Gå til innhold

Hund som røyter ekstremt mye


Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg er eier av en blandingshund som er halvt border collie og halvt lapphund.

Det er ei nydelig tispe som er snart 1,5 år gammel.

røytingen begynnte for ca 6 mnd sia men i det siste så har det blitt ekstremt mye og jeg holder på å bli gal.

 

*Pc skjermen er full av hår, selv om jeg tørker den hver dag

*Alle klærne er fulle av hår som ikke går bort i vask

*jeg fant hår i bestikkskuffa når jeg tok ut bestikk

*under bord og sofa samler det seg så store dunger at jeg ikke tror det

 

jeg må ta frem støvsugeren annen hver dag og jeg børste henne hvertfall et par gang i uka men det stopper aldri!!

Hvis jeg blir sløv med børsting og støvsuger så hoper det seg sånn opp at jeg blir gal!

 

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røytinga har den nok etter lapphund siden, der er vel kjent for å røyte ganske bra. Akkurat som elghund og buhund er det også.

 

Den beste måten for å redusere plagene er å gre hunden ofte, samt gi den litt mer variert kost enn bare tørrfor.

 

Pedigree og Royal Canin er begge gode merker når det kommer til dyrefor.

 

Labb derimot er et for so jeg ikke har god erfaring med, har også opplevd hunder som har fått rennende øyne av dette foret. Søker man på nettet så ser man fort at det er flere som har opplevd det samme.

 

Etg tips er at du også kan se på hunden om pelsen er mer matt og ikke så bløtt å ta i, det kan være en indikasjon på at du burde prøve å fore med noe annet også. Jeg sier dog ikke at det nødvendigvis trenger å være maten, men kan være det.

 

Et annet godt tips er å gi hunden tørrfisk, dette gir som oftest blank pels og forebygger tannsten.

Lenke til kommentar

Børst henne minst en gang pr. dag i de værste periodene for å holde røytinga i sjakk, det anbefales på det sterkeste. Ellers vil det flyte over av hår.

 

Men uansett, hvis man velger seg f.eks. elghund og buhund så må man regne med røyting uansett, fordi man blir ikke kvitt det med mindre man barberer vekk absolutt alt på de. Og det er jo igjen altfor drasitisk, samt at du fjerner pelsen.

Lenke til kommentar

Du får herje maksimalt med henne når du lufter henne så det legges igjen mest mulig hår ute. Er bikkja veldig mye inne så vil det jo hope seg opp med hår nesten uansett hva du gjør :)

 

På vinterstid når man kan rulle/leke masse i snø for eksempel burde jo det kunne gjøre en bra forskjell uten at bikkja blir supermøkkete samtidig.

 

Å ta en kjapp runde med børsten når du først er ute på tur er vel kanskje også et bra trekk.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Prøv å bytte fôr før du pøser oppi med masse oljer og andre midler som bare går på pels.

Pedigree har lite animalske proteiner, mest vegetabilske som hundene har dårlig opptaksevne på. Bytt til et veterinær/dyrebutikkfôr slik at hunden får tatt opp mer av fôret. Når en hund ikke tar opp næringen godt nok er det pels og ytelse du ser det først på.

Så jeg anbefaler deg at du bytter fôr og ikke gir hunden noenting annet på minst to mnd. Da kan du se om hunden reagerer bedre på det nye fôret. Dersom du driver og gir ting utenom kan røytingen være en allergisk reaksjon på det.

 

Angående fiskeolje(omega 3), så skal det være en balanse mellom omega 3 og omega 6 (tror det er en del omega 6 per tredje del med omega 3), hvis ikke er det ofte det ikke gir noen effekt, eller i en del tilfeller motsatt effekt siden balansen brytes. Så dersom du skal tilsette fiskeolje må du tilsette en olje som har denne balansen. I de fleste bra hundefôr er dette allerede balansert og det skulle ikke vært nødvendig å tilsette noenting.

Lenke til kommentar

Jeg har nå skiftet fór. Jeg kjøpte Eukanuba fra en dyrebutikk og fikk med en gratis sekk med "sensitive skin" med fiskeolje fra Eukanuba.

Jeg begynner på den lille sekken med sensitiv skin så går jeg over på den store etterpå(vanlig adult). Blir spennende å se hva som skjer. Linneah fikk faktisk løpetid igår så da er det vel ca 6 mnd siden sist, hun er meget renslig og tar opp alt etter seg.

Lenke til kommentar

Sensitive skin til Eukanuba går labradoren min på, det er et av få fôr hun ikke reagerer på (fordi de eneste proteinkildene i sensitive skin er fisk og egg, ofte reagerer hunder på mais, hvete, kylling osv..)

I det fôret er det i tillegg dobbelt så mye omega 3 og omega 6 som i et vanlig fôr, så ikke tilsett noe utenom :) I dyrebutikken jeg jobbet i solgte og anbefalte vi mye sensitive skin, og hadde kjempemange veeldig fornøyde kunder

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

tenkte bare jeg skulle gi en tilbakemelding på dette temaet.

 

Etter en sekk med sensitive skin bruker jeg nå vanlig eukanuba.

Bikkja har helt og fullstendig sluttet å røyte, det er helt fantastisk!

jeg hadde aldri trodd at butikkfor sånn som pedigree virkelig var så dårlig.

 

takk for all hjelp

Lenke til kommentar

hei..

Som dere har komt frem til kan det hjelpe med å skifte fôr. det beste du kan gjøre er å høre med dyrlegen din. De har det beste fôret med den beste kvaliteten.. Du bør også børste hunden en gang per dag. Da vil du fjerne alle "løshår" å hindre dem fra å dette av i huset..

En annen ting du kan gjøre er å "stenge" hunden ute fra flere rom. Jeg kjenner flere med samme problem, å de har løst det (eller fått det bedre) med å f. eks ikke la hunden være i stua, kjøkkenet og soverommet.. Det høres kanskje brutalt ut, men det skader ikke hunden å f. eks ikkje sove på soverommet, eller være i sofaen i stua.. Men skal du gjøre dette, bør dette være permanent, slik at hunden ikke blir forvirret over hvor den kan være.. Får den ikke være på soverommet eller på kjøkkenet, så gjelder det alltid, og ikke bare noen dager eller uker.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...