Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

En time eller to.

Jeg vil si denne er viktigere enn en prøve. Opptaksnemnda baserer mye av sitt inntrykk av søkeren på bakgrunn av egenerklæringen. Skriv komplette setninger, formuler deg godt og klart. Selv satt jeg i to timer, og tenkte nøye gjennom formuleringene før jeg skrev de ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaja, ble mildt sagt overrasket da jeg så at jeg ble innkalt til årets opptakprøver til Phs.

 

Skal ta opptakene på Håkonsvern orologstasjon tidlig på morgenen. Er det noen som vet om en effektiv måte å komme seg dit fra Bergen på? Eller er taxi den enkleste (men dyreste) måten?

 

Du har ikke hørt om det som kalles buss vel? Jeg tok det i fjor, gikk helt fint. Halve bussen skulle til leiren så det er nok ikke noe problem å finne frem :) lurer du på hvilken buss du skal ta kan du sjekke tide.no

Lenke til kommentar
Ja, typiske spørsmål er "hvordan tror du andre ser på politietaten?", "hvordan ser du på politietaten?", "nevnt en sak hvor politiet har vært nevnt i media, hva mener du om hvordan politiet ble fremstilt?", "skriv om deg selv og dine oppvekstvilkår".

Hva spør de om under intervjuet da? Dette virker som typiske intervju-spørsmål.

Lenke til kommentar
Ja, typiske spørsmål er "hvordan tror du andre ser på politietaten?", "hvordan ser du på politietaten?", "nevnt en sak hvor politiet har vært nevnt i media, hva mener du om hvordan politiet ble fremstilt?", "skriv om deg selv og dine oppvekstvilkår".

Hva spør de om under intervjuet da? Dette virker som typiske intervju-spørsmål.

 

Spør de ikke om ting de er interessert i å vite mer om eller de syns var uklart i egenerklæringen? Eventuelt andre ting du ikke tok med eller generelle kunnskaper om politiet.

Lenke til kommentar

For alle politispirer her inne som vil inn på PHS, er det kanskje å anbefale å lese så mye som mulig om politiet? Sidene "om politiet" på politi.no, og særlig den nedlastbare brosjyren Politiet i Norge.

 

Hvis man pugger på dette som om man pugger på en prøve til man skal inn til tester og intervju, så viser man i allefall interesse og stor kunnskap :)

Lenke til kommentar
Nei nei nei nei Uff

 

For en idiotisk tabloid overskrift! Hvis man leser saken så står det jo at han aldri var et problem eller trussel for politiet! Og at han slett ikke hadde "forskanset" seg :p

 

Basert på ingress og overskrift virker det jo som han klikket helt og at det ble skuddveksling. God PR^^

Endret av Chaalex
Lenke til kommentar
Det er enda en ting. På NRK sa de at en bevæpnet politistudent hadde forskanset seg. Hørtes nesten ut som dommedag.

 

Hva skulle vi gjort uten media? Hatt det roligere i samfunnet? :p

 

Ja, eller uten et komersielt media i alle fal. Ser jo hvor "bra" de håndterte svineinfluensaen, men det er en annen sak :p

Lenke til kommentar

Denne saken er jo utmerket for de som skal svare på spørsmålet om politi i media :)

 

Det viser jo hvor sensasjonshungrige media er, og hvor forsiktig politiet må være fordi det alltid er noen som er ute etter å skape sensasjoner, og særlig når det er snakk om en statsmakt som politiet.

Lenke til kommentar
Det viser jo hvor sensasjonshungrige media er, og hvor forsiktig politiet må være fordi det alltid er noen som er ute etter å skape sensasjoner, og særlig når det er snakk om en statsmakt som politiet.

Akkurat den setningen der var overraskende profesjonell :D

 

Kan jo være den saken, obiora saken, den tragiske episoden med politietmannen det klikket for i Bodø. Men er kanskje greit å skrive om en sak man føler at sitter godt innprentet i computeren.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål om dykkingen

 

Er det under vann fra du hopper uti til du er på land igjen, eller er det uti -> finn -> rett opp?

På mitt opptak begynte vi i vannet, den grunne enden. Står med ryggen mot instruktøren. Han / hun kaster to ringer med noen meters mellomrom. Så kan du snu deg rundt og dykke. Begge ringene skal opp på et dykk. Det virker lett, men øv på det, så du vet det sitter. Det er faktisk noen som stryker på det hvert år.

 

I GU1 er det livredningstest der man skal stupe, svømme noen lengder, ta av klær i vannet, dykke 4 meter og svømme noen lengder med markøren på slep. Det går bra det og, faktisk :)

 

Ja, typiske spørsmål er "hvordan tror du andre ser på politietaten?", "hvordan ser du på politietaten?", "nevnt en sak hvor politiet har vært nevnt i media, hva mener du om hvordan politiet ble fremstilt?", "skriv om deg selv og dine oppvekstvilkår".

Hva spør de om under intervjuet da? Dette virker som typiske intervju-spørsmål.

 

Spør de ikke om ting de er interessert i å vite mer om eller de syns var uklart i egenerklæringen? Eventuelt andre ting du ikke tok med eller generelle kunnskaper om politiet.

 

Det stemmer. Typiske spørsmål på intervjuet er å utfylle punkter fra erklæringen og annet for å bli kjent med deg. Også vanlig å få spørsmål som gjør at du må reflektere over politirollen; hvordan tror du naboen ser på deg - som politi eller bare en nabo? Reflekter over slike problemstillinger i forkant. Husk at alt annet enn ærlighet straffer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...