Gå til innhold

spøker det hos oss?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så det neste du kan gjøre er å skru opp sansene dine igjen og sans om denne tilstedeværelsen vil deg noe vondt, godt eller er deg likegyldig. Kanskje du finner variabler imellom også. Sans etter.... med den sansen som er mest utviklet hos deg. Det du plukker opp er mest sannsynlig rett.

Tull. Hjernen vår kan spille oss puss og lure oss til å tro at vi sanser noe vi egentlig ikke sanser. Dessuten, hvis det er noe mystisk som enkelte kan "sanse" og ikke andre så burde man kunne påvise det vitenskapelig, noe man ikke klarer. Altså skjer det mest sannsynlig inne i hodet til vedkommende.

Lenke til kommentar
Du har hørt/lest/sett om synske som hjelper politiet? Jeg sier ikke at det virkelig fungerer, men jeg vil gjerne se det motbevist, når de kan finne lik som politiet ikke kan finne, f.eks..

Jeg har hørt om synske som gjør slikt, ja, men jeg har ikke sett noen bevis ennå.

Bevis er kanskje vanskelig, men politimenn og etterforskere som sier de aldri ville ha løst saken uten synskes hjelp er da verdt litt..? Det har vært en programserie på discovery bl.a. med vintesbyrd fra flust av politimenn og etterforskere.

Lenke til kommentar
Bevis er kanskje vanskelig, men politimenn og etterforskere som sier de aldri ville ha løst saken uten synskes hjelp er da verdt litt..? Det har vært en programserie på discovery bl.a. med vintesbyrd fra flust av politimenn og etterforskere.

De får vel kontakte James Randi, bevise sine evner og tjene en million dollar skattefritt om det fungerer.

Lenke til kommentar
Bevis er kanskje vanskelig, men politimenn og etterforskere som sier de aldri ville ha løst saken uten synskes hjelp er da verdt litt..? Det har vært en programserie på discovery bl.a. med vintesbyrd fra flust av politimenn og etterforskere.

De får vel kontakte James Randi, bevise sine evner og tjene en million dollar skattefritt om det fungerer.

Jeg kjenner godt til Randis dusør. Den har ingenting med min post å gjøre, og vi vet ingenting om hvorfor de ikke har oppsøkt ham. Han vil jo forøvrig utføre tester under kontrollerte forhold, hvilket i prinsippet betyr at han må lede en mordetterforskning, da jeg tviler på evnene deres fungerer på oppkonstruerte mord uten ekte ofre og gjerningsmenn.

Lenke til kommentar
Du har hørt/lest/sett om synske som hjelper politiet? Jeg sier ikke at det virkelig fungerer, men jeg vil gjerne se det motbevist, når de kan finne lik som politiet ikke kan finne, f.eks..

Jeg har hørt om synske som gjør slikt, ja, men jeg har ikke sett noen bevis ennå.

Bevis er kanskje vanskelig, men politimenn og etterforskere som sier de aldri ville ha løst saken uten synskes hjelp er da verdt litt..? Det har vært en programserie på discovery bl.a. med vintesbyrd fra flust av politimenn og etterforskere.

Jepp, hunder har egentlig ikke bedre luktesans. De bare føler hvor ting er.

Alle vet at dyr oppfatter gjenferd mye bedre enn mennesker :)

Lenke til kommentar
Du har hørt/lest/sett om synske som hjelper politiet?

Som aldri har skjedd. Tvert imot, flere av de meste berømte sakene som har vært oppe i media har vist seg å være bløff. Sylvia Browne, for eksempel, fikk haugevis av publisitet fordi hun "hjalp" politiet. Problemet er bare at hun tok helt fullstendig feil.

 

Det du er utsatt for er løgnpropaganda der folk ukritisk gjentar det andre har påstått. Slike som Browne har mange tilhengere som skryter uhemmet av hvor flink hun er, men hvis man graver i det så finner man ut at det bare er tull.

Lenke til kommentar
Du har hørt/lest/sett om synske som hjelper politiet?

Som aldri har skjedd. Tvert imot, flere av de meste berømte sakene som har vært oppe i media har vist seg å være bløff. Sylvia Browne, for eksempel, fikk haugevis av publisitet fordi hun "hjalp" politiet. Problemet er bare at hun tok helt fullstendig feil.

 

Det du er utsatt for er løgnpropaganda der folk ukritisk gjentar det andre har påstått. Slike som Browne har mange tilhengere som skryter uhemmet av hvor flink hun er, men hvis man graver i det så finner man ut at det bare er tull.

Tok fullstendig feil? Det var ikke det jeg fikk med meg.. Og hva med de siste 21 sakene, som faktisk er majoriteten?

" The Skeptics Dictionary offers a rebuttal to this claim, quoting an article which appeared in the media watchdog magazine, Brill's Content, which examined Browne's work as a psychic detective over a span of 35 cases.

 

In 21, the details were too vague to be verified. Of the remaining 14, law-enforcement officials or family members involved in the investigations say that Browne had played no useful role.

—Brill's Content"

 

 

"Twenty-eight police forces responded to a query from the UK Skeptics to say that they did not use psychics. However, police in Britain do maintain a register of psychics "who in the past have proved helpful with unsolved cases"; and Scotland Yard has publicly acknowledged, on a number of occasions, that it approached psychics for assistance in murder and missing persons cases

Endret av toth
Lenke til kommentar

Faktum hadde vel vært at alle synske hadde vært lotto millionærer, hadde det ikke? De fleste flere ganger lotto millionærer også!

 

Så dette er åpenbart bare tull og bløff, det forstår til og meg jeg! Alt du trenger å gjøre er å stille noen KRITISKE spørsmål og ikke sluke alt du hører rått selv om du stoler på vedkommende som kommer med informasjonen! Men det fordrer såklart at du KAN og VIL stille kritiske spørsmål da :D

 

Angående det å spøke. Alt har sin naturlige forklaring har jeg kommet frem til. Det vi frykter i mørket er egentlig vår egen enorme hjernes kapasitet til å frembringe akkurat det vi er redde for. Litt fornuftig tenkning vil få deg til å innse at det aller farligste i mørket er faktisk deg selv! Jeg spurte en gang mine barn om hva slags dyr de trodde var det farligste som noen gang hadde vandret på jorden og fikk til svar at det måtte være D-rex dinosaur, men det er ikke det.... det er mennesket! Men så var det denne hjernen da og dens enorme evne til å få oss til å TRO at det finnes monstre og spøkelser i verden.... og i hus. Knirking og lyder er helt naturlig da det er tre verket som "slår" seg.. Hadde du vært ute i skogen i femti kulde grader hadde du hørt at noen skøt etter deg når trærne "sprekker" i kulden... Hvor mange av dere har foreksempel gått over en kirkegård midt på natten? Hvis svaret er nei, hvorfor ikke? Hva er du redd for? De døde er døde og hadde de ikke vært det ville de kommet og tatt meg, for jeg har ofte gått over en kirkegård midt på natten, det sparte meg fem minutters gange. :D

 

 

Det finnes ikke spøkelser (eller andre fantasi vesener) andre steder enn oppe i hodene våre! Men der er det til gjengjeld mange!!! :D

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Og hva med de siste 21 sakene, som faktisk er majoriteten?

Løgn, bløff og bedrag. Ubegrunnede påstander holder ikke her. For eksempel:

 

Scotland Yard has publicly acknowledged, on a number of occasions, that it approached psychics for assistance in murder and missing persons cases

"CITATION NEEDED"

 

Indeed. Særlig siden samme folk på et program på Discovery Channel sa det motsatte.

Lenke til kommentar
Og hva med de siste 21 sakene, som faktisk er majoriteten?

Løgn, bløff og bedrag. Ubegrunnede påstander holder ikke her. For eksempel:

 

Scotland Yard has publicly acknowledged, on a number of occasions, that it approached psychics for assistance in murder and missing persons cases

"CITATION NEEDED"

 

Indeed. Særlig siden samme folk på et program på Discovery Channel sa det motsatte.

Ikke helt med, hvem sa hva på discovery? Har du som meg sett noen av de programmene, har du også utvilsomt fått med deg politifolk og etterforskere som uttrykker klart og tydelig at de synske spilte en avgjørende rolle i ymse saker.

Om det er fordi de er synske, smarte, eller noe annet, er det jo uansett fint om det hjelper å oppklare kriminalitet.. :)

Lenke til kommentar
Har du som meg sett noen av de programmene, har du også utvilsomt fått med deg politifolk og etterforskere som uttrykker klart og tydelig at de synske spilte en avgjørende rolle i ymse saker.

Ja, jeg har sett slike påstander, men de viser seg alltid å være tomme og ubegrunnede, eller blir senere påvist å være feil. Jeg vet at enkelte politifolk kan tro på dette, men når sjefen senere kommer på og forteller at det bare er tull så sier det litt om hvor lett folk lar seg lure.

 

Om det er fordi de er synske, smarte, eller noe annet, er det jo uansett fint om det hjelper å oppklare kriminalitet.. :)

Problemet er vel at de nettopp ikke klarer dette. Ikke i større grad enn en hvilken som helt annen person som gjetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...