Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 19, snart 20, som for øyeblikket er inne i fgt. Jeg er ferdig her i slutten av 2014.

Jeg er veldig gira på medisinstudiet etter militæret. Karakterene er i vedlegget "Fagliste.png".attachicon.gifFagliste.png

 

Jeg må ta kjemi 2 som privatist, og jeg har heller ikke alle poengene som trengs. Antall poeng jeg kommer til å ha når jeg er ferdig i militæret er 60,8.

Jeg sliter med en lur måte å komme meg til 66,2 (laveste poengsum for medisinstudium i Norge).

 

attachicon.gifPoeng.png

 

Hadde satt stor pris på om folk kunne hjulpet meg med å legge en liten plan/spytte inn noen tips til hvordan jeg skal komme meg opp til 66,2 poeng.

På forhånd takk!

Først og fremst vil jeg bare si at du har jo et veldig godt utgangspunkt mtp. vitnemål.

 

Nå er det jo selvfølgelig forskjell på folk. (Jeg er glad i lesefag)

Men de fagene jeg fikk 6 i uten så veldig stor innsats som du allerede ikke har 6 i er:

Geografi

Samfunnsfag

Naturfag

Religion

 

Ser også du har Geofag X. Jeg tok Geofag 1 som privatist som har samme pensum som Geofag 1(Bruker til og med samme bok). Eneste forskjellen er at man må skrive en prosjektoppgave på 10 sider (Veldig grei eksamen).

 

Ville også helt klart tatt opp norsk skriftlig for å få bort eksamenskarakteren. Og det samme med sidemål hvis du tror du har sjans til å forbedre den til en 5-er.

 

Virker som om du er flink i matematikk. Da er det nok en god ide å ta opp igjen 1 klasse matematikken. Eventuelt også kjemi 1 karakteren, siden du må ta kjemi 2. Man vinner mye i kjemi 2 ved å ha god kontroll på kjemi 1 pensum og omvendt.

 

Du burde laget deg et excel ark der du regner på hvilke karakterer som vil lønne seg å beholde. Bare husk på regler mtp. på timetall og at du må ha fordypningsfagene dine.

 

Klarer du dette så er du nesten i mål. For å komme helt opp i løpet av neste år, må du nok ta opp igjen fag du har eksamenskarakter i for å få færre karakterer å dele på. Hvis du tar dette over 2 år så vil du jo sitte med 2 ekstra alderspoeng, og har dermed "råd" til å ikke ta opp så mange fag. Men husk, alt er mulig :)

 

Det er også mulig å ta opp et ekstra fag og legge til på snittet (feks psykologi). En ekstra 6-er vil jo trekke opp snittet.

 

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.bt.no/jobb/Ingebjorg-vil-absolutt-ikke-anbefale-andre-

a-gjore-som-henne-

3087374.html#.UzQOVqh5NUk

Det samme gjelder medisin.

Jeg tror denne debatten om tannlege-og legeoverskudd er litt overdrevet. Det er fortsatt stor mangel på både tannleger og leger (spesialister og fastleger). Bare fordi folk sliter med å få praksis og turnus betyr ikke det at de ikke får seg jobb og at vi har overskudd.

Lenke til kommentar

Dette er kanskje interessant lesning, greit å vite hva dere går til..

Akkurat dette bekrefter bare det jeg prøver å få frem, at det mangler leger på sykehusene. De jobber seg ihjel. Vi trenger alle legene som utdannes både i inn-og utland slik at man kan få litt mere normal arbeidstid.

Lenke til kommentar

 

Dette er kanskje interessant lesning, greit å vite hva dere går til..

Akkurat dette bekrefter bare det jeg prøver å få frem, at det mangler leger på sykehusene. De jobber seg ihjel. Vi trenger alle legene som utdannes både i inn-og utland slik at man kan få litt mere normal arbeidstid.

 

 

 

Problemet ligger vel i hva stat/sykehus er villig til investere i lønninger kontra hva som er gunstig for den enkelte lege. Etter hva jeg kan forstå er ikke problemet antallet leger (kan ikke tenke meg at et samfunn har vondt av mange leger), problemet er vel heller samfunnsøkonomisk.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er kanskje interessant lesning, greit å vite hva dere går til..

Akkurat dette bekrefter bare det jeg prøver å få frem, at det mangler leger på sykehusene. De jobber seg ihjel. Vi trenger alle legene som utdannes både i inn-og utland slik at man kan få litt mere normal arbeidstid.

 

 

 

Problemet ligger vel i hva stat/sykehus er villig til investere i lønninger kontra hva som er gunstig for den enkelte lege. Etter hva jeg kan forstå er ikke problemet antallet leger (kan ikke tenke meg at et samfunn har vondt av mange leger), problemet er vel heller samfunnsøkonomisk.

 

 

Det er nok mer komplisert enn som så.

Vanlig 37,5 timers uke blir, i mange spesialiseringer (de fleste?), for lite om man virkelig skal bli dyktig. På en sykehusavdeling er det mye rutinearbeid som ikke nødvendigvis er spesielt nevenyttig for det du faktisk driver med - vurdere henvisninger, det uendelig papirarbeidet med epikrise- og notatskriving osv, banale problemstillinger på poliklinikken osv.

 

Kirurgi er et håndverk. Skal man bli god må man operere mye. Hvis man trekker fra det vanlige rutinearbeidet, som ikke gjør deg til en dyktig kirurg, er det ofte ikke nok operasjonstid igjen til at man blir kompetent til å drive kirurgi som hovedoperatør (overlege) på vanlig spesialiseringstid om man skal ha standard arbeidsuker.

 

Kan jo nevne at amerikanske kirurger var i harnisk når myndighetene satte en øvre grense på 80 arbeidstimer pr. uke (!) kontra de 100-timers ukene (!!!) de var vant til tidligere. Det ble til og med laget en studie om dette (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1570570/) hvor de viser at operasjonstiden ikke gikk ned med de 20 reduserte timene, men de finner likevel altså flere andre "negative" sider.

 

"Work-hours averaged 99.5 hours per week prior to the ACGME mandated work-hour restrictions, and 78.9 hours after."

 

"“There is a change in attitude in the freshman class. Now they are entitled to work less, to be less tough...now they're softies.”"

 

Setter ting i perspektiv...

 

Kan jo nevne at jeg som lege i spesialisering i indremedisin jobber ca. 46-48 timers uker i snitt i følge min vaktplan, også blir det gjerne 5-10 timer mer med vakans.

 

 

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Meget interessant lesning Reipar. Fikk meg til å gjøre noen tanker om det ene og det andre :-)

 

 

 

 

 

 

 

Dette er kanskje interessant lesning, greit å vite hva dere går til..

Akkurat dette bekrefter bare det jeg prøver å få frem, at det mangler leger på sykehusene. De jobber seg ihjel. Vi trenger alle legene som utdannes både i inn-og utland slik at man kan få litt mere normal arbeidstid.

 

Problemet ligger vel i hva stat/sykehus er villig til investere i lønninger kontra hva som er gunstig for den enkelte lege. Etter hva jeg kan forstå er ikke problemet antallet leger (kan ikke tenke meg at et samfunn har vondt av mange leger), problemet er vel heller samfunnsøkonomisk.

Det er nok mer komplisert enn som så.

Vanlig 37,5 timers uke blir, i mange spesialiseringer (de fleste?), for lite om man virkelig skal bli dyktig. På en sykehusavdeling er det mye rutinearbeid som ikke nødvendigvis er spesielt nevenyttig for det du faktisk driver med - vurdere henvisninger, det uendelig papirarbeidet med epikrise- og notatskriving osv, banale problemstillinger på poliklinikken osv.

 

Kirurgi er et håndverk. Skal man bli god må man operere mye. Hvis man trekker fra det vanlige rutinearbeidet, som ikke gjør deg til en dyktig kirurg, er det ofte ikke nok operasjonstid igjen til at man blir kompetent til å drive kirurgi som hovedoperatør (overlege) på vanlig spesialiseringstid om man skal ha standard arbeidsuker.

 

Kan jo nevne at amerikanske kirurger var i harnisk når myndighetene satte en øvre grense på 80 arbeidstimer pr. uke (!) kontra de 100-timers ukene (!!!) de var vant til tidligere. Det ble til og med laget en studie om dette (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1570570/) hvor de viser at operasjonstiden ikke gikk ned med de 20 reduserte timene, men de finner likevel altså flere andre "negative" sider.

 

"Work-hours averaged 99.5 hours per week prior to the ACGME mandated work-hour restrictions, and 78.9 hours after."

 

"There is a change in attitude in the freshman class. Now they are entitled to work less, to be less tough...now they're softies."

 

Setter ting i perspektiv...

 

Kan jo nevne at jeg som lege i spesialisering i indremedisin jobber ca. 46-48 timers uker i snitt i følge min vaktplan, også blir det gjerne 5-10 timer mer med vakans.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På dagens medisin kan man lese idag at det ikke blir noe reelt legeoverskudd i nærmeste fremtid..ser Oddmund Suhrke kommenterer artikkelen om " 292 står uten turnus" (han er jo en ekspert på dette). Det er jo gode nyheter. Legeyrket kan fortsatt anbefales og er et sikkert valg. Det var vel egentlig det jeg trodde også, men media elsker å "hause" opp stemningen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Må man ligge ved politiattest når man søker på medisinstudiet?

Nei, men en del steder hvor du kommer til å søke stillinger vil be om dette.

Hvis jeg ikke husker feil

 

 

Joda, det må man. Politiattest leveres sammen med originalvitnemål etc i løpet av de første dagene etter at man er tatt opp på studiet. Sånn er det i hvert fall i Trondheim. Jeg ville blitt veldig overrasket hvis det er annerledes i de andre studiebyene.

Lenke til kommentar

 

 

 

Må man ligge ved politiattest når man søker på medisinstudiet?

Nei, men en del steder hvor du kommer til å søke stillinger vil be om dette.

Hvis jeg ikke husker feil

Joda, det må man. Politiattest leveres sammen med originalvitnemål etc i løpet av de første dagene etter at man er tatt opp på studiet. Sånn er det i hvert fall i Trondheim. Jeg ville blitt veldig overrasket hvis det er annerledes i de andre studiebyene.

Det forklarer en del... Ja det høres jo logisk ut men aldri fått dette bekreftet.

Hvor ofte legges fornyet attest frem ?

Endret av technicality
Lenke til kommentar

 

 

 

Må man ligge ved politiattest når man søker på medisinstudiet?

Nei, men en del steder hvor du kommer til å søke stillinger vil be om dette.

Hvis jeg ikke husker feil

Joda, det må man. Politiattest leveres sammen med originalvitnemål etc i løpet av de første dagene etter at man er tatt opp på studiet. Sånn er det i hvert fall i Trondheim. Jeg ville blitt veldig overrasket hvis det er annerledes i de andre studiebyene.

Det forklarer en del... Ja det høres jo logisk ut men aldri fått dette bekreftet.

Hvor ofte legges fornyet attest frem ?

 

 

Hvert tredje år. Så jeg har bare fornyet den én gang siden jeg begynte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...