Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der er det bankenes meldingsplikt som slår inn, som går på når man enten overfører større 'mistenkelig' beløp eller til visse mottakere i utlandet, så sendes transaksjonen over til Økokrim..

 

Hvilken meldeplikt? "Jævelen overfører et større beløp til utlandet" granskes alltid.

Hva er det "banken" skulle ha gjordt mot en lovlydig og ustraffet person som kjøper utstyr til firmaet sitt?

Lenke til kommentar

Hvilken meldeplikt? "Jævelen overfører et større beløp til utlandet" granskes alltid.

Hva er det "banken" skulle ha gjordt mot en lovlydig og ustraffet person som kjøper utstyr til firmaet sitt?

Jeg lurer også litt på regelverket angående dette og er mildt sagt overrasket over at denne typen detaljovervåking/rapportering bedrives i Norge uten at man er klar over det og ikke minst uten at personen det angår får beskjed om det fra banken når slik melding er oversendt myndighetene.

 

Denne tråden handler riktignok om DLD, men det er tydelig at vi allerede er overvåket i langt større grad enn det de fleste er klar over.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

limahc: DLD inneholder 2 ting

1. Utvidelses av lagrinstiden til 6 måneder

2. Massevis av grunnslovsbrudd og personvernbrudd

Kan du forklare meg hvorfor du støtter punkt nr 2?

Prinsipielt er jeg ikke tilhenger av det. Dog slik jeg ser det, forekommer dette allerede i stor grad i dag, og da har man imho to valg. Man kan lukke øynene for det, fortsette som før og tro at alt bare er velstand - eller man kan faktisk forsøke å gjøre noe.

I.o.m. ingen av de andre politiske partiene har klart å fremme noe alternativ synes jeg DLD er det beste av to onder, da det i det minste forsøker å begrense hvem som har tilgang,

 

Hvilken meldeplikt? "Jævelen overfører et større beløp til utlandet" granskes alltid.

Hva er det "banken" skulle ha gjordt mot en lovlydig og ustraffet person som kjøper utstyr til firmaet sitt?

Jeg lurer også litt på regelverket angående dette og er mildt sagt overrasket over at denne typen detaljovervåking/rapportering bedrives i Norge uten at man er klar over det og ikke minst uten at personen det angår får beskjed om det fra banken når slik melding er oversendt myndighetene.

 

Denne tråden handler riktignok om DLD, men det er tydelig at vi allerede er overvåket i langt større grad enn det de fleste er klar over.

 

Alle banker og finansinstitusjoner er underlagt Forskrift om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (tidligere kjent som hvitevaskingssloven).

Denne har blitt endret de siste årene slik at den også omfatter bekjempelse mot terrorisme.

 

Dersom man ser litt bort fra tiltakene for å rapportere/bekjempe hvitevasking, så er det også s.k. mistenkelige transaksjoner (uansett størrelse) som rapporteres, f.ex. fordi Økokrim har satt mottakerkonti på 'watchlist'.

 

Forskriften har eksistert i årevis, folk er klar over den, men få bryr seg..

Lenke til kommentar

limahc: DLD inneholder 2 ting

1. Utvidelses av lagrinstiden til 6 måneder

2. Massevis av grunnslovsbrudd og personvernbrudd

Kan du forklare meg hvorfor du støtter punkt nr 2?

Prinsipielt er jeg ikke tilhenger av det. Dog slik jeg ser det, forekommer dette allerede i stor grad i dag, og da har man imho to valg. Man kan lukke øynene for det, fortsette som før og tro at alt bare er velstand - eller man kan faktisk forsøke å gjøre noe.

I.o.m. ingen av de andre politiske partiene har klart å fremme noe alternativ synes jeg DLD er det beste av to onder, da det i det minste forsøker å begrense hvem som har tilgang,

 

Jeg er meget uenig:

Hva er det DLD bringer som ikke allerede er skrevet ned?

Det eneste DLD bringer er en utvidelse av lagrinstiden, fra 2 til 6 måneder, og tonnevis av overgrep mot loven(f.eks at du ikke trenger å få autorisasjon før man kan lete igjennom).

Så jeg spør igjen, fordi jeg fikk et ikke godt nok svar: Hva er det som gjør at du støtter DLD?

Du kan like så gjerne stemme på at poltiet skal få frie tøyler til å tortuere de som de fanger, eller tortuere vitner.

Lenke til kommentar

DLD forsøker i det minste å begrense hvem som skal ha tilgang, samt at den i en viss grad ivaretar dine interesser dersom data utleveres.

 

Man trenger heller ingen autorisasjon for å få tilgang til data i dag. Man trenger ikke rettslig kjennelse en gang. I praksis er det bare P&T som gir tilbyder fritak for å utlevere data når dette skal utleveres til andre, f.ex. politi. Dersom tilbyderen av ulke grunner nekter, tas saken antagligvis til retten. Her er det heller ingen definerte bestemmelser som gjelder.

 

Dersom men heller velger å gå 'bakveien' er det bare fantasien som setter grenser for hvordan man kan få tilgang, samt den aktuelle tilbyderens interne systemer og policy. Jeg ser f.ex. ingen grunn til at et som sitter på kundeservice skal ha tilgang til mine lokasjonsdata.

 

Når man innfører DLD, så nedfeller man også på et stykke papir noe som kanskje også bryter med personvernhensyn m.m. For meg er det viktige ikke hva som er nedfelt på papiret, men hva som faktisk skjer i praksis..

Endret av limahc
Lenke til kommentar

Vel,en ting er sikkert, og det er at DLD bare er begynnelsen på et fascistisk samfunn, med en overvåking av borgerne som langt overstiger det vi så i DDR og også det George Orwell skrev om i boken 1984.

 

Etter å ha prøvd å advare folk bla på dette forumet i lang tid, så er jeg kommet til at folk flest i Norge fortjener det så inderlig. Ja de lengter slik etter det totale fascistiske overvåkingssamfunn at de kan nesten ikke vente, men de trygler og ber på sine knær om at regjeringen skal innføre mer overvåking.

 

For de av oss som ikke vil bli overvåket 24 timer i døgnet uansett hvor vi er, så er slaget dessverre tapt.

Videre diskusjon nytter ikke, og spesielt ikke på dette forumet hvor jeg har inntrykk av at ca 95 % av de som er her er pk-ere som ønsker overvåking og som er lojale spyttslikkere for regjeringen.

 

De av oss som enda er i stand til å tenke selv, så er det ikke mer å gjøre her, vi får bare innse at vi ikke er velkommen her, og forlate forumet slik at disse lydige spyttslikkerne for regjeringen kan få diskutere i fred.

Lenke til kommentar

Her på forumet er det heller motsatt; 95% vil ikke ha overvåkning.

 

Det tror jeg ikke et øyeblikk på.

 

For de fleste her er med på massehysteriet som foregår i Oslo og mange andre byer nå, og de roper bevisst eller ubevisst på mer overvåking.

Alle lar seg villig manipulere av ap til gi sin aksept for stadig mer overvåking, skritt for skritt.

Lenke til kommentar

Her på forumet er det heller motsatt; 95% vil ikke ha overvåkning.

 

Det tror jeg ikke et øyeblikk på.

 

For de fleste her er med på massehysteriet som foregår i Oslo og mange andre byer nå, og de roper bevisst eller ubevisst på mer overvåking.

Alle lar seg villig manipulere av ap til gi sin aksept for stadig mer overvåking, skritt for skritt.

Manipulering av AP? Hva i huleste snakker du om? Hva mener du med at folk roper ubevisst på mer overvåking? :hmm:

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Her på forumet er det heller motsatt; 95% vil ikke ha overvåkning.

 

Det tror jeg ikke et øyeblikk på.

 

For de fleste her er med på massehysteriet som foregår i Oslo og mange andre byer nå, og de roper bevisst eller ubevisst på mer overvåking.

Du må gjerne komme med konkrete eksempler på hvor "de fleste her" er med på "massehysteriet" og "roper på mer overvåking".

Lenke til kommentar

 

Manipulere av AP? Hva i huleste snakker du om? Hva mener du med at folk roper ubevisst på mer overvåking? :hmm:

 

Akkurat.

Du forstår ikke. Det var akkurat det jeg hevdet i mitt innlegg over, og faktum er jo at de fleste eller ikke vil forstå.

 

Jeg har lenge prøvd å vekke folk her på forumet av dvalen, men de bare roper foraktelig "GI OSS FRED FRA DINE kONSPIRASJONSTEORIER"

 

Så jeg må jo bare konkludere med at folk ønsker mest mulig overvåking fra regjeringen, selv om noen kommer med svake protester mot DLD.

Men alle vil ha overvåking av andre. Og slik blir overvåking av alle innført uansett, skritt for skritt.

 

Nå gidder jeg ikke mer, det nytter ikke uansett.

 

Jeg har tidligere brukt dette diktet av Martin Niemuller. Det passer egentlig inn i flere sammenhenger, og også denne. Ingen har forstått noe før, men kanskje noen klarer å forstå nå ?

Det er skrevet en annen sammenheng i en annen tid, men det er like aktuelt nå. Bare bytt ut de nevnte gruppene.

 

Først kom de for å ta kommunistene,

men jeg protesterte ikke

for jeg var ikke kommunist

Så kom de for å ta fagforeningsmedlemmene,

men jeg protesterte ikke

for jeg var ikke fagforeningsmedlem

 

Så kom de for å ta jødene og sigøynerne,

men jeg protesterte ikke

for jeg var ikke jøde eller sigøyner

Så kom de for å ta de homofile,

men jeg protesterte ikke

for jeg er ikke homofil.

Da de kom for å ta meg,

var det ingen igjen som kunne protestere.

Lenke til kommentar

 

Manipulere av AP? Hva i huleste snakker du om? Hva mener du med at folk roper ubevisst på mer overvåking? :hmm:

 

Akkurat.

Du forstår ikke. Det var akkurat det jeg hevdet i mitt innlegg over, og faktum er jo at de fleste eller ikke vil forstå.

 

Jeg har lenge prøvd å vekke folk her på forumet av dvalen, men de bare roper foraktelig "GI OSS FRED FRA DINE kONSPIRASJONSTEORIER"

 

Så jeg må jo bare konkludere med at folk ønsker mest mulig overvåking fra regjeringen, selv om noen kommer med svake protester mot DLD.

Men alle vil ha overvåking av andre. Og slik blir overvåking av alle innført uansett, skritt for skritt.

 

Nå gidder jeg ikke mer, det nytter ikke uansett.

 

Jeg har tidligere brukt dette diktet av Martin Niemuller. Det passer egentlig inn i flere sammenhenger, og også denne. Ingen har forstått noe før, men kanskje noen klarer å forstå nå ?

Det er skrevet en annen sammenheng i en annen tid, men det er like aktuelt nå. Bare bytt ut de nevnte gruppene.

 

Først kom de for å ta kommunistene,

men jeg protesterte ikke

for jeg var ikke kommunist

Så kom de for å ta fagforeningsmedlemmene,

men jeg protesterte ikke

for jeg var ikke fagforeningsmedlem

 

Så kom de for å ta jødene og sigøynerne,

men jeg protesterte ikke

for jeg var ikke jøde eller sigøyner

Så kom de for å ta de homofile,

men jeg protesterte ikke

for jeg er ikke homofil.

Da de kom for å ta meg,

var det ingen igjen som kunne protestere.

Jeg forstår virkelig ikke hva du vil frem til. Det du stutrer frem er fullstendig usammenhengende. Og det diktet på toppen av det hele? Var diktet et forsøk på å besvare spørsmåla mine, eller bare noe alskens vas for å fremme konspirasjonsvaset?

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Ekstremt selvsentrert av en person å påstå at han alene har prøvd å "vekke" andre, at han har gjort en enorm innsats alene for å overbevise alle andre at DLD er dårlig.

 

Selv om vi ikke vil ha drittkonspirasjonene dine, så betyr ikke det at vi vil ha DLD! Hvem tror du at du er? Enten må vi være enige i ALT du sier, eller så må vi være uenige i alt? Slik fungerer ikke verden.

 

Dessuten, hvis du virkelig hadde fulgt med, så hadde du kanskje sett alle de postene i denne tråden av personer som har veldig mye imot DLD og som protesterer?

 

Bare se på dette diktet f.eks:

 

Likegyldighet V2.0

 

Først lagret de trafikkdataene

men jeg brydde meg ikke

fordi jeg ikke hadde noe å skjule

 

Deretter lagret de innholdet

men jeg brydde meg ikke

for jeg var en godtroende nisse

 

Så kom ikke lenger tvilen tiltalte tilgode

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke tiltalt

 

Til slutt tok de ytringsfriheten

men da hadde jeg ikke lenger

noe jeg skulle ha sagt

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår virkelig ikke hva du vil frem til. Det du stutrer frem er fullstendig usammenhengende. Og det diktet på toppen av det hele? Var diktet et forsøk på å besvare spørsmåla mine, eller bare noe alskens vas for å fremme konspirasjonsvaset?

 

Nei jeg vet at du ikke forstår.

Og jeg kan ikke hjelpe deg å forstå heller.

 

Jeg har prøvd men feilet. Og nå kan jeg ikke gjøre mer.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd men feilet. Og nå kan jeg ikke gjøre mer.

Du har ikke prøvd - du har kun feilet. Du har ikke prøvd, fordi du (i likhet med samtlige politiske partier) ikke har klart å komme opp med noe alternativ.

 

Vel, det finnes mange alternativer, men man behøver ikke komme med et alternativ for å gi kritikk uansett.

Lenke til kommentar

Personlig har du kanskje ikke det nei, men det er det flere andre som har. Og dataen blir misbrukt, noe som allerede er bevist i flere europeiske land.

 

Hvor er bevisene, og da mener jeg ikke bare indisier? (Mener at jeg har lest hele tråden til nå, men husker ikke alt, om de har vært fremsatt før.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...