Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, i kassen på rimi ...

Den typen praksis hvor du tar all utdannelse på arbeidsplassen gjør at praksisen din varer i 4 år (eller er det 5?) og det inkluderer masse teori og går faktisk igjennom skolen det og. Du må nemlig arrangere det mellom arbeidsplassen og utdanningsinstitusjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kortsynthet? Mener du sneversynthet (et sånt fancy ord jeg lærte på skolen). For utdannelse er alt annet enn kortsynt, det er fremtidsrettet. Dessuten er jeg ikke sneversynt i det hele tatt, jeg skjønner at utdannelse på høyere nivå ikke er for alle. That said har jeg lite til ingen forståelse for folk som velger vekk all utdannelse utover grunnskole. Det tyder på lite ønske om å gjøre noe som helst som krever ambisjoner.

Skrevet (endret)

Joda, man kommer til kassen på Rimi. Dessuten er ikke videregående skole høyere utdannelse! På videregående utdanner man seg til IKT-arbeider, rørlegger, snekker, bilmekaniker, kokk, mediegrafiker, syerske, tekstilarbeider, platearbeider, sveiser, servitør, hovmester, kjøkkensjef, PR-arbeider (her hjelper en høyskoleutdannelse, men man er ikke nødt), forutdannelse til fotografstudie, studieforberedende generelt, og alt mulig rart. Yrkesfag er en flott mulighet for de som ikke ønsker høyere utdannelse, å droppe all utdannelse utover grunnskole fører deg til kassen på rimi hvis du har flaks, og stort sett fører det deg til nærmeste NAV-kontor.

Yrkesfag 2-3 år på videregående > læra > jobb.

Ene søstra mi har brukt over 25 år i skole og tjener like mye som halvbroren min om ikke mindre som har gått det jeg sa ovenfor.

Endret av Möllers Tran
Skrevet (endret)

Har jeg motsagt det noen plass, kanskje? Jeg sa jo at yrkesfag er et flott alternativ.

Edit: Da har hun kastet vekk i hvert fall 20 år av utdannelsen sin.

Endret av Eplefe
Skrevet

Kortsynthet? Mener du sneversynthet (et sånt fancy ord jeg lærte på skolen). For utdannelse er alt annet enn kortsynt, det er fremtidsrettet. Dessuten er jeg ikke sneversynt i det hele tatt, jeg skjønner at utdannelse på høyere nivå ikke er for alle. That said har jeg lite til ingen forståelse for folk som velger vekk all utdannelse utover grunnskole. Det tyder på lite ønske om å gjøre noe som helst som krever ambisjoner.

Kortsynthet ja. ;) Sikkert gunstig å ha papirer med navn på forskjellige skoler på, men jeg kaller det kortsynthet nå du innbiller deg at man må ha en masse utdannelse for å ha samt oppfylle ambisjoner her i verden. Jeg vet om folk som har selvlært seg nok til å få jobb og jeg vet om folk som har avsluttet videregående og fått jobb og de klarer seg faktisk fint selv. Tro det eller ei. ;)

Utdanningsmesser er forøvrig kjedelig! :thumbdown:

Skrevet

Du trenger en jævla ordbok, for du aner ikke hva kortsynt betyr. Og som en flittig bruker av politikk- og samfunnsforumet burde du vite at anekdotebevis ikke betyr noe som helst.

Skrevet (endret)

Utdype hva kortsynt betyr? Mki, I can do that. Ordbokdefinisjoner:

kortsynt; som mangler forutseenhet; som bare tar hensyn til øyeblikkelige fordeler: en kortsynt person
Endret av Eplefe
Skrevet

Utdype hva kortsynt betyr? Mki, I can do that. Ordbokdefinisjoner:

kortsynt; som mangler forutseenhet; som bare tar hensyn til øyeblikkelige fordeler: en kortsynt person

Jeg synes beskrivelsen passer bra. ;)

Men samme det. Har snart tømt andre boks med Red Bull og skal til byen etter hvert så tid for å gjøre noe.

Skrevet

Nei, kortsynthet er når du dropper ut av skolen fordi du har fått tilbud om en jobb som gir deg 20k i måneden i lønn frem til nyttår. Da får du 20k hver måned frem til nyttår, og etter nyttår har du hverken jobb eller utdannelse og sitter der uten en dritt. Det er kortsynt.

Skrevet

Å herregud! Du bare vil ikke forstå hva jeg sier, vil du vel? For du kan jo ikke helt oppriktig tro at jeg skifter bakenforstående mening fra innlegg til innlegg?

Gjest Slettet+6132
Skrevet

jeg vet om folk som har avsluttet videregående og fått jobb og de klarer seg faktisk fint selv. Tro det eller ei. ;)

Jada, de finnes, en har jo feks. oppfinneren av røntgenmaskinen.

Men det som er tingen er at de som har avsluttet videregående og klarer seg fint er i et mindretall. De fleste ender opp med de mindre attraktive jobbene, som feks. kassa i butikken, vaskehjelp og lignende.

Og når det kommer til det med å bli lært opp på arbeidsplassen:

De fleste arbeidsplasser krever at du kan bevise kunnskapen din før du begynner der. Det kan hende en er selvlært, og kan like mye som en som er faglært, men hvordan skal arbeidssøkeren bevise det? Arbeidsgiver kunne selvfølgelig gitt en test vedkommende må svare på, men det blir ofte mer jobb enn det en arbeidsgiver vil ta på seg. Derfor er det lettere å gi jobben til en som kan bevise at han/hun har utdannelse innen det aktuelle yrket ved å vise frem feks. papirer fra skolen han/hun gikk på.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...