Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stoltenbergregjeringen har foreslått at man skal fortsette å prioritere økning i studieplasser ved medisinstudiet i 2014, så en rundt tyve nye studieplasser (lik økningen fra i fjor til i år) kan muligens forventes. Lite trolig at Røe Isaksen legger kjelker i hjulene der, men det kan godt hende han gjør noe med den uttrykte Nord-Norge-prioriteringen.

 

Antall søknader til medisinstudiet (både total og førstevalg) gikk for øvrig ned fra 2012 til 2013. Samme endring på odontologi, men ernæringsstudiet har økt antall søkere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg driver med å leke meg med en automatisk blodtrykksmåler i forbindelse med hjertefysiologien, og resultatene jeg får er litt avvikende.

 

Liggende, etter flere minutters hvile, måler jeg i snitt 135/55 med 42-44 i puls.

Stående i ro måler jeg i snitt 125/80 med 55-60 i puls.

 

Hvorfor er pulstrykket mitt 80 % høyere når jeg ligger i hvile? Blir også litt bekymret over det forhøyede systoliske trykket som jeg i hvile har målt opp mot 140 mmHg. Det samme med det lave diastoliske trykket i hvile.

 

Kan noen med litt mer kunnskap enn meg kaste litt lys over dette? :s

Endret av Szmekken
Lenke til kommentar

Jeg driver med å leke meg med en automatisk blodtrykksmåler i forbindelse med hjertefysiologien, og resultatene jeg får er litt avvikende.

 

Liggende, etter flere minutters hvile, måler jeg i snitt 135/55 med 42-44 i puls.

Stående i ro måler jeg i snitt 125/80 med 55-60 i puls.

 

Hvorfor er pulstrykket mitt 80 % høyere når jeg ligger i hvile? Blir også litt bekymret over det forhøyede systoliske trykket som jeg i hvile har målt opp mot 140 mmHg. Det samme med det lave diastoliske trykket i hvile.

 

Kan noen med litt mer kunnskap enn meg kaste litt lys over dette? :s

 

Du vil få høyere trykk når du ligger da du ikke bruker gravitasjonen til å "dytte" blodet ned i beina, men det heller blir fordelt jevnt i hele kroppen og overarmen hvor du måler. Så det blir litt forhøyet i forhold til det referanseområdene som måles sittende og med armen i plan med hjertet.

 

Ditt stående blodtrykk ser veldig fint, ville ikke bekymret meg for det... Slik jeg har forstått det spiller det veldig liten rolle hvor lavt ditt diastoliske trykk er så lenge du ikke har plager. Mer bekymringsverdig når det blir høyt.

Endret av Hornsalt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg har lenge hatt en liten drøm om å studere medisin. Av ulike årsaker har jeg ikke bedre enn 51,2 i snitt fra VGS, og det er med realfagspoengene mine. Jeg har heller ikke riktig fagkombinasjon, så for å komme inn i Norge må jeg regne med å forbedre en god del karakterer, ta noen fag jeg mangler, hente inn alderspoeng og de manglende realfagspoengene. I tillegg får jeg poeng for et årsstudium jeg tar nå.

Alternativet mitt er å studere i utlandet, og det viser seg som sannsynlig at jeg kan komme inn på iallefall Riga Stradins allerede til høsten 2014. Skal jeg gå i Norge, uansett hvor i landet, bør jeg ikke regne med å komme inn før i 2016.

Jeg sliter med at jeg er litt usikker på om jeg egentlig vil gå medisin, om jeg tør satse på at det er det jeg vil. Og hvis jeg vil det, hva gjør jeg da? Føler det er en håpløs strid mellom nordmenn som utdannes i Norge og i utlandet om akkurat dette. Hvordan er turnusordningen nå egentlig? Og blir nordmenn utdannet i utlandet virkelig så uglesett? Nå er jeg uansett ikke ute etter et statusboost, men det jeg tror er en enormt interessant utdanning og yrkesvei.

Endret av Gullsmeden
Lenke til kommentar

Jeg er ferdig med studiet i Oslo nå i januar. Har søkt alle utlyste turnusstillinger i hele landet og har ikke en gang blitt kalt inn til intervju noen steder. Jeg har jobbet ett årsverk i helsevesenet under studiet, men står allikevel uten turnus og jobb fom. da. Jeg skal prøve så hardt jeg kan å få meg et vikariat for å kunne stille sterkere i neste søknadsrunde, men disse er det også stor rift om. Det ender nok med at jeg må velge mellom å være arbeidsledig eller arbeide som hjelpepleier i vår.

Lenke til kommentar

Jeg er ferdig med studiet i Oslo nå i januar. Har søkt alle utlyste turnusstillinger i hele landet og har ikke en gang blitt kalt inn til intervju noen steder. Jeg har jobbet ett årsverk i helsevesenet under studiet, men står allikevel uten turnus og jobb fom. da. Jeg skal prøve så hardt jeg kan å få meg et vikariat for å kunne stille sterkere i neste søknadsrunde, men disse er det også stor rift om. Det ender nok med at jeg må velge mellom å være arbeidsledig eller arbeide som hjelpepleier i vår.

Uff, så sykt frustrerende :(

 

Hvordan er det for dine medkullinger?

Lenke til kommentar

Stort sett slik at de som har solgt sjela si og jobbet som medisinstudent med lisens i sommerferiene de siste to åra har skaffet seg turnus, mens de som ikke har gjort det står uten. Ca. 50/50 mellom å ha fått og ikke fått, tenker jeg.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Jeg er ferdig med studiet i Oslo nå i januar. Har søkt alle utlyste turnusstillinger i hele landet og har ikke en gang blitt kalt inn til intervju noen steder. Jeg har jobbet ett årsverk i helsevesenet under studiet, men står allikevel uten turnus og jobb fom. da. Jeg skal prøve så hardt jeg kan å få meg et vikariat for å kunne stille sterkere i neste søknadsrunde, men disse er det også stor rift om. Det ender nok med at jeg må velge mellom å være arbeidsledig eller arbeide som hjelpepleier i vår.

 

Dessverre gir heller ikke arbeid som LIS- eller turnuslegevikar etter endt studie noen "garanti" for å få turnusplass. Har selv jobbet i 6 måneder som LIS-vikar ved et univeristetssjukehus etter studiet og søkte så på turnusstillinger i det ganske land, men fikk ikke ett eneste tilbud (les: i pulje 1 og første tilbudsrunde i pulje 2).

Lenke til kommentar

Stort sett slik at de som har solgt sjela si og jobbet som medisinstudent med lisens i sommerferiene de siste to åra har skaffet seg turnus, mens de som ikke har gjort det står uten. Ca. 50/50 mellom å ha fått og ikke fått, tenker jeg.

 

Siden du ordlegger deg som du gjør, er dette noe negativt? Er det ikke positivt å jobbe som med.stud med lisens i ferien?

Lenke til kommentar

Siden du ordlegger deg som du gjør, er dette noe negativt? Er det ikke positivt å jobbe som med.stud med lisens i ferien?

 

Kreves som oftest at man jobber 5-8 uker av den 8 uker lange ferien om man skal ha jobb med lisens. Med mye skolearbeid og jobbing på deltid ila. året ellers har jeg valgt å "bare" jobbe 3-4 uker i ferien og dermed måttet jobbe som sykepleier og hjelpepleier. Har prioritert å reise litt og ha litt fri.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg leker litt med tanken om å studere medisin i 2015/16

Jeg har holdt på å ta opp fag i ca 2år, har ca 50 konkuransepoeng, og har planer om å få 67 poeng eller, slik at jeg kan komme inn på medisin i enten i vår 2016 i oslo, eller høst 2015 Trondheim/bergen

Jeg har fullt med alderspoeng + militærpoeng, og 3 og et halvt realfagspoeng



Jeg fikk 5 på Kjemi 1 muntlig og 5 på fysikk 1 muntlig, følte jeg hadde veldig god oversikt over pensum og trodde jeg skulle få 6 i begge fagene, men jeg hadde noen små bommerter under muntlig eksamen.

 

Her er karakterene mine ført inn i excel, har rom til at evnt to av 6rne blir femmere,

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Al4dD402JblydGpOdl9BS2pRRndzeXo4RUY4dzJDOVE&usp=sharing

Er dette mulig?


Har egentlig veldig lite lyst til å dra til et øst-blokk land, men hvis karakterene ikke blir bra nok til våren, tørr jeg ikke å risikere å må ta to år til med å ta opp fag,

Tror dere denne planen fungerer? Hvordan har dere jobbet for å komme inn på studiet?

Og til dere som har drevet å tatt opp fag, hvordan taklet dere det å få lavere karakter en dere hadde budsjetert med på eksamen?

Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig å justere forventningene litt uansett når det gjelder å ta fag som privatist. Det er ikke meningen at man skal ta veldig mange fag som privatist og få toppkarakter på alt. Jeg bestemte meg for at jeg vil inn på medisin innen 2015 i 2011. Jeg laget meg en fremdriftsplan som jeg kan leve med. Hvor det er rom for å feile litt underveis. Det er viktig. De første fagene jeg tok var en skuffelse. I naturfag fikk jeg 4 fordi jeg ikke øvde muntlig. Tok faget opp igjen neste semester hvor jeg øvde på det muntlige. Hvordan formidle kunnskap raskt, presist og effektivt uten å bruke for mye tid på pensum fordi det kunne jeg alt. Fikk 6 på andre forsøk. For tiden er jeg elev på Danielsen intensivgymnas for voksne, et veldig fint tilbud hvis du er i Bergen. Jeg har tatt fire realfag på den skolen i år og fått fire seksere i standpunkt. Er super fornøyd. Poenget med den skolen er at du er elev, og ikke privatist. Eksamen er trekk, akkurat som på VGS. Det er veldig mange andre på den skolen som vil inn på medisin, nivået er veldig høyt. Jeg har gitt og fått utrolig mye god hjelp av medelever. Som kanskje seinere blir medstudenter på medisin :)

 

Det er mulig, men det koster.

Lenke til kommentar

Jeg er ferdig med studiet i Oslo nå i januar. Har søkt alle utlyste turnusstillinger i hele landet og har ikke en gang blitt kalt inn til intervju noen steder. Jeg har jobbet ett årsverk i helsevesenet under studiet, men står allikevel uten turnus og jobb fom. da. Jeg skal prøve så hardt jeg kan å få meg et vikariat for å kunne stille sterkere i neste søknadsrunde, men disse er det også stor rift om. Det ender nok med at jeg må velge mellom å være arbeidsledig eller arbeide som hjelpepleier i vår.

 

 

Nåvel, du har vel i det minste muligheten til å jobbe med sykepleierelaterte oppgaver, eller på ambulanse? Sistnevnte anbefales.

Stort sett slik at de som har solgt sjela si og jobbet som medisinstudent med lisens i sommerferiene de siste to åra har skaffet seg turnus, mens de som ikke har gjort det står uten. Ca. 50/50 mellom å ha fått og ikke fått, tenker jeg.

Hva mener du med "solgt sjela si"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...