Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

55nm GT200 er nærmere en mange her tror... :)

 

GT200 55nm comes by September

 

Tror det er stor sjanse for at den chipen der yter bedre enn R700. :)

 

Men vi får vente og se, testene av R700 er ikke representative for kortet iom. at det er BETA-drivere. :)

 

Men skal bli spennende å se hvem som kommer best ut. :)

Det er nok mulige og det gjenstår å se, men en ting er sikker, dette betyr billigere GTX 280 og HD4870X2.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette kommer til å skje med GTX 280 prisene:

 

August:

Den endelige driveren av HD4870X2 kommer til å yte en god del bedre enn GTX 280 og det vil føre en prisdopp av GTX 280 til ca. kr. 2800.

 

September:

GTX 280+ (eller hav enn de kaller det) vil bli lansert for å ta seg av HD4870X2, og det vil resultere i en ny prisfall på GTX 280 til ca. 2200.

 

Disse prisene kan variere litt avhengig av pris og ytelse på HD4870X2, og vi forbrukere kommer til å ha en stor glede av en bra og rimelig HD4870X2 og GTX 280+.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Om sam sine antagelser stemmer, må jo dette være det største prisfallet på så vill hardware noensinne(rett meg gjerne om jeg tar feil). GTX280 til rett over ett par høvdinger er jo helt rått, men prisene på 4870 må vel også ned. Blir sinnsykt. Tror dette også gjør at vi får enda raskere neste genrasjons gpuer på markedet. Går jo ikke ann å selge toppkort så billig.

Lenke til kommentar
Tror det er stor sjanse for at den chipen der yter bedre enn R700. :)

Så du tror på en 80-100+% ytelse økning med en die shrink og trimme bort noen transistorere? Det er nok en veldig liten sjanse for det, der 4870x2 sin interconnect løsning skalerer bra vel og merke.

Ingen vet hvordan dette kommer til å bli. Det blir litt forhastet å anta at de vil bare "shrink og trimme bort noen transistorere". Vi må bare vente og se. Men en ting er klart, en 55nm GTX 280 vil kvele/utdatere Nvidia's egen GTX 280. Og derfor er det rimelig å tro at de vil ikke kvele sin egen produkt uten å ta et heftig grep og strupetak på HD4870X2.

 

Det er alt for tidlig å si noe sikkert om dette, og det blir spennende å se, men jeg tror at de kommer til å slippe løs en monster, minst like bra som HD4870X2, om ikke bedre.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ingen vet hvordan dette kommer til å bli. Det blir litt forhastet å anta at de vil bare "shrink og trimme bort noen transistorere".

Vi kan nok med ganske stor sikkerhet anta at dette samt høyere klokkehastighet vil være ihvertfall hovedforskjellene.

 

Vi må bare vente og se. Men en ting er klart, en 55nm GTX 280 vil kvele/utdatere Nvidia's egen GTX 280. Og derfor er det rimelig å tro at de vil ikke kvele sin egen produkt uten å ta et heftig grep og strupetak på HD4870X2.

"GT200b" vil jeg tro merkant vil forbedre yield og dermed redusere produksjons utgiftene. Det er nok her hovedmålet ligger med "GT200b". Jeg tror neppe markedet oversvømmer med GTX2x0 kort slik at dette blir et problem. GT200 kan brukes til Quadro og Tesla produktene der FP64 ALU'ene har en misjon.

 

Som nVidia har sagt til [GDI]Raptor er det snakk om en merkbar reduksjon i kompleksitet og størrelse.

Det blir nokså absurd å forvente en ny monster chip som kommer på høyde eller over 4870x2 2-3 måneder etter GT200 lanseringen.

Lenke til kommentar

Det blir enda mer "absurd " om Nvidia ville slippe noe som er bare litt bedre 2-3 måneder etter GTX 280 lanseringen. De vil ikke kvele sitt eget produkt for ingenting, ville jeg tro.

 

Jeg spår en monster minst like bra som HD4870X2, la oss være uenige for nå. Fremtiden kommer raskt nok!

Lenke til kommentar
Det blir enda mer "absurd " om Nvidia ville slippe noe som er bare litt bedre 2-3 måneder etter GTX 280 lanseringen. De vil ikke kvele sitt eget produkt for ingenting, ville jeg tro.

Det er ikke ingenting å kraftig få ned produksjons kostnadene med et merkbar reduksjon i kompleksitet og størrelse. Som sagt er dette noe nVidia selv har uttalt og med det så ganske enkelt utelukker det en massiv ytelse økning.

Lenke til kommentar
Mener du at de bør avdekket alle sine fremtidige planer i en slik uttalelse? Vi vet ingenting om kommende lanseringen!

Dem snakket spesefikk om 55nm krympingen av GT200 og ikke alle sine fremtidige planer. Og en krymping og modifisering av en eksisterene chip er ikke det samme som at nVidia vil komme med en helt ny arkitektur med en massiv og aldri hørt om før økning i ytelse i forhold til antall transistorere 2-3 måneder senere, en transistor antall som i tillegg minker.

Lenke til kommentar
Extremely high parameters such as 738 MHz core, 1666 MHz shader domain and 2520 MHz memory albeit GDDR3, traditionally Leadtek doesn’t offer such high manufacturer overclock for even its premium variants.
Hvis dette blir stock frekvens på GT200b så lover det meget godt. MHz messig er vel dette en 23% økning, dog ikke i alle ledd. Det eneste jeg er litt bekymret for er om de vil prise seg greit siden det muligens navngis som "GTX 280 Extreme".

 

Det jeg også lurer på er om GTX260 i 55nm og slanket utgave med høyere klokk enn GTX260 kan danne grunnlag for en GX2. Evt. en nedklokket "GTX 280 Extreme" som GX2, dvs GT200 klokk på 55nm med dualgpu.

 

Men en ting er sikkert GTX 280 Extreme(om så stemmer) vil øke ledelsen mot HD4870 og istedet for 10-15% ser vi kanskje en 20% ledelse med GT200b(dog ikke regnet på). Dog er ikke en 20% ledelse dårlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...