Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Joda, empatiske idealister, ellers så har man visstnok ingenting på studiet å gjøre.

 

Under en diskusjon med en som mente at det var forkastelig at medisinstudiet ikke testet og ønsket seg de mest empatiske søkerne (som om det hadde vært mulig, men det er en annen sak) så spurte jeg følgende: Om du en gang i nær fremtid måtte ha en livsviktig operasjon vil du ha en kirurg som føler din reddsel og som tenker på ditt stakkars barn som kan måtte vokse opp uten en mor mens han opererer, - for det er dette som strengt tatt er konsekvensen av velutviklet empati, det er ikke snakk om vanlig høflighet og et smil. Eller vil du ha en som kun er opptatt av å prestere bra på jobben i dag og ikke tar dine tanker og følelser nevneverdig innover seg?

 

Konklusjonen hennes ble noe sånt som at kirurger er et særtilfelle, for leger de må jo først og fremst være empatiske :ph34r:

Enig med Aagmed.

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under en diskusjon med en som mente at det var forkastelig at medisinstudiet ikke testet og ønsket seg de mest empatiske søkerne (som om det hadde vært mulig, men det er en annen sak) så spurte jeg følgende: Om du en gang i nær fremtid måtte ha en livsviktig operasjon vil du ha en kirurg som føler din reddsel og som tenker på ditt stakkars barn som kan måtte vokse opp uten en mor mens han opererer, - for det er dette som strengt tatt er konsekvensen av velutviklet empati, det er ikke snakk om vanlig høflighet og et smil. Eller vil du ha en som kun er opptatt av å prestere bra på jobben i dag og ikke tar dine tanker og følelser nevneverdig innover seg?

 

Og du lurer på hvorfor vi sliter med alternativbevegelsen i Norge...

Lenke til kommentar

Argumentasjonen om at det er bedre med arbeidsnarkomane enn empatiske leger har som hovedfeil at den forutsetter at vi må velge. Alternativ behandling "fungerer" (er populært) fordi man blir sett og hørt, behandleren har en form for empati med deg.

 

Argumentasjonen var vel heller at å være empatisk ikke nødvendigvis er positivt i det hele tatt. Jeg spesifiserer at jeg med empatisk mener å være godt over gjennomsnittet empatisk da jeg regner med at det er det man referer til og ikke kun at man er blant de 99 % av befolkningen som ikke er autister eller psykopater (som altså har patologisk nedsatt empati).

 

Ikke bare kirurg eksemplet som illustrerer dette. Om vi feks ser på fastlegens rolle som regent av offentlige ressurser. Det er bare et par dager siden jeg leste i dagens medisin at debatten om leger i Norge sykemelder for ofte for diffuse plager blusser opp igjen. Å si nei til en sykemelding til et menensket som er fortvilet og ønsker dette vil utvilsomt være vanskeligere jo mer empatisk du er, selvom det kanskje ikke er den riktige faglige beslutningen. Psykologer ser faktisk på det som et problem at når depressive pasienter endelig kommer seg til dem (henvisningskø) så har de ofte allerede vært sykemeldt i flere uker, selvom all forskning viser at ved vanlig depresjon så vil sykemelding bare gjøre vondt værre. Men det er kanskje ikke så lett for de mest empatiske og ha de kalde fakta i bevisstheten når Kari Nordmann gråter og sier hun ikke orker å gå på jobben i morgen?

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

 

 

Argumentasjonen om at det er bedre med arbeidsnarkomane enn empatiske leger har som hovedfeil at den forutsetter at vi må velge. Alternativ behandling "fungerer" (er populært) fordi man blir sett og hørt, behandleren har en form for empati med deg.

 

Det trenger ikke være ektefølt empati, heller. Bare tid (noe en lege gjerne ikke har). Ser det ofte på jobb, klisjéen er gamle og ensomme eller de som nettopp har fått beskjed om at de har <sett inn alvorlig sykdom her>.

 

Vi behandler ikke hele mennesket. Såret gror, hoften blir bedre og prostatakreften blir borte. Men vi har ikke tid til å kurere ensomheten, bekymringen og hverdagsproblemene. Litt snakking blir det jo, og de kan få time hos en travel sosionom, men det kreves mye mer for en som er alene med store helseplager.

 

Det hender også at det ikke er noe å gjøre med pasientens problem. Da forstår jeg godt at de søker andre steder.

Lenke til kommentar

Argumentasjonen var vel heller at å være empatisk ikke nødvendigvis er positivt i det hele tatt. Jeg spesifiserer at jeg med empatisk mener å være godt over gjennomsnittet empatisk da jeg regner med at det er det man referer til og ikke kun at man er blant de 99 % av befolkningen som ikke er autister eller psykopater (som altså har patologisk nedsatt empati).

 

Med den presiseringen er jeg enig. Men ser man på Myers-Briggs-typologi og -statistikk (Myers, "Gifts Differing", 1980) er "high achievers" i skoleverket sjelden blant de typene som scorer over gjennomsnitt på empati.

Lenke til kommentar

Håper virkelig at ingen studerer medisin for å oppnå status eller gode økonomiske betingelser - da tror jeg mulighetene er mye bedre i andre fagfelt, selv om det selvfølgelig finnes unntak.

 

Du tegner et langt bedre bilde enn virkeligheten.

 

*Status som lege i samfunnet er borte for lengst. Folk forventer at man er "lagd" for å hjelpe dem. Til og med å ytevold om det trengs.

*Overlege tror de vet "alt" og derfor er de gud.

*Gutter/jenterklubb i forskningsmilijøet; ikke kom her og kom her med nye ideer og synspunkter.

*Alt en turnuslege sier er møkk.

*Snakker du gebrokken norsk? Ja faen forstår du ingenting hva jeg sier, selv om jeg er dritta....

 

Gled dere som skal til turnus, dere aner ikke hvor mye dritt det er i veien fremover.

 

En turnuslege tjener 500 000kr i året og enda mindre om du ikke tar vakanser.

En LiS tjener 750 000kr i året.

Endret av Labia
Lenke til kommentar

Går første året på VGS nå og ligger mest sannsynlig på 6 i geografi, samfunnsfag og kanskje naturfag/engelsk. Resten er 5. Har tenkt å studere i Tromsø, da dette er min hjemby. Burde jeg velge s1 og s2 eller bare r1? Har tenkt å hanke inn mange poeng på Spansk nivå III som privatist i.o.m at min mor er spansk og jeg snakker språket flytende.. Hvordan er tilstanden for å komme inn i tromsø via førstegangsvitnemål?

Endret av clarke133
Lenke til kommentar

Går første året på VGS nå og ligger mest sannsynlig på 6 i geografi, samfunnsfag og kanskje naturfag/engelsk. Resten er 5. Har tenkt å studere i Tromsø, da dette er min hjemby. Burde jeg velge s1 og s2 eller bare r1? Har tenkt å hanke inn mange poeng på Spansk nivå III som privatist i.o.m at min mor er spansk og jeg snakker språket flytende.. Hvordan er tilstanden for å komme inn i tromsø via førstegangsvitnemål?

 

Som innfødt tromsøværing er du velsignet med muligheten til å søke i nord-norsk kvote, som betyr at du bare trenger 52,7 poeng i førstegangsvitnemålskvoten. Med andre ord trenger du bare et snitt på 5. Jeg ville valgt s1 og s2, men 5 i snitt fikser du nok uansett om du står på.

Lenke til kommentar

Som innfødt tromsøværing er du velsignet med muligheten til å søke i nord-norsk kvote, som betyr at du bare trenger 52,7 poeng i førstegangsvitnemålskvoten. Med andre ord trenger du bare et snitt på 5. Jeg ville valgt s1 og s2, men 5 i snitt fikser du nok uansett om du står på.

 

Virkelig?! Var ikke klar over dette :D Dette gjorde dagen min mye bedre, satser mest sannsynlig på s1 og s2, men skal tenke på dette i sommer.. Er ikke 100% sikker på medisinstudiet, faren min fraråder meg sterkt og sir at et sykehus bare fult av drit og sorger (han er lege selv). Ser også at det snakkes om dårlige framtidsutsikter osv her i tråden, men medisin er faktisk det eneste jeg har lysin til å studere, alt annet virker kjedelig i mine øyne.. Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Du tegner et langt bedre bilde enn virkeligheten.

 

*Status som lege i samfunnet er borte for lengst. Folk forventer at man er "lagd" for å hjelpe dem. Til og med å ytevold om det trengs.

*Overlege tror de vet "alt" og derfor er de gud.

*Gutter/jenterklubb i forskningsmilijøet; ikke kom her og kom her med nye ideer og synspunkter.

*Alt en turnuslege sier er møkk.

*Snakker du gebrokken norsk? Ja faen forstår du ingenting hva jeg sier, selv om jeg er dritta....

 

Gled dere som skal til turnus, dere aner ikke hvor mye dritt det er i veien fremover.

 

En turnuslege tjener 500 000kr i året og enda mindre om du ikke tar vakanser.

En LiS tjener 750 000kr i året.

 

Nå er du i overkant negativ?

Ja, folk har en forventning om å få hjelp i helsevesenet, men det er da ikke så overraskende? Jeg er dessuten veldig uenig i at legers status er helt borte. Man er ikke Gud lenger, men det er helt i orden for min del.

De jeg kjenner som er i forskningsmiljøet ser ut til å trives veldig godt, og å bli tatt godt imot. Men det varierer garantert fra miljø til miljø.

Hvorvidt det en turnuslege sier er møkk eller ikke, kommer helt an på turnuslegen.

Dersom folk snakker gebrokkent norsk, spiller det stort sett ingen rolle, med mindre de har så sterk aksent at de rent faktisk er vanskelige å forstå. Vi har to dansker på sykehuset her som har jobbet i 20+ år, og "norsken" deres er såpass grøtete at jeg har store problemer med å forstå dem. Engelsk går dog bedre. Det sier selvfølgelig sitt om meg også at jeg har såpass store problemer med dansk, men det er ikke jeg som har flyttet til et annet land for å jobbe (enda).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Har vært innom denne tråden nå og da å lest, men har ikke skrevet noe enda. Har som drøm og mål å komme inn på medisin i Norge til neste år, om jeg klarer å være flink nok. Problemet mitt er at jeg har valgt "feil" linje. Går nå idrett vg2 og har et snitt på litt over 5.

 

Har hatt realfagene R1 og biologi i år og skal ha fysikk 1 til neste år. Da mangler kjemi 1 og 2 for å oppfylle kravene til realfag. Kjemi 1 tenker jeg å lese i sommer og gå opp som privatist til høsten og å så lese kjemi 2 ved siden av skolen for så å ta privatisteksamen neste vår. Tenkte også å ta et ekstra realfag i sommer for å få nok timer og 0,5 poeng ekstra.

 

Tenker da å droppe de fleste idrettsfagene til neste år, slik at jeg kan fokusere på de fagene som betyr noe. Blir en omvei, men planen er at det skal gå!

 

Så, til spørsmålet mitt; Vil en kombinasjon av fellesfagene + R1, Biologi 1, Kjemi 1&2, fysikk 1 og f.eks. geofag 1 + et programfag fra idrett oppfylle kravet om generell studiekompetanse, eller glemmer jeg noe? :hmm:

 

Faller foresten under nordnorsk kvote og vil studere i tromsø, så 5 i snitt holder faktisk. Håper ikke jeg blir sett ned på av den grunnen, er stortsett den eneste fordelen med å bo her i nord (midnattsolen er oppskrytt, holder meg våken om natta).

 

Håper jeg klarte å formulere meg slik at jeg blir forstått. :)

Lenke til kommentar

(midnattsolen er oppskrytt, holder meg våken om natta).

 

Håper jeg klarte å formulere meg slik at jeg blir forstått. :)

 

Haha, jeg er våken av samme grunn. Men med noen fag som privatist kan du fortsatt konkurere i førstegangsvitnemålskvoten? Jeg kunne i alle fal ikke det. Eller kan man det om man gjør det mens man fortsatt går på vgs? Her er jeg usikker på reglene, men du bør sjekke det ut i alle fal.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Haha, jeg er våken av samme grunn. Men med noen fag som privatist kan du fortsatt konkurere i førstegangsvitnemålskvoten? Jeg kunne i alle fal ikke det. Eller kan man det om man gjør det mens man fortsatt går på vgs? Her er jeg usikker på reglene, men du bør sjekke det ut i alle fal.

Så lenge man gjør det i løpet av de tre årene man går på videregående så beholder man førstegangsvitnemålet, det har jeg sjekket.

 

Er bare kombinasjonen av realfag jeg lurer på egentlig. Er det slik at man ha begge nivåene i to av fagene?

Endret av krangel.no
Lenke til kommentar

Så lenge man gjør det i løpet av de tre årene man går på videregående så beholder man førstegangsvitnemålet, det har jeg sjekket.

 

Er bare kombinasjonen av realfag jeg lurer på egentlig. Er det slik at man ha begge nivåene i to av fagene?

 

Nei, du trenger bare de generelle fellesfagene og matematikk S1 og S2 eller R1, i tillegg må du ha kjemi 2 og fysikk 1. Har du dette så har du oppfylt kravene for medisinstudiet.

 

Regner med du går på tromsdalen siden du sier at du går idrett? Vet ikke om idrettsfagene der har 2P matte istedenfor S1 og S2, isåfall burde du ta opp disse også? Har bare hørt rykter fra søskenbarn som går der.

Endret av clarke133
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...