Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skrev mail til alle de som stemte før DLD ifra høyre, har kun fått svar fra en foreløpig. Hun hadde vært i tvil, men falt til slutt for å stemme for, fordi om det kunne hindre ett eneste barn fra å bli misbrukt var det verdt det...

 

Er det dette som gjør at folk stemmer for? Jeg svarte at det sannsynligvis ikke ville hjelpe en dritt med den sporinga som først kommer med DLD, og at det fort ville komme ett behov for å utvide DLD til å bli mye mer omfattende. I tillegg spurte jeg om det var like greit å installere kameraer i alle hus, hvis noen da blir mistenkt for misbruk av barn kunne de bare sjekke det kamera og beviset ville verdt overveldende. Har ikke fått noe fler svar, regner heller ikke med å få det.

 

Jeg lurer på det egentlige motivet med DLD, jeg nekter å tro at den sporinga de først begynner med vil hjelpe noenting.

 

Etterhvert vil de nok utvide direktivet noe grønnjævlig for å kunne "ta noen fler kriminelle". Vi bøyer oss nok ned, holder fast i skotuppen og tar`n i ræva da også, desverre.

Lenke til kommentar

Han har jo HELT rett. De som er utdannet til å være teknologisk kompetente er veldig sjeldent det. Dataene vil lekkes ut.

Jeg stiller meg hvertfall selv sterkt tvilende til sikkerheten rundt det hele siden dette trots alt skal oppretholdes av private aktører med profitt i tankene..

Lenke til kommentar

Jeg mener... Buskeruds fylkeskommune blir hacket av ungdommer som aldri har hacket før, hvordan skal norge stå imot de som faktisk kan dette? Er jo ikke noe hemmelighet at det finnes nok av hackere i norge/sverige.

 

Der hvor denne informasjonen lagres vil ikke være koblet til noe som noen utenfra har tilgang til. Det blir omtrent like lett som at du hacker deg inn i kjøleskapet mitt og stjeler melken min gjennom internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal de betale for dette? De har jo ikke raad til veier engang..

 

Er vel ISP og andre leverandører som må bekoste dette, slik at i praksis så vil det nok koste mer for internett og telefoni.

 

Vi skal betale for å bli loggført.

 

Hahaha, faen saa genialt, men er det ikke veldig "risky" og legge ansvaret i private aktoerers hender? Da de skryter og skryter av fysisk sikkerhet osv.. Men disse aktoerene gjoer vel hva faen de vil..

Lenke til kommentar

Han har jo HELT rett. De som er utdannet til å være teknologisk kompetente er veldig sjeldent det. Dataene vil lekkes ut.

Jeg stiller meg hvertfall selv sterkt tvilende til sikkerheten rundt det hele siden dette trots alt skal oppretholdes av private aktører med profitt i tankene..

 

Hvem sin sikkerhet? Din? Sett hypotetisk at noen hadde stjålet all infoen som er lagret på alle i Norge. Hva hadde de fått ut av det? Det hadde vært et par millioner IP adresser som har koblet seg til noen andre her og der i verden. INGEN hadde hatt kapasitet eller vilje til å prøve å finne ut av den floken bare for å se om en eller annen Ola eller Kari har vært inne på en eller annen snuskeside. Husk at de der hackerene dine lever av å legge ut informasjon om den stygge ulven. Det vil si staten og store bedrifter. Hvis de går løs på vanlige folk så er det ingen som liker de og da er hele vitsen vekke for disse folkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Du så vel linken jeg postet i neste innlegg? Mer en måte å fremheve et spørsmål, enn en direkte mening.

Herregud.

 

EDIT: Og da kom en ny en og svarte på hvordan sikkerheten skulle bygges. Men hey, flamewar er bedre enn svar, eller hva?

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Jeg har lest flere innlegg fra deg Dobain, men nå rant det over:

Hva har du egentlig å si til dette?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10099709

 

http://www.bbc.co.uk/news/technology-12983734

"The law obliges a range of e-commerce sites, video and music services and webmail providers to keep a host of data on customers.

This includes users' full names, postal addresses, telephone numbers and passwords. The data must be handed over to the authorities if demanded.

Police, the fraud office, customs, tax and social security bodies will all have the right of access."

 

Ser du en sammenheng her?

Skremmende at det i det hele tatt er mulig å bli så naiv og godtroende som det du er Dobain.

Endret av Dead_Mile
Lenke til kommentar

Jeg har lest flere innlegg fra deg Dobain, men nå rant det over:

Hva har du egentlig å si til dette?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10099709

 

 

http://www.bbc.co.uk/news/technology-12983734

Ser du en sammenheng her?

Skremmende at det i det hele tatt er mulig å bli så naiv og godtroende som det du er Dobain.

 

Første link: Jeg driter i om de lagrer DNA, fint lite de kan bruke det til.

 

Andre link: Det der er Frankrike. Hva i all verden har det med Norge å gjøre? De landene som skal ha DLD kommer ikke til å ha samme regler. Dessuten så kunne jeg ikke brydd meg mindre om de lagret info lenger enn de gjør nå, ikke at jeg har noe peiling på hvor lenge de tar vare på det nå, men sikkert lenger enn 6 måneder i mange tilfeller.

 

Jeg forstår bare ikke hva folk hyler etter. Det er kameraer overalt, vi betaler med kort overalt, vi slenger fingeravtrykk og DNA fra oss overalt. Hva så om litt av det vi gjør digitalt blir lagret et par måneder lenger enn det gjorde før? Er dette liksom det som får begeret deres til å renne over, eller har dere rett og slett ikke hatt begrep om hva som skjer i verden før nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du så vel linken jeg postet i neste innlegg? Mer en måte å fremheve et spørsmål, enn en direkte mening.

Herregud.

 

EDIT: Og da kom en ny en og svarte på hvordan sikkerheten skulle bygges. Men hey, flamewar er bedre enn svar, eller hva?

 

Beklager så mye hvis du ble støtt. Hvis du kikker på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1314806 så har jeg besvart noe av det du lurer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kameraer overalt.

Ikke i huset ditt.

 

vi betaler med kort overalt

Du kan fint betale kontant.

 

[..] vi slenger fingeravtrykk og DNA fra oss overalt [..]

... som ikke blir lagret i lengre tid fordi alle nordmenn er kriminelle.

 

Hva du vil frem til? Er du for eller imot?

Lenke til kommentar
Er dette liksom det som får begeret deres til å renne over, eller har dere rett og slett ikke hatt begrep om hva som skjer i verden før nå?

Er det relevant? ;)

 

At noen ting i DLD allerede er dagens praksis er ikke et argument for DLD.

 

Jo, folk ser jo ikke ut til å ha hatt noe problem med det før, men nå er det plutselig demonstrasjoner i alle retninger og folk roper overgrep i alle retninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der hvor denne informasjonen lagres vil ikke være koblet til noe som noen utenfra har tilgang til. Det blir omtrent like lett som at du hacker deg inn i kjøleskapet mitt og stjeler melken min gjennom internett.

Stemmer ikke med virkeligheten.

 

Om disse data om din aktivitet på internett skal lagres må systemene nådvendigvis ha en slagst oppkobling mot internet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...