Gå til innhold

spøker det hos oss?


Anbefalte innlegg

Hvordan i all verden vet de hva det de opplever skyldes?

De vet ikke det, og ikke du heller.

BINGO! De aner ikke hva opplevelsene skyldes. Likevel konkluderer de med noe helt uten bevis.

 

Det er derfor mer logisk å stole på dem enn på deg, når man skal spørre seg om fenomenene eksisterer eller ikke.

Nei, det er det slett ikke. Jeg har ikke engang snakket om FENOMENENE. Jeg har snakket om FORKLARINGEN PÅ FENOMENENE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har fortellinger om gudelignende vesen også. Eksister gud da?

Det er en annen debatt.

På samme måte som dyr som bare er observert av få, og UFO'er?

Uansett, igjen, aner du hvor lett den menneskelige hjerne er å lure? Det skal ikke mye til. Og "alle" vet om spøkelser, det er mer en kultur, på samme måte som nisser som spiste grøt på gårder før. De satt ut grøt til nissene, de ble borte, må jo da ha vært nissene.

Poenget er at du "vil" at det skal være spøkelser, dermed oppfatter du det som spøkelser og overbeviser deg selv og andre om at det er spøkelser.

Lenke til kommentar
På samme måte som dyr som bare er observert av få, og UFO'er?

Uansett, igjen, aner du hvor lett den menneskelige hjerne er å lure? Det skal ikke mye til. Og "alle" vet om spøkelser, det er mer en kultur, på samme måte som nisser som spiste grøt på gårder før. De satt ut grøt til nissene, de ble borte, må jo da ha vært nissene.

Poenget er at du "vil" at det skal være spøkelser, dermed oppfatter du det som spøkelser og overbeviser deg selv og andre om at det er spøkelser.

Nisser er skandinavisk, om vi snakker om den originale "tomten". Nissen bygger på naturreligionen som dominerte i skandinavia før. Nissen kan defineres som spøkelse bare så det er sagt. Nissen er ikke noe de tror på i Spania eller Japan. Jeg "vil" overhodet ikke at det skal være spøkelser, hvordan trakk du den sluttningen? Jeg har aldri oppfattet noe som spøkelser eller gjennferd. Hver vennlig å si hvor du har dette fra!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Nisser er skandinavisk, om vi snakker om den originale "tomten". Nissen bygger på naturreligionen som dominerte i skandinavia før. Nissen kan defineres som spøkelse bare så det er sagt.

 

Om man vil være vrien, kan man nesten (etter mitt syn) definere den orginale nissen som et spøkelse. Gårdsnissen er jo en etterlevning av haugmannen/haugbonden. Altså et overhode man har lagt i haug (gravlagt, som man sier i dag) på gården, og som man ga offer (dagens grøt til nissen o.l.)

Og en haugmann kan være et grimmt spøkelse om han ikke blidgjøres, det samme kan etterfølgeren, gårdnissen, om han ikke får grøten sin :) Så nissen er i grunn det råtnende liket av en hauglagt bonde, om man vil være litt morbid.

 

edit: ups, syntes så tydelig jeg leste "kan ikke defineres som et spøkelse". Men det betyr at du er like vrien som meg, og synes rett skal være rett. Good stuff :)

Innlegget kan istedet rette seg mot de som ikke kjenner til forskjellen mellom den norske nissen (spøkelset) og f.eks Sinter Klaas (alven).

Endret av freke
Lenke til kommentar

Det spøker garantert!

 

Jeg vil anbefale deg/dere om å undersøke om noen som tidligere har bodd i huset har lidd en unaturlig død e.l. Døde mennesker som føler de har noe uppgjort har også en tendens til å spøke.

 

Det dere må passe dere for er spøkelser som søker hevn. Disse har en tendens til å bruke sine krefter til å ta kvelertak på levende mennesker som sover hos dere. Har dere barn i huset vil jeg anbefale å sjekke innom dem hver andre time når de sover.

 

Dere bør ta kontakt med noen klarsynte snarest, eller eventuelt en prest. Som de fleste vet så har klarsynte evnen til å føle og snakke med åndene som bor i huset deres og finne ut av problemet. De fleste som får besøk av klarsynte opplever som oftest at åndene forsvinner.

 

Sov godt! :D

Lenke til kommentar
Det er fortsatt mer logisk å stole mer på en synser som har opplevd det aktuelle direkte, enn å stole på en synser uten erfaring.

Ikke når det gjelder å forklare opplevelsen, nei.

Du glemte visst å legge ved et argumnet. Eller er du tom?

Selvsagt er det mer fornuftig å stole på dem som opplevde noe direkte, fremfor en synser uten anelse.

 

Kollegaen min gjennom mange år sier han opplevde noe overnaturlig. Du sier det ikke går an. Hvem bør jeg stole på, en jeg vet jeg kan stole 100% på, som var personlig tilstede, eller en ignorant synser på et nettforum?

Ikke vær dum.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt mer logisk å stole mer på en synser som har opplevd det aktuelle direkte, enn å stole på en synser uten erfaring.

Alt du vet er at personen har opplevd noe, hvor er det spøkelsene kommer inn i bildet?

Det kommer inn i bildet dersom personen, som er den eneste med førstehåndsinfo, mener det var et spøkelse/noe overnaturlig.

Lenke til kommentar
Det har fortellinger om gudelignende vesen også. Eksister gud da?

Jeg har aldri truffet noen jeg stoler på som hevder de har truffet gud eller satan personlig. De gir meg derfor ingen grunn til å tro på gud eller satan slik. Jeg kjenner derimot hundrevis som hevder at man kan kjenne/føle/vite at gud fins. De gir meg dermed en mulighet til å kjenne etter selv, og deretter velge.

dessverre er det ikke alltid slik når det spøker, at man enkelt kan oppleve det samme selv, som personen hevder å ha opplevd.

Lenke til kommentar
Du glemte visst å legge ved et argumnet. Eller er du tom?

Jeg har allerede forklart hvorfor ubegrunnede påstander om overnaturlige forklaringer på fenomener man ikke kan forklare kan forkastes uten videre.

 

Selvsagt er det mer fornuftig å stole på dem som opplevde noe direkte, fremfor en synser uten anelse.

Nei, fordi de som opplever dette direkte trekker ugyldige konklusjoner.

 

Kollegaen min gjennom mange år sier han opplevde noe overnaturlig. Du sier det ikke går an. Hvem bør jeg stole på, en jeg vet jeg kan stole 100% på, som var personlig tilstede, eller en ignorant synser på et nettforum?

Ikke vær dum.

Problemet er at du ignorerer det jeg forteller deg om at en ubegrunnet påstand om "noe overnaturlig" ikke er en holdbar forklaring. Bare fordi man opplever noe man ikke kan forklare så betyr ikke det at det skyldes <sett inn overnaturlig skapning her>.

 

Han kan helt sikkert ha hatt opplevelsen han ikke kan forklare, men i det øyeblikk han begynner å prøve å forklare dette og kommer med fantastiske påstander om hva det var, så prater han piss.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt mer logisk å stole mer på en synser som har opplevd det aktuelle direkte, enn å stole på en synser uten erfaring.

Ikke når det gjelder å forklare opplevelsen, nei.

Du glemte visst å legge ved et argumnet. Eller er du tom?

Selvsagt er det mer fornuftig å stole på dem som opplevde noe direkte, fremfor en synser uten anelse.

 

Kollegaen min gjennom mange år sier han opplevde noe overnaturlig. Du sier det ikke går an. Hvem bør jeg stole på, en jeg vet jeg kan stole 100% på, som var personlig tilstede, eller en ignorant synser på et nettforum?

Ikke vær dum.

 

Du tror tydeligvis på alt denne personen forteller deg uten å være et snev kritisk. Han kunne sagt han var en kvinne, at han har vært bortført av romvesen, at han det bor grønne usynlige menn i hode hans osv. Og selv om majoriteten av den oppegående delen av befolkningen mener at dette er tull og at personen lurer seg selv så velger du allikevel å tro på han.

 

Det må være gøy å være deg...

 

Et lite tips til andre forumbrukere:

Å prøve å fortelle folk som tror på spøkelser at spøkelser ikke finnes er like håpløst som å prøve å fortelle religiøse at deres gud ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Det spøker garantert!

 

Jeg vil anbefale deg/dere om å undersøke om noen som tidligere har bodd i huset har lidd en unaturlig død e.l. Døde mennesker som føler de har noe uppgjort har også en tendens til å spøke.

 

Det dere må passe dere for er spøkelser som søker hevn. Disse har en tendens til å bruke sine krefter til å ta kvelertak på levende mennesker som sover hos dere. Har dere barn i huset vil jeg anbefale å sjekke innom dem hver andre time når de sover.

 

Dere bør ta kontakt med noen klarsynte snarest, eller eventuelt en prest. Som de fleste vet så har klarsynte evnen til å føle og snakke med åndene som bor i huset deres og finne ut av problemet. De fleste som får besøk av klarsynte opplever som oftest at åndene forsvinner.

 

Sov godt! :D

Her kommer du med info som jeg er nysgjerrig på. Det du sier er at spøkelser kan være eller er avdøde mennesker som har:

 

-dødd en unaturlig død (selvmord, mord eller vond lidelse/sykdom?)

-avdøde mennesker som har noe uoppfyllt (hevn)

 

Hva betyr dette? Alle som dør uten å få tatt hevn og alle som dør av en grusom/spesiell død blir gjennferd? Hvilke kilder bruker du for å begrunne det du sier her?

 

Det andre jeg lurer på er hvorfor kan prester se/høre/påvirke spøkelser? Hva er det som gjør at en med presteutdanning kan dette? Gjelder dette alle med presteutdanning? Hva er det med presteutdanning som gjør at man får slike evner?

 

Klarsynte forklarer seg selv.

 

Du var vel ikke seriøs? dessverre får jeg vel ikke noe svar fra deg på dette :(

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...