Gå til innhold

Ext3 på eksternharddisk, smart?


Ozwald

Anbefalte innlegg

Jeg skal straks hente en 500GB haddisk som jeg kommer til å sette i et eksterntkabinett. Det jeg lurer på er om det er smart å formatere den til ext3, pga. FAT32 har en filstørrelseslimit på 4GB noe som er forlite for meg. Til informasjon så dualbooter jeg med XP, men jeg har ext2 driveren.

 

Det jeg er mest redd for er om den plutselig skulle gå dukken, me tanke på at den er 500GB og det ikke er noen recovery muligheter på etx3.

 

Hva sier folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men siden NTFS er et lukket format klarer jeg ikke å stole 100% på at ingenting feil skal skje. Er ikke mange måneder siden folk advarte mot å bruke linux til å skrive til NTFS. Men hvis det er fordeler med det, og det virker 100% nå, så er jo det også en mulighet.

Lenke til kommentar
linux støtter jo ntfs nå?

Fortsatt eksprementell skrivestøtte ved NTFS, om det jeg ikke har gått glipp av noe. Lesestøtten derimot er helt stabil og fin.

 

Jeg ville formatert disken etter det systemet du bruker mest. Bruker du nesten utelukket windows ville jeg gått for NTFS, mens om du bruker mest linux er EXT3 fint.

Lenke til kommentar

Er det noen positive/negative sider med NTFS kontra EXT3?

Hvis jeg kjører NTFS, er det da umulig for linux å gjøre permanent skade på filer? Dvs. slik at jeg ikke kan rette det opp med å boote i Win?

Er det noen grunn for å ikke kjøre EXT3 selv om jeg bruker Win mye, når jeg har driver?

Lenke til kommentar

Ext3 er et bedre filsystem enn NTFS. Problemet er bare at ext3 fungerer ikke out-of-box i Windows, hvis du skulle bruke den et annet sted.

 

Hvorvidt det er større sjanse for å gjøre filer korrupte med NTFS vs. Ext3 skal jeg ikke svare skråsikkert på, men i utgangspunktet ville jeg vel tro at filsystem med åpne spesifikasjoner burde ha drivere med mindre feil og mangler enn et lukket som er "reversed engineered".

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Er det noen positive/negative sider med NTFS kontra EXT3?

Ja, ext3 er åpent, ntfs er lukket og proprietært - det er nok for meg. Rent teknisk er behovet for defragmentering fraværende på ext3. Dessuten vil du ikke få skrivetilgang til NTFS disk fra en Live CD, hvilket gjør databergingsprosjekter mye mer tungvint. Med ext3 så plugger du bare inn eksterndisken i laptopen, fyrer opp live CD, og berger ut alt som ligger der plug'n'play. En operasjon jeg har gjort flere ganger for mine mindre datakyndige MS-brukende venner.

Hvis jeg kjører NTFS, er det da umulig for linux å gjøre permanent skade på filer? Dvs. slik at jeg ikke kan rette det opp med å boote i Win?
Det kan ingen svare deg på, formatet er som sagt lukket, så ingen vet. Det som er værre, er at MS kan finne på å endre formatet etter eget forgodtbefinnende uten å informere noen. Så du vil aldri kunne stole på NTFS, med mindre du har full tillit til MS.
Er det noen grunn for å ikke kjøre EXT3 selv om jeg bruker Win mye, når jeg har driver?
Ikke som jeg vet. Hvis du vil ha full portabilitet, så kan du jo ha en bitteliten FAT eller NTFS partisjon på disken hvor ext2/3 drivere til MS ligger, slik at du kjapt kan få tilgang til disken på en hvilken som helst MS maskin.
Lenke til kommentar

Formaterte min 500 gig eksterne disk i ext3. Hadde litt betenkligheter til å begynne med, men det er jo egentlig ikke noe problem. Hvis man alltid har tilgang på en linux maskin. Gidder ikke å bruke tida mi på defragmentering heller. Jo fler som bruker ext3 eller andre filsystemer, jo større sjanse er det også for at andre OS får støtte for dette. Ihvertfall bedre og bedre tredjeparts-støtte.

Lenke til kommentar

NTFS-G3 regnes offisielt som stabil. mens jeg mener selv at den ikke er stabil. Jeg kjørte NTFS på min interne disk, når jeg startet med seeding av torrents i ubuntu ble det tull med µtorrent seeding i windows.

 

Kjapp format av disk til ext3 og problemet finnes ikke lenger(Jeg har dog ikke bootet windows for å teste at det funker med diskdriversaker der).

 

edit: Det vil si, egenerfaring er at det ikke er stabilt nok.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
Ikke som jeg vet. Hvis du vil ha full portabilitet, så kan du jo ha en bitteliten FAT eller NTFS partisjon på disken hvor ext2/3 drivere til MS ligger, slik at du kjapt kan få tilgang til disken på en hvilken som helst MS maskin.

 

Genialt forslag! Det tror jeg faktisk jeg skal gjøre, merker lite forskjell når den er på 500GB uansett.

Da kjører jeg på Ext3, sier ifra om jeg får noen problemer.

Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
Jeg skal straks hente en 500GB haddisk som jeg kommer til å sette i et eksterntkabinett. Det jeg lurer på er om det er smart å formatere den til ext3, pga. FAT32 har en filstørrelseslimit på 4GB noe som er forlite for meg. Til informasjon så dualbooter jeg med XP, men jeg har ext2 driveren.

 

Det jeg er mest redd for er om den plutselig skulle gå dukken, me tanke på at den er 500GB og det ikke er noen recovery muligheter på etx3.

 

Hva sier folket?

 

Ingen recovery-muligheter for ext? Jeg har redda data fra rimelig fucka laptopdisker med ext3 før, gått greit det...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg hatt den eksterne med Ext3 en god stund og jeg kan si at det er ikke til å anbefale. Ivertfall ikke om du dual-booter med Windows. Jeg har utrolig mye problemer me å accesse filene fra windows, ofte kommer det opp "Drive * is not formated, would you like to format it now?". Da er jeg nødt til å boote i linux igjen, og satse på at det funker flott når jeg restarter til Win. Oppdaget nylig et nytt problem, da jeg ikke kunne komme til et par mapper som jeg hadde, som windows ikke fant..

 

Hvis noen har noen løsning på disse problemene ville jeg være evig takknemlig, hvis ikke, blir jeg nok nødt til å skifte til NTFS.

Lenke til kommentar

Strengt tatt lover vel driveren kun ext2 støtte, så du kan jo prøve det (med mindre ext3 funksjonalitet er essensielt). Likevel forundrer dette meg, det er jo folk her som har rapportert meget gode erfaringer med ext3 og dualboot. Så jeg håper noen kan bidra. Selv er jeg linux-only så for meg funker ext3 som en drøm på min USB-disk hvor all back-up ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...