Gå til innhold

Dine nyttårsbilder fra 2007/2008!


cmi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden mange som likte svært et av mine bildene, så legger jeg dette bildet sammen med 2 andre her også :-)

 

Info om bildene:

Tv(Shutter Speed): 1.5 - 4 sek.

Av(Aperture Value): F3.5

Exposure program: Shutter Priority

ISO Speed: 100

Lens: EF-S18-55mm f/3.5-5.6

Focal Length: 18-28 mm

(Alle bildene er cropet og/eller rotert.)

post-36724-1199257189_thumb.jpg

post-36724-1199257526_thumb.jpg

post-36724-1199257623_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydney måtte være et fint sted å befinne seg den 31.12........

Ganske så spektakulært ja.. Det som kanskje var mest imponerande at det var 6 flåter rundt i havna, og det var koreografert slik at dei all skaut opp samtidig. Og så har dei jo brua si som alltid spelar ei sentral rolle.. Pluss skyskraperane.. jau.. dei veit å lage eit show her nede.

 

Hvorfor tenkte jeg ikke på dette?? Veldig pent og smart funnet på! Hvor i verden befinner du deg?

Eg vil ikkje spekulere i kvifor du ikkje tenkte på det :p

Sydney, Australia... Student.

 

Mye bra bilder her, men jeg falt fullstendig pladask for dette tatt av Mariusk:

 

*bilde*

10s

f/14

 

Utrolig flott komposisjon

 

/L

Hjarteleg takk. Men det var nok meir flaks enn dyktigheit dessverre. Men har lært ein heil del av det, så neste gang er eg bedre beredt.

*Mariusk, feirte du nyttår i Australia/Sydney?

Jepp. Første gangen.. Utrulig flott. Litt snodig med mangel på snøv og kaldt vær men.. Skal vel bli vandt med det og :)

Lenke til kommentar
post-26365-1199254228_thumb.jpg

 

Er helt nybegyner, skjærte bort litt fra nedre delen av bildet.

 

 

 

Tv(Shutter Speed)

3.2Sec.

Av(Aperture Value)

F3.5

Metering Modes

Evaluative metering

Exposure Compensation

0

ISO Speed

400

Lens

EF-S18-55mm f/3.5-5.6

Focal Length

18,0 mm

 

Hei tøsegutten... jeg kjente igjen plassen og måtte sjekke nicket ditt. Håper du fikk en fin nyttårsaften.

 

Kim...

Lenke til kommentar

Dæven så mange Req-ere det var her da :p

 

Her er de av mine som ble sånn noenlunde vellykkede. Alle sammen er fra det kommunale fyrverkeriet fra Kristiansten festning i Trondheim. Tatt med Nikon D80. Alle er tatt håndholdt, jeg har ikke fått somla meg til å skaffe stativ ennå. Men jeg foretrekker uansett litt korte lukkertider når jeg tar bilde av fyrverkeri. Det her var noe av en læreopplevelse for meg. Automatikken slet med å gjøre jobben, så det endte opp med både manuell fokus og eksponering.

 

Først, en ufrivillig kopi av mariusk sitt konsept. Nikkor 50mm f/1,4 har jo nesten friksjonsfri fokusring :p

1/10 sek, ISO 400, 50mm f/1,4

 

2007_fyrverkeri-1.jpg

 

 

Bakkebatteri, med en antydning av festningen i bildet. 1/8 sek, ISO 400, 50mm f/1,4

 

2007_fyrverkeri-2.jpg

 

 

Dessverre også litt uklart, men jeg liker det allikevel. 1/8 sek, ISO 400, 50mm f/1,4

 

2007_fyrverkeri-3.jpg

 

 

Chrysantemumbomber i flokk. 1/13 sek, ISO 400, 50mm f/1,4

 

2007_fyrverkeri-4.jpg

 

 

Jeg vil bli pyrotekniker... alle bildene herfra og ut er tatt med Sigma 30mm f/1,4 på 1/40 sek, ISO 800, største blenderåpning

 

2007_fyrverkeri-5.jpg

 

 

 

2007_fyrverkeri-6.jpg

 

 

Her ser vi litt av skalaen på det hele. Bygget nede til venstre er et toetasjes kasernebygg.

 

2007_fyrverkeri-7.jpg

 

 

Serie-fyrverkeri. 1/40 sek, ISO 800, 30mm f/1,4

 

2007_fyrverkeri-8.jpg

 

 

Avslutningen. Noen spektakulære, knallrøde chrysantemumbomber.

 

2007_fyrverkeri-9.jpg

 

 

2007_fyrverkeri-10.jpg

 

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at ingen har tatt bilder av annet enn fyrverkeri? Så vidt jeg vet er det mange muligheter til å finne andre strålende motiver... Nyttårsaften er bare en gang i året og alle fotografer burde gripe sjansen tiil å knipse de klassiske rakettbildene, men tenk dere om. Når du ser tilbake på den siste dagen av året, og alt du sitter igjen med av bilder er noen nogenlunde greie klisjebilder av kinesisk krutt...

 

Vær så snill å kom med noen andre nyttårsbilder. Poden som stirrer målløst opp mot himlen på nettopp, fargesprakende kinesisk krutt. Naboen som kommer innom som "nyttårsbukk" på jakt etter en skvett akevitt. En nedfrosset blomst, opplyst av rakettene. Feststemte mennesker. Glede...

 

Det finnes så mye mer enn raketter på nyttårsaften. Tenk på det i året som nå knapt har begynt. Tenk over det, og kanskje du kan ta noen, om ikke spektakulære, så ihvertfall noen mer utfordrende, lekre, innspirerende, tankevekkende, gode bilder neste gang champangen sprettes.

 

Godt nyttår!

 

Mvh. KsG

Lenke til kommentar

I og med jeg ikke var i Sydney denne nyttårsaftenen, så får jeg komme med noen annet enn spenstige raketter:

 

Først litt pinglete fyrverkeri:

 

30s, f/5.6, 17mm, ISO 200

 

Derettet et lite stilleben fra et råbygg hvor noen av oss nøt aftenens boble-vann.

 

1/125s, f/8, 70mm, ISO 200

 

Tom

Lenke til kommentar

Jass har da to bilder som funket...

Det første bildet ble dessverre øydelagd av bevegelse, og jeg hadde absolutt ingen mulighet for å ta et nytt tilsvarende. Men jaja!

Skal ikke være enkelt når stativet er luen min nedi snøen, og det er -15 grader og vind, samt lukkerhastigheten er 30sekund...

Bildet ble tatt på ca 700-800 meter, opp mot toppen av fjellet jeg var på, det var kaldt kan jeg røpe

post-50563-1199643227_thumb.jpg

post-50563-1199643330_thumb.jpg

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...