Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør det noe om jeg løper når jeg kanskje har brukket båtbenet? Ikke noe voldsom løping, bare litt aktivitet. Skal på ny sjekk på tirsdag. Er vel 1 og en halv uke siden jeg skadet hånden.

 

Båtbeinet er i foten, så dersom du har brukket det, er det neppe å anbefale å løpe. Dersom det er hånden du har skadet, burde det ikke ha all verdens å si om du løper deg en tur.

Lenke til kommentar

Er i hånden også :) Jeg var i litt aktivitet i kveld, hånden gjorde ikke vondt, er mer redd for lukten...

 

Jøss, jeg har aldri hørt om at noen av knoklene i hånda kalles båtbeinet på norsk. Kun os naviculare i foten. Hvilken av knoklene er det snakk om?

Lenke til kommentar

Jøss, jeg har aldri hørt om at noen av knoklene i hånda kalles båtbeinet på norsk. Kun os naviculare i foten. Hvilken av knoklene er det snakk om?

Os scaphoideum. Ganske opplagt at det kalles båtbeinet på triviell norsk. Lat. scaphoideus = båtformet

Lenke til kommentar

Os scaphoideum. Ganske opplagt at det kalles båtbeinet på triviell norsk. Lat. scaphoideus = båtformet

 

Hmmm, kanskje en idé at jeg lærer meg de norske navnene også. Latin-ordboka har liksom fått ligge i fred siden første året;-)

Lenke til kommentar

Gratulerer, er sikker på at du blir en minst like flink lege som alle her i Norge. Ikke la arrogante studenter her i Norge knekke deg. Hadde dog prøvd å pynte så mye på cv'n gjennom studie, hospiteringer i Norge etc.

 

Tusen takk :)

 

Jeg har jobbet 3 år i et offentlig helseforetak på østlandet, så mulig det hjelper. Jeg har også 1 år med sykepleiestudier, selvom det nok ikke teller stort. Har en historikk utover dette med helserelevante jobber, og i tillegg et halv år som soldat i intops/afghanistan, så mulig det også kan telle litt for enkelte. Skader ikke å ha en spesiell flekk på CVen som vippefaktor, er min erfaring :)

Lenke til kommentar

Tusen takk :)

 

Jeg har jobbet 3 år i et offentlig helseforetak på østlandet, så mulig det hjelper. Jeg har også 1 år med sykepleiestudier, selvom det nok ikke teller stort. Har en historikk utover dette med helserelevante jobber, og i tillegg et halv år som soldat i intops/afghanistan, så mulig det også kan telle litt for enkelte. Skader ikke å ha en spesiell flekk på CVen som vippefaktor, er min erfaring :)

Gratulerer!

 

Men hva fikk deg til å velge Slovakia, og ikke et annet sted i utlandet?

Lenke til kommentar

 

Gratulerer!

 

Men hva fikk deg til å velge Slovakia, og ikke et annet sted i utlandet?

 

Vanskelig å svare på, men jeg har fulgt en del blogger, og Slovakia har fremstått veldig positivt. I tillegg er prisene av de aller beste i øst-europa, noe som gir meg grei økonomi. Jeg vektla også det sosiale, med nesten 500 norske studenter, og sterkt tilstedeværende elevorganisasjon. Dessuten hørte jeg med en lege på jobben, som hadde vært borti studenter fra Polen OG Slovakia, og han hadde et sterkere positivt inntrykk av slovakia-studenten når det kom til medisinsk fagkunnskap. Så for meg var det en no-brainer når vi begge (jeg, OG min samboer) kom inn nå.

Endret av Diafragma
Lenke til kommentar

Da har jeg kommet inn i Slovakia, så nå skal Diafragma også bli lege. (Denne tråden var faktisk en motivator).

 

Til neste år skal jeg bli en sånn arrogant medisinstudent som går i Norge. Da skal jeg snakke stygt om deg.

 

Så kan du fortelle alle at jeg har tatt opp fag og blir holdt i hånden for å komme gjennom studiet ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Når skal det forandre seg? Regner med at det ikke forandrer seg i år?

 

Jeg vet ikke når. Utdanningsdirektoratet vil øke prisen på privatisteksamen, tvinge oss til å beholde siste resultat og fjerne muligheten til førstegangsvitnemål ved privatisteksamen. Helt på trynet.

Lenke til kommentar

tvinge oss til å beholde siste resultat

 

Av alle dumme forslag....!!! Jeg hadde ca 10 eksamner hvor jeg hadde 5 i faget fra før som jeg måtte ta opp. Med den reglen hadde det nærmest vært umulig å heve snittet. Hovedsaklig pga udir sin forelskelse i muntlig-praktiske eksamner. Disse har alt for stor grad av tilfeldighet i seg. Jeg hadde eksamen i et andreklasse mediefag og fikk en 3er, DAGEN ETTER hadde jeg eksamen i samme faget på tredjeklassenivå med andre sensorer og fikk en humoristisk 7ver (altså de roste meg opp i skyene). Hadde 5 i begge fagene fra før. Nå er nok mediefag et av fagene hvor det er ekstra vanskelig å bedømme, men muntlig-praktisk er vanskeligere å bedømme også i realfagene.

 

Forslaget vil jo utvilsomt senke snittene til samtlige utdanninger, men allikevel jeg forstår ikke motivasjonen for å endre regelverket? Om tanken er at man bedre måler kunnskap uten at folk får mange forsøk så kan de jo bare avvikle muligheten til å ta opp fag man har karakter i fra før fullstendig.

Endret av aagmed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...