Gå til innhold

Hundredobbel ADSL


Anbefalte innlegg

Kanskje på tide å begynne å legge rør i bakken som gjør at man slipper å grave til enhver tid for å bytte bærermedie.

 

Med vedlikeholds "hus" hvor man kan trekke ut kabler og skinner i rørene hvor nye kabler "transporteres" med enkle moduler.

 

Jeg forstår ikke at man fortsatt driver å graver grøfter for enhver ny kabel som skal strekkes.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiber er nok løsningen på lang sikt.

 

Det som blir problemte her er at det er dyrt å bygge ut.

Dere som er negative til at ADSL fortsatt "satses" på, vil dere ikke ha raskere linje før fiber er rullet ut i vårt langstrakte land?

 

Fordelene med fiber er jo at du har et mye bredere spekter av frekvenser, elektrisk støy har null og niks betydning også er det billigere i drift.

 

Fiber er klart best på sikt, men adsl må brukes i mens og da ser jeg ingen negative sider ved at det fortsatt forskes på bedre måter å sende signaler over det allerede tilstedeværende kobbernettet.

 

Bountyhunter

Lenke til kommentar
Den største ulempen med kobbernettet er vel ikke støy som jo kan løses som vi ser her, men signaltap. Selv har jeg 12Mbps på 16Mbps abb pga avstand til sentral.

Problemet er signal/støyforhold. Dvs om du kan senke støyen så vil signalet nå mye lengre.

Hvis man hadde tilsvarende algoritme for ADSL2+ så ville man kanskje få 20Mbit 10km fra sentralen.

Lenke til kommentar

Motstand i kobberet skaper ikke nevneverdig problemer. Men kapistansen i lederen kan derimot ha mye å si. Dvs. kondensatoreffekten man får mellom kobberet og isolasjonsmaterialet når man kjører raskt endrede pulser gjennom kabelen. Dette er en årsak til støy. En annen er at dårlig tvinning av kordellene gir mye crosstalk og er mottagelig for elektronisk støy utenfra.

Lenke til kommentar

Jeg mener jo ikke at man ikke får tap i kobberkabel. Signalet som man sender over en slik kabel må være X antall desibel kraftigere enn støyen når den kommer frem. Dermed kan en kraftig reduksjon av støy gjøre at man når mange kilometer ekstra. Det samme kan selvsagt en reduksjon av tap i kabelen gjøre.

Men ved å senke støyen så slipper man hvertfall å legge ny kabel :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...