Gå til innhold

Vidvinkel til Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer å investere i en vidvinkel til min K10D,

Alt.1 Nye 16-50 til Pentax Pentax

Alt.2 12-24 til Pentax Pentax

Alt.3 Sigma 10-20 Sigma

 

Vet de er forskjellige, men kunne tenke meg noe som passer godt til landskap etc.

 

Har kit-linse 18-55 og 50mmf1,4 og 50-200 fra før.

 

Noen som har prøvd noen av disse?

Det eneste jeg virkelig har testa av disse er 12-24. Kremoptikk. Noe CA, men det har de andre og. Herlig å bruke. Solid bygd. Quick Shift er ikke å forakte.

DA* er og et svært godt objektiv. Solid som bare tusan, men hvis det er den ekstreme enden du har bruk for er kanskje 12-24 et bedre valg, siden 12-24 yter minst like bra i dette området. Noen hevder at den er bedre. Til gjengjeld er 16-50 væretett.

f:2,8 er kjekt og ha, men kantskarpheten er ikke topp i ved full åpning. 12-24 derimot yter helt greit ved full åpning.

 

Sigmaen har jeg lite kjennskap til. Men har hørt en del lovord om den. Men mekanisk er den nok ikke i samme klasse som de to andre.

 

Mvh Tim Typo

 

EDIT: Har du tid å vente, så skal det være en ny Pentax værtett vidvinkelzoom på gang.

11-18/2,8 i følge informerte rykter. Men den blir trolig dyr. Tipper minst ti høvdinger, trolig noe mer. Men hvis det er vidvinkelzoom du er ute etter, og har råd, så bør du i hvert fall vente på nyhetene i kjølvannet av pressekonferansen den 24 januar.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Førstnevnte er ikke en vidvinkelzoom, men en normalzoom. En glimrende sådann, men likevel en normalzoom. De to andre har jeg kun hørt lovord om, så du kan ikke gå feil med en av de.

 

Jeg fant frem noen tester fra Photozone for det: Pentax sin vidvinkelzoom er nesten identisk med en fra Tokina, og Sigma 10-20 får ganske god kritikk på tross av sin relativt lave pris.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Vel, skal kanskje til usa til våren, så det blir vel å sjekke priser der også først, litt prosjekt over tid, så har ikke hastverk.

Men dere heller jo (selvsagt) til de dyre objektivene, og man får vel det man betaler for. Hvor mye vidvinkel må man ha for at horisonten begynner å bøye seg (som jordkloden)?Har sett noen bilder, men vet ikke helt hvordan jeg forklarer det. Er det mye forskjell på 10-12mm i denne enden? Eller sagt på en annen måte, blir det helt synlige forvrengninger/bøyninger med 10 mm?

Lenke til kommentar
...

Hvor mye vidvinkel må man ha for at horisonten begynner å bøye seg (som jordkloden)?Har sett noen bilder, men vet ikke helt hvordan jeg forklarer det.

Tror jeg skjønner deg :-)

Det avhenger av hvor i billedfalten du plasserer horisonten. Omtrent midt i bildet, ser du ofte lite til forvrengningen. Følger du boka komposisjonsmessig og legger den et annet sted blir det mer synlig. Dette avhenger og av hvor godt objektivet er korrigert. M.a.o. du stiller et spørsmål som er umulig å svare på.

Men kikker du f.eks her Photozone.de så finner grafer for distursjonsmålinger for alle tre objektivene du foreslår. Når det gjelder Pentax DA 12-24 og DA* 16-50 må du se på tilsvarende fra Tokina. De er identiske med Pentax når det gjelder optisk formel.

Poenget med disse grafene er at rutenettet ideelt sett skal være helt kvaderatisk. Jo mer linjene bøyer av, jo dårligere korigert. Og, som du ser, avvikene blir større jo lenger fra sentrum du beveger deg.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hei

Har DA12-24/4 og kan trygt anbefale den. Der er litt fortrengning i vidaste enden, og litt CA som lett lar seg fjerne om du ønsker det. Det einaste eg har å utsette på dette objektivet er at det kan vere litt vanskeleg å få fokus til å låse i vidaste enden ved spesielle høve, og spesielt med Polarisasjonsfilter.Tokina 12-24/4 er stort sett det samme objektivet, og du finner heilt sikkert litt om det om du søker her på forumet.

Sigma sin 10-20, har eg høyrt mykje bra om, men kjøp ikkje dette i USA, for garantien gjeld ikkje i Norge, samme kor WW den er, og sjangsen for mandagsobjektiver er nok tilstede med Sigma....

 

Er ikkje sikker på om Sigmaen takler Polarisasjonsfilter i den vidaste enden uten vignetering, det gjer DA12-24/4, i alle fall med tynne ringer. (Hoya Pro1Digital)

 

Her kan du sjå litt kor utsnittet forandrarar seg med endring av brennvidde. http://www.tamron.com/lenses/learning_cent...-comparison.php

Lenke til kommentar

Har ingen av disse. Men dersom jeg alikevel skulle en tur til USA hadde jeg kjøpt enten DA*16-50 der eller DA 12-24.

Valutakursen er gunstig og dette er dyre objektiver hjemme. Det er de det er mest å spare på.

 

Som PMnormal sier så er 16-50 en normalzoom. Skal du ha vidvinkelzoom så er det (foreløpig) kun DA 12.24 og Sigma 10-20,

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...