Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

Da lurer jeg: Hvor mange har tilgang til dette? Operatører, politiet, data-ansvarlige med mer? Altså, det kan være et stort anntall personer?

Lenke til kommentar

Da lurer jeg: Hvor mange har tilgang til dette? Operatører, politiet, data-ansvarlige med mer? Altså, det kan være et stort anntall personer?

 

En spesiell avdeling som blir opprettet hos politiet. Hvor lokalt det blir vet jeg ikke.

Du missforstår spørsmålet, eller tar feil. Alle landets ISPer, telefonoperatører osv. må selv stå for lagringen, ergo blir det mange som potensielt får tilgang. Hvor mange vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg skrev mail til alle de som stemte før DLD ifra høyre, har kun fått svar fra en foreløpig. Hun hadde vært i tvil, men falt til slutt for å stemme for, fordi om det kunne hindre ett eneste barn fra å bli misbrukt var det verdt det...

 

Er du villig til å publisere dette?

DLD vil på ingenmåte hindre et overgrep, det vil gjøre det lettere å bevise at et overgrep har skjedd, ved at man kan bevise tlf/internett kontakt mellom partene i saken.

Lenke til kommentar
Er du villig til å publisere dette?

DLD vil på ingenmåte hindre et overgrep, det vil gjøre det lettere å bevise at et overgrep har skjedd, ved at man kan bevise tlf/internett kontakt mellom partene i saken.

 

 

 

 

Min første mail:

 

 

Utifra det jeg har fått med meg vil dere overvåke samtlige av oss, vi

som altså utgjør det demokratiske og frie landet Norge.

 

5 millioner mennesker skal staten ha mulighet til å enhver tid spore

alle aktiviteter til, av hvilken grunn? Jo, for å kanskje fakke ett

knippe kriminelle.

 

Har dere noen kilder overhodet på at dette vil fungere? Tror dere

virkelig ikke at de som ønsker det, enkelt og greit kan skjule alle

sine digitale spor med kun elementære datakunnskaper?

 

Faller det dere inn i det hele tatt at disse kriminelle vil være de

første til å skjule sine spor, og hva sitter dere igjen med? Kun

sporing av landets lovlydige borgere. Hvorfor?

 

For meg virker dette meget rart, og ikke minst meget unødvendig.

 

Jeg tror jeg, at dette DLD har andre hensikter, og ikke minst rom til

å utvides i fremtiden. Det viktigste nå er å bare få det godkjent.

Helst uten noen særlig debatt, og helst uten at media skriver for mye

om dette.

 

Jeg er direkte skremt over hvilken retning dere drar landet i i, ett

land der alle innbyggerene til enhver tid overvåkes. Ett land der alt

man foretar seg blir lagret. Ett land der staten har kontroll på hva

hvert eneste menneske gjør,-til enhver tid.

 

Tror dere virkelig på motivet med DLD? At man skal kunne stoppe ett

par terrorplaner og noen pedofile innimellom? Og isåfall, er den

eneste måten å få til dette på å overvåke hvert enkelt individ?

 

Sannsynligvis så påvirker ikke det jeg skriver, eller det andre sier

til dere noenting, men jeg håper dere virkelig setter dere inn i hva

dette DLD innebærer, og ikke minst hva det kan brukes til etterhvert.

 

I tillegg så drømmer jeg om at dere faktisk kan klare å stemme for

eller imot dette etter egen overbevisning og ikke bare hva deres

partiledere føler er viktig. Dere representerer faktisk det norske

folk...

 

 

Svaret jeg fikk:

 

For det første skal ikke folk overvåkes. Det er misbruk av ordet. For det andre er det kun trafikkdata som skal lagres, og ikke innhold. Dette for at politiet skal kunne spore alvorlig kriminalitet som terror og annen alvorlig kriminalitet. Så er det sånn at om jeg skulle bli mistenkt for en alvorlig kriminell handling, skal spørsmålet om politiet kan bruke min trafikkdata, til domstolen . Der vil min sak få en forsvarer. Deretter vil domstolen avgjøre om politiet kan bruke min trafikkdata i etterforskningen.

 

Jeg var usikker lenge. Men hvis mitt ja kan være med på, for eksempel å berge ett barn fra disse svina som forgriper seg på barn helt ned på babynivå, er det verd å se bort fra noen prinsipper og ikke få svar på alle spørsmål. Enkelt.. men det er dette det handler om for meg. Mitt ja var i beste mening

Mvh

Stortingsrepresentant Ap

Næringskomiteen

 

 

Svaret mitt igjen, som jeg ikke har fått svar på.

 

 

Det er nå rimelig naivt desverre, å tro at DLD slik det vil bli i starten skal kunne brukes til å spore noen verdens ting. Ja, man kan se hvem, når og fra hvor pedofile Hr. Larsen korresponderer, men ikke noe særlig mer. Hva skal man da gjøre? Kjøre razzia hos alle hr. Larsen`s bekjentskaper? Mistenkeliggjøre alle hr. Larsen har kontakt med, selvfølgelig ikke.

Derfor vil jeg nesten garantere for at DLD etterhvert vil kunne utvides til å lagre innhold, uten tvil. Da begynner vi å snakke om overvåkningssamfunn alla Stasi og KGB.

Jeg skjønner at alle ikke skal overvåkes, da vil man trenge 5 millioner ansatte til å gjøre denne jobben. Problemet med denne datalagringen vil være misbruk ved lekkasjer, eller misbruk ved at uvedkommende komme seg inn i arkivene. I tillegg vil det medføre en vesentlig kostnad for alle som må lagre dette, som igjen vi vanlige nordmenn må betale for. Det er fiffig det dere har fått igjennom, man skal betale for å selv være under oppsyn.

 

I prinsippet så skal DLD være en slags forsikring om at dersom du gjør noe galt, så vil man kunne spore dette i 6mnd, greit nok. Høres veldig fint ut, kriminelle kan tas selvom de ikke blir tatt på "fersken". Problemet vil komme når dere innser at dette ikke har noen effekt, og DLD må utvides og bli enda mer omfattende.

 

Jeg personlig synes det er vemmelig å tenke på at alt jeg foretar meg faktisk vil bli loggført. Hvor jeg er, hvem jeg prater med og når jeg gjør det. Kun fordi man kanskje vil komme til å ta noen flere kriminelle.

 

Den siste setningen du skriver her, altså at dersom man stemmer imot DLD så vil man ikke være med på å redde barn fra misbruk har sikkert vært ett veldig godt poeng for å få folk med på dette, men man må kunne tenke litt lengre, kriminalitet som terror og pedofili ikke vil bli borte fordi man kan spore alle mennesker i landet. Jeg personlig tror ikke det vil ha en effekt i det hele tatt.

 

Jeg kan komme med ett tilsvarende og forholdsvis idiotisk argument; Er det greit for deg at vi installerer kameraer i alle landet boliger, slik at dersom noen blir tatt for å misbruke barn så kan man gå tilbake og sjekke det mot videoopptakene? Jeg mener, ingen kommer til å sitte å følge med på disse kameraene, men dersom du blir mistenkt for noe, har man jo mulighet til å bevise det

 

Endret av McHalvorsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

VELDIG interresant.

 

Ufattelig at politikerne kan si at data ikke kan komme på avveie når det har vært flere tilfeller av dette allerede i Europa.

Og når vi vet hvor forsiktig sensitiv informasjon blir behandlet i det offentlige i Norge, tør jeg ikke tenke på hvor ille dette kan bli når de slenger all informasjonen i hendene på private selskaper.

 

Det er også ganske morsomt at politikerne hyler og skriker når de selv blir overvåket mot sin egen vilje :roll:

Lenke til kommentar

Svaret jeg fikk:

 

For det første skal ikke folk overvåkes. Det er misbruk av ordet. For det andre er det kun trafikkdata som skal lagres, og ikke innhold. Dette for at politiet skal kunne spore alvorlig kriminalitet som terror og annen alvorlig kriminalitet. Så er det sånn at om jeg skulle bli mistenkt for en alvorlig kriminell handling, skal spørsmålet om politiet kan bruke min trafikkdata, til domstolen . Der vil min sak få en forsvarer. Deretter vil domstolen avgjøre om politiet kan bruke min trafikkdata i etterforskningen.

 

Jeg var usikker lenge. Men hvis mitt ja kan være med på, for eksempel å berge ett barn fra disse svina som forgriper seg på barn helt ned på babynivå, er det verd å se bort fra noen prinsipper og ikke få svar på alle spørsmål. Enkelt.. men det er dette det handler om for meg. Mitt ja var i beste mening

Mvh

Stortingsrepresentant Ap

Næringskomiteen

 

 

Hahah.. "Dette for at politiet skal kunne spore alvorlig kriminalitet som terror og annen alvorlig kriminalitet."

 

Der gulper hun bare videre på ordene hun har fått av statsminister QuislStoltenberg..

Lenke til kommentar

Jeg mener... Buskeruds fylkeskommune blir hacket av ungdommer som aldri har hacket før, hvordan skal norge stå imot de som faktisk kan dette? Er jo ikke noe hemmelighet at det finnes nok av hackere i norge/sverige.

 

Der hvor denne informasjonen lagres vil ikke være koblet til noe som noen utenfra har tilgang til. Det blir omtrent like lett som at du hacker deg inn i kjøleskapet mitt og stjeler melken min gjennom internett.

 

Du kan strengt talt ikke lagre informasjon på en plass uten å ha en input-output-plass.

 

Om jeg hadde jobba for Telenor og tatt med denne melken hjem da?

Lenke til kommentar

Der hvor denne informasjonen lagres vil ikke være koblet til noe som noen utenfra har tilgang til. Det blir omtrent like lett som at du hacker deg inn i kjøleskapet mitt og stjeler melken min gjennom internett.

 

Ingen nettverk tilkoblet, så du mener dataen er fysisk og kun lagret et sted i Norge? Husk at dersom det ikke er noe sted informasjonen kommer fra må all data bli lagret manuelt, altså må noen se hver eneste gang noen skriver en tekstmelding, kobler seg på nettet etc., og så må de ta fysisk kontakt med de som har tilgang til det fysiske arkivet. Med andre ord må 50% av Norges befolkning jobbe i politiet og bruke all tiden sin på å overvåke den resterende 50%en. Eller så skjer noe elektronisk via nettverk, og det er et lett mål for hacking.

Lenke til kommentar

Om man ser bort fra prinsippet om at man ikke burde lagre noe så lenge, hva hadde dere anbefalt at man burde lagre og hvor lenge skulle det lagres? Det er jo et visst poeng i at man kan ikke sammenligne internett med den virkelige verden i den forstand at den digitale verden er mye mer "binær" - enten så har man bevis eller har man det ikke. Å kunne sammenligne noen linjer i en webserverlogg med en IP fra ISP er sammenlignbart med å fange morderen med mordvåpenet i hånda, men i den virkelige verden så har man DNA, blodprøver, fotavtrykk og alle disse andre faktorene som kan eksistere, mens i den digitale verden så enten har man en logg eller så har man ikke det. Det finnes sikkert måter hvor man kan sample annet type bevis fra andre steder for å lage en overbevisende menge av bevis, men det virker jo usannsynlig at noe slikt vil eksistere under de fleste etterforskningssakene.

 

Jeg ser på denne videoen ovenfår og der sier de at all logging går imot menneskelig rettigheter til frihet, privatliv og lignende, men lurer da på hva som hadde skjedd uten logger. Jeg er helt imot DLD slik det er nå, men er interessant å se folk sammenligne det med et mord eller noe som skjer i den fysiske naturlige verden, som er mye mer komplisert da det er vanskelig å ikke legge fra seg noen bevis, enten det er sosialt eller fysiske objekter/spor.

Endret av coax
Lenke til kommentar

in my world internet is real and therfor internet is the same as the physical world whit other rules.

 

Edit. Derp..

Are you english? Well yes that's true, but there is no physical evidence inside the abstraction that is the internet, so it becomes it's own virtual world.

 

Hæ?

 

Meg du snakker til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...