Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

DLD hadde ikkje hjulpet i ein slik sitasjon som har oppstått på Utøya. Den antatte gjerningsmannen har posted sterke meininger på forskjellige stader på internett under fullt navn.

Det einaste som eventuellt kunne han utgjort ein forskjell hadde vært om det hadde vært folk ansatt til å overvåke kva folk skriver på internett.

 

Elektroniske spor er ikkje mykje til hjelp etter at hendelsen har skjedd og etter at gjerningsmannens dataustyr er beslaglagt på vanlig måte.

 

Nei DLD hadde ikkje hjulpet i ein slik sitasjon som har oppstått på Utøya.

 

Men poenget som de vil ha frem er at hvis DLD hadde vært innført, så kunne de ha hindret det ved å overvåke trafikken på internett.

Når de nå også begynner å advare mot "høyreekstremister" og nasjonalister og henger dem ut som potensielle terrorister, så kan jeg ikke forstå at ikke flere gjennomskuer spillet.

Slik det har blitt fremstilt i media, hvor bla Document.no er uthengt som "høyreekstremistisk" så er det slik at det de egentlig mener er at alle som kritiserer regjeringen og regjeringens politikk er terrorister.

Slik er det allerede i USA, og Norge er ikke langt bak.

 

Det er dette DLD skal brukes til.

Alle som kritiserer regjeringens politikk blir regnet som "høyreekstreme" og terrorister, også de som stemmer på FRP eller noe annet parti som kritiserer regjeringen.

 

Elektroniske spor er ikke mye til hjelp etter at hendelsen har skjedd, men poenget er altså å få på plass DLD slik at ting kan forebygges og de som kritiserer regjeringen kan tas før noe slikt som dette evt skjer.

 

Disse to terroraksjonene er satt i verk for å få folk til å akseptere at slik total overvåking er nødvendig for å hindre slikt som nå har skjedd.

Folk flest vet jo ikke at det er regjeringen selv som har planlagt og satt i verk disse aksjonene for å få en unnskyldning for å innføre total overvåking av alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En dedikert mann som Anders Breivik hadde unngått DLD med letthet. Selv mannen i gata kan unngå DLD med letthet.

 

Edit,

 

For øvrig: Anders stakk seg ikke ut på document.no, det var aldri spesielle tegn til at han skulle bli en tikkende bombe, enda et argument for at DLD ikke hadde hatt en innvirkning.

Endret av fjell0ter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har en bekjent av meg som er en profilert Politimann i Oslo, han la ut på tryneboka omtrent følgende statusmelding; Nå er debatten om DLD død engang for alle. Det er vel ingen hemmlighet at han vil ha implemtert den dritten! Jeg kjente at jeg ble rimelig provosert altså, fordi om vi hadde hatt DLD implemtert i dag gange 10.. så har dette ikke blitt avverget likevel!! Kan man nesten sammenligne dette med mennesker som er sucidale. Du har de som vil bli funnet og reddet ved å varsle først, også har du de som virkelig vil ta livet sitt.. de kan man ikke redde for disse varsler ikke noen og blir ikke funnet før det er forsent! Og slik er det med DLD også.. vil du ikke bli oppdaget, så blir man ikke det uansett!!

 

Vil du lese manifestet til Anders Behring Breivik? Så ligger det tilgjenngelig i denne tråden.

Lenke til kommentar

om vi hadde hatt DLD implemtert i dag gange 10.. så har dette ikke blitt avverget likevel!!

 

Riktig.

Og det er det som var mitt poeng. Fordi folk flest tror at DLD ville hjelpe fordi politiet sier det, og dermed akseptere DLD.

 

Mens det i virkelighen ikke vil hjelpe noe uansett. Men bare bety mer overvåking av vanlige folks trafikk på internett.

Lenke til kommentar

Har en bekjent av meg som er en profilert Politimann i Oslo, han la ut på tryneboka omtrent følgende statusmelding; Nå er debatten om DLD død engang for alle. Det er vel ingen hemmlighet at han vil ha implemtert den dritten! Jeg kjente at jeg ble rimelig provosert altså, fordi om vi hadde hatt DLD implemtert i dag gange 10.. så har dette ikke blitt avverget likevel!! Kan man nesten sammenligne dette med mennesker som er sucidale. Du har de som vil bli funnet og reddet ved å varsle først, også har du de som virkelig vil ta livet sitt.. de kan man ikke redde for disse varsler ikke noen og blir ikke funnet før det er forsent! Og slik er det med DLD også.. vil du ikke bli oppdaget, så blir man ikke det uansett!!

 

Vil du lese manifestet til Anders Behring Breivik? Så ligger det tilgjenngelig i denne tråden.

 

Du får hilse han Politimann i Oslo fra meg, og fortelle han at han er en idiot.

 

Anders Breivik ble ikke fanget opp. Så mye mere informasjon DLD vil gi, som skal gjennomgåes av samme antall menneskelige ressurser, blir DLD bare å gjøre det vanskeligere å fange opp personer som Anders Breivik.

Lenke til kommentar

De "terroraksjonene" vi har sett nå i Oslo er satt i gang av myndighetene bla i den hensikt å få folk til å "forstå" at DLD er nødvendig.

Makabert. Makabert makabert makabert.

Har du noen som helst indisier på dette? Om ikke, så lider du antagligvis av noe av den samme fjerne virkelighetsoppfattelsen som ABB gjør. Skummelt.

 

Elektroniske spor er ikke mye til hjelp etter at hendelsen har skjedd

Sett deg inn i minimum av en politietterforskning før du uttaler deg.

Klarer du ikke se nytteverdien for politiet av å kunne sette seg inn i hans bevegelser og hvem han har kommunisert med i måndene før hendelsene?

Endret av limahc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Sett deg inn i minimum av en politietterforskning før du uttaler deg.

Klarer du ikke se nytteverdien for politiet av å kunne sette seg inn i hans bevegelser og hvem han har kommunisert med i måndene før hendelsene?

 

Etter hva jeg har lest av «boka» hans.. så har han bevisst ikke brukt noe særlig til e-post, han har brukt åpne nettverk når han har vært på nettet (stor grad), ikke hatt med seg mobiltelefonen sin rundt omkring, eller har hatt den avslått. I tillegg så har han byttet harddisker og minnepenner ofte, for så å destruere disse i etterkant, for å skjule sine spor. Så hvilken nytte ville DLD ha hatt her?

 

Det blir nesten som å si at DLD kan redde livet til mennesker som vil ta sitt eget liv (selvmord), utopisk! Og jeg skal banne på at de kommer nå til å bruke denne handlingen som et påskudd for å innføre DLDx2, og innføre enda mer overvåkning av samfunnet. Og så lenge som AP sitter ved makta så blir det ingen begrensinger på hvilke overvåkingstiltak de vil innføre, sett i lys av deres historie, AP er jo som ikke ukjent med overvåkning..

 

EDIT: Han sier bl.a at, bruk internett, e-post eller mobiltelefon som om du er under overvåkning.. hele tiden..

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har lest av «boka» hans.. så har han bevisst ikke brukt noe særlig til e-post, han har brukt åpne nettverk når han har vært på nettet (stor grad), ikke hatt med seg mobiltelefonen sin rundt omkring, eller har hatt den avslått. I tillegg så har han byttet harddisker og minnepenner ofte, for så å destruere disse i etterkant, for å skjule sine spor. Så hvilken nytte ville DLD ha hatt her?

 

Det blir nesten som å si at DLD kan redde livet til mennesker som vil ta sitt eget liv (selvmord), utopisk! Og jeg skal banne på at de kommer nå til å bruke denne handlingen som et påskudd for å innføre DLDx2, og innføre enda mer overvåkning av samfunnet. Og så lenge som AP sitter ved makta så blir det ingen begrensinger på hvilke overvåkingstiltak de vil innføre, sett i lys av deres historie, AP er jo som ikke ukjent med overvåkning..

Det er ikke nødvendigvis bare det jeg sikter til. Jeg sikter til hans kommunikasjon via mobiltelefon f.eks., hente ut geodata fra basestasjoner for å se hvor han har vært, hvem han har kommunisert med, etc.

 

Uansett HVA den tiltalte sier han har gjort og ikke gjort, så er det selvsagt ikke tvil om at det vil være verdifult for politiet å ha mulighet for å ettergå den informasjonen.

 

I det hele tatt begynne å avfeie nytteverdien for å ha mulighet til å sjekke ut elektroniske spor før det i det hele tatt er gjort, klarer jeg ikke å se noen seriøse holdpunkter i.

 

Hvorfor du begynner å blande inn overvåking i "real time" aner jeg ikke - det har ikke noe med saken jeg kommentere å gjøre i det hele tatt...

 

EDIT: Han sier bl.a at, bruk internett, e-post eller mobiltelefon som om du er under overvåkning.. hele tiden..

Og så lenge han sier det, er det bare bortkastet tid å begynne å sjekke ut?

 

Vi vet jo allerede at han bestilte kunstgjødselen per telefon.

Antagligvis vil det være naturlig å se hvilke andre han har forsøkt å kontakte per telefon også, for f.ex. å se om han har forsøkt å bestille andre ting fra andre ?

Endret av limahc
Lenke til kommentar

Forstår du ikke hva iStereo skriver?

 

ABB har levd som om politiet har overvåket han hele tiden. Å komme seg rundt DLD er lekende lett, og med en over middels intelligens er det ingen problemer å leve et dobbeltliv utenfor DLDs felt. Ja, DLD vil sikkert plukke opp litt av dataen hans her og der, men hvordan i alle dager skal du finne hans data når han skifter nettilkobling, mobiltelefoner og datamaskiner i hytt og gevær?

Lenke til kommentar

DLD lagrer informasjon om HVEM og HVOR dataen er ifra, samt HVEM og HVOR den går til (om det er innenfor vårt DLD-område).

 

Om fyren setter seg ned på Burger King og sender en melding via internett, vil DLD registrere at Burger Kings nett kommuniserer i en eller annen måte med en annen adresse.

 

Samt, med bruk at skjuletaktikker på nettet, kan han sitte hjemme og se ut som at hans data kommer ut ifra tilfeldige plasser i hele verdenen. Umulig å ha oversikt over, med mindre hele verdenen blir overvåket.

Lenke til kommentar

Du snakker kun om internettdata, DLD omfatter også telefoni.

 

Spørsmålet er vel ganske enkelt;

 

Vil det ha noen som helst nytteverdi for politiet å kunne sjekke og ettergå hvem kan har kommunisert med? Også per telefon / mobiltelefon. KAN det tenkes at han f.ex. i et overhastet øyeblikk kanskje kan ha gjort en liten feil som kan spores til disse andre cellene f.ex?

Lenke til kommentar

Jo, spørsmålet i seg selv er ganske enkelt i henhold til det jeg kommenterte lenger opp, og det som bl.a. du også svarte på. Jeg snakker om nytteverdien av elektroniske spor, som mer eller mindre blir avfeid lenger opp i tråden. Jeg snakker ikke om en evnt moralsk og etisk debatt rundt DLD, kun nytteverdien av elektroniske spor.

 

For å dra det enda litt videre;

Hva om han f.ex. ringte noen en halvtime før bomben gikk av og 15 minutter etter bomben gikk av. Jeg kjenner ikke detaljert til den taktiske etterforskingsdelen hos politiet, men jeg ville absolutt tro at dette ville vært av relevanse å sjekke ut nærmere - uansett om det hadde ledet til noe eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...