Gå til innhold

HD? eller er bare rett og slett PAL DV godt nokk? Trenger meninger


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Har nettopp redigert ferdi en film på 15 minutter pluss at jeg har laget en intro og en trailer.

Jeg har filmen alt selv ved bruk av et video kamera (Panasonic NV-GS180).

 

Nå som jeg skal lagre prosjektene vet jeg ikke om jeg skal ta vanlig dvd format PAL AVI eller Avi Xvid HD 1920x1080,

har hørt at det å bruke HD som jeg bruker er helt skutt i hode, men jeg må si kvaliteten blir jo sykt bra? Så jeg

trenger rett og slett noen meninger om dette, PAL AVI ser greit nokk ut det å, pluss at filstørrelsen ikke blir mega

stor, men er Avi Xvid HD 1920x1080 helt skudd i hode?

 

Er ny med lagring av eget filmet materiale osv, beklager hvis dette er et veldig dumt spørsmål osv.

 

Takk på forhånd!

Gunner7

Endret av Gunner7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier du at det ser bedre ut i HD? Eller spør du? Om du synes det ser bedre ut, så er det jo antageligvis bedre.

 

Selv om man har skutt i SD kan det være greit å kjøre ut HD om der er mye grafikk osv, men det kommer jo også ann på hvor det skal vises.

 

PS: For å finne ut hva det er skutt i kan du vel bare sjekke råfilene dine? Om de er skutt i SD vil det være "mest riktig" og arkivere dem i det samme formatet.

Lenke til kommentar
Sier du at det ser bedre ut i HD? Eller spør du? Om du synes det ser bedre ut, så er det jo antageligvis bedre.

 

Selv om man har skutt i SD kan det være greit å kjøre ut HD om der er mye grafikk osv, men det kommer jo også ann på hvor det skal vises.

 

PS: For å finne ut hva det er skutt i kan du vel bare sjekke råfilene dine? Om de er skutt i SD vil det være "mest riktig" og arkivere dem i det samme formatet.

 

Jeg spør bare.

 

Det eneste negative er jo filstørrelsen etter min mening, det skal vises på en vanlig 44 tommers skjerm for familien.

 

Flere meninger/svar?

Lenke til kommentar

Men hvis du da igjen bare har et vanlig DV-kamera, men noe CGI, kan det være verdt å eksportere i HD fordi du får høyere bitrate (med forhåndsdefinerte presets såklart, men dette kan du jo sette selv i SD og) og CGI-en får vist seg fra sin beste side (med forbehold om at den var i HD i utgangspunktet selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...