Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Riktig.

 

1) Verdens høyeste frittstående bygning Burj Khalifa

2) Bilde tatt fra verdens høyeste "observation deck" 148. etasje, 555 meter.

3) verdens høyeste frilufts "observation deck" 148. etasje, 555 meter.

4) Verdens største koraograferte fontene

5) Dubai mall, verdens største shoppingsenter i totalt areale, men ikke i butikkareale.

 

Ikke synlig på bildet:

6) Verdens største akrylpanel på fronten av akvariet inni shoppingsenteret

 

Din tur!

Lenke til kommentar

Det er helt riktig. Flekken på veggen stammer fra små barn som ble smadret mot den.

 

Dette skjedde altså i Rwanda i 1994. Man tror at minst 800.000 tutsier og moderate hutuer ble drept i løpet av 100 dager. Forhistorien er lang, men handler kort sagt om at kolonimaktene favoriserte den ene folkegruppen mot den andre. I starten tutsiene, som var i soleklart mindretall. Da kolonimakten fryktet opprør fra hutuene, skiftet de plutselig side. Disse forskjellsbehandlingene skapte hat og misnøye, som gjennom mange år bygget seg opp (med mindre blodbad av og til). Tutsiene ble umenneskeliggjort i mange år gjennom mediene, slik at angrepene ble forsvart, før alt kulminerte i 1994. Alt mens verdenssamfunnet satt på sidelinja og kikket på. Enda mer uforståelig blir det, når man hører at hutuer og tutsier kanskje ikke engang er folkegrupper. Kolonimakten bare delte dem inn etter hvor mange kveg de hadde, da de mest velstående (tutsiene) så litt mer europeiske ut. Bildet er fra Ntarama-kirken i Rwanda, der cirka 5.000 mennesker ble slaktet med macheter, klubber, kuler m.m. Tutsiene trodde kirkene var trygge, siden de hadde vært det tidligere. Virkeligheten var derimot motsatt. Nå ble tutsiene bare lettere å finne og drepe. I et annet bygg på området finnes for øvrig både beinrester og hodeskaller fra ofrene.

 

Ntarama-kirken er bare en av mange slike steder i Rwanda. Selv om den er blant de mest kjente, holder det med kun landet i denne oppgaven. Bildet/oppgaven symboliserer hele folkemordet, som tross alt fant sted i hele landet. Crazylazyboy fører videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@mandela: De som drepte er selvsagt de direkte skyldige. Dette var i hovedsak rwanderne selv. Dette er det enkle svaret. Besøker man slike steder, ønsker man derimot å forstå hvordan folkemordet kunne skje. Og da er det liten tvil om at kolonimakten har bidratt sterkt til tragedien. Deres behandling av folket bidro sterkt til alt hatet, som igjen medførte volden. Så får man velge selv hvorvidt de har skyld eller ikke, siden de ikke utførte drapene direkte. Det enkle svaret altså, eller svaret som viser det større bildet. I min verden går jeg for det siste.

Lenke til kommentar

Det enkle svaret altså, eller svaret som viser det større bildet. I min verden går jeg for det siste.

Det større bildet kan høres ut som ansvarsfraskrivelse for meg etter å ha lest store deler av wiki-artikkelen http://en.wikipedia.org/wiki/Rwandan_Genocide

Hvor langt tilbake i tid skal man gå, ikke for å forklare, men å utdele skyld for en gruppes handlnger? Jeg vet ikke.

ps. jeg har forøvrig ingen kunnskaper på emnet utover å ha lest noen korte historieskildringer.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...