Gå til innhold

Eksempler på interessante ting omkring global oppvarming


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen som har eksempler på interessante ting omkring global oppvarming? Ser det er et par tidligere tråder omkring global oppvarming fra før av. Imidlertid er dette ikke ment som en diskusjonstråd, men en tråd hvor du kan skrive interessante fakta omkring global oppvarming.

 

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Global oppvarming gjør Norge kaldere.

Dette pga isen på Grønnland/Nordpolen smelter og kjøler ned havet utenfor kysten vår.

Jeg kan garantere at dette ikke henger på greip.

-is avkjøler vann mer enn smeltet is

-områder med smeltet is får høyere albedo og varmes da lettere av solen

 

Det de muligens skrev noe om er at pga. issmelting brast engang i historien en isdeming slik at en stor innsjø rant ut i Nord-atlanteren og alt ferskvannet fikk golfstrømmen til å redusere hastigheten slik at Nord-atlanteren ble kaldere. Vi har ingen slik stor innsjø idag.

Lenke til kommentar
robertaas:

 

det har også noe med at mindre saltvanninnholdet i golfstrømmen vil begrense farten på den.

om det blir kjøligere eller om det vil være prevantivt for norges sin del i forhold til globaloppvarming har jeg ingen forutsetninger om for å si noe om. :)

Isen på nordpolen består av saltvann og derfor vil ikke smeltingen av isen på nordpolen ha noen effekt. Isen på grønnland vil ha en effekt, men den er for liten til å kunne påvirke noe i den nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Når isen smeltes blir det liten konsentrat igjen av saltet,som gjør at det kaldet vannet ikke synker så fort som det skal.

Det at det kalde vannet synker ned og blir tatt av understrøm sørover til varmere strøk er en av hovedmotorene til at vi får varmt vann tilbake.

Hvis syklusen svekkes vil det bli en forsterkende effekt med at vi etterhvert får mindre varmtvann og beholder med på det kalde.

Dette har vært starten på flere istider i europa.

 

Husker ikke hvor jeg leste dette men hvis interessen er der er det bare å google noen nøkkelord og du finner sikkert en litt mer beskrivende artikkel.

 

Men,husk alt forskerene sier er bare teorier,ingenting som ikke har skjedd kan bevises,bare sannsynliggjøres!

Lenke til kommentar
Når isen smeltes blir det liten konsentrat igjen av saltet,som gjør at det kaldet vannet ikke synker så fort som det skal.

Det at det kalde vannet synker ned og blir tatt av understrøm sørover til varmere strøk er en av hovedmotorene til at vi får varmt vann tilbake.

Hvis syklusen svekkes vil det bli en forsterkende effekt med at vi etterhvert får mindre varmtvann og beholder med på det kalde.

Dette har vært starten på flere istider i europa.

 

Husker ikke hvor jeg leste dette men hvis interessen er der er det bare å google noen nøkkelord og du finner sikkert en litt mer beskrivende artikkel.

 

Men,husk alt forskerene sier er bare teorier,ingenting som ikke har skjedd kan bevises,bare sannsynliggjøres!

Du klarte visst ikke å lese innlegget mitt hvor jeg skrev at isen på nordpolen er frosset saltvann.

Lenke til kommentar
Gratulerer, du klarer å gjenta et jeg akkurat skrev.

 

Takk, men nei ikke helt, nesten bare. Ble kanskje bare litt perpleks over at ting ikke henger på greip.

 

Den raske nedsmeltingen på Grønland kan gjøre Norge kaldere, viser norske forskningsfunn.

[....]

Faren for at økt tilførsel av ferskvann fra smeltende isbreer skal svekke Golfstrømmen har vært kjent lenge. Golfstrømmen, som bringer varmt havvann mot Nord-Atlanteren, drives av omrøringen mellom bunnvann og salt overflatevann. Mer ferskvann svekker denne motoren.

[...]

Det skjedde for 8.400 år siden, på tampen av forrige istid, da en gigantisk innsjø av smeltevann brast og enorme mengder ferskvann strømmet ut i Nord-Atlanteren. Ferskvannet forstyrret saltbalansen og dermed omrøringen mellom overflatevann og bunnvann, som driver Golfstrømmen.

Link

Så uansett da er vi vel kanskje bortimot enig da?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
enig om hvilke teorier som er fremlagt, og ikke nødvendigvis enig om hvilke teorier som er rett?
Lenke til kommentar
robertaas:

 

det har også noe med at mindre saltvanninnholdet i golfstrømmen vil begrense farten på den.

om det blir kjøligere eller om det vil være prevantivt for norges sin del i forhold til globaloppvarming har jeg ingen forutsetninger om for å si noe om. :)

Isen på nordpolen består av saltvann og derfor vil ikke smeltingen av isen på nordpolen ha noen effekt. Isen på grønnland vil ha en effekt, men den er for liten til å kunne påvirke noe i den nærmeste fremtid.

Nå er det ikke bare Grønnland som avgir ferskvann. Sibir er også en fin kilde til ferskvann.

 

BBCs dokumentar "The Big Chill - Possible New Ice Age" fra 2003 kan vel anbefales ang. temaet. Der er det noen typer som mener golfstrømmen kan stoppe opp nettopp pga. global oppvarming.

Det farligste er vel om golfstrømmen endrer kurs.
Nei, det farligste er om golfstrømmen stopper opp. Hvis man ser på globusen ser man at f.eks Oslo ligger på samme lengdegrad som sørlige Alaska. Da kan man begynne å snakke om at Norge er landet hvor isbjørnene går rundt i gatene :p
Lenke til kommentar
robertaas:

 

det har også noe med at mindre saltvanninnholdet i golfstrømmen vil begrense farten på den.

om det blir kjøligere eller om det vil være prevantivt for norges sin del i forhold til globaloppvarming har jeg ingen forutsetninger om for å si noe om. :)

Isen på nordpolen består av saltvann og derfor vil ikke smeltingen av isen på nordpolen ha noen effekt. Isen på grønnland vil ha en effekt, men den er for liten til å kunne påvirke noe i den nærmeste fremtid.

Nå er det ikke bare Grønnland som avgir ferskvann. Sibir er også en fin kilde til ferskvann.

 

BBCs dokumentar "The Big Chill - Possible New Ice Age" fra 2003 kan vel anbefales ang. temaet. Der er det noen typer som mener golfstrømmen kan stoppe opp nettopp pga. global oppvarming.

Det farligste er vel om golfstrømmen endrer kurs.
Nei, det farligste er om golfstrømmen stopper opp. Hvis man ser på globusen ser man at f.eks Oslo ligger på samme lengdegrad som sørlige Alaska. Da kan man begynne å snakke om at Norge er landet hvor isbjørnene går rundt i gatene :p

Ta en liten titt på hvor mange isbreer det er i Sibir. http://www.homepage.montana.edu/~geol445/h...e1/worldice.gif Tviler sterkt på at det kan påvirke veldig mye og jeg har alltid hatt mine betenkligheter om den teorien. Spesielt med tanke på hva som måtte til for å få den samme effekten sist gang.

 

Golfstrømmen vil aldri stoppe opp og jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe verre på noen måte.

 

Du klarte visst ikke å lese innlegget mitt hvor jeg skrev at isen på nordpolen er frosset saltvann

 

 

Jeg tror nok at salt-konsentratet er mindre i isen enn i sjøen

Vet ikke om du visste dette fra før av, men du har rett. Måtte lese litt om brine rejection og da fant jeg ut at temperaturen bestemmer hvor mye salt det blir i vannet. Høyere temperatur betyr minsre saltmengde. Dette betyr at smelting av nordpolen faktisk betyr lavere saltmengder.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
robertaas:

 

det har også noe med at mindre saltvanninnholdet i golfstrømmen vil begrense farten på den.

om det blir kjøligere eller om det vil være prevantivt for norges sin del i forhold til globaloppvarming har jeg ingen forutsetninger om for å si noe om. :)

Isen på nordpolen består av saltvann og derfor vil ikke smeltingen av isen på nordpolen ha noen effekt. Isen på grønnland vil ha en effekt, men den er for liten til å kunne påvirke noe i den nærmeste fremtid.

Nå er det ikke bare Grønnland som avgir ferskvann. Sibir er også en fin kilde til ferskvann.

 

BBCs dokumentar "The Big Chill - Possible New Ice Age" fra 2003 kan vel anbefales ang. temaet. Der er det noen typer som mener golfstrømmen kan stoppe opp nettopp pga. global oppvarming.

Det farligste er vel om golfstrømmen endrer kurs.
Nei, det farligste er om golfstrømmen stopper opp. Hvis man ser på globusen ser man at f.eks Oslo ligger på samme lengdegrad som sørlige Alaska. Da kan man begynne å snakke om at Norge er landet hvor isbjørnene går rundt i gatene :p

Ta en liten titt på hvor mange isbreer det er i Sibir. http://www.homepage.montana.edu/~geol445/h...e1/worldice.gif Tviler sterkt på at det kan påvirke veldig mye og jeg har alltid hatt mine betenkligheter om den teorien. Spesielt med tanke på hva som måtte til for å få den samme effekten sist gang.

 

Golfstrømmen vil aldri stoppe opp og jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe verre på noen måte.

Hvem har sagt noe om isbreer i Sibir? Sibir er kaldt, dvs. at varm fuktig luft som trekker opp dit vil medføre regn og dette renner ut i Barenshavet. Tar du en titt på området vil du se at det er endel elver som renner ut i havet der, og det trekker sørover mellom Grønnland og Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...