Gå til innhold

Fildelere kastes ut av nettet


Anbefalte innlegg

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor folk drar inn kommunisme i denne saken? Er vell mer kapitalistisk vist du absolutt skal dra det til en politisk ideologi, ettersom alt handler om å tjene mer penger for platebransjen;)

 

Jeg skjønte at dette kom til å komme i et land før eller siden, er litt overrasket over at det skjer i frankrike da, ettersom jeg egentlig ikke kan huske å ha hørt om noen store "politiraid" og saksøksmål derifra.

 

Jeg tviler på at noe slikt blir å skje i norge, ettersom datatilsynet vil nekte for en slik overvåking. Men man vet jo aldri hva fremtida vil bringe.

 

Det jeg tror vi kommer til å se som en direkte utvikling av slike tiltak er at nye p2p metoder med bedre kryptering vil komme, noe som vil gjøre det vesentlig vanskeligere for myndighetene å følge med på hva som skjer i stor skala.

 

Håkon.

Lenke til kommentar
Er egentlig ikke noe spes å klage om syntes jeg.. Bryter man loven så må man regne med konsekvenser om man blir tatt. Samme gjelder i samfunnet ellers også..

 

Så du har ingenting imot at det installeres kamraer i huset ditt og bilen din som overvåker alt du gjør, og om du bryter fartsgrensen, så går det 30 år i fengsel? Og i tilegg så innføres en lov som gjør det ulovlig for deg å gå med hvite sko, om du gjør det er det 10k i bot? Du bryter loven, og må regne med konsekvenser.

 

Hva vil jeg fram til med dette spørsmålet? Jo, indikere at utalelsen din er fantastisk lite nyansert, ikke alle lover er moralsk riktig, at lover kan bli brutt forsvarer ikke enhver ingripen i det private liv, ikke alle konsekvenser står i stil til lovbruddet.

 

AtW

Lenke til kommentar

/off topic

Det er ingen som sier at de skal sperre all P2P-trafikk!

 

Og man man mister netttilgangen fordi man har gjort noe ulovlig er ikke det så anderledes ifra at man mister bæretilatelsen til våpenet sitt etter at man har skutt noen.

 

Det er kun politi, militære og et fåtall sikkerhetsvakter som har bæretillatelse i Norge. Andre har våpentillatelse. De du hører om i nyhetene som har skutt noen (med pistol) har mest sannsynlig skaffet seg den ulovlig. Den eneste lovlige måten å skaffe seg pistol på (untatt de overnevnte autoriteter), er å være aktivt medlem i en pistolklubb i minst 6 mnd.

/off topic end

 

Nettbrukere i Frankrike som deler ut filmer eller musikk på en ulovlig måte risikerer nå å miste nettilgangen.

-

Det er en nyopprettet antipiratgruppe som har fått en bestemmelse godkjent av franske film- og musikkselskaper, Internett-leverandører og den franske regjeringen.

At internett-leverandører har gått med på dette er faktisk det som overrasker meg mest. Men hvem er det som sitter i denne antipirat-gruppen?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor folk drar inn kommunisme i denne saken? Er vell mer kapitalistisk vist du absolutt skal dra det til en politisk ideologi, ettersom alt handler om å tjene mer penger for platebransjen;)

 

Jeg skjønte at dette kom til å komme i et land før eller siden, er litt overrasket over at det skjer i frankrike da, ettersom jeg egentlig ikke kan huske å ha hørt om noen store "politiraid" og saksøksmål derifra.

 

Jeg tviler på at noe slikt blir å skje i norge, ettersom datatilsynet vil nekte for en slik overvåking. Men man vet jo aldri hva fremtida vil bringe.

 

Det jeg tror vi kommer til å se som en direkte utvikling av slike tiltak er at nye p2p metoder med bedre kryptering vil komme, noe som vil gjøre det vesentlig vanskeligere for myndighetene å følge med på hva som skjer i stor skala.

 

Håkon.

 

Er det så rart at mange ikke har peiling på hva kommunisme egentlig går ut på når de ble konstant fortalt og minnet på av USA at kommunisme er rotten til alt vondt og ondt her i verden? Kommunisme er en ideologi som dessverre ikke tilpasser menneskets egosentriske natur.

 

Til topic, dette er en skremmende utvikling det vi observerer i Frankrike, at staten aktivt går inn og overvåker internett-trafikk. Men jeg regner med at noen smarte hoder vil finne en løsning for å omgå problemet på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Interessant, gjentagende (i mange tråder) topic, og engasjerende topic ("fildeling"). :)

 

Det vi nå ser er at de som knapt har forstått hva Internett er, eller har hatt noe forhold hva en generasjon har "defaultet" til har begynt å våkne.

Selvsagt er det økonomiske interesser som i hovedsak ligger bak, ikke "edle" hensikter, eller hindre kriminalitet.

Det gjelder nå i stor grad hele verdenssamfunnet.

 

Jeg hører ofte mange si "Musikken min" om de 700GB med "delt materiale" som jeg må "redde" etter diskkrasj eller når en (yngre) kollega skal "skryte" av Linux-serverern på loftet/i kjellern som "streamer" "musikken min" til ulike enheter (i huset/PDA'er etc).

 

Når en "mogul" i RIIA ser hvor mange album som ligger på disse "delte" maksinene så vil øynene deres se ut som "kr.kr.." slik som Onkel Skrue tegnes i "Skrue/Donald pocket". :D

 

Skulle disse kjøpt "Musikkken min" ville det vel kostet dem en 100k elns., men det er jo gratis, "alle gjør det" så da er det jo greit.

 

Og ja:

Vi blir alle i stor grad overvåket langt over det som burde være nødvendig, nettopp pga noen få i samfunnet som ikke er så nøye på hva som er rett og galt.

Å reise med fly er som Theo viste til ett godt eksempel.

Det grenser til overgrep slik sikkerhetskontroll og id-kontroll idag har blitt, ikke minst i "frihetens land" - USA. :(

 

Bare mine tanker om dette. :)

Lenke til kommentar
Virker som om folk tror at internet er en rettighet...
Det er jo en rettighet i Norge i den forstand at det ikke brukes i strid med de lovene som gjelder for bruk. Det er en rettighet å leve fritt i samfunnet så lenge vi ikke lever i strid med de lovene som sender oss i fengsel. Poenget mitt er at internett er en rettighet til den grad styret i landet har rettighet til å frata oss den.
Virker som folk tror det er en rettighet å kunne overvåke folk og kaste de av nett om man bare er store nok selskaper....

 

AtW

 

Nå kan det være jeg tar feil, men står det noe sted at man har krav på internett?

At den norske stat har lovet at alle skal få tilgang innen 2008 (eller når det er),

er en ting, men det har vel ikke blitt festet ved lov at alle nordmen har krav på internett?

 

Og se det litt i perspektiv. La oss si jeg eier et bredbåndsselskap. Jeg tegner en kontrakt

med en kunde, der det står at linjen ikke skal brukes til noe ulovlig. Når da det finnes

ut at det har blitt brukt til ulovligheter, så vil jeg vite det asap, og jeg vil ha mulighet til

å fjerne den "dårlige" kunden øyeblikkelig.

Slik tror jeg de fleste ville tenkt uansett hva slags type bedrift man driver med.

 

Ikke misforstå, jeg liker heller ikke utviklingen, og synes ikke noe om overvåking generelt på nett.

Men jeg tror det er en del som overreagerer fordi dem nettop føler seg meget, meget truffet.

 

Det jeg tror vil skje etter dette, er utbredt kryptering på de fleste klienter og platformer,

så det spørs hvor effektivt det blir.

 

 

 

Det er jo helt absurd. Selv om man selger en tjeneste (internett tilgang) har man ikke lov til å detalj overvåke denne, blir jo som om posten norge skulle åpne hvert eneste brev du får 'for å sjekke om det skjer noe ulovlig'..

 

Hva blir neste ? for å logge seg på må man bruke fingeravtrykk teknologi for å 'identifisere' seg ved linjebruken?? Stikkprøvekontroller der 'gestapo ISPer' kommer hjem til deg for å ta en snapshot av harddiskene dine for å sjekke om du har noe ulovlig i bagasjen??

 

Hele greia med piratkopi kontroll blir fåfengt, for hver eneste fyr de 'tar rotta på' spretter det opp to nye som er minst dobbelt så forbanna som de var før 'kompisen' dems ble busta. For hver side de stenger spretter minst to nye opp, i ren protest!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er jo helt absurd. Selv om man selger en tjeneste (internett tilgang) har man ikke lov til å detalj overvåke denne, blir jo som om posten norge skulle åpne hvert eneste brev du får 'for å sjekke om det skjer noe ulovlig'..

Ja?

Det er jo det de gjør idag med alt av post fra utlandet (nesten alt da). :)

Hvorfor?

Jo, pga. *penger*, akkurat som det denne tråden dreier seg om.

Lenke til kommentar
Det er jo helt absurd. Selv om man selger en tjeneste (internett tilgang) har man ikke lov til å detalj overvåke denne, blir jo som om posten norge skulle åpne hvert eneste brev du får 'for å sjekke om det skjer noe ulovlig'..

Ja?

Det er jo det de gjør idag med alt av post fra utlandet (nesten alt da). :)

Hvorfor?

Jo, pga. *penger*, akkurat som det denne tråden dreier seg om.

 

De åpner ikke og leser alle brev, for deretter å veie betydningen av hvert enkelt ord for å finne ut om du kanskje har noe ulovlige aktiviteter på gang, det har de ikke lov til. Helt greit at de sjekke pakker for ulovlig substanser som narkotika og dingser som ikke er lov, men ikke pokker om de åpner hvert brev for å sjekke og dobbelsjekke hvert ord for 'beviser' på skattefusk o.l.

Lenke til kommentar

Men hvordan skal de håndheve dette? Tvile på at disse gjøkene som titter innom hvilke filer man laster ned kan så altfor mye. om jeg laster ned en eller annen patch til et spill via piratebay, fordi de andre sidene er så forbanna trege. Vil det telle som fildeling da? Eller vet de alt som er fritt for alle og det som er beskyttet?

Det skal bli spennende å se.

Lenke til kommentar
Det er jo helt absurd. Selv om man selger en tjeneste (internett tilgang) har man ikke lov til å detalj overvåke denne, blir jo som om posten norge skulle åpne hvert eneste brev du får 'for å sjekke om det skjer noe ulovlig'..

 

I got news for you : All brevpost og pakkepost åpnes og sjekkes ved mistanke om ulovlig innhold eller import av varer som skal pålegges toll/avgifter. Eller, i hvertfall i den grad de har ressurser til å kontrollere posten.

Og det er tollvesnet, ikke posten, som gjør denne jobben.

 

Ta det fra en som importerer kosttilskudd regelmessig, og som sikkert snart er på fornavn med (og sikkert under overvåkning av - hehe) tollvesnet :-P

Lenke til kommentar
Virker som om folk tror at internet er en rettighet...

 

Det øyeblikket teknologi blir opptatt i dagliglivet, blir det regnet som en rettighet.

 

Se for deg at strømleverandøren din kuttet deg ut fordi du så på en "ulovlig" sone 1 dvd, at teleselskapet kuttet deg ut fordi du ringte en kompis i fylla og fortalte at du skulle kappe av ham hodet, om han ikke hadde nachschpiel, dermed "ulovlige trusler" osv.

 

Men dette er jo noe dere fascister er tjent med? Gi større og større makt til selskaper med egeninteresser, og å forsake loven som en forlengelse av befolkningens vilje?

 

Pokker og, trodde ikke det fantes mennesker i 2007 som så den slags offentlig inngripen som ubetinget positiv. Verv deg slik at du kan dra til Afghanistan der du kan utøve samfunnsaltruismen din på mest mulig uselvisk måte, til glede for idiotene som styrer dette landet.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Nå vet vi vel egentlig alle innerst inne at kopiering og distribusjon av musikk, film og programvare er ulovlig. At det fører til redusert salg av CD'er og DVD-er er ikke entydig slått fast - men personlig tror jeg nok at det fører til både vesentlig lavere salg og lavere priser enn før.

Det betyr at dersom man deler film og musikk med andre bryter man loven og påfører et økonomisk tap for rettighetsinnehaveren.

 

Hva mener dere er en passelig straff for dette lovbruddet?

Hvilken straff ville være avskrekkende nok til at DU sluttet å laste ned/opp film og musikk?

Lenke til kommentar
Det øyeblikket teknologi blir opptatt i dagliglivet, blir det regnet som en rettighet.

 

Eh - nei?

Det blir kanskje regnet som en nødvendighet, men det er slett ikke sånn at utvikling på teknologifronten og grad at utbredelse blant folk fører til en rettighet. Ingen ringte på døra mi og ga meg en mobiltelefon når det ble vanlig, ingen kom å installerte ADSL hos meg når det ble vanlig - og jeg kan ikke se at noen parkerte en bil utenfor døra min når jeg fylte 18 år. Dette er tjenester/varer vi må KJØPE før vi kan benytte de.

 

Se for deg at strømleverandøren din kuttet deg ut fordi du så på en "ulovlig" sone 1 dvd, at teleselskapet kuttet deg ut fordi du ringte en kompis i fylla og fortalte at du skulle kappe av ham hodet, om han ikke hadde nachschpiel, dermed "ulovlige trusler" osv.

 

Temmelig søkte sammenligninger. Tror jeg svarer enkelt og generelt : bryter man lover og regler så må man regne med straff. Straffen vil sikkert føles urettferdig for lovbryteren - men det er ikke så rart. Det er vel stort sett to måter å bryte loven på, bevisst eller ubevisst. Bryter man bevisst loven føles straffen urettferdig fordi man driter i reglene og ikke mener straff er riktig, og bryter man de ubevisst så føles det urettferdig fordi man ikke visste bedre. Så pleier også lovbrudd som er gjort fordi man er uvitende om loven eller konsekvensen av lovbruddet å straffes lettere.

For noen lovbrudd så kan faktisk straffen ramme andre områder enn akkurat det man forbrutt seg mot, og tar man hensyn til at loven og korresponderende straff skal ha en forbyggende og avskrekkende effekt så er faktisk ikke det å stenge nettlinja til en som stjeler musikk/film over nettet helt dum.

Det vil også være mye mer sosialt rettferdig enn kjempebøter, siden den rammer rik og fattig likt.

 

Men dette er jo noe dere fascister er tjent med? Gi større og større makt til selskaper med egeninteresser, og å forsake loven som en forlengelse av befolkningens vilje?

 

Pokker og, trodde ikke det fantes mennesker i 2007 som så den slags offentlig inngripen som ubetinget positiv. Verv deg slik at du kan dra til Afghanistan der du kan utøve samfunnsaltruismen din på mest mulig uselvisk måte, til glede for idiotene som styrer dette landet.

 

Dette er så usaklig at det ikke fortjener noen kommentar.

Endret av -x-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...