Gå til innhold

Bruker du oppladbare batterier til blits?


Gjest Slettet-q5ES5fDk

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-q5ES5fDk

Hei

 

Jeg kjøpte nettopp en ekstern blits til kameraet, pga mørke jule tider.

Det er fantastisk å se på gode blits bilder, og jeg er meget fornøyd med blitsen.

 

Jeg kjøpte den (430ex) på japanphoto, og spurte samtidig om de hadde noen oppladbare batterier til blitsen. Ja, det hadde de, men de burde jeg ikke bruke på blits pga lav spenning, (1.2 V mot 1,5 V elns). Han hørtes ganske overbevisende ut, og jeg kjøpte heller noen dyre engangs batterier, og tenkte jeg heller kunne kjøpe oppladbare etter jeg hadde gjort litt research.

 

Bruker du oppladbare batterier til blitsen? Skal jeg bare kjøpe noen oppladbare eller fortsette med engangs?

 

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det høres rart ut.

Vanlige batterier har en spenning på 1,5 V kun når de er helt nye så detter den nedover.

Oppladbare gir 1.2 V helt til de er tomme.

Hvis det er litium-batterier han har kjøpt (de er dyre), holder de spenningen lenge, og er meget godt egnet til f.eks. blits.

 

Det andre har gitt tilbakemeldinger om tidligere, er at oppladbare gir lenger levetid, men lenger oppladningstid (fordi spenningen er lavere) enn alkaliske, så skal du drive actionfoto med blits, er alkaliske bedre.

Lenke til kommentar

Jeg slutter aldri å undre meg over hvilke bisarre utsagn folk som jobber i fotobutikker av og til får seg til å komme med. Ulike batterityper avgir strøm på ulik måte. Alkaliske batterier vil være tregere (ikke raskere, som det sies her) , men gi flere blitsblink pr. bytte. Oppladbare NiMH vil gi færre blink, men vil lade opp blitsen raskere.

 

Sigma oppgir feks. for EF-500 Super at alkalinbatterier vil lade opp blitsen på 6 sekunder, og gi 220 blink. NiMH vil lade opp blitsen på 4 sekunder, men bare gi 100 blink. (faktisk mAh for batteriene er ikke oppgitt, men vi må kunne forutsette at det er det samme, og betydelig mindre enn 2700

mAh)

kilde: http://www.sigmaphoto.com/flashes/flashes_...ils.asp?id=3257

 

Konklusjon: det er sjelden eller aldri lurt med noe annet enn oppladbare batterier i blits. Unntaket er om man må tyne flest mulig blitsblink ut av færrest mulig batterier.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Jeg slutter aldri å undre meg over hvilke bisarre utsagn folk som jobber i fotobutikker av og til får seg til å komme med. Ulike batterityper avgir strøm på ulik måte. Alkaliske batterier vil være tregere (ikke raskere, som det sies her) , men gi flere blitsblink pr. bytte. Oppladbare NiMH vil gi færre blink, men vil lade opp blitsen raskere.

 

Sigma oppgir feks. for EF-500 Super at alkalinbatterier vil lade opp blitsen på 6 sekunder, og gi 220 blink. NiMH vil lade opp blitsen på 4 sekunder, men bare gi 100 blink. (faktisk mAh for batteriene er ikke oppgitt, men vi må kunne forutsette at det er det samme, og betydelig mindre enn 2700

mAh)

kilde: http://www.sigmaphoto.com/flashes/flashes_...ils.asp?id=3257

 

Konklusjon: det er sjelden eller aldri lurt med noe annet enn oppladbare batterier i blits. Unntaket er om man må tyne flest mulig blitsblink ut av færrest mulig batterier.

 

 

Tror jeg stoler på deg, så raskt de engangs batteriene er oppbrukt, kjøper jeg noen 2900 mAh NiMH batterier.

Lenke til kommentar
Ulike batterityper avgir strøm på ulik måte. Alkaliske batterier vil være tregere (ikke raskere, som det sies her) , men gi flere blitsblink pr. bytte. Oppladbare NiMH vil gi færre blink, men vil lade opp blitsen raskere.
Husket åpenbart feil her, men jeg må innrømme at jeg ikke kan forstå hvordan NiMH kan lade opp blitsen raskere enn alkaliske (med nye batterier, vel og merke). Jeg kan akseptere at tempoet til alkaliske vil variere, fordi spenningen varierer, men lasten du påfører vil være tilnærmet konstant.
Lenke til kommentar

Dette med batterier er egen vitenskap. Hvor raskt blitzen kan lades opp, avhenger av hvor raskt batteriet kan levere mye strøm. Det avgjørende her er batteriets indre motstand. Et batteri med lav indre motstand har ofte ikke så stor kapasitet, men kan til gjengjeld levere mye strøm på kort tid og vise versa.

 

Et oppladbart nimh batteri på 2600mah (vi snakker her bare om AA) har relativ høy indre motstand og spenningen (V) vil falle raskt ved høy belastning. Kapasiteten vil være der men det hjelper lite når batteriet ikke klarer å holde spenningen ved belastning. Et batteri med lavere kapasitet, som har lavere indre motstand, vil oppleves som vesentlig bedre da spenningen opprettholdes og blitzen lades kjappere.

 

Et nimh batteri på 2600mah er bedre egnet til duppeditter som skal ha lite strøm over lengre tid. Pr i dag er dette den cellen i AA størrelsen som virkelig klarer å levere mye strøm og holde spenningen oppe (men den er da også laget til andre ting enn det vi snakker om her)

 

Husk også at selvutladingen er høy på nimh batterier og de bør derfor lades rett før bruk.

Lenke til kommentar
Jeg bruker å kjøpe en 60-pakning med engangsbatterier på Nille for 80 kroner.

De lader blitzen dritkjapt en kort periode, men så blir de slappe.

Men til en slik pris er det vel verdt ca 5 kroner for en dag med rask blitz.

 

huff og huff! tenk på miljøet! :whistle:

Det går jo fint an å bruke batteriene til andre ting etter de har gjort nytten som blitz-batterier :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Anskaffet meg nå endelig en Speedlite 430 til min EOS 400. Fyren på Japan Photo frarådet også meg å bruke oppladbare batterier fordi de har høy spenning FORLENGE. Altså de taper seg ikke før helt mot slutten i motsetning til standardbatterier. Dette mente han førte til en stor slitasje på blitsen fordi den da fikk for høy spenning over lengre tid og det kunne føre til at blitspæra røyk. Er dette fjas?

Lenke til kommentar
Anskaffet meg nå endelig en Speedlite 430 til min EOS 400. Fyren på Japan Photo frarådet også meg å bruke oppladbare batterier fordi de har høy spenning FORLENGE. Altså de taper seg ikke før helt mot slutten i motsetning til standardbatterier. Dette mente han førte til en stor slitasje på blitsen fordi den da fikk for høy spenning over lengre tid og det kunne føre til at blitspæra røyk. Er dette fjas?

Det høres ut som fjas i mine ører. For det første så er toppspenningen på et oppladbart batteri lavere en spenningen på et nytt alkalisk batteri. Og husker jeg rett, så er spenningen over blitzpære mye høyere enn 6V - det er vel snakk om kV... Slik at det er elektronikk i blitzen som håndterer dette; og da er det nok designet inn forskjellige batterispenninger...

 

Tom

Lenke til kommentar

Sikkert noe sant i det. På mine Canon blitzer har jeg sluttet å bruke oppladbare batterier. Aner ikke hvorfor, men de varer utrolig kort i blitzene, og har lang recycle tid. (Aner ikke hva det heter på norsk.) Dette funker ikke når man har folk som venter.

 

Kjøper batterier på IKEA, og er fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...