Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

 

 

"Ekstreme ytringer i diskusjonsfora på Internett fører ikke til medvirkeransvar".

 

 

Ikke ennå.

DLD skal ikke innføres før til neste år. Jeg omtalte jo hva vi har i vente når DLD innføres.

 

Men vi har forøvrig ingen som helst grunn til å stole på politiet uanstt.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste du dette:

 

"Ekstreme ytringer i diskusjonsfora på Internett fører ikke til medvirkeransvar".

 

 

Ikke ennå.

DLD skal ikke innføres før til neste år.

Men DLD har da vitterlig ingen ting med hvor man setter grensa for medvirkning å gjøre. Og du har som vanlig fint lite å komme med unntatt den påståtte og religiøst funderte kjempekonspirasjonen du vil ha oss til å tro på ...

 

:sleep:

Lenke til kommentar

Leste du dette:

 

"Ekstreme ytringer i diskusjonsfora på Internett fører ikke til medvirkeransvar".

 

 

Ikke ennå.

DLD skal ikke innføres før til neste år.

Men DLD har da vitterlig ingen ting med hvor man setter grensa for medvirkning å gjøre. Og du har som vanlig fint lite å komme med unntatt den påståtte og religiøst funderte kjempekonspirasjonen du vil ha oss til å tro på ...

 

:sleep:

 

 

Jeg tror ikke du forstå hva det dreier seg om.

 

Det var et sett med urealistiske regler og påstander som politikerne og politiet kom med for å få aksept for å innføre DLD. Og så var det et sett med "unntak" og regler som ikke ble nevnt, men som i realiteten gir staten og politiet fullmakt til å avgjøre selv hva DLD skal brukes til når det er innført.

Dette fikk ikke folket vite noe om, og i tillegg til en rekke "unntak" så er det er en regel om "formålsglidning" Som i realiteten overstyrer alle andre regler, og lar myndighetene avgjøre hva DLD skal brukes til etter at det er innført og også etter hvert som de finner på nye ting å bruke det til i fremtiden.

Dette inkluderer utvidelser og skjerpelser av DLD.

 

Om du ikke tror meg spiller ingen rolle for du får nok oppdage at disse "konspirasjonsteoriene" mine likevel var riktig.

 

Jeg har nå likevel advart, slik at du vet hva som kommer, og så er det opp til deg om du vil tro det eller ikke.

Lenke til kommentar

Problemet når du advarer, Baltazar94, er at det kun er basert på subjektiv synsing uten særlig underbygging av juridisk relevanse, empirisk erfaring eller relevante fakta.

 

Norge har vedtatt et EU direktiv for datalagring, og du driver å fabler om at dette b.l.a. endrer hele bevisbyrden. Nå er det opp til Gud og hver mann å bevise sin uskyld, og klarer man ikke det blir man buret inne. "Sånn er det bare".

 

Du konspirerer med at myndighetene stod bak 22/7 for å få aksept blandt folket for en slik 'total overvåking'. Myndighetene behøver ikke aksept blandt folket, direktivet er allerede vedtatt uavhengig av hva folk synes nå eller om ti år.

 

Du hevder at tilhengere av DLD mener at 22/7 kunne vært unngått fordi da hadde man overvåket trafikken på internett. For det første, det er ikke sånn at staten skal ansatte 50.000 mennesker som sitter å leser alt som skrives på internett. Det er heller ikke snakk om aktiv overvåking, men fysisk lagring. Du forsøker også å hevde at tilhengere av DLD mener direktivet kunne ha stoppet personer som ABB, til tross for at det faktisk er svært få som mener det..

 

Unntakene du sikter til har stått i dokumentet fra dag en, så det tyder vel bare på at du ikke har lest direktivet en gang.

Endret av limahc
Lenke til kommentar

Jeg lurer også litt på regelverket angående dette og er mildt sagt overrasket over at denne typen detaljovervåking/rapportering bedrives i Norge uten at man er klar over det og ikke minst uten at personen det angår får beskjed om det fra banken når slik melding er oversendt myndighetene.

 

Denne tråden handler riktignok om DLD, men det er tydelig at vi allerede er overvåket i langt større grad enn det de fleste er klar over.

Akuratt den type overvåking har jeg lite i mot. Nevnte butikk hvis det er den jeg tror det er, så står jeg på den listen med 60 navn. Denne butikken selger veldig mye forskjellig kjemikalier hvor av noe normalt sett er sterkt regulert. Denne butikken stiller ikke spørsmål, krever lite papirer og er derfor en enkel kilde til veldig kraftig sprengstoff eller annet snusk.

Lenke til kommentar

Slike diskusjoner starter gjerne i det folk ikke gidder/vil å sjekke kilder, og dermed gjør seg opp en mening basert på feilaktig informasjon og/eller fri fantasi. Legger ved noen sitater fra NAV selv, som burde legge denne diskusjonen død og begravet en gang for alle.

Kanskje de starter fordi folk ikke er villig til å lese det som blir skrevet, og dermed gjør seg opp en mening basert på feilaktig informasjon og/eller fri fantasi. Les sitatet mitt igjen, så kanskje du legger fra deg slike fantasifulle påstander om hvem som tar feil her.

Lenke til kommentar
De "terroraksjonene" vi har sett nå i Oslo er satt i gang av myndighetene bla i den hensikt å få folk til å "forstå" at DLD er nødvendig.

Dette er en veldig ulogisk påstand.

 

For det første er DLD allerede vedtatt.

 

For det andre har politiet og myndighetene selv sagt at DLD ikke ville kunne hindret det som skjedde.

 

Men poenget som de vil ha frem er at hvis DLD hadde vært innført, så kunne de ha hindret det ved å overvåke trafikken på internett.

Nei, det kunne de ikke. Det er ikke slik DLD fungerer.

 

Det skal svært lite til for å avsløre Jones.

Hvorfor gjør du ikke det da istedenfor å bare komme med egne påstander ?

Det har jeg da gjort.

Lenke til kommentar
Nettopp, det blir fortsatt lagret av diverse grunner , men det er ingen som pålegger lagring.

 

Det er f.ex. fritt frem å starte sitt eget teleselskap hvor man ikke lagrer noe som helst (om man ser bort fra hvilke drifttekniske påvirkninger dette ville hatt, at man få konsesjon fra P&T, etc).

 

Hva om denne mannen hadde vært en kunde av dette teleselskapet?

 

Kan det tenkes at det har noen som helst nytteverdi for politiet å gjennomgå teledata?

Jeg tror det.

Skulle ikke forundre meg om ABB bevisst har lagt ut villedende spor. Altså at han f.eks. kobler inn mennesker som egentlig ikke har noe med saken å gjøre, men som gjør at politiet begynner å trakassere dem, og dermed blir det økt radikalisering.

 

- Anders Behring Breivik dukket i april opp på en liste med rundt 60 nordmenn som hadde gjort innbetalinger til et spesielt polsk firma som blant annet selger kjemikalier, sier PST-sjef Janne Kristiansen til Dagbladet.

 

- Det er snakk om et veldig lite beløp, kun 121,22 kroner, sier hun.

 

http://www.dagbladet.no/2011/07/25/nyheter/anders_behring_breivik/innenriks/terror/terrorangrepet/17451130/

 

Dette viser vel at det allerede foregår en betydelig registrering av hva landets innbyggere foretar seg blant annet ved overvåking av transaksjoner via kort ellr bankkonto uavhengig av beløp. Ut i fra det jeg kan se var han ikke på noen måte en person de fulgte spesielt med på. Alikevel fikk de med seg at han handlet for et minimalt beløp fra utlandet.

Nei, de fikk det ikke med seg. De samlet inn informasjonen i forbindelse med en annen sak. ABB ble glatt oversett.

Lenke til kommentar

 

Men poenget som de vil ha frem er at hvis DLD hadde vært innført, så kunne de ha hindret det ved å overvåke trafikken på internett.

Nei, det kunne de ikke. Det er ikke slik DLD fungerer.

 

Nei det kunne de selvsagt ikke.

Det jeg mente var at folk flest tror at de kunne hindret det.

 

Det skal svært lite til for å avsløre Jones.

Hvorfor gjør du ikke det da istedenfor å bare komme med egne påstander ?

Det har jeg da gjort.

 

Det har du ikke gjort. Din påstand om at det skal svært lite til for å avsløre Jones betyr ikke at du har avslørt ham.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Har en bekjent av meg som er en profilert Politimann i Oslo, han la ut på tryneboka omtrent følgende statusmelding; Nå er debatten om DLD død engang for alle.

Skremmende at "profilerte politimenn" har så liten kunnskap om DLD. Konfronterte du ham med vrøvlet hans?

 

 

Jeg gadd ikke.. ble bare provosert av det hele.. :)

 

 

---------------

 

 

Har funnet den perfekte måten å sikre seg på. Gjør følgende:

 


  1.  
  2. Kjøp deg en ny laptop med 8GiB ram (eller oppgraderer din gamle med så mye ram som mulig) <- ny maskin pga lengst mulig batteritid.
  3. Last ned den nyeste linux-distroen og lag deg en live-cd.
  4. Formater HDD til ext4 format, og ta ut HDD av maskina.
  5. Sett BIOS til å starte i fra drevet, eller velg dette under oppstart.
  6. Surf i fra live-cd'en, og bruk TOR-nettverket om det er noe «hemmelig» du skal gjøre på nettet
  7. Bruk mest mulig åpne nettverk (rundt jobben, kaffebaren. bedriften, naboene).
  8. Lag en epost-adresse som du aldri bruker i fra din egen IP-adresse.
  9. Koble til en minnepenn om du trenger å lagre noe.
  10. Krypter minnepennen, og gjem den om nødvendig.
  11. Slå av maskinen etter hver gang du bruker den, da ingenting kan lagres i RAM'en.

 

Følg disse rådene mine så er man trygg på nettet.. er jeg en smule paranoid? :ph34r: Neeeeida.. :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Folkens, nå som det er valg har vi en mulighet til å gi litegrann tilbake til de politikerne som markerte seg i kampen mot DLD. Vi kan gi personstemmer (sette kryss foran navnet) og/eller føre opp folk fra andre partier som slengere.

 

Reglene for dette:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/kampanjer/valg/valgordningen.html?id=456636#5c

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/kampanjer/valg/valgordningen.html?id=456636#7

 

Skal nok mye til for å endre utfallet (med mindre noen får til en svært vellykket kampanje i sosiale media), men det kan jo gi en viss oppmuntring til de som har gjort en bra jobb.

 

I 2013 får vi også kanskje mulighet til å kumulere:

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=46258

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noe galt med idg.no eller hevn fra forkjemperne av datalagringsdirektivet?

 

Men link til en sviende kommentar ang datatilsynet og datalagringsdirektivet fungerer ikke lengre mens alle andre sider hos dem fungerer fint.

 

Men tittelen på kommentaren var: Datalagringshevnen

Link: http://www.idg.no/computerworld/article224645.ece

 

Og var om at difi nå foreslår å dele opp datatilsynet, muligens pga at de oppfører seg som en politisk aktør pga deres motstand mot DLD:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...