Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hele bilen rister ved gasspådrag


Kimz88

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Renault Laguna 94 mod 2 liter. Den har akkurat rullet 180 000 km

Men nå etterhvert har den plutslig begynt å riste ved gasspådrag, virker som om motoren er på vei til å dette fra hverandre.

 

Det som er litt spesielt er at det det rister kun i 3, 4 og 5 gir. Ikke i første og andre. Den rister heller ikke når den ruller eller om jeg ikke gir gass.

 

hva er det som kan være galt er? Girkassen? Noen løse fester i motorommet ?

 

Må si det er utrolig plagsomt å kjøre med den når det er den rompevibratoren :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det rister kun når du holder inn gassen, med en gang du tråkker inn clutchen blir det helt rolig?

 

Rart at det ikke kommer på 1 og 2 gir. Da lukter det litt girkasse. Hvis du tømmer ut 2 gir. Rister det da? Kan jo bare være pga av lav hastigheten.

 

Har sett dette 2 ganger før. Da har det vært indre drivledd som har gått tørt, men dette har vært på ford. Vet at indre drivmansjetter ryker på disse renaultene også så det kan hende at det er feilen. Spes på venstre siden.

 

Du må nesten ha bilen i bukk for og sjekke. Du må kjøre bilen i gir i bukken og justere med bremsen så du får belastning på drivverket. Da skal det komme fram og du ser at drivakselen ikke har det så bra.

Lenke til kommentar
Har sett dette 2 ganger før. Da har det vært indre drivledd som har gått tørt, men dette har vært på ford. Vet at indre drivmansjetter ryker på disse renaultene også så det kan hende at det er feilen. Spes på venstre siden.

Var borti det samme ganske nylig, men da på en Chrysler Grand Voyager. Var ikke helt lett å reprodusere symptomene på bukk, og alt så og kjentes helt greit. Men det var i alle fall bytte av den korte drivakselen som løste saken. Det er vel om jeg ikke husker helt feil også venstre side, som på de du nevner.

 

Så jeg holder også en knapp på at dette er samme problem Kimz88.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+5132

Er ikke mansjetten der ødelegger du drivleddet. Da kommer sand og fugt inn i leddet. Klart det blir værre for hver dag. Mansjett MÅ du bytte med en gang du får beskjed eller ser at den er ødelagt.

Lenke til kommentar
Det første jeg tenkte på var motoren. Kan det skyldes at ikke alle sylindrene er med når du akselererer og presser motoren? Jeg mener du vil få samme symptomer. Prøv å skifte tennplugger og ev. ledningene. :thumbup:

Kan være det også ja. Dette er jo litt problemet med å skulle stille diagnoser over internett ut i fra mer eller mindre gode forklaringer på symptomer. Lyden og gangen i en motor som går på 3 syl er jo veldig karakteristisk, og har man hørt/kjent dette før blander man neppe dette med motorfester, drivaksler, eller andre ting . Men er jo ikke dermed sagt at det er så veldig greit å forklarer forskjellen skriftelig...

 

Men for å utelukke feil på motor i dette tilfellet burde trådstarter kanskje ta meg seg noen som er i stand til å høre dette om han ikke selv er det.

En annen sak som klart skiller disse forskjellige teoriene er hvorvidt du manlger motorkraft når denne ristingen oppstår.

 

Så hvordan er det Kimz88, mister du effekt når denne ristingen oppstår?

En motor som ikke går på alle sylindre oppleves som som veldig lite trekkvillig, og akselererer dårlig, mens problemer med drivaksler, motorfester ol, trekker og går tilnærmet normalt.

Lenke til kommentar
Det første jeg tenkte på var motoren. Kan det skyldes at ikke alle sylindrene er med når du akselererer og presser motoren? Jeg mener du vil få samme symptomer. Prøv å skifte tennplugger og ev. ledningene. :thumbup:

Kan være det også ja. Dette er jo litt problemet med å skulle stille diagnoser over internett ut i fra mer eller mindre gode forklaringer på symptomer. Lyden og gangen i en motor som går på 3 syl er jo veldig karakteristisk, og har man hørt/kjent dette før blander man neppe dette med motorfester, drivaksler, eller andre ting . Men er jo ikke dermed sagt at det er så veldig greit å forklarer forskjellen skriftelig...

 

Men for å utelukke feil på motor i dette tilfellet burde trådstarter kanskje ta meg seg noen som er i stand til å høre dette om han ikke selv er det.

En annen sak som klart skiller disse forskjellige teoriene er hvorvidt du manlger motorkraft når denne ristingen oppstår.

 

Så hvordan er det Kimz88, mister du effekt når denne ristingen oppstår?

En motor som ikke går på alle sylindre oppleves som som veldig lite trekkvillig, og akselererer dårlig, mens problemer med drivaksler, motorfester ol, trekker og går tilnærmet normalt.

 

 

prøv å kjøre bilen opp til du kjenner vibrasjon..trå inn koblingspedalen..vibrerer det enda, kan du være sikker på at det er ett drivledd som er gåen..

Endret av bamsemoms
Lenke til kommentar

Joda har vært med på at en bil går på 3 sylindre i stede for 4 osv. Så det vet jeg at det ikke er. Men i går så kjørte jeg også, så smalt det litt ved gasspådrag å nå går den ikke mer. Så da har vel drivakslingen gått til helvete? Får satt den i gir å hele pakken, bilen starter å går på tomgang, men det er en sånn rar lyd ved siden av.

 

Men det er KUN ved gasspådrag at det rister, når den kommer opp på et litt høyt turtall fra ca 3000 omdreininger. Om jeg ligger i 100 og setter den i fri rister det ikke mer. KUN ved gasspådrag..

Endret av Kimz88
Lenke til kommentar

Fikk skjekket ut av ting i dag. Hele shitten er vist knekt tvert av. Drivakslingen ut til høyre hjul. Så må bytte dette greine. Men hva slags prisklasse er dette i? Hvordan er det feks å kjøpe fra hoggern? Er det trygt å kjøpe en slik del brukt elr bør man kjøpe den ny?

 

Uansett, jeg skal selge den etter at jeg har fikset det. Så går vel greit kanskje da å kjøpe en brukt?

Lenke til kommentar
Fikk skjekket ut av ting i dag. Hele shitten er vist knekt tvert av. Drivakslingen ut til høyre hjul. Så må bytte dette greine. Men hva slags prisklasse er dette i? Hvordan er det feks å kjøpe fra hoggern? Er det trygt å kjøpe en slik del brukt elr bør man kjøpe den ny?

 

Uansett, jeg skal selge den etter at jeg har fikset det. Så går vel greit kanskje da å kjøpe en brukt?

hele drivakselen blir jo litt smådyrt, blir fort noen laken. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...