Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Senkefjærer + Vanlige gassdempere = godkjent?


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kun fjærene som må godkjennes, MEN... Originale dempere sammen med kortere fjærer kan gi dårligere veigrep og gjøre bilen unødvendig ubehagelig. I tillegg kan orginale dempere bunne og bli ødelagt. Korte harde fjærer bør absolutt ha kortere og hardere dempere for å kompensere. Om ikke blir gjerne bilen stumpete og "spretten" i humper og det er lett å slå nedpå.

 

Skulle jeg valgt mellom oppgradering av fjærer ELLER dempere hadde jeg helt klart valgt dempere. Smell på noen kortere sportsdempere når du senker, du blir garantert mer fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar

Det Leo_ sier er litt feil,og litt galt.

 

Har bilene ganske nye originaldempere så blir det en del bedre å kjøre, den blir mer kompakt, sitter bedre på veien, mer sammentrykket med lavere slaglengde på demperne.

Men dette er også avhengig av hvilkene fjærer du kjøper, noen er knallharde og har null komfort, mens andre er passe harde,og beholder komforten.

 

Men OM demperne er gamle (gått rundt 50-60kkm) da burde man helst skifte dempere i samme slengen, da er disse blitt stumpete, og blir fortere sammenpresset enn de nye, da kan bilen bli ukontrollert og slapp.

Lenke til kommentar

Volvoen jeg har nå har gått 400' km og er vel på sitt tredje sett dempere (vil jeg tro). De er ikke helt utbrukte, men kombinert med ganske nye senkefjører blir det ganske stumpete gange.. Likevel er jo kjørefølelsen ti ganger bedre enn med de originale fjørene, selv med dempere som ikke er helt opp til jobben.

Lenke til kommentar
DA brukte han onkelen din, ikke bilen i det hele tatt i løpet av den perioden?

Eller så brydde han seg overhodet ikke om at bilen var et helvete å kjøre....

For, INGEN, og da mener jeg INGEN dempere takler 15 år. Uansett om de bare ligger der, eller er montert på en bil.

 

Dette er noe jeg har hørt. Så jeg veit ikke.. Men har noen her noen erfaring med biltemas dempere?

Lenke til kommentar

Jeg skal sjekke datomerkingen på demperne jeg plukka av scorpioen. Mye mulig de er fra 1989 og har rullet 180-190 tusen km. Det var i alle fall originale motorcraftdempere med riktig fargemerking på fjær/demper (et par malingsklatter som forteller at de er til v6, tipper jeg)

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
DA brukte han onkelen din, ikke bilen i det hele tatt i løpet av den perioden?

Eller så brydde han seg overhodet ikke om at bilen var et helvete å kjøre....

For, INGEN, og da mener jeg INGEN dempere takler 15 år. Uansett om de bare ligger der, eller er montert på en bil.

 

Hm, har da en bil som er 17 år gammel ute på gårdsplassen her. Aldri byttet fjærer eller dempere på. Nå har bilen bare gått 20 tusen km også da, men de er som nye. Bilen er fantastisk å kjøre i forhold til tilsvarende biler..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...