Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Herre Jemeni. Dere som får så gode karakterer? Er dere mennesker? Jeg endte vel opp med 4.93 eller noe slikt, og jeg tror ikke det var andre i klassen min som fikk bedre ... Dette på en av Oslos bedre videregående skoler. Hva er trylleformelen egentlig?

*Provosert :p

Flinke lærere, mye lesing og inflasjon i karaktersystemet. Hvertfall det siste :p

Lenke til kommentar
Kjipt at du nå ikke lenger kvalifiserer til å skrive i din egen tråd :s

 

Jeg tror vi alle håper du kommer til å fortsette med innslag av faglig dyktige innlegg i fremtiden også =)

 

Jeg skal selvfølgelig oppdatere tråden så ofte jeg kan:

  • Ukelig Case presentation fra emedicine.
  • Blog på turnusen ;)
  • Rettmal til psykiatriske innkomstjournaler. osv..

En israeler sa til meg: " We will all doctors to become " ;) (Jebrish, men den har et poeng)

Vi sees nok snart på feltet og jeg ønsker alle lykketil! Spesielt til de som skal begynne på Semmelweis.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Herre Jemeni. Dere som får så gode karakterer? Er dere mennesker? Jeg endte vel opp med 4.93 eller noe slikt, og jeg tror ikke det var andre i klassen min som fikk bedre ... Dette på en av Oslos bedre videregående skoler. Hva er trylleformelen egentlig?

*Provosert :p

Flinke lærere, mye lesing og inflasjon i karaktersystemet. Hvertfall det siste :p

 

Men alvorlig talt. Jeg ser det som svært problematisk slik enkelte lærere praktiserte karaktergivningen på min tidligere skole. Enkelte lærere ga rett og slett ikke seksere av prinsipp. Skolen det er snakk om har en turbulent fortid, og har ligget i det nedre sjiktet i flere år. Etter at en ny rektor tok mekanismer fra næringslivet inn i styret, ble mye forandret på kort tid. I dag er skolen regnet som en av de bedre i Oslo. Jeg tror dette har ført til at denne inflasjonen du omtaler er blitt en deflasjon. De aller fleste lærerne praktiserte det jeg vil sammenligne med janteloven i sin vurdering av elevene.

 

Det var frustrerende å se hvordan mindre gode og middelmådige elever fikk 3-4, gode elever fikk 5, og eminente fikk 5. 6 var uoppnåelig. Det var svært lite motiverende og til stadighet måtte konstatere at all ekstra tid lagt inn i skolearbeidet ikke ga noe resultat. Enkelte personen kunne etter mitt syn være en faglig ressurs for klassen, uten at dette ble premiert i form av karakterer. Personlig følte jeg at jeg kunne prestere 60 % og få 5, eller jeg kunne prestere 100 % og få 5.

 

Jeg må se meg selv som relativt heldig, og kunne godt ha fått et dårligere snitt enn det jeg endte opp med. Andre elever ble dessverre offer for det jeg mener er manglende kompetanse hos lærerne.

 

Dette er et betent tema, og det er aldri lett å være objektiv i en slik vurdering; sannheten ligger som oftest et sted midt imellom. Jeg ønsker imidlertid at dere som studerer medisin i Norge skal tenkte dere om en ekstra gang før dere konkluderer med at vi tar ”The easy way out” ved å studere i Øst-Europa. Det er ikke for gitt at deres høye karaktersnitt reflekterer et høyere faglig nivå.

 

Jeg tror at når en når et visst faglig nivå, har læreren nær sagt alt og si for om en ender på 5 eller 6, dessverre.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Herre Jemeni. Dere som får så gode karakterer? Er dere mennesker? Jeg endte vel opp med 4.93 eller noe slikt, og jeg tror ikke det var andre i klassen min som fikk bedre ... Dette på en av Oslos bedre videregående skoler. Hva er trylleformelen egentlig?

*Provosert :p

 

For min egen del var trylleformelen motivasjon. Jeg viste at jeg ville inn på medisin, og jobbet hardt fra 1. året for å oppnå det målet. I tillegg hadde jeg kollokvier og løste oppgaver med en kompis som også skulle inn på medisin, det var gull verdt i realfagene.

Lenke til kommentar
Jepp har søkt overalt, men vil jo gjerne inn her jeg har familie, jobb og alle vennene mine :p Hvor mange ekstrapoeng hadde du?

 

Hadde 8,5 ekstrapoeng. 4,5 realfagspoeng og 4 fordypningspoeng. Som du vet er det nye regler siden den gang. Lykke til med inntaket, jeg tipper du klarer det. Det er tross alt begrenset hvor mange som kan ha 5,76 i snitt, jeg hadde mer enn nok med å få 5,68, tror ikke jeg hadde klart å øke det så mye.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 5,67 i snitt og 7,5 tilleggspoeng som tilsammen gir 64,2. Inntakskravet til medisin i Oslo da jeg søkte ble 64,3 og jeg kom ikke inn, men kom inn 10 dager senere etter å ha stått på venteliste. :)

 

Ante forresten ikke hva jeg ville etter VGS før de siste par månedene av tredjeåret.

Lenke til kommentar

Eskhyo: var det oslo høst du søkte? Og hvilket år?

 

Jorchi: Det er nettopp derfor det norske karaktersystemet er så urettferdig. Det er så stor forskjell på lærerne og karaktersettingen deres. Norsklæreren min for eksempel, argumenterte med å trekke meg ned i bokmål fordi "det ikke gikk an å få 3 seksere i norsk på vitnemålet". Det at jeg tidligere hadde fått toppkarakter på tentamener og andre oppgaver hadde tydeligvis ikke noe å si. Nå fikk jeg 6 på eksamen i bokmål, og argumentet hennes var jo bare på trynet. Ellers hadde vi en kjemilærer som laget helt jævelige prøver og de flinkeste fikk ofte bare 5, mens parallellklassen hadde en snill lærer og altfor mange i klassen fikk seksere. Så hadde vi igjen andre lærere som bare strødde rundt seg med sekserne. Så ja, det er utrolig urettferdig og det om man akkurat kommer inn eller ikke er ofte mer eller mindre tilfeldig, avhengig av hvilken skole du har gått på og hvilke lærere du har hatt.

Lenke til kommentar
Eskhyo: var det oslo høst du søkte? Og hvilket år?

 

Jorchi: Det er nettopp derfor det norske karaktersystemet er så urettferdig. Det er så stor forskjell på lærerne og karaktersettingen deres. Norsklæreren min for eksempel, argumenterte med å trekke meg ned i bokmål fordi "det ikke gikk an å få 3 seksere i norsk på vitnemålet". Det at jeg tidligere hadde fått toppkarakter på tentamener og andre oppgaver hadde tydeligvis ikke noe å si. Nå fikk jeg 6 på eksamen i bokmål, og argumentet hennes var jo bare på trynet. Ellers hadde vi en kjemilærer som laget helt jævelige prøver og de flinkeste fikk ofte bare 5, mens parallellklassen hadde en snill lærer og altfor mange i klassen fikk seksere. Så hadde vi igjen andre lærere som bare strødde rundt seg med sekserne. Så ja, det er utrolig urettferdig og det om man akkurat kommer inn eller ikke er ofte mer eller mindre tilfeldig, avhengig av hvilken skole du har gått på og hvilke lærere du har hatt.

 

Men samtidig har man over 20 karakterer på vitnemålet og det skal godt gjøres at man er uheldig med alle lærerne sine.

 

Jeg mener at det norske karaktersystemet er så rettferdig som det er mulig å få det - ja det kan slå uheldig ut på et par karakterer, som f.ex norsklæreren din. Men generellt over hele linja vil det være det nærmeste man kommer rettferdighet.

Jeg kan ikke se at et intervju-basert opptak vil være i nærheten av å være så mye bedre at det forsvarer den vanvittig høye kostnaden som det ligger i å intervjue hundrevis (om ikke tusenvis) av ivrige studenter.

 

Jeg brukte noen år på å komme inn og jeg skal love dere at jeg forbannet systemet slik det var, men når man får hele opptaksgreia på avstand og ser alternativene så skjønner man at det ikke finnes noen perfekt løsning på dette. Det er jo trossalt heller ikke en menneskerett å studere medisin, man får bare gjøre det beste av systemet og få så gode karakterer som mulig.

 

God sommerferie alle sammen, det vil si det bærer vel ut i sommerjobb for de fleste av oss. Selv skal jeg kjøre bæbu-bil, gleder meg :)

Lenke til kommentar
Men samtidig har man over 20 karakterer på vitnemålet og det skal godt gjøres at man er uheldig med alle lærerne sine.

 

Jeg mener at det norske karaktersystemet er så rettferdig som det er mulig å få det - ja det kan slå uheldig ut på et par karakterer, som f.ex norsklæreren din.

Nei det er klart. Men likevel er det enkelte skoler der det er mye lettere å få gode karakterer i de fleste fag. Det ser man jo for eksempel på eksamen. På skolen min var det en god del som gikk opp på eksamen. På naboskolen var det maaange som fikk sjokk når de så eksamensresultatene. Folk hadde gått ned fra 5 til 2. Og med tanke på at man ligger og vipper på grensen til å komme inn på medisin, gjør slike ting det veldig urettferdig. Hvorfor kan ikke bare eksamen telle? Flere eksamener i flere fag, og ikke noe standpunkt. Nå vil det vel være stor forskjell på sensorene akkurat som med lærerne, men alle får hvertfall like oppgaver. Men nok om det norske skolesystemet. Selv der det er "lettere" må man jobbe for å få toppkarakter.

Lenke til kommentar

Til dere som studerer med engelsk program: Hva var deres utgangspunkt hva engelske ferdigheter angår?

 

Selv har jeg ingen problem med å tillære meg kunnskap fra engelsk faglitteratur, men å ordlegge meg rent faglig faller mindre naturlig. Vokabularet er veldig begrenset i forhold til mitt norske, men jeg regner med at dette er en 2-3 ukers tilvendingssak?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
God sommerferie alle sammen, det vil si det bærer vel ut i sommerjobb for de fleste av oss. Selv skal jeg kjøre bæbu-bil, gleder meg :)

 

Samme her :thumbup:

 

Jeg misunner dere! Hvor langt har dere kommet i studiet? Måtte dere ta mye kurs for å få jobbe på ambulansen?

 

Scapula:

 

I Helse-Bergen må du ha vikarkurs. Det arrangeres hver vår, alltid ett kurs. Av og til to. Før var det rekruttering via Norsk Folkehjelp for å få kursplass her i Bergen. Dette er avviklet nå. Slik sett har du liten sjanse til å få jobb i Helse-Bergen til høsten. Det du derimot kan gjøre er å snakke med de forskjellige områdelederene i distriktet. I sentrum må du helst være erfaren før du får vikarstilling. Men både i sør, nord og vest er det stort vikarbehov. Send meg PM så kan jeg skaffe deg litt e-mailer til de aktuelle. Så om du skal jobbe et annet sted i landet i sommer kan du være heldig å få vikarstilling, men tvilsomt. Protokoller og rutiner varierer en del fra forskjellige deler i landet.

 

Selv har jeg jobbet 4 år i ambulanse, både i Helse-Innlandet og Bergen. Har også undervist endel på amb.vikarkurs.

Lykke til :o)

 

Og jeg er forøvrig også ferdig, med hele greia! Hoho :)

Lenke til kommentar
God sommerferie alle sammen, det vil si det bærer vel ut i sommerjobb for de fleste av oss. Selv skal jeg kjøre bæbu-bil, gleder meg :)

 

Samme her :thumbup:

 

Jeg misunner dere! Hvor langt har dere kommet i studiet? Måtte dere ta mye kurs for å få jobbe på ambulansen?

 

Helse-Nord har 2 ukers kurs med utsjekk.

Virket veldig tilrettelagt for medisinstudenter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...