Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper enkelte av dere ikke er så opptatt av å bevise at dere er best som det jeg får inntrykk av her. Hvis det er tilfelle, håper jeg iallfall at jeg slipper å jobbe sammen med dere... Ydmykhet, respekt og samarbeidsevne kan dere godt ta med dere når dere kommer ut i turnus. På forhånd, takk :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan ikke velge bort studenter kun fordi at de har studert i utlandet. Har man studert i f.eks Polen og har mer lønnet arbeidserfaring i Norge enn en som har studert i Tromsø fortjener førstnevnte høyere prioritet når det skal deles ut ledige plasser. De fleste sykehusene per i dag plukker ut kandidater basert på arbeidserfaring og ansiennitet, tilhørighet i fylket/området og sist, men ikke minst nepotisme uavhengig av studieland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/300-sokjarar-til-17-stillingar-3068898.html

 

De har vel mulighet til å bare velge vekk studenter som har studert i utlandet?

 

Ikke uten å pådra Norge og seg selv kjeft fra både EMD og ESA, og i dette tilfellet også overordnet regionalt helseforetak og departement.

 

 

Kjeft? De kan altså gjøre det, men det vil ta seg dårlig ut?

Lenke til kommentar

Tja. De kan altså gjøre det, men man risikerer da altså (tapte) erstatningssøksmål, sparkede styreledere, sparkede HR-direktører...

Hvis de hadde sagt "Vi ansetter ikke utenlandsstudenter fordi vi anser dem som mindreverdige" så hadde det kanskje gått slik, men det er det jo ingen som gjør.

 

Medisinstudentene er pr.idag omtrent klin umulig å skille fra hverandre. Halvparten av søkerne har ikke karakterer og greit nok at arbeidserfaring teller mye - men du vil aldri bli dømt i noen arbeidsrett fordi du gikk forbi noen som har 2-3 måneder mer arbeidserfaring.

 

I praksis plukker helseforetakene de studentene de vil ha, med enkelte justeringer for ikke å havne på Dagens Medisins nepotistiske fy-fy-liste. Og det er jo dette som er det reelle arbeidslivet alle har gnålt om at man skal bli likere med det nye systemet. Særlig at Statoil og pwc føler at de må kvotere studenter som har studert i utlandet, slik mange gjør nå.

 

Lenke til kommentar

Lånekassa burde nesten innført et krav om min f.eks. 4.5 i snitt for å få stipend for medisinstudier i utlandet. Kanskje det hadde hjulpet :hmm:

Nja tror det hjelper lite da en større del av studenter i utlandet har forsøkt seg først i norge og dermed havner over 4.5 Ja noen faller sikkert men tviler på at det ville ha så stor påvirkning

Lenke til kommentar

Jeg har et genuint ønske om å bli lege, men jeg må få meg jobb etter en så lang utdannelse i voksen i alder! Kan ikke studere medisin for å så bli nav-klient. Helt sykt at risikoen er der.

 

Skjønner hva du mener, men ikke mye en kan få gjort om det...

 

Nav-klient blir du nok ikke med det første

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...