Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel motor vs Bensin motor


Halib

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dieselbiler nå til dags er noen sprintere, bra med nm sørger for et herlig skyv. Det som er trasig er at de lager litt støy og de er ikke helt vibrasjonsfrie!

Noen dieselbiler sliter nok litt med vibrasjoner... men det nekter jeg og tro er mange.

 

Når det gjelder støy så er jeg delvis enig... vertfall utvendig støy. Men det er jo ikke der man oppholder seg når man kjører bil...

Inni bilen er det på langkjøring til gjenngjeld mer støyfritt, da turtallet ligger en del lavere enn bensin.

 

Når jeg ligger i 100 på E6 så har jeg rundt 2.000 omdr.

Med en bensinmotor er turtallet vesentlig høyere, og dermed mer støy...

 

Men utvendig er det nok noe mer støy ja.... Men ikke på alle.

legger ikke merke til støy fra min fars chrysler 300m i 100kmt, der legger turtaller seg fint på litt under 2.000omdr. Ingen motorstøy og ikke dekkstøy, alt går liksom veldig stille i den bilen. Men hvis man trør gassen i bånn da høres det ut som en illsint ferrari ;)

Det er bensinmotor selvfølgelig ;) , V6

Lenke til kommentar
Det virker som om konklusjon er foreløpig av alle innleggene at hvis du vil ikke ha støy og vibrasjon bør du forholde deg til Bensinmotor :new_woot:

Coupèmålinger i diesebiler har jo ofte vist at disse støyer mindre enn "tilsvarende" bensinbiler i fart. Min oppfattning er også at en bensinbil med tilsvarende kraft støyer mer under maks aksellerasjon i den delen av registeret som gir mest kraft. Vibrasjoner er kanskje mer vanlig i dieselbiler, særlig på veldig lave turtall med stort gasspådrag i høye gir, men der er det nok mange bensinbiler som vibrerer også. Det er ikke noe en burde gjøre uansett og det er nok ikke alle dieselbiler som har problemer me det.

Lenke til kommentar

Merker INGEN whatsoever vibrasjoner i mondeoen hverken under kjøring eller ved tomgang!

 

Riktignok når den er blitt litt lunken....

 

Helt kald bil, som nå med 5 kalde så har eg merket antydning til vibrasjoner inne i kupeen når bilen stod og ble varm....

 

Støy under kjøring? på 1800 omdreininger så støyer ikke vår mye hvertfall!!! Dekkstøy ja, men hører jo ikke motoren...

 

Edit: CRAP! Eg som ikke skulle skrive mer her! LOL! D varte lenge!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Aktiv og sportslig kjøring, småkjøring, bra for lokal forurensning = Bensin

Økonomisk, bykjøring, moment-avhengig kjøring (tilhenger etc), bra for global forurensning = Diesel

Hvorfor er småkjøring bedre med bensinbiler? En dieselmotor med partikkelfilter har vel en del mindre utslipp en bensinmotoren også..

 

Og det går fint an å kjøre aktivt/sportslig med diesel også, turbodiesel da vel å merke.

Lenke til kommentar
Aktiv og sportslig kjøring, småkjøring, bra for lokal forurensning = Bensin

Økonomisk, bykjøring, moment-avhengig kjøring (tilhenger etc), bra for global forurensning = Diesel

Hvorfor er småkjøring bedre med bensinbiler? En dieselmotor med partikkelfilter har vel en del mindre utslipp en bensinmotoren også..

 

Og det går fint an å kjøre aktivt/sportslig med diesel også, turbodiesel da vel å merke.

 

Fordi bensinmotoren oppnår drifts.temp fortere enn en dieselmotor.

 

Det med dieselmotor og bykjøring var kun praktiskt ment med moment og slikt.. Liker å ha TurboDisel når jeg bykjører egentlig.

 

Bensinturbo går egentlig like så greit, men tenker nå på det som de fleste er vant med: Dieselturbo VS Bensin(ikketurbo)

Lenke til kommentar

Det at dieselbiler skal være så stillegående er enda en grunn til at jeg aldri kommer til å kjøpe diesel, lyden er halve opplevelsen. Mulig jeg kansje må ha bittelitt mer turtall for å få samme drag, men jeg er overlykkelig hver gang jeg kommer på motorveien og kan dra den over 3500rpm. Får nesten spontanorgasme av lyden, det starter som en kraftig brumming samt brølet fra effektanlegget, og avsluttes i et herlig skrik fra sekseren fra ca 4000 til 6500rpm og det er på tide å gire. :) Så derfor trenger ikke det være en grunn til at diesel er bedre, det kommer an på smaken. Vibrasjoner er så godt som ikke eksisterende i bilen min i alle fall, om jeg så kjører i femtegiret på 900rpm så er det veldig veldig lite vibrasjoner, og det er bare da, ellers er det ingenting overhodet.

 

Økonomisk er ikke min så mye dyrere på langkjøring, men jeg skal innrømme at bensina slukes godt unna på bykjøring.

 

Og sammenlign likt, hater at folk sammenligner dieselturbo vs bensin uten turbo.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Joda, men da blir det ofte en helt annen type biler man sammenlikner. Er som regel bare de litt mer råe bensinbilene som får turbo fra fabrikken, mens dieselbilene virkelig trenger det for å fungere skikkelig.

 

Synes det blir dumt å mobbe diesel. Meget godt moment for eksempel. Og det er flere som har latt seg friste til å bruke dette i racing. Tror det var en diesel som vant Le Mans sist.

Lenke til kommentar
Siden du skrev diesel feil 2 ganger velger jeg å påpeke det:-)

 

 

1 stk godt svar:

 

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=180459

Hehe... må bare huske på at uansett hvor mye dokumentasjon man legger frem, så vil man ikke overbevise en bensinguru :)

 

Har nå kjørt diesel de siste 6 mnd. og er helt og holdent overbevist.

Jeg kjøper aldri bensin igjen... med likhet av resten av den norske befolkningen. (statistikken sier at fler og fler velger diesel fremfor bensin)

 

Som denne artikkelen du linker til sier, så er flertallet av bensinbilene LITT raskere i de såkalte 0-100-testene. Men når det gjelder forbikjøring og krefter der man faktisk trenger dem... nemmelig på lavere turtall, så henger ikke bensinmotorene helt med. Men til sammenligneing kan du ikke dra dieselen så langt på turtall som en bensinmotor.

 

Hvor ofte kjører du rundt med over 6.000 omdr.?

 

Man kan dra frem i det lengste at det er i bilsport og formel1 man måler styrke og derfor brukes også bensin der... greit nok... Men kjører du på bane, når du er på veil til jobb?

Eller sitter du bak rattet i en bil med rundt 1000 HK'er for å brenne av tusenvis av kroner på en burnout?

 

NEI... du skal ha en bil som fungerer i hverdagen og er sterk og dermed har krefter der du faktisk trenger dem... og da er det diesel som gjelder.

 

Mange vil hogge hue av meg nå... men det er jeg vant til.... hehe.

 

Jeg kjører selv diesel, men si att det er ved lave turtall en trenger best på grunn av forbikjøringer?

 

Det forteller bare att du ikke er flink nok til å gire etter hva som er mest effektivt.

 

En behøver ikke å kjøre rundt med 6 000 O/min, selv om noen bensin motorer har høyest effekt der. En bare legger giriet riktig, når en trenger kraften. På lik mlinje som en må gjøre med diesel bil.

Fordelen for dem som ikke er så stødig med giring, er diesel, da en treffer rett turtall, ved kun ett gir ned.

Mens bensin kanskje 2 eller 3 gir ned.

 

Dette betyr likevell ikke att en må gire mer med bensinbil. Men bare att tester som er basert på hvilket gir med så og slik aks, er ubrukelige og tullete. 0-100 err den eneste testen som faktisk hele turtall registret blir brukt, på alle biler uansett motor type. Derfor den eneste aks test som er korrekt.

 

Men lesre om tester, hvor 60 - 120Km/t blir gjort, i 3 og 4 gir.

Da er disse testene produsert for å fremheve diesel motoren. Da gir utvekslingen passer her perfekt.

 

Men også bensinmotorene blir testett slik. Men da legges turtallet til en 1/4 del av maks turtall, mens dieselen ligger på 1/2 av maks. Da sier det seg selv att dieselmotoren havner på effektiv turtall, mens bensinmotoren nærmest må dra i gang fra tomgang.

 

Mine tidligere bensinbil, dro 2 gir opptil 100Km/t. da er det tullete å teste bilens aks. fra 60Km/t med 3 eller 4 gir.

 

 

_______________

 

Men valget av bil, så foretrekker jeg diesel, da jeg får større bil med tilsvarende kraft med forbruk 0,45L pr mil. Og jeg sparer 35øre pr L drivstoff. (fra dagens pumpe priser i Bergen)

 

En fordel til, er med veldig tunglast, så klarer en 109Hk Diesel seg bedre i bakker en 109Hk bensin motor når begge er på 2L (har testa dirreket) Men begge klarte "oppgaven" tilfredsstillende, men dieselen har da forbruk 0,75L pr mil, men bensinen fikk 1,5L pr mil.

 

Trenger en ikke p kjøre med 1 400 Kg eller mer, så er det stort sett tull å kjøpe diesel, om en holder seg under 15 000Km årlig.

Lenke til kommentar

Blir nok Supra lekebil til sommeren 98- modell TT med VVT-i :D

 

Da kan folk med dieselturbo komme å prøve seg, for da har jeg tilgjengelig 390nm på 1300rpm og maks nm på 451 @ 3600rpm og da er motoren nedtrimmet for å komme under den japanske avgifts grensen.

 

Sammenligner med bilen til Gigaflow da, siden han er den enste i landet som har en super sports diesel brødbil :tease:

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Blir nok Supra lekebil til sommeren 98- modell TT med VVT-i :D

 

Da kan folk med dieselturbo komme å prøve seg, for da har jeg tilgjengelig 390nm på 1300rpm og maks nm på 451 @ 3600rpm og da er motoren nedtrimmet for å komme under den japanske avgifts grensen.

 

Sammenligner med bilen til Gigaflow da, siden han er den enste i landet som har en super sports diesel brødbil :tease:

390nm ved 1300rpm tror jeg lite på, du må komme med en dyno skal du få meg til å tro på noe i nærheten av det.

Lenke til kommentar
Diesel er for bønder og raringer "verre er det ikke" :tease:

Er det ikke flott med generalisering folkens.

 

Alså lær å ta opplagte fleiper med en klype salt... Jeg har hatt bare en dieselbil en 1998 Mod A3 TDI 110HK "ny" og den var morsom og gikk vel så bra som 1,8 turbo uten om de føste 20 meterne men tok den igjen etter hvert samt den brukte 0.5 på mila uansett hvordan man kjørte og det var jo positivt. Man merker at man har dieselbil på støy, måten motoren oppfører seg, viberasjoner men kunne sikkert kjøpt en moderne dieselbil igjen hvis tilbudet hadde vært veldig veldig godt men foretrekker alikevel bensinbiler.

Lenke til kommentar
Diesel er for bønder og raringer "verre er det ikke" :tease:

Er det ikke flott med generalisering folkens.

 

Alså lær å ta opplagte fleiper med en klype salt... Jeg har hatt bare en dieselbil en 1998 Mod A3 TDI 110HK "ny" og den var morsom og gikk vel så bra som 1,8 turbo uten om de føste 20 meterne men tok den igjen etter hvert samt den brukte 0.5 på mila uansett hvordan man kjørte og det var jo positivt. Man merker at man har dieselbil på støy, måten motoren oppfører seg, viberasjoner men kunne sikkert kjøpt en moderne dieselbil igjen hvis tilbudet hadde vært veldig veldig godt men foretrekker alikevel bensinbiler.

 

 

Hadde du prøvd noe annet en VAG diesel, så hadde du ikke merka så mye til støy.

 

Jeg sto på Åsane i dag med min Citroién HDI og A4 TDI stod ved siden av, og hørte kun støyen fra den, mens min av umulig å høre. Han nevnte det samme til meg, når han oppdaga att bilen min også sto og gikk.

Han truydde ikke meg, når jeg sa min også var diesel. Jeg måtte opp med panseret og vise han. Problemet da var att han ikke kunne se forskjellen likevell, men han så nå att det sto HDI på motoren, og da viste jeg han hva det sto for i handboka.

 

Selv når panseret på min bil var oppe, så hørtes kun A4 motoren, som sto på tomgang rett ved siden av.

 

Den kakkla og brummet som bare det, var 130Hk. Og det er vel pumpe dyse sak. Jeg har Commonrail.

 

Men klart, en moderne bensin motor er lydløs i forhold til min likevell.

Lenke til kommentar
Når en serieprodusert bensinmotor på 1,4L produserer 150hk\280nm(drar godt fra 1800 til 7800rpm) ser jeg ikke helt vitsen med å kjøpe en diesel bare for å spare noen få kr. Dere liker å bruke kronene, men skal spare på ørene.....

Du sikter da til FSI motoren til VAG? Kanskje ikke alle har lyst til å kjøre rundt i en Touran eller Golf?

 

De nye turbodieselmotorene er såpass bra at jeg ser ingen grunn til å kjøpe en ordinær bensinbil lenger, ikke etter å ha fått dieselbil selv. Kan laste bilen full, eller henge på henger for den saks skyld, og bilen drar bærmest like godt. :) Så fort man får litt ekstra vekt på en bensinbil merker man det relativt godt. Nå tenker jeg på vanlige biler som er relevante for folk flest, og ikke digre forurensningsbeist..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...