Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

fjerne muligheten til førstegangsvitnemål ved privatisteksamen.

Hvorfor skal de gjøre det? Jeg hadde privatisteksamen i noe som ikke ble tilbudt på skolen min, og som jeg var interessert i. Skal jeg da gå over til ordinærkvoten fordi skolen min velger å ikke ha det faget? Det er jo bare helt tåpelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forslaget vil jo utvilsomt senke snittene til samtlige utdanninger, men allikevel jeg forstår ikke motivasjonen for å endre regelverket?

 

Da bør du lese Utdanningsdirektoratets oppdragsrapport om privatisteksamen. Motivasjonen er åpenbar: Privatistgebyret fastsettes ikke etter selvkostprinsippet, noe som innebærer at innenfor utdanningsbudsjettene trekker privatister midler fra det øvrige offentlige skoletilbudet. Privatister er dyre, og det er lite rimelig at det offentlige og andre elever skal bære kostnaden ved privatisters ønske om å forbedre seg inn på medisin.

 

Formålet med privatisteksamen har vært at personer skal kunne dokumentere sin realkompetanse - den var opprinnelig ikke til for å forbedre karakterer. Høsten 2012 var det flere oppmeldt til privatisteksamen enn barn i det årskullet som fullførte videregående skole.

 

Dette vil ikke senke snittet på samtlige utdanninger, det vil senke snittet på utdanninger der folk føler de må forbedre vitnemålet for å komme inn. Medisin, jus, siv.øk, et cetera.

 

Udir har foreslått at forbedringer aldri skal kunne føres på et førstegangsvitnemål. Dette er i tråd med reglene slik de var før Kunnskapsløftet, slik at det kun vil være kullene 2009-2013 som vil ha fått fordelen. Udir har også foreslått at det skal være risiko ved å gå opp som privatist, slik det bl.a. er på universitetene (tar du opp et fag er det siste opptak som reflekterer ditt kunnskapsnivå på tiden du tok faget, og dermed en mest mulig korrekt karakter).

Lenke til kommentar

Udir foreslår forskriftsendring i løpet av våren 2013, men Kunnskapsdepartementet har ikke sendt noe på høring ennå. Sendes den på høring før sommeren kan vi se en forskriftsendring med virkning tidligst fra 1. januar 2014. Unntas den fra høring (noe som ikke er utenkelig) kan vi få en forskriftsendring med virkning fra skoleåret 2013/2014. Dette er tidligst mulige anslag.

Lenke til kommentar

snip

 

Ok, så det er for å spare penger... Det burde jeg vel skjønt. Men jeg tror faktisk det vil påvirke snittet gjevnt over (selvfølgelig de mest populære i størst grad). På bjørknes var det flest som skulle studere medisin, vetrinær og div ingeniør linjer, men det var også en del som hadde strøket i flere fag eller forbedret vitnemålet sitt til å komme inn på linjer med 3 og 4 i snitt.

Lenke til kommentar

De som har strøket i faget tidligere vil ikke berøres av en eventuell ny forskrift (unntatt av forslaget om å øke privatistgebyrene).

 

De påvirkes av at dette blir et heftig slag for alle privatistgymnasene som har blomstret opp rundt i de store byene de siste årene. Jeg vil tro de som har prestert å stryke i fag i utgangspunktet er en sårbar gruppe om kurstilbudene blir dårligere igjen, da de antagelig har det vanskeligst for å bare lese selv. I konteksten at Kristin Halvorsen ser på andelen av ungdommer som aldri fullfører videregående som en av de største utfordringene i norsk skole kan jeg ikke helt forstå denne politikken. Det burde holde og kun heve gebyret (om det blir for "usolidarisk" så kan man jo godta gebyret som skolepenger og gjøre det søkbart som ekstra kostnad hos statens lånekasse).

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Udir foreslår forskriftsendring i løpet av våren 2013, men Kunnskapsdepartementet har ikke sendt noe på høring ennå. Sendes den på høring før sommeren kan vi se en forskriftsendring med virkning tidligst fra 1. januar 2014. Unntas den fra høring (noe som ikke er utenkelig) kan vi få en forskriftsendring med virkning fra skoleåret 2013/2014. Dette er tidligst mulige anslag.

Vis den sendes på høring før sommeren og de nye forskriftendringene trer i kraft 1. januar 2014, vil det da bety at alle privatisteksamener som tas før endringene, blir ført opp sånn som forskriftene er i dag?

Lenke til kommentar
De påvirkes av at dette blir et heftig slag for alle privatistgymnasene som har blomstret opp rundt i de store byene de siste årene. Jeg vil tro de som har prestert å stryke i fag i utgangspunktet er en sårbar gruppe om kurstilbudene blir dårligere igjen, da de antagelig har det vanskeligst for å bare lese selv. I konteksten at Kristin Halvorsen ser på andelen av ungdommer som aldri fullfører videregående som en av de største utfordringene i norsk skole kan jeg ikke helt forstå denne politikken. Det burde holde og kun heve gebyret (om det blir for "usolidarisk" så kan man jo godta gebyret som skolepenger og gjøre det søkbart som ekstra kostnad hos statens lånekasse).

 

Privatistordningen har aldri vært ment å være et supplement for ungdom som ikke klarte å fullføre videregående, den var ment å være en ordning som lot voksne dokumentere det de faktisk allerede kunne men ikke hadde papirer på.

 

Skyver du virkelig svakere elever foran deg for å forsvare ditt behov for å kunne ta opp fag så ofte du måtte ønske til du kommer inn på medisin?

 

Vis den sendes på høring før sommeren og de nye forskriftendringene trer i kraft 1. januar 2014, vil det da bety at alle privatisteksamener som tas før endringene, blir ført opp sånn som forskriftene er i dag?

 

Det kommer an på hvordan overgangsreglene utformes. Hvis ingen spesielle overgangsregler gis er regelen at vitnemål skal utstedes etter de regler som gjelder på utstedelsestidspunktet. Hvis du dermed tar opp igjen fag i desember 2013 og ber om nytt vitnemål i januar 2014 vil vitnemålet skrives ut etter nye regler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Privatistordningen har aldri vært ment å være et supplement for ungdom som ikke klarte å fullføre videregående, den var ment å være en ordning som lot voksne dokumentere det de faktisk allerede kunne men ikke hadde papirer på.

 

Skyver du virkelig svakere elever foran deg for å forsvare ditt behov for å kunne ta opp fag så ofte du måtte ønske til du kommer inn på medisin?

 

Nei, hva intensjonen var vet jeg ikke. Men det er vel liten tvil om at den fungerer på den måten også.

 

Konfronterende i dag? Jeg hadde hatt gode nok resultater uansett. Ikke til Oslo eller NTNU sånn som jeg har nå, men nå var ikke det målet mitt heller så det er rimelig bortkastet. Ikke har jeg fult med realfagspoeng.Jeg har heller aldri tatt opp ett eneste realfag eller allmennfag (bortsett fra gym som jeg hadde 5 i). Grunnen til at jeg tok de som privatist var fordi jeg gikk medialinjen...

Endret av aagmed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bare et fag jeg ønsker å forbedre karakter i, resten er fag jeg ellers ikke har mulighet til å være elev i. Tenker å ta den eksamenen til jul og dermed "rekke" før denne nye ordningen trer i kraft.

 

Nei, du trenger bare de generelle fellesfagene og matematikk S1 og S2 eller R1, i tillegg må du ha kjemi 2 og fysikk 1. Har du dette så har du oppfylt kravene for medisinstudiet.

 

Regner med du går på tromsdalen siden du sier at du går idrett? Vet ikke om idrettsfagene der har 2P matte istedenfor S1 og S2, isåfall burde du ta opp disse også? Har bare hørt rykter fra søskenbarn som går der.

 

Så det er altså ikke slik at man må fordype seg i to av realfagene? Er så i tvil om jeg må ta biologi 2, eller om jeg kan ta f.eks. geofag.

 

Går for øvrig ikke på Tromsdalen. :)

 

Hvorfor skal de gjøre det? Jeg hadde privatisteksamen i noe som ikke ble tilbudt på skolen min, og som jeg var interessert i. Skal jeg da gå over til ordinærkvoten fordi skolen min velger å ikke ha det faget? Det er jo bare helt tåpelig.

Tilfeller som ditt skal i følge skrivet som ble lagt ut her ikke påvirkes i den grad at førstegangsvitnemålet blir "ødelagt. Prisøkning vil vel være den eneste konsekvensen.Er kun de som ønsker å forbedre karakterer de vil ødelegge for.

Endret av krangel.no
Lenke til kommentar

Har bare et fag jeg ønsker å forbedre karakter i, resten er fag jeg ellers ikke har mulighet til å være elev i. Tenker å ta den eksamenen til jul og dermed "rekke" før denne nye ordningen trer i kraft.

Hvordan kan du rekke det hvis hvis fellessensuren er rundt 3. januar 2014? Da får du kompetansebeviset etter 1. januar?

Endret av vali
Lenke til kommentar

Hvordan kan du rekke det hvis hvis fellessensuren er rundt 3. januar 2014? Da får du kompetansebeviset etter 1. januar?

For å være ærlig, så er jeg ikke skråsikker på at det går. Er uansett ingenting avgjort enda og det kan jo være at de som tar eksamen før 2014 slipper unna. Hvem vet?

Lenke til kommentar

For å være ærlig, så er jeg ikke skråsikker på at det går. Er uansett ingenting avgjort enda og det kan jo være at de som tar eksamen før 2014 slipper unna. Hvem vet?

Ja, vi får håpe det. Er ikke noe særlig å vite noen mnd før du er ferdig med vgs at du skal konkurrere i ordinærkvoten. Om jeg så hadde hatt 64 skolepoeng inkl. realfagpoengene så hadde jeg ikke kommet inn..

Lenke til kommentar

Ja, vi får håpe det. Er ikke noe særlig å vite noen mnd før du er ferdig med vgs at du skal konkurrere i ordinærkvoten. Om jeg så hadde hatt 64 skolepoeng inkl. realfagpoengene så hadde jeg ikke kommet inn..

Er jo ikke sånn at man mister førstegangsvitnemålet, er vel bare spørsmål om man får ført op

Lenke til kommentar

Udir foreslår forskriftsendring i løpet av våren 2013, men Kunnskapsdepartementet har ikke sendt noe på høring ennå. Sendes den på høring før sommeren kan vi se en forskriftsendring med virkning tidligst fra 1. januar 2014. Unntas den fra høring (noe som ikke er utenkelig) kan vi få en forskriftsendring med virkning fra skoleåret 2013/2014. Dette er tidligst mulige anslag.

Hva er sannsynligheten for at de nye forskriftene blir innvilget fra og med 1. januar 2014?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...