Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper noen kan bidra med litt opptakssynsing!

 

Etter å ha sjekka skriftlige eksamenskarakterer ligger jeg på 66,58 poeng. Det vil ikke si noe hva som kommer etter komma, annet enn det ene sifferet? Altså, jeg har 66,5 poeng, ikke 66,6, sant? Hadde passa bra om de runder opp, men tror igrunn ikke det.

 

Hva er sjansene mine for å komme inn i Trondheim, tror dere? Merker det blir kjipt å vente over tre uker til på å begynne boligjakten!

 

Søkertallene er lavere enn i fjor, og det er ti nye studieplasser på Oslo vår i år, noe som trolig gir noen av mine konkurrenter plass i Oslo. Likevel, umulig å si. Gleder meg til 20. juli nå!

 

Lenke til kommentar

Regner med at de bruker vanlige avrundingsregler? Isåfall blir det 66,6..

 

Har lurt på samme greia. En som har 66.58 kommer vel foran en med 66.57? Eller stiller de likt på 66.6?

 

Vet at piratbukten har en del bøker og at Placebo (linjeforeningen i TRD) hadde bokanbefalinger på siden sin. Tror de skrev at man skal ha en biokjemibok og en anatomi/fysiologibok i første omgang. Skal sjekke litt mer når jeg sitter på PC.

Lenke til kommentar

 

 

Har lurt på samme greia. En som har 66.58 kommer vel foran en med 66.57? Eller stiller de likt på 66.6?

 

Vet at piratbukten har en del bøker og at Placebo (linjeforeningen i TRD) hadde bokanbefalinger på siden sin. Tror de skrev at man skal ha en biokjemibok og en anatomi/fysiologibok i første omgang. Skal sjekke litt mer når jeg sitter på PC.

 

Tror de stiller likt på 66,6. Nå er jeg ikke helt sikker, men mener å ha hørt at i slike situasjoner så er det de eldste som går først i køen..

 

Okei, takk for tips! Har også funnet noen bøker allerede etter svært god hjelp over PM. :)

Endret av acquiesce
Lenke til kommentar

Sjansen er nok ganske liten for at to med nøyaktig samme poengsum er født på nøyaktig samme dato ;)

 

Joa, skjønner det. Virker bare for meg som relativt urettferdig hvis to stykker går ut fra videregående på samme tid, og det er når de er født på året som skal bestemme om de kommer inn eller ikke.

Lenke til kommentar

 

 

Joa, skjønner det. Virker bare for meg som relativt urettferdig hvis to stykker går ut fra videregående på samme tid, og det er når de er født på året som skal bestemme om de kommer inn eller ikke.

 

Ja, det er jeg enig i. Da burde de heller bruke flere desimaler. Men jeg tror dessverre det er sånn..

Endret av acquiesce
Lenke til kommentar

 

 

Tror de stiller likt på 66,6. Nå er jeg ikke helt sikker, men mener å ha hørt at i slike situasjoner så er det de eldste som går først i køen..

 

Okei, takk for tips! Har også funnet noen bøker allerede etter svært god hjelp over PM. :)

 

Håper det, for jeg er gammal ;)

 

I adgangsbegrensede fag på NTNU så er det antall studiepoeng som gjelder.

Lenke til kommentar

Er det noen medisinstudenter her, som har lyst til å dele hvilke fag de syns det burde jobbes best med for å få et best mulig utgangspunkt tidlig i studiet? Jeg tenker anatomi (som i Slovakia, hvor jeg skal studere, går over 3 semestre).

 

Også hvis det er noen som har generelle tips er jo det alltid tipp-topp!

Lenke til kommentar

Er det noen her som vet noe om Ekstraordinær eksamen ved UiO/Norge MED/ODO/ERN.

 

Det er vel maks 3 forsøk, men det er også noe som heter ekstraordinær eksamen. Betyr dette at man har et 4de forsøk om an søker om det. Hvor tungtveiende grunner skal til. Eller er "ekstraordinær" eksamen bare om vanlig eksamen utsettes pga sykdom?

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Jeg fikk i dag høre at nyutdannede studenter fra en rekke EØS-land (deriblant Ungarn) IKKE kan søke på turnusstillinger, og MÅ dermed søke seg rett inn på LiS-stillinger som følge av den nye turnuslegeordningen. Grunnen til dette er fordi de har såkalt integrert prakisis i løpet av utdannelsen.

 

https://hpr.sak.no/yrkesgrupper/legeturnus.html

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Hvis det skulle stemme vil det jo skape kaos på sykehusene, med uerfarne studenter som få/ingen vil ansatte pga mangelfull klinisk erfaring. Jeg ser ikke helt logikken..

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen tips til når man bør ringe ambulanse når folk i tydelig narkorus begynner å se ekstra dårlige ut? Jeg hadde en fyr på butikken jeg jobbet i dag som knapt kunne stå oppreist, svettet helt utrolig og var helt desperat etter melk. Han ble først kastet ut på grunn av tigging til å kjøpe melk, men fikk komme inn igjen når han tydeligvis hadde fått penger utenfor. Han kjøpte tre liter melk og forsvant. Jeg har hatt en god del kontakt med narkomane tidligere, men aldri en som virket så dårlig, og det med tørsten bekymret meg litt. Det nyttet ikke å spørre han hvordan han følte seg for han var helt ute og snakket kun om melk i en hastighet ingen edru mennesker kunne holde følge. Vekteren mente det ikke var nødvendig å ringe da han sa det var vanlig ved amfetaminrus. Det var sikkert riktig denne gangen, men jeg fikk litt intrykk av at så lenge de fikk kastet han ut så var problemet løst.

Lenke til kommentar

Jeg fikk i dag høre at nyutdannede studenter fra en rekke EØS-land (deriblant Ungarn) IKKE kan søke på turnusstillinger, og MÅ dermed søke seg rett inn på LiS-stillinger som følge av den nye turnuslegeordningen. Grunnen til dette er fordi de har såkalt integrert prakisis i løpet av utdannelsen.

 

https://hpr.sak.no/y...legeturnus.html

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Hvis det skulle stemme vil det jo skape kaos på sykehusene, med uerfarne studenter som få/ingen vil ansatte pga mangelfull klinisk erfaring. Jeg ser ikke helt logikken..

 

Ja, det er korrekt.

 

Så får en bare håpe seksjons-/avdelingsoverlegen, eller nå hvem der er som bedriver ansettelse av leger ved norske sykehus, er klar over at disse personene ikke har hatt/slipper turnustjeneste.

Lenke til kommentar

Ja, det er korrekt.

 

Så får en bare håpe seksjons-/avdelingsoverlegen, eller nå hvem der er som bedriver ansettelse av leger ved norske sykehus, er klar over at disse personene ikke har hatt/slipper turnustjeneste.

 

Så staten sier dermed indirekte at mange utdannelser utenfor Norge gjør deg bedre egnet til å jobbe som lege i Norge enn våre egne utdanningsløp. Fantastisk.

Lenke til kommentar

Jeg fikk i dag høre at nyutdannede studenter fra en rekke EØS-land (deriblant Ungarn) IKKE kan søke på turnusstillinger, og MÅ dermed søke seg rett inn på LiS-stillinger som følge av den nye turnuslegeordningen. Grunnen til dette er fordi de har såkalt integrert prakisis i løpet av utdannelsen.

 

https://hpr.sak.no/yrkesgrupper/legeturnus.html

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Hvis det skulle stemme vil det jo skape kaos på sykehusene, med uerfarne studenter som få/ingen vil ansatte pga mangelfull klinisk erfaring. Jeg ser ikke helt logikken..

 

Det er ikke riktig at de ikke KAN, men det er i teorien riktig at de ikke MÅ. I praksis vil kravet til ansettelse i LiS være at man må ha gjennomført turnus.

 

Jeg skal studere i Slovakia fra høsten, og skal søke turnus når jeg kommer hjem.

 

Den websiden du viser til er gammel, og fra begynnelsen av omstillingsprosjektet. Her har du regelverket som det foreligger i dag, fra SAK: http://www.sak.no/sites/SAK/slik-soker-du/autorisasjon-og-lisens/turnusordning-for-leger/Sider/default.aspx#.UdNf6hEaySM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...