Gå til innhold

Vista ett år etter


Anbefalte innlegg

Hadde XP hatt muligheter for DX10 så hadde jeg glatt træsja hele Vistaen uten å blunke., Vista i mine øyne er som en feit jævel med kols og beinsjørhet som prøver å springe maraton.

 

Ting jeg opplever med vista:

 

Plutselige "anfall" av ekstrem harddiskaktivitet helt uten grunn.

Vista greier ikke å avslutte eller bruker ekstremt lang tid på å avslutte.

Lyden har en tendens til å hakke/skrape både i spill og i vista.

Ustabil internett ved trådløs forbindelse (XP var fjellstabilt)

Kan stoppe halveis i å laste en webside men "tar seg inn" når en tar en refresh.

Brukerkontroll holdt på å gjøre meg tullete før jeg fikk slått det av, snakk om overformynderi.

Mange av spillene "krasjer" når jeg avslutter dem, mao vista kommer med en feilmelding når jeg går ut av spill.

Aero.... like nyttig som en tredje brystvorte.

bla bla bla.....

 

 

Og for de som påstår at XP var like "feilinfisert" som Vista...... tror det muligens det er "et par stykker" som er uenig i det, veldig uenig vil jeg si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du skriver om Vista og DRM er mer eller mindre en infamøs konspirasjonsteori. Har aldri hatt noe Vista-relatert DRM-problem ved normal bruk av maskinen. Men, det er helt sikkert mulig å provosere frem et eller annet hvis man på død og liv vil - men det kan man med stort sett alle OS.

Han skriver jo ikke at DU trenger å ha problemer med DRM i Vista. Saken er at Vista går mye lenger enn forgjengerne når det gjelder kontroll ove systemet, bl.a. med DRM, krav om signerte drivere osv. Dette gir blant annet utslag i at drivere må skrives om, og driverne blir også mer komplekse.

 

Man kan jo alltids skylde på andre og si at Microsoft bare gjør det som blir krevd av filmbransjen, men de er i høyeste grad medskyldig i dette rotteracet om DRM, som ikke engang fungerer etter intensjonen (og det vil heller aldri fungere fordi det er fysisk umulig å lage en 100% kopibeskyttelse for film/musikk).

 

Men det koster penger for forbrukerne, og både hardware og drivere blir mer kompliserte å utvikle når man skal bake inn DRM-"funksjonalitet" :thumbdown:

Lenke til kommentar
I en periode like etter lansering sto problemene i kø.

 

Som de gjorde for XP da det kom og som det sikker kommer til å gjøre når neste os kommer :)

Har kjørt Vista uten problemer siden det kom på markede,ja faktisk fra før det siden jeg kjørte betautgaven fra den kom, kan aldri tenke meg å gå tilbake til XP.

Det eneste som er synd er at levrandører av utstyr som feks skrivere, scannere osv osv velger å ikke gi ut drivere for mye av disse for å tvinge folk til å kjøpe nytt,dette får selvsagt Vista skylden for :no:

 

Det er vel liten tvil om at det var lengt mer problemer på driver siden for Vista enn for XP, ganske enkelt fordi XP kunne bruke 2000 drivere. Det ga ikke bare bedre støtte av ny hardware men også langt bedre støtte for gammel HW ettersom 2000 hadde vært ute en stund.

 

Den manglende driverstøtten er delvis Vistas "skyld". Dels er drivere mer komplisert å utvikle fordi MS krever mer for å godkjenne dem, dels er manglende driverstøttet, om ikke vistas skyld, fortsatt et viktig argument for å la være å oppgradere for de som har mye gammel hardware i bruk.

Lenke til kommentar
Mine mindre datakyndige venner synes Vista er utrolig kult i starten men overraskende nok hører jeg stadig oftere at tilogmed de synes XP var bedre; for etterhvert som hele "wow" faktoren over gjennomsiktighet og fancy animeringer legger seg avløses den av irritasjon over

...

Dette virker absolutt som en gjenganger. Det er alltid like artig å se folks førsteinntrykk blendes av overfladisk design, som egentlig ikke bringer noe nytt og verdifullt.

 

Husker blant annet for en del år siden, hvor en kompis måtte ha nye Office 2003. Han hadde absolutt alt han trengte i den gamle versjonen (Office XP), men han var blitt lei av designet på toolbaren som han syntes så altfor Windows'95 ut. Derfor måtte han oppgradere til Office 2003 :wallbash:

 

Jeg tror det er litt på samme måten med Office 2007, hvor mange syns det ser kult ut med det nye designet. Uten at de egentlig reflekterer så mye rundt brukervennlighet og effektivitet. Selv mener jeg det nye designet har store svakheter særlig for proffbrukere. F.eks har tilpasningsmulighetene man tidligere hadde så mye av, gått 10 år tilbake i utvikling - minst!

Lenke til kommentar
Leveranse-problemer

Brukere av Windows XP fikk et tilbud fra Microsoft om rimelig Vista dersom de kjøpte "Vista-klar"-PC i fjor. Denne leveransen viste seg etter hvert å svikte for mange kunder - les mer.

Hvordan gikk det egentlig for de som ville benytte seg av dette? Trenerer Microsoft fortsatt saken i håp om at dere skal punge ut noen tusenlapper for Vista før dere får det de har lovet?

 

Det du skriver om Vista og DRM er mer eller mindre en infamøs konspirasjonsteori. Har aldri hatt noe Vista-relatert DRM-problem ved normal bruk av maskinen. Men, det er helt sikkert mulig å provosere frem et eller annet hvis man på død og liv vil - men det kan man med stort sett alle OS.

Vet du hvordan DRM kan påvirke deg da? Ikke alle sider av det er ment å oppdages av brukeren.

Her er en god artikkel om hva DRM gjør for Vista og brukerne.

 

Husker at det før Vista ble lansert ble sagt at det var bedre optimisert for spill. Er det noe sannhet i det?

I stedet for å komme med påstander som noen sikkert vil forsøke å latterliggjøre så henviser jeg til noen tester så man kan finne det ut selv:

Vista Game Performance: Vista vs. XP and ATI vs. Nvidia

Windows XP vs. Vista: The Benchmark Rundown

XP vs. Vista - A Tale of Framerates

Windows Vista Gaming Performance Reports

Windows XP vs. Windows Vista Performance Part 2: NVIDIA

 

På min maskin med quad core CPU og 8GB RAM så kjører i alle fall Vista x64 smooth as butter :p

En så rå maskin ville nok kjørt XP ennå glattere. Særlig om du bruker noe av minnet til noe kreativt som f.eks en ramdisk for enkelte applikasjoner og en liten swapfil.

Lenke til kommentar
Selv mener jeg det nye designet har store svakheter særlig for proffbrukere. F.eks har tilpasningsmulighetene man tidligere hadde så mye av, gått 10 år tilbake i utvikling - minst!

 

Jeg irriterer meg mest over at alt er prøvd å "forenkles" ved å legge ting i en miliard grupper/flagg/faner/tull (gjerne med store beskrivende illustrasjoner) istedenfor for et stort (og i starten uoversiktelig) kludder av små knapper, slik det var før (nei er ikke helt det samme uansett hvilket miljø du velger å kjøre programmet i), hvor så godt som alle funksjonene kun er ett trykk, eller en tastaturkombinasjon fra deg. Når du daglig til daglig sitter med et slikt program blir slike småting den store spikeren i kisten; både for vista og office IMO.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
I en periode like etter lansering sto problemene i kø.

 

Som de gjorde for XP da det kom og som det sikker kommer til å gjøre når neste os kommer :)

Har kjørt Vista uten problemer siden det kom på markede,ja faktisk fra før det siden jeg kjørte betautgaven fra den kom, kan aldri tenke meg å gå tilbake til XP.

Det eneste som er synd er at levrandører av utstyr som feks skrivere, scannere osv osv velger å ikke gi ut drivere for mye av disse for å tvinge folk til å kjøpe nytt,dette får selvsagt Vista skylden for :no:

Jepp, det er alltid kjipt å ikke få tak i drivere til hardwaren sin.

 

Men har Microsoft gjor noe som helst for å bedre situasjonen? F.eks oppfordre hardwareprodusenter til å gi ut frie drivere, som er det ENESTE fornuftige. Eller i det minste gi ut nødvendig specs slik at andre kan utvikle drivere.

 

Proprietære drivere/lukket hardware er fandens verk, og skaper ikke bare trøbbel for linuxbrukere og andre "særinger", men også for Windows-folk når de skal oppgradere OSet sitt.

 

Faktum er vel snarere at Microsofts strategi de senere årene ØDELEGGER for utviklingen av frie drivere, delvis pga DRM (som pr definisjon må være lukket) og krav om driver-signing. Selv hadde jeg behov for å installere nettopp en fri driver på en testboks jeg satt opp med Vista, og det krevde en del krumspring som jeg slapp med WinXP. Det var bare én av flere spikre i kista for Vista, i hvertfall for min del.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

slenger på litt her som enkelte folk har skrevet.

Det har MYE å sei hvilken pc du har.

 

Jeg har 2 pcer som er vista ready.

Alle er under 3 måneder gammel.

Workstation sjekket jeg opp alle delene på forhånd. Og fant ut de var Vista ready.

Kjøpte meg en laptop som var Vista ready.

 

Laptopen har MYE mindre specs en workstation.

Men hva skjer?

Kjører linux på workstation og vista på laptopen.

 

Laptopen har ALDRI våre treg, problemer med noe.

Men workstation hadde feil etter feil i operativsystemet.

Lenke til kommentar

Ser mange her har opplevd problemer med Vista. Selv har jeg derimot ikke opplevd noen nå

etter at jeg oppdaterte med alle nyeste hotfixes og patches + sp1.

 

faktisk er flyten og opplevelsen mye bedre i Vista enn i XP. Selv skal jeg aldri gå tilbake til XP,

nå som alle driverproblemene er blitt fikset (for min del).

Lenke til kommentar

Det aller verste med Vista etter det jeg har blitt rapportert er den håpløse nettverksytelsen. I følge enkelte tester jeg har sett så bruker den rundt fire ganger så lang tid på å overføre store mengder data som det tilsvarende maskin med XP gjør. Har ikke tatt tiden selv, men siden vi har en maskin med Vista her i huset så kan jeg definitivt si at jeg merker det. Tar enormt med tid å overføre større filer som f.eks. dvd-image'er

Lenke til kommentar
Det aller verste med Vista etter det jeg har blitt rapportert er den håpløse nettverksytelsen. I følge enkelte tester jeg har sett så bruker den rundt fire ganger så lang tid på å overføre store mengder data som det tilsvarende maskin med XP gjør. Har ikke tatt tiden selv, men siden vi har en maskin med Vista her i huset så kan jeg definitivt si at jeg merker det. Tar enormt med tid å overføre større filer som f.eks. dvd-image'er

Du vet at nettverkskopiering har blitt forbedret enormt med SP1 ?

Lenke til kommentar
I en periode like etter lansering sto problemene i kø.

 

Som de gjorde for XP da det kom og som det sikker kommer til å gjøre når neste os kommer :)

Har kjørt Vista uten problemer siden det kom på markede,ja faktisk fra før det siden jeg kjørte betautgaven fra den kom, kan aldri tenke meg å gå tilbake til XP.

Det eneste som er synd er at levrandører av utstyr som feks skrivere, scannere osv osv velger å ikke gi ut drivere for mye av disse for å tvinge folk til å kjøpe nytt,dette får selvsagt Vista skylden for :no:

 

Jeg husker faktisk ingen problemer fra når XP ble lansert. Kan du nevne noen? De eneste "problemene" jeg husker var at noen (bla. meg) klagde på unødvendig eye candy i XP samt at XP var tregere enn Windows 2000, men heldigvis fungerer classic mode i XP meget bra og ytelsestapet viste seg å være marginalt.

Lenke til kommentar
Men det er ikkje bare drivere, det er og noko med cachinga som er vanvittig merkeleg. Det skal ikkje ta titallssekunder å navigere igjennom ein film/mp3 samling.

 

Sitter med Vista her nå, og testet det du skriver. Hentet opp mp3-samling som ligger på en ekstern disk på en annen maskin (!) og fikk opp oversikten mer eller mindre øyeblikkelig. Det er ca 100 000 mp3-filer der. Mulig du har flere mp3er, men selv kan jeg ikke akkurat klage over Vistas caching når jeg navigerer gjennom mp3- og filmsamlingen min.

 

Det du skriver om Vista og DRM er mer eller mindre en infamøs konspirasjonsteori. Har aldri hatt noe Vista-relatert DRM-problem ved normal bruk av maskinen. Men, det er helt sikkert mulig å provosere frem et eller annet hvis man på død og liv vil - men det kan man med stort sett alle OS.

 

Det er absolutt ikke en konspirasjonsteori og det er skrevet mange seriøse artikler om Vista og DRM. Her er den beste:

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

Her nevnes flere problemer med DRM i Vista, selv med ikke-DRM materiale. Anbefalt lesning!

Lenke til kommentar
Bare så det er helt klart ... det er null problemer å benytte XP drivere på Vista (32bit versjonen altså ) .

 

Mange har problemer med lydkort og skjermkortdrivere fra XP, så disse vil nok stort sett ikke fungere. Har ikke hørt om problemer med andre typer drivere.

 

edit: Ble for sein...

Endret av asshole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...