Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Utdannes det leger for det norske markedet med lavere enn 4,5 i snitt fra videregående?

 

Spør du en medisinstudent i norge så...

 

Hva sannheten er vet jeg ærlig talt ikke

 

 

Det er jo i så tilfelle helt sykt.

 

 

 

Mer sykere ting enn ett dårlig vitnemål som foregår her i verden.

Da legger jeg dette dødt fra min side iallefall.

Lenke til kommentar

Utdannes det leger for det norske markedet med lavere enn 4,5 i snitt fra videregående?

Åjada. Drøssevis. Vet om flere jeg har gått på skole med tidligere eller hatt sommerjobb med. De studerer i land som Polen og Slovakia og høster inn toppkarakterer. :fun:

Lenke til kommentar

http://legeforeningen.no/Emner/Andre-emner/Legestatistikk/Medisinstudenter-/norske-medisinstudenter-i-utlandet-1994-2014/

Antallet medisinstudenter i utlandet (dvs Øst-Europa) fortsetter å stige! De foreløpige tallene for 2014 er på 3151 stykk. (De endelige tallene er vanligvis høyere) - så sammenliknet med i fjor er det altså ca. 100 flere på 1.året som har vent nesen sør-østover for å bli lege.

Det er noe fascinerende med dagens ungdom. Leste i en annen sak at det nå var over 1500 som studerte til å bli eiendomsmeglere bare på BI, samtidig med at alle eksperter spår en langvarig avflating av boligmarkedet.
"Det kommer ikke til å ramme meg" må vel være mantraet her.

Lenke til kommentar

Det kan du si... Jeg ville ikke anbefalt noen å starte på medisin nå. En ting er at det blir trangt om turnusplasser, men det blir enda trangere om LiS jobbene. Her snakker vi meget usikker jobbsituasjon med vikariater med varighet 3 mnd av gangen, null garanti for at du får jobb i landet der du ønsker. Dette er ikke særlig kult med familie på slep. Med flere inn i LiS sjiktet må flere leger akseptere jobber i avsidesliggende strøk og dårligere arbeidsvilkår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan du si... Jeg ville ikke anbefalt noen å starte på medisin nå. En ting er at det blir trangt om turnusplasser, men det blir enda trangere om LiS jobbene. Her snakker vi meget usikker jobbsituasjon med vikariater med varighet 3 mnd av gangen, null garanti for at du får jobb i landet der du ønsker. Dette er ikke særlig kult med familie på slep. Med flere inn i LiS sjiktet må flere leger akseptere jobber i avsidesliggende strøk og dårligere arbeidsvilkår.

 

Jaja, får finne meg noe annet å gjøre da ...

 

Problemet ligger vel i holdningen til dagens unge? Alle vil ha mest mulig, men er ikke villige til å jobbe for det ... Har personlig slitt ræva av meg i snart 3 år på vgs for å få så gode karakterer som mulig, men tipper at jeg fortsatt ikke vil ha godt nok snitt for å seile inn på medisinstudiet her i Norge. Blir derfor utrolig provosert av medelever som har jobbet kanskje halvparten av det jeg har og skal, sitat: ''bli lege i Polen'' (og de er det mange av) ... Sorry for offtopic gnål ...

Lenke til kommentar

 

Det kan du si... Jeg ville ikke anbefalt noen å starte på medisin nå. En ting er at det blir trangt om turnusplasser, men det blir enda trangere om LiS jobbene. Her snakker vi meget usikker jobbsituasjon med vikariater med varighet 3 mnd av gangen, null garanti for at du får jobb i landet der du ønsker. Dette er ikke særlig kult med familie på slep. Med flere inn i LiS sjiktet må flere leger akseptere jobber i avsidesliggende strøk og dårligere arbeidsvilkår.

 

Jaja, får finne meg noe annet å gjøre da ...

 

Problemet ligger vel i holdningen til dagens unge? Alle vil ha mest mulig, men er ikke villige til å jobbe for det ... Har personlig slitt ræva av meg i snart 3 år på vgs for å få så gode karakterer som mulig, men tipper at jeg fortsatt ikke vil ha godt nok snitt for å seile inn på medisinstudiet her i Norge. Blir derfor utrolig provosert av medelever som har jobbet kanskje halvparten av det jeg har og skal, sitat: ''bli lege i Polen'' (og de er det mange av) ... Sorry for offtopic gnål ...

 

 

 

La de ha den innstillingen, de kommer til å få seg en saftig på trynet når realiteten treffer dem midt mellom øya fordi de ikke har tenkt lenger enn til nesetippen og dermed ikke fulgt med på utviklingen,regelforandringer osv osv

Endret av technicality
Lenke til kommentar

 

Det kan du si... Jeg ville ikke anbefalt noen å starte på medisin nå. En ting er at det blir trangt om turnusplasser, men det blir enda trangere om LiS jobbene. Her snakker vi meget usikker jobbsituasjon med vikariater med varighet 3 mnd av gangen, null garanti for at du får jobb i landet der du ønsker. Dette er ikke særlig kult med familie på slep. Med flere inn i LiS sjiktet må flere leger akseptere jobber i avsidesliggende strøk og dårligere arbeidsvilkår.

 

Jaja, får finne meg noe annet å gjøre da ...

 

Problemet ligger vel i holdningen til dagens unge? Alle vil ha mest mulig, men er ikke villige til å jobbe for det ... Har personlig slitt ræva av meg i snart 3 år på vgs for å få så gode karakterer som mulig, men tipper at jeg fortsatt ikke vil ha godt nok snitt for å seile inn på medisinstudiet her i Norge. Blir derfor utrolig provosert av medelever som har jobbet kanskje halvparten av det jeg har og skal, sitat: ''bli lege i Polen'' (og de er det mange av) ... Sorry for offtopic gnål ...

 

Det bør være et snitt på 4.9 i rent karaktersenitt fra VGS for å kunne bli lege i Norge etter å ha studert i utlandet. Hvorfor kan det ikke være slik?

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hva har prestasjoner på videregående med din evne til å praktisere medisin å gjøre egentlig ?

 

Synes det burde være en felles eksamen FOR ALLE før en kan søke turnusplass, ja, da mener jeg for studenter fra norske universiteter og.

 

Kort og greit, da viser samtlige hva de er gode for på lik linje og disse spekulasjoner om hverandres evne til å praktisere blir borte en gang for alle.

 

"Du sto NSMLE* og jeg sto NSMLE*"

så kan de som vil krangle, krangle så mye de vil om poengsummer, men da har en iallefall noe stadfestet basis å "krangle" ut ifra

 

*NSMLE: Norwegian State Medical Licensing Examination (fiktiv og bare laget for poengets skyld, ikke dårlig forslag though)

Endret av technicality
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hva har prestasjoner på videregående med din evne til å praktisere medisin å gjøre egentlig ?

 

Synes det burde være en felles eksamen FOR ALLE før en kan søke turnusplass, ja, da mener jeg for studenter fra norske universiteter og.

 

Kort og greit, da viser samtlige hva de er gode for på lik linje og disse spekulasjoner om hverandres evne til å praktisere blir borte en gang for alle.

 

"Du sto NSMLE* og jeg sto NSMLE*"

så kan de som vil krangle, krangle så mye de vil om poengsummer, men da har en iallefall noe stadfestet basis å "krangle" ut ifra

 

*NSMLE: Norwegian State Medical Licensing Examination (fiktiv og bare laget for poengets skyld, ikke dårlig forslag though)

Det blir for dumt. En som har gått gjennom vgs ved å spille playstation og nytet livet og har 3 i snitt, skal ikke kunne ha alle mulige studieveier åpne fordi om han har penger. Da kan jeg like godt slutte å jobbe nå, og ikke bry meg om skolen...?

Lenke til kommentar

 

Av ren nysgjerrighet, hva har prestasjoner på videregående med din evne til å praktisere medisin å gjøre egentlig ?

 

Synes det burde være en felles eksamen FOR ALLE før en kan søke turnusplass, ja, da mener jeg for studenter fra norske universiteter og.

 

Kort og greit, da viser samtlige hva de er gode for på lik linje og disse spekulasjoner om hverandres evne til å praktisere blir borte en gang for alle.

 

"Du sto NSMLE* og jeg sto NSMLE*"

så kan de som vil krangle, krangle så mye de vil om poengsummer, men da har en iallefall noe stadfestet basis å "krangle" ut ifra

 

*NSMLE: Norwegian State Medical Licensing Examination (fiktiv og bare laget for poengets skyld, ikke dårlig forslag though)

Det blir for dumt. En som har gått gjennom vgs ved å spille playstation og nytet livet og har 3 i snitt, skal ikke kunne ha alle mulige studieveier åpne fordi om han har penger. Da kan jeg like godt slutte å jobbe nå, og ikke bry meg om skolen...?

 

Da synes jeg man like greit kan føye til at en har kun inntak til medisinstudier på basis av primærvitnemål, ikke ett smutthulls vitnemål. Ingen alderspoeng, ingen andre ekstrapoeng. Ren 3 års vgs.

 

Nei,vet du hva... enda en rettferdig forandring... Hvis en har vært syk og har fravær så fortjener en heller ikke å kunne bli lege... Vi vil vel ikke ha SYKE leger!!!

Endret av technicality
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Av ren nysgjerrighet, hva har prestasjoner på videregående med din evne til å praktisere medisin å gjøre egentlig ?

 

Synes det burde være en felles eksamen FOR ALLE før en kan søke turnusplass, ja, da mener jeg for studenter fra norske universiteter og.

 

Kort og greit, da viser samtlige hva de er gode for på lik linje og disse spekulasjoner om hverandres evne til å praktisere blir borte en gang for alle.

 

"Du sto NSMLE* og jeg sto NSMLE*"

så kan de som vil krangle, krangle så mye de vil om poengsummer, men da har en iallefall noe stadfestet basis å "krangle" ut ifra

 

*NSMLE: Norwegian State Medical Licensing Examination (fiktiv og bare laget for poengets skyld, ikke dårlig forslag though)

Det blir for dumt. En som har gått gjennom vgs ved å spille playstation og nytet livet og har 3 i snitt, skal ikke kunne ha alle mulige studieveier åpne fordi om han har penger. Da kan jeg like godt slutte å jobbe nå, og ikke bry meg om skolen...?

 

Da synes jeg man like greit kan føye til at en har kun inntak til medisinstudier på basis av primærvitnemål, ikke ett smutthulls vitnemål. Ingen alderspoeng, ingen andre ekstrapoeng. Ren 3 års vgs.

 

Nei,vet du hva... enda en rettferdig forandring... Hvis en har vært syk og har fravær så fortjener en heller ikke å kunne bli lege... Vi vil vel ikke ha SYKE leger!!!

 

 

Belive me, sykdom passer særdeles dårlig med legeyrket.

 

Husker det vanket kake og oppmerksomhet da sykepleierstaben på en avdeling hvor jeg jobbet hadde sykefravær på 6 eller 7%, lavest av alle sykepleierne på huset. De hadde klart å snu en dårlig trend med noe kursing, teambuilding osv.

 

Hyggelig det.

 

Forøvrig hadde legene ved medisinsk avd. et sykefravær på 0,8%, der det vanligvis lå. Ingen oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Lånekassa burde nesten innført et krav om min f.eks. 4.5 i snitt for å få stipend for medisinstudier i utlandet. Kanskje det hadde hjulpet :hmm:

Det er vel ikke akkurat snittet fra VGs som avgjør om du blir en god lege. Jeg mener de burde innføre andre vurderingsformer for å skille kandidatene (feks intervju). En person med 4,5 i snitt kan være mere skikket til å bli lege enn en som har 5,5.

Lenke til kommentar

Og en ting til ..jeg er ikke så sikker på at situasjonen rundt det å få turnus og jobb for leger er slik som mange vil hevde. Jeg har masse venner som er leger, alle har kommet seg greit inn i ulike stillinger på ulike sykehus rundt om i landet. Tror dette overdrives en smule..særlig media elsker å dramatisere. Og godt betalt har de også etter relativt kort tid :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville si at karakterer fra vgs sier en del om en persons evner til å lære. Det blir litt som en intellektuell Cooper test... Tror forøvrig man ikke skal ta lett på turnus. Alt handler om bekjentskap og at man får de riktige jobbene. Poenget mitt er dessuten at turnus kun er første hinder. Livet etterpå i vikariater er ikke særlig forutsigbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hva har prestasjoner på videregående med din evne til å praktisere medisin å gjøre egentlig ?

 

Synes det burde være en felles eksamen FOR ALLE før en kan søke turnusplass, ja, da mener jeg for studenter fra norske universiteter og.

 

Kort og greit, da viser samtlige hva de er gode for på lik linje og disse spekulasjoner om hverandres evne til å praktisere blir borte en gang for alle.

 

"Du sto NSMLE* og jeg sto NSMLE*"

så kan de som vil krangle, krangle så mye de vil om poengsummer, men da har en iallefall noe stadfestet basis å "krangle" ut ifra

 

*NSMLE: Norwegian State Medical Licensing Examination (fiktiv og bare laget for poengets skyld, ikke dårlig forslag though)

Godt forslag, embetseksamen. Tidligere måtte vel Østblokk studenter avlegge en? De fleste kom seg vel gjennom. Dere får rette meg om jeg tar feil.

 

Eventuelt at embetseksamen tilsvarer det som er sem.12 eksamen i dag. Men at de/vi fra utlandet må avlegge den i tillegg, før vi får norsk autorisasjon.

 

Jeg hadde ikke hatt noe mot en kvalitetskontroll av oss som har studert ute. At man valgte å studere i utlandet fordi vitnemålet ikke strakk til stemmer. Om det her var latskap eller andre livsfaktorer som spilte inn varierer nok veldig fra person til person. Uansett. tallet på "rene rett fra VGS vitnemål", er nok ikke så høyt som man skal ha det til, 50% sanker alderspoeng og tar opp fag etter fag. Mens mange av de som kom "rett inn" tok opp fag som privatist mens de var på VGS. Kjenner også til folk som strøk i østblokken, og siden tok opp fag for å komme inn i Norge, hvor de greide seg veldig fint.

 

Jeg er den første til å innrømme at klinikken i Norden er bedre en i østblokk. Og at en kvalitetssikring fra norsk side er ønskelig.

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er en gutt på 19, snart 20, som for øyeblikket er inne i fgt. Jeg er ferdig her i slutten av 2014.

Jeg er veldig gira på medisinstudiet etter militæret. Karakterene er i vedlegget "Fagliste.png".post-227329-0-54098900-1395261474_thumb.png

 

Jeg må ta kjemi 2 som privatist, og jeg har heller ikke alle poengene som trengs. Antall poeng jeg kommer til å ha når jeg er ferdig i militæret er 60,8.

Jeg sliter med en lur måte å komme meg til 66,2 (laveste poengsum for medisinstudium i Norge).

 

post-227329-0-88153100-1395261687_thumb.png

 

Hadde satt stor pris på om folk kunne hjulpet meg med å legge en liten plan/spytte inn noen tips til hvordan jeg skal komme meg opp til 66,2 poeng.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...