Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hele bilen rister ved gasspådrag


Kimz88

Anbefalte innlegg

Det har de gangene jeg har vært borti samme symptom vært indre leddet, det samme var vel Mekker'n's erfaring, så det stemmer bra.

Likevel er det mer vanlig at man pga slitasje bytter det yttre, og også dette det er størst risiko for slitasje på ved eventuelt bruktkjøp.

De fleste drivaksler har mulighet for å ta av ledd i begge ender (ofte med en segering på innsiden av leddet), så det skulle ikke være noe i veien for å kjøpe et nytt yttre ledd, og så gå for brukt aksel + indre ledd, så lenge hugger ønsker å selge akkurat dette.

Som du selv sier, jeg syns uansett ikke du skal forsøke å bruke det yttre fra den du har i dag.

 

MECA har yttre ledd til Laguna, så du kan se hvordan det er ifht pris hos Renault.

 

Forøvrig, at en privatperson skal få hevet kjøpet av en 13 år gammel bil som har gått 180.000km pga klakkende ledd etter X antall mnd, skal vel litt til...

Kjøper du aksel gjennom feks www.bruktbildeler.com kan fortrinnsvis finne en som har gått kortere enn din, enten du nå skal bruke et eller fler ledd fra den brukte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Okei, så drivaksel, indre og ytre drivledd er 3 forskjellige deler ?

 

Jepp, legger ved ett bilde for å vise dette klart og tydelig. Husk at drivledd også kan kalles drivknute

Lenke til kommentar
Ser på noen brukde drivaksler nå. Men legger merke til at noen drivaksler har vært på biler med abs bremser. Jeg har IKKE abs bremser på min bil. Passer drivakselen på min da? Selvom den kommer fra en bil med abs?

Det ville jeg i alle fall ikke tatt for gitt uten å sjekke på forhånd. Selve akselen er nok overveiende sannsynlig lik, men yttre leddet har gjerne tagger for abs sensorer, og det kan også være andre forskjeller. Om du følger linken til MECA jeg ga deg tidligere, kan du også se at det tilsynelatende er forskjellige ledd levert til denne bilen, med forskjellig antall riller på splines (altså der akselen går gjennom nav, og i andre enden inn i girkasse.) Der kan du se hvilke modeller som bruker samme.

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan vet jeg at det er samme som min bil. Jeg vet jo ikke hva som er likt til mi bil.. Asså ytrle ledd skal jeg kjøpe nytt. Men indre og selve akselen skal jeg kjøpe brukt. Så den indre knuten finnes i forskjellige typer?

 

Jeg vet at det finnes to forskjellige ytreledd til min. En med 25 tagger og 29 tagger. Men får vel bare skru av og se.

Lenke til kommentar

Finnes ingen dumme spørsmål Kimz!

Hvis du enten skriver inn reg nr, eller blar deg frem etter årsmodell, type, og motorstørrelse på siden til MECA, får i alle fall jeg opp 2 forskjellige på Laguna 2,0. Når du så ser på de to alternativene, så står det at den ene er til og med chassinummer xxx, mens den andre er fra og med chassinr xxx.

Chassinummer på din bil kan du se i vognkortet, og dermed ser du hvilken type du har. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Finnes ingen dumme spørsmål Kimz!

Hvis du enten skriver inn reg nr, eller blar deg frem etter årsmodell, type, og motorstørrelse på siden til MECA, får i alle fall jeg opp 2 forskjellige på Laguna 2,0. Når du så ser på de to alternativene, så står det at den ene er til og med chassinummer xxx, mens den andre er fra og med chassinr xxx.

Chassinummer på din bil kan du se i vognkortet, og dermed ser du hvilken type du har. :)

 

HEhe :D

 

Jo takk for det, ble litt klokere nå. Tenker jeg skal starte i morgen å skru bilen i fra hverandre. Eller i det minste hvertfall få av delene. Kan jo ta rust og slikt i samme slengen også nå tenkte jeg :)

 

Andre ting jeg kan gjøre i samme slengen? Bytte av oljefilter, bytte olje, noe annet som er greit å få gjort ? :)

Endret av Kimz88
Lenke til kommentar
Andre ting jeg kan gjøre i samme slengen? Bytte av oljefilter, bytte olje, noe annet som er greit å få gjort ? :)

En ting du kan vurdere er bytting av olje på girkassen. På de fleste biler er oljenivået på girkasse til sånn cirka midt på drivaksel, slik at den vil renne ut noe girolje når du tar ut akselen (mellom 0.1 og 1 liter et sted er vanlig).

Så du må uansett om du går for et fullt oljeskift eller ikke, belage deg på å ha litt girolje tilgjengelig til etterfylling etter at jobben er gjort.

 

En annen naturlig ting å sjekke, og bytte dersom det trengs, er simmeringer der indre ledd går inn i girkasse. Så se nøye rundt der akselen kommer ut av kassen før du demonterer. Er det olje der, bytter du simmerringer når akselen er ute. :)

Lenke til kommentar
Hvis du er på jakt etter arbeid er det forsåvidt greit å bytte hjullager når du først skal bytte drivaksling :)

Hadde dog ikke tatt meg bryet om det ikke var noe merkbart galt med dem.

 

Oljeskift er alltid kos for bilen :) Husk å bytte filteret også ja :)

Luftfilter kanskje?

 

tror hjullagrene til den er ganske dyre. men har du det sundt så er det lurt å skifte di alikavell.

Lenke til kommentar

HVilken prisklasse? Men jeg kan jo bytte til "power" filter. Hvordan er det å kjøpe filter fra biltema? :)

Men hva trenger jeg da om jeg skal bytte til powerfilter? Jeg trenger aluminiumsrør, og selve filteret. Trenger jeg noe adapter av et slag osv ?

Endret av Kimz88
Lenke til kommentar
HVilken prisklasse? Men jeg kan jo bytte til "power" filter. Hvordan er det å kjøpe filter fra biltema? :)

Men hva trenger jeg da om jeg skal bytte til powerfilter? Jeg trenger aluminiumsrør, og selve filteret. Trenger jeg noe adapter av et slag osv ?

 

7 - 800 kr stk..hvist jeg ikke tar feil at det er kone lager..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...