Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foran Notre-Dame i Paris så er det såvidt jeg husker mye bedre plass og ingen trær rett foran. Og i Paris så ville du nok hatt større problemer med å ta bilde forbi mennesker enn noe som ser ut som et flyttbart toalett. Så må vel være en av de andre Notre-Damene (kanskje Reims som han bak skriver?), er vel en god del av de om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Reims?

Kjapt å presist :) Paris ville nok vært litt for åpenbart her så jeg tok en mindre by. Reims er med 180 000 innbyggere på 12-13 plass over mest befolkningsrike byer i Frankrike. Det er hovedstad i Champagne-regionen i Nord-Frankrike. Hovedattraksjonen er selvfølgelig katedralen som har huset flere kroninger av konger i tidligere år. Mesteparten av den er bygd på 1300-tallet og den står på UNESCOs verdensarvliste. Et fantastisk byggverk!

Jeg var der i august 2013 og de hadde satt opp et fantastisk lysshow på frontsiden, det ble en fin opplevelse.

post-265549-0-83828600-1423225761_thumb.jpg

 

Før videre Lycantrophe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Symbolet i midten indikerer en katedral av noe slag hvertfall....

?

 

Hvilket symbol ?

 

Og katedral av noe slag - det eneste "slaget" katedral jeg kjenner til, er det som altså er bispekirke (efter latin: Cathedra, som refererer til biskopens lærestol).

 

Så hva snakker man om her ?

Lenke til kommentar

Hmm, rabler litt igjen, uten at jeg vet hvilken by det er nå også... Med tanke på menneskene en kan se i bakgrunnen der så tenker jeg Asia i områdene India/Pakistan/Bangladesh/Sri Lanka. Det henger en slags provisorisk julestjerne ut av vinduet der, og treet foran kan se ut som et juletre, så da tipper jeg at det er en kirke. Vil ikke tro at kirker er så veldig vanlig verken i Bangladesh eller Pakistan, men mer vanlig i India (og Sri Lanka ?).

Lenke til kommentar

 

Symbolet i midten indikerer en katedral av noe slag hvertfall....

?

 

Hvilket symbol ?

 

Og katedral av noe slag - det eneste "slaget" katedral jeg kjenner til, er det som altså er bispekirke (efter latin: Cathedra, som refererer til biskopens lærestol).

 

Så hva snakker man om her ?

 

post-314863-0-99530000-1423251417_thumb.jpg

 

Bilde av nidarosdomen, ser du sammenhengen?

 

Det er en katedral, jeg visste bare ikke hvilken! Var det jeg mente.

Lenke til kommentar

 

"Ser du sammenhengen" - eh, nei.

Snakker du om at de begge har et rosevindu ?

Eller at man kan se en gavlvegg som har et kors på toppen ?

Eller - hva ?

 

Ikke akkurat et symbol, men rosevindu ja.

(rister på hodet...)

 

Rosevinduer var populære dekorative elementer på kirker i gotikken - noen av de ble laget på det som var bestemt til å være katedraler...

 

Hvorvidt en kirke har eller ikke har et rosevindu, har følgelig ingenting å gjøre med hvorvidt den kirken er en katedral eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...