Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Opp mot 50% under medisinstudiet høres drøyt ut. Kudos til dem som får DET til

 

Jepp, og veldig mange har satt seg opp til å skulle jobbe hele sommeren som turnuslegevikarer for å skaffe seg en fordel i søken etter turnusplass. For min del synes jeg de kaster bort den siste ordentlige ferien før årevis med altfor mye arbeid. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det veldig vanskelig å få seg LiS-stilling innen kirurgi?

 

Oslo, Drammen, Ahus, Stavanger, Østfold, St. Olav og UNN: Nesten umulig som førstegangsøker.

Større tettsteder, Kristiansand, Bodø, Ålesund: Ja.

Mindre steder, Kristiansund, Haugesund, Arendal, : Nei/nja.

Lenke til kommentar

Takk for svar angående deltidsjobbing. Driver nemlig å forplikter meg til å jobbe to kvelder i uken og annenhver lørdag ut studietiden, selv kan jeg ikke se for meg at det skal bli noe problem, men mulig det er arrogant.

 

Hva slags jobb har du fått? Noe som er relevant for legejobb senere?

Lenke til kommentar

Takk for svar angående deltidsjobbing. Driver nemlig å forplikter meg til å jobbe to kvelder i uken og annenhver lørdag ut studietiden, selv kan jeg ikke se for meg at det skal bli noe problem, men mulig det er arrogant.

Nei, mest sannsynlig ikke noe problem. Mener å huske at du har barn, da blir det nok litt liten egentig, men det er jo ikke alle som har like stort behov for dette. De første årene av studiet skulle det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Hva slags jobb har du fått? Noe som er relevant for legejobb senere?

 

Nei, bare butikk. Søkte på en som var å vaske senger på intensivavdelingen på sykehuset og den hadde hele 72 søkere!!! Jeg har jobbet et år med diverse ufaglært arbeid på sykehus tidligere og jeg kom ikke på intervju en gang så var nok flere som allerede var i gang med helseutdanninger som søkte.

 

Er nok et tøft arbeidsmarket når det gjelder relevante deltidsjobber.

 

aagmed, skal du begynne ved UiO?

Han byrjar UiT.

 

Stemmer :)

 

Nei, mest sannsynlig ikke noe problem. Mener å huske at du har barn, da blir det nok litt liten egentig, men det er jo ikke alle som har like stort behov for dette. De første årene av studiet skulle det ikke være noe problem.

 

Kjekt å høre. Det sirkulerer jo en del skrekkhistorier om arbeidsmengden.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Mulig det har vært snakk om dette før, men jeg lurer på om noen her har gått, går eller tenker på å gå forskerlinjen? Vil det være viktig for å få jobb i fremtiden og hva får man egentlig ut av det?

 

Nei, det er ikke viktig. Den eneste harde valutaen som teller i turnuskøen er arbeidserfaring. Arbeidsgiver er ikke interessert i om du kan piptere aldri så bra, så lenge du ikke kan holde trykket nede i mottak. Av det jeg har hørt, så har ikke forskerlinjen så mye å si når du skal søke midler til en phd senere. Dessuten; når du har arbeidet noen år i klinikken så er du kanskje bedre rustet til å stille de rette kliniske spørsmålene. Det er naivt å tro at man som legestudent etter ca 2 år på baken tror at man har det som trengs for å løse kreftgåten...

Lenke til kommentar

Jeg har stikk motsatt inntrykk, hvertfall hvis du vil ha jobb på de store sykehusene så tror jeg det er alfa og omega.. man får jo også som oftest gode kontakter via forskning med folk som sitter høyt oppe..

 

Okey? Jeg husker veldig godt et dagsseminar som handlet om veien videre etter forskerlinjen der en av foredragsholderne startet med å si at "forskerlinjen har ikke hjulpet meg noe, og jeg måtte i grunn starte på skrætsj da jeg skulle begynne på phd'en etter endt studium". Selvfølgelig, så er dette kanskje det ene ytterpunktet av suksessen til forskerlinjen. Veien videre til en phd innenfor akkurat det forskerlinjeoppgaven din handler om er easy-peasy, no sweat; det er bare å fortsette i samme sporet som tidligere frem til du har to første forfatterskap og et andre. Men, erfaringer fra første runden med søknadsbasert turnus tilsier at arbeidsgiver er mest interessert i arbeidserfaring. Et par jeg kjenner med phd-kompetanse ble ikke akkurat nedrent med tilbud den 10. juni. Fra avdelingstjenesten min på riksen i fjor sa professoren på avdelingen jeg var på at det på ingen måte var et krav om phd for jobb ved UUS; tvert i mot var det ofte slik at de uten ble prioritert foran søkere med phd pga ansiennitet og at phd-søkerne hadde vært lenge utenfor klinikken. Andre innspill og erfaringer er selvfølgelig velkomne...

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...