Gå til innhold

Personangrep bør være tillat.


Anbefalte innlegg

I en diskusjon som baserer seg på personlige og subjektive meninger så er det jo helt naturlig å komme med personangrep.

Å si at personangrep ikke er lov er å kastrere enhver diskusjon. Samme er det å si at man ikke får lov å kommentere avgjørelser av overformynderiet. Minner mer og mer om Russland dette her.

 

EDIT:

Det jeg skriver over var egentlig respons på at noen sa at "vestlendinger" nærmest ikke hadde vilje elle ryggrad til å motstå "bokmålingene" fra øst. At vi som er fra eller bor på vestlandet burde holde seg til å snakke nynorsk.

Jeg husker ikke alt denne personen skrev, men det var hårreisende nok til at flere reagerte på idiotskapen han hadde skrevet. (deriblant meg)

Jeg poengterte også ut at det ikke var noen som snakker bokmål, bare så folk skjønner at jeg ikke tror bokmål/nynorsk er noe annet enn skriftspråk...

 

Poenget mitt var at når noen kommer med sine personlige meninger, og man ikke er i det minste enig i disse meningene, så er det passende å komme med personangrep.

 

En persons meninger er jo endel av denne personen. Right ?

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I en diskusjon som baserer seg på personlige og subjektive meninger så er det jo helt naturlig å komme med personangrep.

Å si at personangrep ikke er lov er å kastrere enhver diskusjon. Samme er det å si at man ikke får lov å kommentere avgjørelser av overformynderiet. Minner mer og mer om Russland dette her.

Man diskuterer selve saken og hva noen mener og kommer med dine egne meninger om deres meninger. Sier hvorfor DU mener det er feil. Man sier ikke at den som du ikke var enig med er stygg. I en diskusjon diskuterer du et tema, ikke en annen person i diskusjonen.

Lenke til kommentar

jeg vil høre du si det når du har angrepet noen med svak syke som tar selvmord pga deg .

 

tro meg vi er på nettet , deg finnes garantert noen som lusker rundt her som ikke hadde tålt at en random kvisete nerd hadde skjelt hun/hun ut på et forum .

 

men klart i kampens hete er det jo sikkert et middel man vil kunne ty til , men nei vi trenger ikke sånt her .

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien med at en diskusjon blir opphetet og at man blir engasjert. Men så fort diskusjonen glir over å gjelde personen framfor saken er dette uheldig. En diskusjon eller debatt føres med argumenter, ikke uttalelser hvor man kun sier f.eks "Vet du hva, du er en idiot.", eller f.eks å stille retoriske spørsmål om hvorvidt andre personer er mindre intelligente kun fordi man er uenig med vedkommende. Og det er når man går over til å kalle andre for ting på grunnlag av deres meninger at det blir personangrep. Samtidig blir det heller ikke lengre en saklig diskusjon ut av slikt.

Det er stor forskjell på å servere saklige og gode motargumenter og det å servere kommentarer som angår person når man diskuterer. At man er uenig, at man har gått tom for argumenter eller at saken man argumenterte for har blitt torpedert av motargumenter er ingen unnskyldning for å få lov til å kalle andre for stygge ting.

 

Alle er velkomne til å diskutere og delta på Diskusjon.no. Men samtidig burde deltakerne få lov til å gjøre dette uten å risikere å bli kalt alt mulig stygge og mindre hyggelige ting.

Som det så fint har blitt presisert tidligere, så er det temaet man diskuterer - ikke andre brukere. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
, ikke uttalelser hvor man kun sier f.eks "Vet du hva, du er en idiot.", eller f.eks å stille retoriske spørsmål om hvorvidt andre personer er mindre intelligente kun fordi man er uenig med vedkommende.

 

Nå må det sies at jeg ikke gikk så langt da jeg angrep denne personen som angrep med "vestlendinger er wannabe bokmål-østlendinger", men når han drar det så langt som det han gjorde er det vanskelig å bare si "du tar feil".

Lenke til kommentar

Nå var dette ment som eksempler (les: f.eks) og innlegget mitt er skrevet på et generelt grunnlag. :)

Men, uansett hvor uenig man måtte være, hvor tullete utsagnet til andre brukere er, eller hvor feil en annen bruker måtte ta, så er det fortsatt ikke en god grunn til å ty til personangrep. En god debattant er en seriøs og saklig debattant, og personangrep er det stikk motsatte av begge begrepene.

Lenke til kommentar

Nei for all del, hvis personangrep hadde blitt godtatt ville folk bare begynt a dra opp alt det andre personer har sagt f0r for a diskreditere personen de argumenterer med, og de ville ogsa selvfolgelig bare kalt hverandre idioter og tapere.

 

"Nei men personlig syntes jeg vi IKKE skal godta abort i norge"

"ok, men hvem bryr seg egentlig om din mening?"

"haha, teit heller? alt det du sier her pa forumet er dumt, ingen som bryr seg om deg."

"jaha, hva med den gangen hvor du fortalte om cpu'er da, var jo helt feil din jaevla idiot, na hold kjeft du roter til traden."

"LOL den ene gangen hvor jeg tok feil sa drar du det opp na?? du er sa jaevlig dum i huet som ikke kommer over det der enda."

 

 

etc etc

 

Nei for all del spar oss for slikt.

Lenke til kommentar

Det finnes nok av forum rundt forbi hvor personangrep tolereres i en langt større grad en nulltoleransen man har her på forumet. Men disse er det jo ikke så stor aktivitet i. Om man ikke klarer seg uten personangrep får man vel heller finne et slikt forum.

 

HW's forum er jo blitt det det har blitt nettopp pga. strenge regler og god oppfølging. Synes det virker rart å ville dra noe så bra "ned i søla" fordi man ikke klarer å leve uten personangrep.

 

Personangrep er jo den enkelste og letteste måten å tape en diskusjon på.

Lenke til kommentar

Når jeg var liten fortalte faren min meg følgende tekst: Les mine lepper gutten min, der fornuften slutter, starter knytteneven.

Vi går for et fritt forum for personangrep, sier nå jeg. Problemene vil flytte seg over til pm/msn/irc/balltre/ osv. og dette vil ikke vi være med på.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

ja ok, eg meiner det bør vere tillat, fordi det irriterer det ikkje er lov å seie noke frekkt til ein person når han irriterer. og eg skjønar ikkje poenget med at med alltid må vere så jævlig høflige mot alle heile tio, me lev ikkje i ein perfekt verden, det er berre gøy å ha litt småkranglar.

syns eg

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...