Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Til ære for de som blir leger for lønnens skyld, gjentar jeg meg selv: Jeg ble ferdig utdannet for nesten 15 år siden, da det så vidt begynte å bli vanskelig å få seg jobb på Østlandet, og reallønnen begynte å falle. Tror derfor at mine betingelser er vesentlig bedre enn for de fleste nyutdannede i dag. Som overlege og grenspesilaist tjener jeg minst i vennegjengen. Denne gjengen består av en tannlege, to ingeniører, en sivilingeniør, en revisor og en skraphandler. Dette er flinke folk, og kanskje er ikke jeg en ener, men likevel... Som en trøst, tjener jeg litt bedre enn kona, som er sykepleier (teller du arbeidstimer, er imidlertid forskjellen marginal)...

 

Håper virkelig at ingen studerer medisin for å oppnå status eller gode økonomiske betingelser - da tror jeg mulighetene er mye bedre i andre fagfelt, selv om det selvfølgelig finnes unntak.

 

Mvh Jultomten :)

Hvordan passer mitt innlegg med svare du avgir ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke - kanskje leger er midt på treet. Selv tenker jeg ikke så mye på yrkesstaus, men jeg ser for meg at en tigger fra Romfolket har lavere status, og de fleste direktører i det private næringsliv har høyere status... Om dette er fornuftig fordeling av statuspoeng, vet jeg ikke.

 

Mvh Jultomten :)

 

Da kommer et oppfølgingsspørsmål. Gitt at legyrket er et høystatusyrke, og vil fortsette å være det også i fremtiden - er det da galt å ha det som en del av motivasjonen bak valget av utdanning?

Lenke til kommentar

Denne gjengen består av en tannlege, to ingeniører, en sivilingeniør, en revisor og en skraphandler. Dette er flinke folk, og kanskje er ikke jeg en ener, men likevel... Som en trøst, tjener jeg litt bedre enn kona, som er sykepleier (teller du arbeidstimer, er imidlertid forskjellen marginal)...

 

Hvem av dem (eventuelt flertall) ville du byttet jobb med, om du kunne?

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar

Hva med overtid da?

Nå var det mest for å korrigere tiguru at jeg skrev dette, og ikke for å utlevere min lønn :) Men for de som lurer på hva fremtiden bringer. Overtid deles i tilfeldig overtid og vakansvakt. Tilfeldig overtid, dvs. for eksempel at du må jobbe 1 time over tiden fordi du ikke er ferdig med en pasient, lønnes med 346 i timen. Vakansvakt - for eksempel at du stepper inn ved sykdom betales enda bedre 563 kr timen. Men overtid er høyest varierende fra person til person, og måned til måned, så det blir vanskelig å sammenlikne som tiguru sier. Jeg har 38 timer overtid på de 4 første månedene, hvorav 14 er vakans, dvs. totalt 16 k, så 4 k i snitt i måneden. Jeg har barn, så jeg prøver å begrense overtid.

 

Dette skulle gjelde alle turnusleger som har fått "minstelønn," dvs 433 500 i året som basislønn. Timelønn for kveld og overtidslønn regnes som promilledeler utfra basislønn.

Lenke til kommentar

Som overlege og grenspesilaist tjener jeg minst i vennegjengen. Denne gjengen består av en tannlege, to ingeniører, en sivilingeniør, en revisor og en skraphandler.

Mvh Jultomten

Eneste som overasker meg her er tannlege. Men han/hun driver sikker privatpraksis? Kommunale tannleger tjener da virkelig ikke bedre enn leger? Litt ironisk uansett da det ikke er til å legge under en stol at en god del av tannlegestudentene egentlig ville studere medisin (ikke at lønn er alt, men fortsatt).

 

Jeg har 38 timer overtid på de 4 første månedene, hvorav 14 er vakans, dvs. totalt 16 k, så 4 k i snitt i måneden. Jeg har barn, så jeg prøver å begrense overtid.

Dette skulle gjelde alle turnusleger som har fått "minstelønn," dvs 433 500 i året som basislønn. Timelønn for kveld og overtidslønn regnes som promilledeler utfra basislønn.

 

Takk for svar :) Har det vært vanskelig å holde overtidstimene på det nivået? Og du vil sikkert beholde en viss grad av anonymitet så jeg spør bare om du jobber på et sykehus i pulje 1 eller pulje 2? Jeg vil tro det er større arbeidspress på de store sykehusene...

Lenke til kommentar

Se på denne saken! http://www.dagbladet...aling/27250366/

 

Hadde faktisk ikke trodd dagbladet ville publisert slik svada. De fremstiller det som om regjeringen kun har fått to likeverdige rapporter, en som sier det er farlig og en som benekter det, og velger å lytte til den ene. Er det rart vi får konspirasjonsteoretikere og et stadig større alternativ-market og helseskepsis når landets nest største avis skriver dette?

Endret av aagmed
Lenke til kommentar
Eneste som overasker meg her er tannlege. Men han/hun driver sikker privatpraksis? Kommunale tannleger tjener da virkelig ikke bedre enn leger? Litt ironisk uansett da det ikke er til å legge under en stol at en god del av tannlegestudentene egentlig ville studere medisin (ikke at lønn er alt, men fortsatt).

 

Først og fremst er ikke tannleger kommunale, men fylkeskommunale.

 

Veldig mange offentlige arbeidsgivere skriver kun at lønn er iht lov og sentralt avtaleverk. Nordland fylkeskommune har startlønn for tannleger på 544k p.a. - men det skal påpekes at Nordland nylig har økt tannlegelønna fordi de har slitt med å få søkere til stillingene. I Vest-Agder var det utlyst startlønn for en offentlig tannlegestilling 436k i 2010.

 

Leger har ikke et like godt privat arbeidsalternativ som tannleger; for leger har det offentlige virkning som et kartell - én dominerende hovedarbeids-/oppdragsgiver - mens for tannleger er det offentlige et mulig alternativ til privat (ikke-inntektsregulert) praksis. Den legen som ønsker å drive som en tannlege vil også slite med konkurransen fordi bortfall av driftstilskudd o.l. (som er en forutsetning for frislipp av honorarer) innebærer at mer av inntektene må hentes inn fra pasienter (minst 386,- kr per pasient per år, forutsatt at du får like mange pasienter som du kunne fått driftstilskudd for).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snip

 

Det var høyere enn jeg trodde :) Da er det bare for de med rygg til det å vurdere og bytte hehe. Men det er vel ikke heeeelt utenkelig at vi får tannlegebehandling inn under folketrygden om noen år og da vil jo forskjellen i henhold til å drive privat utgjevnes.

Lenke til kommentar
Litt ironisk uansett da det ikke er til å legge under en stol at en god del av tannlegestudentene egentlig ville studere medisin (ikke at lønn er alt, men fortsatt).

Det er en dårlig holdning som du ikke bør fronte særlig høyt når du begynner på UiT til høsten. Det er selvfølgelig noen som helst vil inn på medisin, men de aller fleste av de jeg kjenner som opprinnelig begynte på odontologi (som egentlig ville gå medisin) søkte seg inn på medisin etter det første året og kom inn, eller sluttet. De jeg ellers kjenner som går på odontologi, er skikkelig gira når de får ha mer tannrelaterte fag og har et ønske om å bli tannlege, ikke lege. Det er to ganske forskjellige yrker, noen av oss kunne tenke seg begge, mens andre kun har interesse for ett av dem. Jeg har lært at det må man respektere :)

 

Ut fra linken til krikkert ser det også ut til at tannlege er et mer familievennlig yrke. 544 000 kroner i begynnerlønn og 36 timers arbeidsuke... Ganske grei stilling å bruke som "læringsplattform" før man går over til det private og får millionlønn med relativt normale arbeidstider.

Lenke til kommentar

Forskjellene vil nok utjevnes noe, men vi vil ikke få den store demperen på det private marked for tannleger som vi har for leger, nemlig fastlegeordningen og en velutbygd offentlig spesialistlegetjeneste.

 

I tillegg har du problematikken om at hverken tannlegene eller staten er veldig interessert i å få tannhelse inn i folketrygden. Politikerne fordi en slik innføring innebærer en omfordeling av skattemidler til de som går mest til tannlegen i dag, altså middelklassen og opp (som med en trygdesubsidiert behandling kan få gjort mer for mindre penger). Det er en lite treffsikker reform, for det er jo ikke disse vi vil tilgodese.

 

De som har dårligst råd vil heller ikke ta seg råd til egenandelen - en vanlig 20-minutters konsultasjon hos allmennlege (ikke spesialist) honoreres med 138,- kr hvorav egenandelen er 136,- kr. Det er lite trolig at en "vanlig oppfølgning" hos tannlege vil få en annen egenandelsratio. Så den regelmessige oppfølgningen hos tannlege som forebygger tannhelseproblemer vil nok ikke slå inn. Gruppen som har behov for dette går ikke til oppfølgning hos tannlege før problemene - og utgiftene - er blitt så betydelige at de ikke har noen rimelig mulighet til å finansiere dem selv. Og i den situasjonen blir utgiftene typisk finansiert av NAV etter lov om sosiale tjenester (men dette ses jo av en del som mer stigmatiserende enn trygdefinansiering). Dette halvåret har mitt kontor, som dekker 12 000 innbyggere, utbetalt over 400 000 kr i stønad til tannbehandling. Det er halvparten av kostnaden ved bare å ansette en tannlege ved kontoret.

 

Mistenker dog at videre diskusjon i denne retningen er av liten interesse for medisinstudenter, så jeg planlegger ikke å skrive mer om dette nå. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en dårlig holdning som du ikke bør fronte særlig høyt når du begynner på UiT til høsten. Det er selvfølgelig noen som helst vil inn på medisin, men de aller fleste av de jeg kjenner som opprinnelig begynte på odontologi (som egentlig ville gå medisin) søkte seg inn på medisin etter det første året og kom inn, eller sluttet. De jeg ellers kjenner som går på odontologi, er skikkelig gira når de får ha mer tannrelaterte fag og har et ønske om å bli tannlege, ikke lege. Det er to ganske forskjellige yrker, noen av oss kunne tenke seg begge, mens andre kun har interesse for ett av dem. Jeg har lært at det må man respektere :)

 

Det var ikke ment i den betydning at tannlege er et dårlig yrke av den grunn. Tvert i mot så mente jeg at om noen som egentlig ville bli lege ender opp som tannlege og tjener bedre så er jo det bra for dem og ironisk for oss. Jeg "kommer selv fra" profesjonstudiet i psykologi, der situasjonen var helt lik (eller lik slik jeg mistenker den er på tannlege). Av en gruppe på 10 var det 4 som var helt åpne om at de helst ville studert medisin (innkludert meg), to av oss har nå sluttet for å gjøre nettopp dette mens to fortsatte. Det er jo ganske naturlig når noe er såpass vanskelig å komme inn på at en god del går for utdanninger som ligner, uten at de blir noe dårligere i de respektive profesjonene av den grunn.

 

Jeg syns det blir litt i overkant politisk korrekt om man ikke skal kunne snakke høyt om dette. Men joda, kan godt hende jeg fornærmer noen om jeg nevner det.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Hvem av dem (eventuelt flertall) ville du byttet jobb med, om du kunne?

Veldig godt spørsmål!

Jeg er usikker - er ganske fornøyd, men ville sikkert også vært fornøyd som ingeniør eller sivilingeniør... Angrer dog på ingen måte på at jeg studerte medisin. Poenget mitt er at hvis du virkelig vil studere medisin, bør det være av helt andre grunner enn status og økonomi!

 

Mvh Jultomen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det normalt ved brudd i båtbenet / skafoidbenet i hånden at det ikke gjør så vondt med en gang men det blir verre og verre utover kvelden? Jeg er nemlig gipset i 2 uker etter mistanke men de kunne ikke se bruddet før etter 2 uker. Hva er grunnen til det? Tar det normalt 8-12 uker med gips for å lege bruddet? Tar det lang tid å få krefter igjen i armen og hånden etter gips?

 

Selv om det ikke handler om studentlivet så kan vel dere teste kunnskapen deres ;)

- Da skafoidbrudd er såpass sjelden, har jeg ikke hørt så mange historier om det, så vet ikke hva som er "normalt." Likevel vil jeg anta at det vil være en del smerte i løpet av første kvelden, da det vil utvikle seg hevelse i området rundt bruddet som kan gi smerte.

 

- Akkurat hvorfor et skafoidbrudd ikke alltid sees på røntgen i starten vet jeg ikke, det er bare en erfaring som leger opp gjennom tidene har gjort at et nettopp dette bruddet vises bedre på røntgen ettersom tiden går. Når det er sagt, så vil man kunne ta CT eller MR samme dag og kunne påvise/utelukke bruddet med sikkerhet, og slippe evt. unødvendig gips i 2 uker. 3/4 som gipses i 2 uker, har ikke skafoidbrudd, derfor er det mange steder vanlig å få tatt CT samme dag ved mistanke, men det kommer an på tilgjengelighet av CT masking og kapasitet.

 

- Ja, det tar normalt 8-12 uker med gips for å tilhele bruddet, og det kan ta lenger tid også, dette avhenger av hvor i benet bruddet sitter. Grunnen til dette er at skafoidbenet har en dårlig sirkulasjon, så tar lenger tid å tilhele bruddet. Man har på gipsen frem til det er tilhelet klinisk og radiologisk, dvs. man ser at bruddet er grodd på røntgen samt at man ikke har smerter ved trykk mot skafoid. På grunn av den dårlige sirkulasjonen i skafoid er man ekstra utsatt for å kunne få slitasjeforandringer hvis det ikke gror helt, derfor er man ekstra påpasselig på å sjekket at bruddet er grodd godt, hvis ikke er operasjon en mulighet.

 

- Vet ikke, men skulle vel ikke tro at det tar så lang tid, med trening kanskje 3-4 uker.

Endret av Ehtele
Lenke til kommentar

 

- Da skafoidbrudd er såpass sjelden, har jeg ikke hørt så mange historier om det, så vet ikke hva som er "normalt." Likevel vil jeg anta at det vil være en del smerte i løpet av første kvelden, da det vil utvikle seg hevelse i området rundt bruddet som kan gi smerte.

 

- Akkurat hvorfor et skafoidbrudd ikke alltid sees på røntgen i starten vet jeg ikke, det er bare en erfaring som leger opp gjennom tidene har gjort at et nettopp dette bruddet vises bedre på røntgen ettersom tiden går. Når det er sagt, så vil man kunne ta CT eller MR samme dag og kunne påvise/utelukke bruddet med sikkerhet, og slippe evt. unødvendig gips i 2 uker. 3/4 som gipses i 2 uker, har ikke skafoidbrudd, derfor er det mange steder vanlig å få tatt CT samme dag ved mistanke, men det kommer an på tilgjengelighet av CT masking og kapasitet.

 

- Ja, det tar normalt 8-12 uker med gips for å tilhele bruddet, og det kan ta lenger tid også, dette avhenger av hvor i benet bruddet sitter. Grunnen til dette er at skafoidbenet har en dårlig sirkulasjon, så tar lenger tid å tilhele bruddet. Man har på gipsen frem til det er tilhelet klinisk og radiologisk, dvs. man ser at bruddet er grodd på røntgen samt at man ikke har smerter ved trykk mot skafoid. På grunn av den dårlige sirkulasjonen i skafoid er man ekstra utsatt for å kunne få slitasjeforandringer hvis det ikke gror helt, derfor er man ekstra påpasselig på å sjekket at bruddet er grodd godt, hvis ikke er operasjon en mulighet.

 

- Vet ikke, men skulle vel ikke tro at det tar så lang tid, med trening kanskje 3-4 uker.

 

Takk :) Venter i spenning!

Lenke til kommentar

Da kommer et oppfølgingsspørsmål. Gitt at legyrket er et høystatusyrke, og vil fortsette å være det også i fremtiden - er det da galt å ha det som en del av motivasjonen bak valget av utdanning?

 

Nei, ikke galt. Jeg postulerer at nærmest samtlige medisinstudenter har hatt yrkets status som, i det minste, en brøkdel av grunnen for å studere medisin.

Endret av Krystallkule
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nei, ikke galt. Jeg postulerer at nærmest samtlige medisinstudenter har hatt yrkets status som, i det minste, en brøkdel av grunnen for å studere medisin.

 

Jeg har også til overs å møte mange som ikke har hatt det, dog er enkelte mindre tilbøyelige til å innrømme det enn andre.

 

Jeg skjønner ikke hvor oppfatningen om at leger burde være idealister kommer fra. Selv er jeg ikke en mann av idealistiske prinsipper, men jeg er en smart mann, og jeg er overbevist om at jeg kommer til å gjøre en tilfredstillende jobb som lege. Selv om en del av motivasjonen min for å bli lege skyldes et ønske om selvrealisering.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvor oppfatningen om at leger burde være idealister kommer fra. Selv er jeg ikke en mann av idealistiske prinsipper, men jeg er en smart mann, og jeg er overbevist om at jeg kommer til å gjøre en tilfredstillende jobb som lege. Selv om en del av motivasjonen min for å bli lege skyldes et ønske om selvrealisering.

 

Joda, empatiske idealister, ellers så har man visstnok ingenting på studiet å gjøre.

 

Under en diskusjon med en som mente at det var forkastelig at medisinstudiet ikke testet og ønsket seg de mest empatiske søkerne (som om det hadde vært mulig, men det er en annen sak) så spurte jeg følgende: Om du en gang i nær fremtid måtte ha en livsviktig operasjon vil du ha en kirurg som føler din reddsel og som tenker på ditt stakkars barn som kan måtte vokse opp uten en mor mens han opererer, - for det er dette som strengt tatt er konsekvensen av velutviklet empati, det er ikke snakk om vanlig høflighet og et smil. Eller vil du ha en som kun er opptatt av å prestere bra på jobben i dag og ikke tar dine tanker og følelser nevneverdig innover seg?

 

Konklusjonen hennes ble noe sånt som at kirurger er et særtilfelle, for leger de må jo først og fremst være empatiske :ph34r:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...