudent PHS Bodø

Lenke til kommentar
Blir egentlig fristet mer og mer for hver dag som går. Litt rart det der egentlig. Noen ord kan øke motivasjon og lyst utrolig!

 

Høres så herlig ut :D Får virkelig håpe at jeg kan få oppleve det. Dommen kommer om 4 uker :p

 

 

Det som var målet med mitt innblikk i studiehverdagen var å øke motivasjonen, så det er bra!:)

 

Uansett hvilken bakgrunn, interesser og personlighet dere har, så lenge dere oppfyller de formelle kravene, så har dere mulighet til å komme inn. Politifolk skal rekrutteres fra hele landet i alle samfunnslag. Jeg har medelever som har vært postmenn, elektrikere, forsvarsfolk, vektere, lærere, ja alt mulig. (Selv jobbet jeg på taxi-sentral!)

 

På PHS finner man mennesker i alderspenn fra 20 til langt oppi 30-40 årene, så ingenting er umulig. Om dere ikke kommer inn i år så er det fortsatt mange muligheter. Men samtidig er det mange som kommer inn på første forsøk og! =)

 

PS: En søkte til og med 11 ganger før han kom inn ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...