Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Okey? Jeg husker veldig godt et dagsseminar som handlet om veien videre etter forskerlinjen der en av foredragsholderne startet med å si at "forskerlinjen har ikke hjulpet meg noe, og jeg måtte i grunn starte på skrætsj da jeg skulle begynne på phd'en etter endt studium". Selvfølgelig, så er dette kanskje det ene ytterpunktet av suksessen til forskerlinjen. Veien videre til en phd innenfor akkurat det forskerlinjeoppgaven din handler om er easy-peasy, no sweat; det er bare å fortsette i samme sporet som tidligere frem til du har to første forfatterskap og et andre. Men, erfaringer fra første runden med søknadsbasert turnus tilsier at arbeidsgiver er mest interessert i arbeidserfaring. Et par jeg kjenner med phd-kompetanse ble ikke akkurat nedrent med tilbud den 10. juni. Fra avdelingstjenesten min på riksen i fjor sa professoren på avdelingen jeg var på at det på ingen måte var et krav om phd for jobb ved UUS; tvert i mot var det ofte slik at de uten ble prioritert foran søkere med phd pga ansiennitet og at phd-søkerne hadde vært lenge utenfor klinikken. Andre innspill og erfaringer er selvfølgelig velkomne...

 

Tviler ikke på at denne problemstillingen går begge veier (arbeidsgivere som liker forskere og de som ikke gjør). Men de som har gått forskerlinjen er jo ikke PhD-søkere og har bare tatt 1 år permisjon for å forske, og dette kan være når som helst iløpet av studiet. Så at de har "vært lenge utenfor klinikken"-argumentet ser jeg ikke. Men hva jeg synes spiller jo ingen rolle, når det er arbeidsgiver som bestemmer.. Men jeg forholder meg ikke til PhD-søkere, men heller medisinstudenter som har gått forskerlinjen og søker seg turnusplass, og det er jo en stor forskjell.. Sistnevnte har jeg litt troen på vil kunne få en fordel på de store sykehus, men sikkert ikke overalt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I kampen om turnusplass trumfer helt klart klinisk erfaring (altså et vikariat) over forskerlinjen, men forskerlinjen utelukker jo ikke at man har jobbet en sommer som turnuslegevikar e.l. Tvert i mot vil jeg si. Det kommer til å bli tøffere kamp om vikariatene nå som det mer eller mindre kommer til å bli obligatorisk å ha jobbet for å ha sjans i en søknadsbasert turnustjeneste, som forskerlinjestudent har man et kontaktnettverk inn mot forskere og klinikere som kan være veldig nyttig for å få seg en sommerjobb. I tillegg er det klart at forskerlinjen teller positivt i et søknad når man konkurrerer med hundrevis av andre som ser nesten helt like ut.

 

Forskerlinjen er et strålende tilbud for de som er interessert i forskning. Jeg syns ikke man bør søke forskerlinjen for å drive CV-rytteri til søknadsrunden, da lønner ikke det ene året man dumper ned seg.

Videre må man huske at forskerlinjen teller som 1 års ansiennitet i videre søknader og mange klarer faktisk å fullføre doktorgraden sin kort tid etter at studiet er ferdig, da er det klart at du har et strålende kort på hånden.

Lenke til kommentar

I kampen om turnusplass trumfer helt klart klinisk erfaring (altså et vikariat) over forskerlinjen, men forskerlinjen utelukker jo ikke at man har jobbet en sommer som turnuslegevikar e.l. Tvert i mot vil jeg si. Det kommer til å bli tøffere kamp om vikariatene nå som det mer eller mindre kommer til å bli obligatorisk å ha jobbet for å ha sjans i en søknadsbasert turnustjeneste, som forskerlinjestudent har man et kontaktnettverk inn mot forskere og klinikere som kan være veldig nyttig for å få seg en sommerjobb. I tillegg er det klart at forskerlinjen teller positivt i et søknad når man konkurrerer med hundrevis av andre som ser nesten helt like ut.

 

Forskerlinjen er et strålende tilbud for de som er interessert i forskning. Jeg syns ikke man bør søke forskerlinjen for å drive CV-rytteri til søknadsrunden, da lønner ikke det ene året man dumper ned seg.

Videre må man huske at forskerlinjen teller som 1 års ansiennitet i videre søknader og mange klarer faktisk å fullføre doktorgraden sin kort tid etter at studiet er ferdig, da er det klart at du har et strålende kort på hånden.

 

Helt klart. Men, husk at forskerlinjen foregår i parallell med studiet, og at mange gjerne bruker sommerferiene sine på forskningen også. Dette spiser eventuelt av tid du kunne brukt på et vikariat.

 

I mange spesialiteter får du godkjent ett år av spesialiteten pga forskerlinjen, men har fra uoffisielt hold at i turnussøknaden teller mange sykehus forskerlinjen som ca et halvt års klinisk erfaring.

 

Tviler ikke på at denne problemstillingen går begge veier (arbeidsgivere som liker forskere og de som ikke gjør). Men de som har gått forskerlinjen er jo ikke PhD-søkere og har bare tatt 1 år permisjon for å forske, og dette kan være når som helst iløpet av studiet. Så at de har "vært lenge utenfor klinikken"-argumentet ser jeg ikke. Men hva jeg synes spiller jo ingen rolle, når det er arbeidsgiver som bestemmer.. Men jeg forholder meg ikke til PhD-søkere, men heller medisinstudenter som har gått forskerlinjen og søker seg turnusplass, og det er jo en stor forskjell.. Sistnevnte har jeg litt troen på vil kunne få en fordel på de store sykehus, men sikkert ikke overalt..

 

Vet ikke om det kom klart nok frem, men dette gjelder for ass.leger. Klinisk erfaring trumfer uansett forskerlinjen i søknadsprosessen.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke viktig. Den eneste harde valutaen som teller i turnuskøen er arbeidserfaring. Arbeidsgiver er ikke interessert i om du kan piptere aldri så bra, så lenge du ikke kan holde trykket nede i mottak. Av det jeg har hørt, så har ikke forskerlinjen så mye å si når du skal søke midler til en phd senere. Dessuten; når du har arbeidet noen år i klinikken så er du kanskje bedre rustet til å stille de rette kliniske spørsmålene. Det er naivt å tro at man som legestudent etter ca 2 år på baken tror at man har det som trengs for å løse kreftgåten...

Du har et ganske feilaktig bilde av forskerlinjen.

 

Vet ikke hvor du studerer, men i Trondheim er det ikke uvanlig å ta PhD innen et år etter endt embetseksamen. Fire studenter har fullført PhD før medisinstudiet. Når det er sagt er ikke forskning for alle, så en liten del faller fra, kanskje rundt 15 %. En er også noe avhengig av flaks når det gjelder å få publisert, og å få publisert nok. I underkant av 40 % som har gått forskerlinjen i Trondheim har fått PhD, men mange av de 60 % er i ferd med å fullføre innen få år.

 

Du har helt rett i at klinisk erfaring spiller størst rolle, men dette er ikke en motsetning til forskerlinjen - tvert i mot er de godt i stand til å skaffe seg vikariater. Forskerlinjestudenter utklasserer i de fleste tilfeller andre medisinstudenter med ellers tilsvarende kompetanse, og det skulle bare mangle med ett års ekstra ansiennitet. Utover dette vil relevante verv ha noe å si, sannsynligvis, og fortrinnsvis vesentlige tillitsverv knyttet til medisinstudiet og NMF.

 

Ikke spør meg hvorfor jeg vet dette. :closedeyes:

Lenke til kommentar

Du har et ganske feilaktig bilde av forskerlinjen.

 

Vet ikke hvor du studerer, men i Trondheim er det ikke uvanlig å ta PhD innen et år etter endt embetseksamen. Fire studenter har fullført PhD før medisinstudiet. Når det er sagt er ikke forskning for alle, så en liten del faller fra, kanskje rundt 15 %. En er også noe avhengig av flaks når det gjelder å få publisert, og å få publisert nok. I underkant av 40 % som har gått forskerlinjen i Trondheim har fått PhD, men mange av de 60 % er i ferd med å fullføre innen få år.

 

Du har helt rett i at klinisk erfaring spiller størst rolle, men dette er ikke en motsetning til forskerlinjen - tvert i mot er de godt i stand til å skaffe seg vikariater. Forskerlinjestudenter utklasserer i de fleste tilfeller andre medisinstudenter med ellers tilsvarende kompetanse, og det skulle bare mangle med ett års ekstra ansiennitet. Utover dette vil relevante verv ha noe å si, sannsynligvis, og fortrinnsvis vesentlige tillitsverv knyttet til medisinstudiet og NMF.

 

Ikke spør meg hvorfor jeg vet dette. :closedeyes:

 

Dere har jo melkekua deres, som det bare er å kaste noen t-tester på og vips er artiklene klare... ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vallergan er reseptbelagt, ikke sant? Klør meg til blods i søvne og det har hjulpet utrolig godt med Vallergan før. Selv om jeg får en skikkelig nasty hangover av dem.

 

Kommer meg ikke til fastlegen før slutten av august og legevakten er vel ikke stedet for slikt? Blæh.

Lenke til kommentar

Vallergan er reseptbelagt, ikke sant? Klør meg til blods i søvne og det har hjulpet utrolig godt med Vallergan før. Selv om jeg får en skikkelig nasty hangover av dem.

 

Kommer meg ikke til fastlegen før slutten av august og legevakten er vel ikke stedet for slikt? Blæh.

 

Ja, reseptbelagt. Ring legekontoret du bruker uansett, de pleier å ha folk som vikarierer for legene som er på ferie. De snakker bare ikke så høyt om det, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Noen som vet om sensur på våreksamene i Oslo har en tendens til å komme raskere enn ved høsteksamen? Mener jeg har hørt at fakultetet pleier å være lystne på å ta ferie :)

Nei, eksamen er etter jul, så kan ikke huske at det var noen voldssom stor forskjell. Varierer fra semester til semester uansett da det er forskjellige semesterledere.

 

 

Vallergan er reseptbelagt, ikke sant? Klør meg til blods i søvne og det har hjulpet utrolig godt med Vallergan før. Selv om jeg får en skikkelig nasty hangover av dem.

Kommer meg ikke til fastlegen før slutten av august og legevakten er vel ikke stedet for slikt? Blæh.

Hvis du er borte på ferie så kan evt. legen på ditt personlige legekontor ringe inn en telefonresept.

Endret av Ehtele
Lenke til kommentar

Er det noe særlig matematikk/fysikk/kjemi i medisinstudiet eller er det bare pugging? Evt. hva slags, hvor mye? Gjerne utdyp :)

 

Det er forskjell på Norge vs. østblokk-landene. I Norge er det svært lite, det er bare snakk om helt grunnleggende basisforståelse. Samtidig er det nok svært mye av kunnskapen fra disse fagene jeg tar for gitt, og som hjelper meg til å forstå en del av pensum uten at man tenker over at man har lært det.

 

Matematikk: Her er det statistikken du får mest bruk for, sammenligne grupper for å se om det er statistisk signfikant forskjell mellom grupper osv. Du må kunne generell algebra for å regne ut oppløsninger osv.

 

Kjemi: Vite hva karbohydrater, lipider, syrer er osv. Forstå kjemiske likninger.

 

Fysikk: Det eneste direkte fysikk-relaterte vi har hatt må være elektromagnetisk stråling med tanke å røntgenstråler, dette er ikke noe man MÅ kunne i medisinstudiet, men man får en helt annen forståelse av ting ved å kunne dette. Kunne kraft-motkrafts begrepet, dvs. Newtons lover.

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å velge mellom sivilingeniør og medisin. Hvilke argumenter har dere FOR å velge medisin? :)

Ser for meg at det er vanskelig å argumentere verken for eller i mot på dette. Både studiene og jobbmulighetene etterpå er så forskjellige. Du må nesten se hva som interesserer og passer deg. Kanskje noen andre har et bedre svar!

---------

 

Uansett, tenkte jeg skulle spørre om noen her har hatt et utenlandsopphold i løpet av studiet? Hvor var du og hva fikk du ut av det? Blir ikke aktuelt for meg før om noen år, men synes alt av erfaringer fra dere som studerer medisin er spennende. :)

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å velge mellom sivilingeniør og medisin. Hvilke argumenter har dere FOR å velge medisin? :)

 

Personlig ville jeg valgt sivilingeniør om jeg var i tvil. Syns både jobbmarkedet og lønnen virker langt bedre, men for min del så finnes ikke den faglige interesssen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken bok kan jeg bestille fra Amazon som eventuelt kan gi meg en pekepinn på om medisin er riktig for meg? Jeg skifter beite helt, jeg har studert datavitenskap. Jeg tar nå opp igjen R2 og Fysikk 2 og jeg merker hvor kjekt jeg syns det er fremfor hvor kjedelig jeg syns biologien i naturfag var. Vil helst treffe riktig når jeg begynner å studere igjen.

Lenke til kommentar

Hvilken bok kan jeg bestille fra Amazon som eventuelt kan gi meg en pekepinn på om medisin er riktig for meg? Jeg skifter beite helt, jeg har studert datavitenskap. Jeg tar nå opp igjen R2 og Fysikk 2 og jeg merker hvor kjekt jeg syns det er fremfor hvor kjedelig jeg syns biologien i naturfag var. Vil helst treffe riktig når jeg begynner å studere igjen.

 

*kremt* vel du kan jo begynne med å ta deg en titt på medical shows...

Som E.R,Monday Mornings til en viss grad House MD og forsøke å se om dette er noe du kan se for deg å gjøre dag etter dag. Medisin er et felt der du må ha interessen og drivet for å kunne overleve...er det bare prestisje og lønn du er ute etter så brenner du deg fort ut.

 

Kan kikke på denne tråden:

http://www.diskusjon...owtopic=1498182

 

Eneste boken jeg kan komme på som muligens er det du spør etter må være:

http://www.amazon.co...l/dp/B0071UOXQO

 

Gir deg litt innsyn i en fastleges (?) liv

Endret av technicality
Lenke til kommentar

*kremt* vel du kan jo begynne med å ta deg en titt på medical shows...

Som E.R,Monday Mornings til en viss grad House MD og forsøke å se om dette er noe du kan se for deg å gjøre dag etter dag. Medisin er et felt der du må ha interessen og drivet for å kunne overleve...er det bare prestisje og lønn du er ute etter så brenner du deg fort ut.

 

Kan kikke på denne tråden:

http://www.diskusjon...owtopic=1498182

 

Eneste boken jeg kan komme på som muligens er det du spør etter må være:

http://www.amazon.co...l/dp/B0071UOXQO

 

Gir deg litt innsyn i en fastleges (?) liv

 

Faktisk så mente jeg fagbøker som benyttes tidlig i studiet. Skulle kanskje presisert det.

Lenke til kommentar

Faktisk så mente jeg fagbøker som benyttes tidlig i studiet. Skulle kanskje presisert det.

 

Det hadde nok vært en ide ja :wee:

Da er det vel ikke verre enn å lete etter pensumlister ?

 

Men jeg tror du ikke skal begynne å kjøpe inn bøker hvis muligheten for at du IKKE skal studere medisin er der...

 

Iallefall... Kanskje en titt på Anatomi,Fysiologi og Patologi bøker er noe... Er basisen for medisin

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...