Gå til innhold

Vil du tjene litt penger på lav $-kurs? Selvimport fra Asia.


Anbefalte innlegg

Jeg synes forsåvidt det er greit at de sjekker pakker for innhold som kan fortolles, men ikke søren om de skal få lov til å ha pakken min liggende i 4 virkedager før de til slutt endelig sender den videre.

 

Utrolig nok bruker en pakke i beste fall 2-3 dager fra Hong Kong til Norge før den blir liggende hos Postens Godssentral i 4 (virke)dager..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pakken har kommet til Norge nå fra Dealextreme.com, men står dette på posten.no:

 

01.01.08 16.00 AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Antatt tollpliktig 0020 OSLO

01.01.08 15.12 ANKOMMET MOTTAKERLAND 0001 OSLO

 

Antatt tollpliktig, vil det si at jeg må bevise på noen måte at det er under 200 kroner ?

Brukte du EMS da?

Nei, brukte bare det som var gratis denne gangen, men går sikkert over til ems neste gang siden dette tok veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere; Send kvittering til [email protected] med en gang dere ser at pakken er blitt stoppet opp, da slippere dere at pakken ligger i tollen alt for lenge.

 

Hva når jeg har EN kvittering på alt sammen da, men orderen er delt opp i tre pakker? Da kan jeg jo ikke sende kvitteringen på 500kr inn alle gangene, for da sier jeg jo at verdien til hver pakker er 500kr, og må betale moms av 1500kr.

På den andre siden så kan det jo godt hende at verdien av hver pakke hver for seg er under 200kr, og jeg burde slippe unna moms i det hele tatt... Vet jo ikke engang hvilkene varer som er i hvilken pakke...

Lenke til kommentar
Da er det nok bare å vente ;)

 

Vente på hva? At jeg får lapp i posten med beksjed om å fremlegge dokumentasjon på varenes verdi? Jeg har jo uansett bare verdien på alle varnene i de tre pakkene. Den ene ligger i oslo, den andre er på vei til oslo, og den tredje ligger i hong-kong. Kan til og med hende at ikke alle varene er i en av de tre også, at det blir til sammen 4+ pakker.

 

Og merker ikke DealExtreme pakkene med en lav verdi og GIFT?

 

EDIT: En mulighet er jo å endre på kvitteringen fra PayPal, men dette er jo litt på kanten igjen. Og som sagt vet jeg ikke hvilkene varer som er i hvilkene pakker.

 

FREDDY85: Testet på http://app1.hongkongpost.com/CGI/mt/country.jsp

Ser slik ut i hvertfall, men prøv å velge Norway - Speedpost på den menyen, og lim inn nummeret der.

Endret av jale
Lenke til kommentar
Da er det nok bare å vente ;)

 

Vente på hva? At jeg får lapp i posten med beksjed om å fremlegge dokumentasjon på varenes verdi? Jeg har jo uansett bare verdien på alle varnene i de tre pakkene. Den ene ligger i oslo, den andre er på vei til oslo, og den tredje ligger i hong-kong. Kan til og med hende at ikke alle varene er i en av de tre også, at det blir til sammen 4+ pakker.

 

Og merker ikke DealExtreme pakkene med en lav verdi og GIFT?

 

Har du bestilt drop shipment & gift service? Hvis ikke spiller det ikke noen rolle om det står gift eller ikke da det er firmalogo på pakken.. Og da er sannsynligheten enda større for at pakka blir stoppa :p

Lenke til kommentar

Har ikke bestillt noe annet enn varer og gratis frakt. Og den pakka som er fremme er stoppet. Problemet nå er hvilken verdi den pakka har. For er verdien på innholdet i den under 200kr skal det ikke betales moms. Og hvis verdien på de andre pakkene er under 200kr også, så skal jeg ikke betale noe moms, selv om orderens verdi samlet er på langt over 200kr.

Lenke til kommentar

Kan jeg minne om: http://www.hevtollgrensa.no/

 

Ta dere bryet med å sende en e-post til [email protected] for å klage på 200 kr grensa. Gjør det helst uten webside løsningen, siden de sikkert har satt opp spamfilteret til å fjerne slik "uønsket post"

 

Har handlet flere ganger hos dealextreme.com og blitt stoppt med melding "Antatt tollpliktig" der Tollkontoret/Posten ber meg skrive under at det er greit at dem åpner pakka + alle fremtidige pakker. Alt jeg har bestilt fra dem er konsekvent under 200 kr og en mail til sutre-tollgruppa til Posten fikk ordna biffen.

 

Siste episode var ekstreme: 5 dager levering fra Asia til Norge. Deretter 5 dager med "tollbehandling" og deretter tok det 1 ekstra dag(!) pga pakka var sendt rekommandert. Gjør som over, send pakka umerket med melding om at det er gave. Når systemet er lagt opp dumt, må man være uærlig for å få en service som er akseptabel!

Lenke til kommentar

Egentlig er jeg ikke for å heve tollgrensa, for jeg synes det er helt greit å betale moms på varer. Dersom tollgrensa heves kan man feks kjøpe mye datautstyr via komplett.se og slippe moms - noe jeg mener blir litt feil.

 

Det jeg er imot er alt ekstraarbeidet som kommer som følge av fortolling. Feks Postens behandlingstid + fortollingsgebyrer (til tross for at en gjør papirarbeidet selv). Å heve tollgrensa til 1000 ville gjort prosessen myyye enklere.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

I dag har det kommet en linje til på sporingen til den første pakka jeg får.

REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL

 

Betyr da dette at den har klarert toll? Kanskje jeg får regning fra posten på lagerplass + moms, ettersom jeg har gitt fullmakt til posten til å fortolle fremtidige varer.

 

Den andre pakken har også entret norge, og på sporingen til den står det:

AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Antatt tollpliktig

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på noen webbutikker som har stort utvalg i elektronikk-komponenter? Feks transistorer, kondensatorer osv?

 

Tenker ikke på Elfa nå, siden deres priser er så usannsynlig høye...

tja.

prøvde en gang http://www.tech-supplies.co.uk/

det var en liten pakke, og den ble usansynlig dyr på grunn av at verdien steg 10kr over 200kr grensa :p

frakt og moms utgjorde jo mer en varens verdi. det var kjipt. men det var jo ikke butikken sin feil.

 

ellers så har du http://www.crownhill.co.uk/catalog.php

 

men om det blir så mye billigere enn elfa, vet jeg ikke. synes elfa sine priser er greie på enkelte ting.

man slipper moms/tollbehandlig der da. selv om varen blir sendt fra sverige. elfa tar seg av alt der. i tillegg er frakta ekstremt billig på elfa, hvis du er registrert som bedrift der.

Lenke til kommentar

Elfa er ikke så ille. En del ting er dyrt i forhold til andre plasser, men du må huske på at Elfa sitt utvalg er enormt. De har alt, og det koster. De vet hva de driver med og pakker varene ekstremt godt. Tror nok det finnes en del alternativer, men utvalget og hvor mye billigere det egentlig er er jeg usikker på. De to jeg kommer på i farta er:

 

http://no.rs-online.com/web/

http://www.elektroskandia.no/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...