Gå til innhold

Tippeligaen 2008: Status: [22.Runde]


Raste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk er at ingen snakker mer om dommerne enn RBK'ere. Det er jo nesten en trend at første innlegg etter en RBK-kamp handler om dommeren eller nivået på dommerne. Er nivået dårlig på dommerne så går det jevnt over like mye ut over alle lag, de som innbiller seg at deres lag rammes mer må kanskje ta inn over seg at de ser langt mer av eget lags kamper enn de ser av andres. Med mindre man ser like mye av andres lag som sitt eget så er man ikke akkurat i posisjon til å kunne uttale seg om hvilket lag som rammes mest av dårlig dømming. Jamring om offerrolle når ikke helt inn hos meg. Fotballen er rund, dommeren gjør feil. Ikke lev i troen om at eget lag er spesielt utsatt for det.

 

Fikk ikke sett noen av kampene i denne runden her. Bra Stabæk gikk på en smell, de har også det i mine øyne desidert tøffeste kampprogrammet med en flust av vanskelige bortekamper så det at de tapte en kamp jeg trodde var en sikker vinner for dem gir håp. Men Branns tafatte opptreden (om jeg skal tro media) mot tippeligaens dårligste lag skuffer. Spesielt når Brann har rundspilt et par tippeligalag i privatkamper i pausen.

 

Jeg venter fortsatt på Huseklepps hat-trick. Er sikker på at han scoret i den siste kampen, men det gikk nok så fort at hverken dommer, tilskuere, media eller han selv fikk det med seg. :)

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å holde seg unna temaet dommeren når han er hovedpersonen i de fleste kampene. To feilagtige røde kort, begge til RBK, så langt i sesongen. Mange feile gule. Dommerne har også vært snille, men da er det resten av Norge som tar opp temaet. Så ikke mye til den der "ballen er rundt, dommeren tar feil"-logikken når Pelu stupte i 16-meteren.. ^^ Rart ingen tar opp muligheten om at Trond Olsen la seg ned og fikk Stoor utvist. Dommere kan være partiske i kamper, men det er jo sannsynligvis bare tilfeldigheter. Lett å bli paranoid når de opptrer som idioter. Jeg mener det er noe galt med nivået hos dommere i dette landet.

Lenke til kommentar
Lett å bli paranoid når de opptrer som idioter. Jeg mener det er noe galt med nivået hos dommere i dette landet.

 

Du er helt på jordet. At dommer gjør så mye feil er stort sett bullshit. Hver uke er det 7 kamper og at det kanskje foregår en litt grov dommerfeil på 7 kamper er egentlig ikke så veldig mye. Inntrykket du har kommer av denne gigantiske oppblåsninga TV2 med Semb og resten av medie-Norge gjør hver gang en situasjon oppstår. At en straffe er skal være "soleklar" etter 3 repetisjoner i sakte film fra et kamera langt oppå tribunen sier mer om kommentatoren enn dommeren.

Norske dommere dømmer også i internasjonale konkuranser, der norske spillere eller lag sjelden deltar!

Lenke til kommentar
Litt vanskelig å holde seg unna temaet dommeren når han er hovedpersonen i de fleste kampene. To feilagtige røde kort, begge til RBK, så langt i sesongen. Mange feile gule. Dommerne har også vært snille, men da er det resten av Norge som tar opp temaet. Så ikke mye til den der "ballen er rundt, dommeren tar feil"-logikken når Pelu stupte i 16-meteren.. ^^ Rart ingen tar opp muligheten om at Trond Olsen la seg ned og fikk Stoor utvist. Dommere kan være partiske i kamper, men det er jo sannsynligvis bare tilfeldigheter. Lett å bli paranoid når de opptrer som idioter. Jeg mener det er noe galt med nivået hos dommere i dette landet.

Om Trond Olsen faktisk kunne holdt seg på bena eller ei vet bare han selv. Det som er klart er at det er kontakt, og han faktisk greier å time fallet (om det er bevisst) slik at det ikke ser helt teit ut (ref Pelu). Når han i så måte blir hindret av en spiller som kommer bakfra, og er «igjennom» med ballen, så er det i min bok klart gult.

Lenke til kommentar
Litt vanskelig å holde seg unna temaet dommeren når han er hovedpersonen i de fleste kampene. To feilagtige røde kort, begge til RBK, så langt i sesongen. Mange feile gule. Dommerne har også vært snille, men da er det resten av Norge som tar opp temaet. Så ikke mye til den der "ballen er rundt, dommeren tar feil"-logikken når Pelu stupte i 16-meteren.. ^^ Rart ingen tar opp muligheten om at Trond Olsen la seg ned og fikk Stoor utvist. Dommere kan være partiske i kamper, men det er jo sannsynligvis bare tilfeldigheter. Lett å bli paranoid når de opptrer som idioter. Jeg mener det er noe galt med nivået hos dommere i dette landet.

 

Det er en vesentlig forskjell på å diskutere enkeltfeil og slenge ut påstander om at RBK er et lag som er spesielt utsatt for dommerens feil. Sistnevnte bør man være forsiktig med all den tid de fleste kampene man ser er med RBK på banen.

 

Det er blitt meg fortalt at RBK visstnok er blant lagene som får tildelt flest straffer, får færrest straffer i mot, får færrest kort, færrest dømte frispark imot, mens de er blant de som får flest tildelte frispark. Om man ser på det siste tiår. Jeg aner ikke om den påstanden stemmer, annet enn at det med kortene nok stemmer da RBK er et lag jeg mener å huske pleier å lede godt der. Spesielt i sesongene hvor de var suverene. I år har de flest røde, men blant færrest gule kort. Totalt sett er de midt på tabellen i antall kort. De har fått fem tildelte straffespark, noe som er suverent mest i år sett bort fra Lyn (4). Men kanskje andre tar seg tiden til å se gjennom tallmateriale og tar en "mythbuster" på påstanden. Gjennom 90-tallet og det meste av 2000-tallet så var det også jevnlige klager fra spillere, trenere og media om at dommerne dømte for mye i favør RBK.

 

Jeg er ikke i posisjon til å avgjøre om det stemmer da 80-90% av kampene jeg ser er med Brann på banen og ikke RBK. Men jeg tar påstanden om at RBK er noe forfulgt av dommere med en stor klype salt. Det er ikke dommerne sin feil at RBK er å finne midt på tabellen, ei heller dommerens feil at de var sjanseløs på gullet i fjor.

Lenke til kommentar

Hadde ikke noe imot at oppmerksomheten ble vendt mot dommeren i Pelu-saken. Terje Hauge må legge opp eller besøke optiker. Men samtidig er jeg heller ikke fornøyd med TV2s fokus på dommerne i kampene heller. Ikke bare i tippeligaen men man så det i EM og. Virker som at det virkelig tilfredsstiller dem å diskutere dommeravgjørelser istedet for selve spillet. En feilaktig straffe er en ting, og gule kort er kanskje ikke så alvorlig. Men når dommeren begynner å dele ut røde kort bare for morro skyld, og dommer faktisk påvirker sluttresultatet, har jeg ikke noe imot at de får fokus rettet på seg..

Lenke til kommentar

Selv de beste dommerne vil gjøre feil. Det er uunngåelig. I lille Norge blir det mye å forvente at vi skal ha noe bedre nivå på dommerne enn andre land, vi klarer knapt å utvikle spillere som hever seg på middelmådige lag i Premier League, så vi må nok leve med at dommerstanden ikke holder toppnivå jevnt over. Men det rammer nå noenlunde likt vil jeg tro. :)

 

Spillerne er jo de største syndebukkene når det kommer til dårlig dømming. Det er spillerne vi bør klage på og ikke dommerne. Det er jo soleklart at spillerne går inn for å gjøre jobben vanskeligere for dommerne og så lenge publikum ikke kritiserer slik type usportslig oppførsel (mangel på ærlighet hos spillere) så mener jeg man bør holde nebbet lukket da det blir urimelig å skylde på dommerne. Og spesielt spillere, med mindre det oppfører seg redelig på banen, bør holde kjeft og ikke sutre over dømming. Med sine teatralske oppførsler så er det de som er syndebukkene, ikke dommerne.

 

Det er ofte som å høre på en tyv klage over at politiet ikke fakker nok tyver. Eller som å høre på at publikum ikke har noe problem med tyveri, men problem med at politiet ikke forhindrer tyveriet.

Lenke til kommentar
Er det spillere som føler at dømmingen ikke er korrekt og rettferdig, er det bare naturlig for dem å vise det. På tribunen spiller det ikke så mye rolle. Her pipes det uansett. Om du tror dette kommer til å endre seg, må du være ganske naiv.

 

Såfremt spilleren ikke er en som aktivt prøver å villede dommeren så er det høyst unaturlig og ordet man bruker for å beskrive slik oppførsel er hyklersk. De er en god del spillere som har diskvalifisert seg selv til å ha noe som helst de skulle sagt når det kommer til dømming.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vel hjemme etter en laaaaang tur på byen, med litt innlagt flatbanking av hovedstadens litt mere hovne utskudd, og skulle du ha sett: De lot seg både slå på banen og på tribunen!?

 

Satt selv ved siden av ei krøkke som pep om at hun var mere opptatt av egen forbi for høyder enn spillet på banen. 

 

Det spant ikke en frykt i skinnet til hønsehjernen etter at hun bare fikk inn litt rytme, og hadde nå jeg vært både slankere og yngre, så hadde hun faen ikke sluppet fra stadion uten å være sånn passelig tilgriset ...  :p

 

Fin kveld for svarte!  :cool:

Lenke til kommentar

Er litt delt i synspunktet om det vil komme oss og/eller TL til gode med en oppdelt mediadekning av kampene osv. Synes faktisk TV2 har gjort en ganske fantastisk jobb med å bygge opp TL som et populært produkt. Jeg synes dagens popularitet langt på vei kan tilskrives TV2s enorme satsning. Med en løsning der det blir oppstykket er jeg usikker på hvor mye hver og en av aktørene gidder å legge inn i promotering og kvalitet på produktet, spesiellt når de får tilgang til hver sin eksklusive del.

 

Ellers kan det bli fint med variasjon på kommentatorene, men at Scheie og Drillo er frelser og Messias når det gjelder kommentering er vel å ta litt hardt i. At Semb er elendig er jeg dog 100% enig i.

Lenke til kommentar

Ho-ho, regner med premiegjøken Giske slår til igjen med en intravenøs dose monetas rett i aortaen il NRK. Men greit nok, elsker radarparet Drillo&Scheie :D

 

Sånn apropos regner jeg med de mest objektive her inne følger Arne Scheie med argusøyne i tiden fremover, han er LSK-supporter og har vært medlem i Lyn. Hør nøye etter så vil dere oppdage at han jubler minst 2 dB høyere når disse lagene scorer. Skamme seg skulle han, gamle mannen :p

Lenke til kommentar

Scheie begynner å dra på årene han og. Skal ikke lengre tilbake enn i VM 2006 for å merke at kommenteringen begynte å vingle litt. Men tror absolutt at det er sunt for tv2 å få litt konkurranse i tv-sendingene. Håper de blir nødt til å sende flere kamper uten at vi må betale tusenvis av kroner i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...